A növekvő munkanélküliségi adatokról, az esélyegyenlőségről, egy rendőri szakszervezetről és a MÁV egy közbeszerzési pályázatáról esett szó kedden napirend előtt az Országgyűlésben, ahol lezárták a miniszteri fizetések csökkentéséről szóló javaslat részletes vitáját. Molnár Béla, a Kereszténydemokrata Néppárt képviselője emlékeztetett arra, hogy a MÁV-tól a kormány 40 milliárd forintot vonna el, de a vasúti társaság a közbeszerzéssel is hasonló mértékben pazarol.
A különböző pártállású képviselők jobbára támogatták a vasúti törvény uniós jogharmonizációt célzó módosítását a parlament keddi ülésén az általános vitában, ám az ellenzéki felszólalók hiányolták többek között a közlekedési törvények jobb összhangját, illetve a közszolgálati szerződések hosszú távú kiszámíthatóságát. Molnár Béla nem vitatta az uniós rendelkezések magyar jogba való átültetésének fontosságát, de arra is felhívta a figyelmet, hogy a különböző személyszállító rendszereket külön törvényekben szabályozzák, melyek eltérő színvonalúak, ezért nagy szükség lenne az egységes szabályozásra. Úgy vélte: jobb és a többi közlekedési törvénnyel összhangban álló szövegezésre lenne szükség, ezért azt kérte a minisztertől, hogy ne tekintse véglegesnek a vasúti törvény most parlament előtt fekvő változatát.
Az áprilisi munkanélküliségi adatok azt jelzik, hogy a magyar gazdaság áll - mondta Czomba Sándor (Fidesz) napirend előtti felszólalásában, utalva arra, hogy az áprilisi adatok szerint 126 ezerrel több a munkanélküli, mint az előző év azonos időszakában.
Molnár Béla emlékeztetett arra, hogy a MÁV-tól a kormány 40 milliárd forintot vonna el, de a vasúti társaság a közbeszerzéssel is hasonló mértékben pazarol. Az ellenzéki képviselő szerint a vasúti vezetékek karbantartására kiírt pályázaton csak az a két cég nyerhet, amelyek eddig is ellátták a feladatot. Molnár Béla szerint ezt a munkát a MÁV is elvégezhetné. Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter szerint a közbeszerzési eljárással szemben egyetlen kifogás érkezett a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, azt a MÁV kivizsgálta. Hozzátette: a tárca arra a törekszik, hogy a közbeszerzési eljárásban olyan gyakorlat érvényesüljön, ami a költségtakarékos megoldást biztosítja.
A nemzetbiztonsági bizottság két olyan panaszos ügyét tárgyalta, akiknek nemzetbiztonsági átvilágítását a közelmúltban végezte el a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH); a panaszoknak részben helyt adott a testület - mondta Simicskó István. A testület elnöke hozzátette: ez azt jelenti, hogy az egyik esetben jogosnak ítélte a testület a panaszt, és új eljárásra kérte fel az NBH-t, míg a másik esetben újabb dokumentumokat kért be a testület. Simicskó István közölte: az utóbbi másfél évben jelentősen megnövekedett a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) vizsgálataival kapcsolatos panaszok száma.
A közoktatásról szóló törvény módosítását célzó szocialista képviselői indítványt, valamint a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló törvénymódosítást tárgyalta kedden az Országgyűlés. Tóth Ferenc (Fidesz) elismerte, hogy a javaslat égető problémára keres választ, de véleménye szerint nem garantálja a megfelelő megoldást. Az ellenzéki képviselő kiemelte: az előterjesztők nem érintették a felzárkóztató oktatás valódi feladatát, továbbá nem oldják meg a szakképzés finanszírozását, és lehetetlenné teszik a szakiskolások emelt szintű érettségire való felkészülését.
Lefolytatták az igazságügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos törvények, a közigazgatási hatósági és a fizetési meghagyásos eljárásról szóló törvények, illetve a közhasznú szervezetekről szóló törvény módosításainak általános vitáját. Az Országgyűlésben kedden lezárult az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló törvény uniós jogharmonizációt célzó törvénymódosításának általános vitája is. A kormánypárti képviselők szerint a jogharmonizáció növeli az átláthatóságot és a hatékonyságot, míg a fideszes felszólalók - egyebek mellet az egységes személyszállítási törvény hiányára hivatkozva - nem támogatták a javaslatot.