Elfogadhatatlan a MÁV új menetrendje!

Molnár Béla, a Kereszténydemokrata Néppárt szakpolitikusa a közlekedési minisztert interpellálta a vasúti menetrend értelmetlen és ésszerűtlen változtatása miatt. A képviselő példák sorával bizonyította, hogy a vasúti közlekedés színvonalát rontó, az emberek munkába, iskolába járását nehezítő új menetrend megtakarítás helyett több pénz emészt majd fel.

Az interpelláció teljes szövege:

A néhány napja nyilvánosságra hozott új vasúti menetrend jelentős járatritkításokat, értelmetlen kínálatszűkítést és a vasúti közlekedés színvonalának jelentős leromlását tartalmazza — mindez viszont nem kevesebb, hanem épphogy több pénzbe kerül majd.

December közepétől a vasúttal utazók legnagyobb csoportja, a budapesti elővárosi utasok komoly színvonalromlással néznek szembe. A délelőtti személyvonatok zömmel csak iskolaidőszakban fognak közlekedni, akkor, amikor az iskolások épp a tanórákon ülnek, ráadásul egyes esti vonatok megszüntetése sem magyarázható az iskolaszünettel. Nyáron viszont a diákok mellett a bevásárló, ügyeit intéző utasokat is fölösleges várakozásra kényszerítik, az elővárosi vonatok követése duplájára nő az eddiginek.

Budapest környékén az Újszász-Szolnok vonalon egész évben 60 perces követés várható a jelenlegi félórás helyett, Kunszentmiklós-Tass felől közel kétórás „lyuk" tátong a reggeli vonatok között. Székesfehérvárról reggel csak személyvonattal lehet utazni, mivel két gyorsított vonattal kevesebb közlekedik majd. A Veresegyház-Vác vonalon a csúcsidőben járó gyorsított vonatok megszűnnek, tanszünetben 60 percesre nő a vonatkövetés. A főváros és Mende, illetve Monor között 6, Gödöllő esetében pedig napi 8 vonatot kell az utasoknak nélkülözniük, itt is órásra növelik a követési időt. A zsúfolt elővárosi vonatok megszüntetésével a kormány és a MÁV vezetése újabb hathatós intézkedéseket tesz az elővárosi közlekedés ellehetetlenítése, a hosszabb dugók és a nagyobb légszennyezés érdekében.

Vidéken sem jobb a helyzet, a távolsági utasok sem ússzák meg az új menetrend hátrányos következményeit: a kelet-magyarországi sikeres ütemes menetrendet szétverve rosszabb csatlakozásokra, kevesebb eljutási lehetőségre lehet majd számítani. Kiskunhalas felé 8 helyett 6 pár távolsági vonat marad, Debrecen, Nyíregyháza, Eger, Miskolc, Szeged felé az eddigi ütemes közlekedést szétverték, számos vonat tűnt el a menetrendből. A Balaton északi partját Budapesttel csak három vonatpár köti össze, Tolna megyéből pedig csak hosszú tortúrával lehet vonaton eljutni a fővárosba, mivel az összes gyorsvonatot egy tollvonással megszüntették. Példáink csak illusztrációk, ennél sokkal több a rombolás a tervezett új menetrendben.

Az összkép katasztrofális. Az utasokat az egyéni közlekedésre kényszerítő, eredményében utasellenes intézkedéseknek csak kára van. Semmilyen valódi megtakarítás nem fog jelentkezni, hiszen ugyanannyi vasutasra, ugyanannyi járműre lesz szükség, azonban az alacsonyabb szintű szolgáltatás utasriasztó hatása miatt akár jelentős jegyárbevételtől is eleshet a vasút.

Kérdezem ezért a miniszter urat, tervezi-e a kiadott menetrend felülvizsgálatát? Tervezi-e, hogy januártól visszaállíttatja a zavaros elvek alapján megszüntetett elővárosi és távolsági járatokat?

Az ország és a MÁV vezetőinek dolga az utasok kiszolgálása, nem a közpénzek pazarlása, több pénzből rosszabb szolgáltatást biztosító vasúttársaság fenntartása.

kdnp.hu

+

A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter válaszában azt mondta, a 2009-es vasúti menetrend kialakításának elveit és követelményeit egyértelműen meghatározták. Gazdasági válság idején, amikor a gazdaság teljesítménye csökken, ugyanakkora költségvetésből kibocsátást növelni a MÁV-nál nem lehet - szögezte le Molnár Csaba. A miniszter szerint az már jó eredmény, hogy sikerült szinten tartani a korábbi teljesítményt és lehetővé váltak a rendszeren belül bizonyos átalakítások. Megjegyezte: voltak olyan esetek, amikor járatbővítések történtek, és olyanok is, amikor szűkítések. Molnár Csaba megismételte korábbi javaslatát, hogy az Országgyűlés gazdasági bizottságában jövőre tárgyaljanak a kérdésről.

Molnár Béla a választ nem fogadta el, az Országgyűlés azonban 191 igen, 180 nem és 3 tartózkodással igen.

Forrás: MTI
Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!