II. Bár zord a harc…

Mint nagy éji felleg, úgy leng a gyanú árnyéka a kormány fölött. Az MSZP sem volt rest, jelezvén: korábban sem mentek makulátlanul a dolgok. Mint ördögnek a tömjén füstje. A tavasz különleges pillanata. Gripen itt, gripen ott. Nabucco.

„Az Országgyűlés bármely kérdés megvizsgálására vizsgáló bizottságot küldhet ki, továbbá a bizottságot létrehozó határozatban megjelölt ügyeknek a határozatban megállapított ideig történő intézésére eseti bizottságot alakíthat.  (Házszabály, 35. §)

Mielőtt bárki azt hinné, e passzus olvastán, hogy könnyű vizsgálódó bizottságot létrehozni a Tisztelt Házban az téved. Téved, főleg akkor, ha összefonódó fellegek takarta vészes mulasztásokat, s azok felelőseit feltárandó bizottságot szeretnének létrehozni. Bizony, bizony: a baljós jelek elriasztják, késleltetik, elvetéltetik a vizsgálódni szándékozó bizottságok születését. Csupán ezernyi trükk, és szavazati többség szükségeltetik hozzá… - Kilenc parlamenti bizottság van „pillanatnyilag” alakulóban.

Mint ördögnek a tömjén füstje…

A kormányzati negyed tervét Gyurcsány Ferenc még 2006 nyarán jelentette be, decemberben pedig az is eldőlt, hogy a Nyugati pályaudvar mögötti területen épülhet fel az új negyed. A Miniszterelnöki Hivatal azonban, élén a miniszterelnökkel, nem tartott volna a „köznéppel,” - a jelenlegi Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Kossuth téri épületébe tervezte a költözését. A kormány  142  milliárd forintos költségekkel számolt, amelynek egy részét a vállalkozókra bízták volna.  A nagy zajjal beharangozott „Kormányzati Negyed beruházás megvalósítását felügyelő” eseti bizottság létrehozását szorgalmazza Dr. Balsai István és dr. Cser-Palkovics András (Fidesz). 2007. május 14.-e óta.  Már-már a kezdet kezdetén (2007.05.29.) elutasította a kormánypárti többség, (117 igen szavazattal, 173 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett) a sürgős tárgyalását. Ezt követően 11 (!) alkalommal akadályozták meg a napirendre tűzését. Azóta is „folyamatban” van.


A Kormányzati Negyed beruházása olyan összetett és strukturált finanszírozás igénylő projekt, amelynek előkészítése és megvalósítása során mindenképpen biztosítani kell a megfelelő szakmai és gazdaságossági kontrollt.

A bizottság feladata :

- a beruházás célszerűségi vizsgálata;

- a megvalósításra kerülő valamennyi pénzügyi, finanszírozási és jogi konstrukció szakmai és gazdaságossági felügyelete;

- valamennyi közbeszerzési eljárás és szerződéskötés felügyelete;

- valamint a beruházás megvalósulásának, továbbá a régi kormányzati épületek és ingatlanok hasznosításának folyamatos figyelemmel kisérése.  


A tavasz különleges pillanata

Volt. Volt, amikor (2008.03.05.), midőn  Veres János pénzügyminiszter „közkívánatra” bejelentette:  a kormányzati negyed megépítéséről szóló országgyűlési határozat hatályon kívüli helyezését kéri. A Fidesz-KDNP felkérte a kormányt, hogy a kiadásokról, illetve a még hátralévő kötelezettségvállalásokról készítsen részletes beszámolót. A pénzügyminiszter június 30-ig ígérte, Az áprilisban hozott  országgyűlési határozat (38/2008.IV.17.) értelmében a Kormánynak 2008. június 30-ig el kellett volna számolnia a kormányzati negyed beruházásról, annak körülményeiről és költségvetési hatásairól. Ezen kötelességének azonban nem tett eleget. Dr. Balsai István és dr. Cser-Palkovics András (Fidesz) „a meg nem valósuló Kormányzati Negyed beruházására fordított sokmilliárd forintnyi közpénz elköltésének körülményeit vizsgáló bizottság létrehozásáról is országgyűlési határozati javaslatot nyújtott be, (2008.07.09.), hangsúlyozván:

„Amióta nyilvánosságra került a szocialista kormány terve, mely szerint 142 milliárd forintért kormányzati negyedet akartak építeni az ország szociális-gazdasági válsága idején, azóta komoly viták övezik az elképzelést. A mára leállított kormányzati tervből semmi nem valósult meg, ugyanakkor a kormány mégis elköltött tízmilliárd forintot.  A beruházás előkészítését sorozatos botrányok övezték, az építkezéshez szükséges jogszabály-változások hosszú ideig még csak napirendre sem kerültek az illetékes testületekben. Ugyanakkor jutott szerződés a kormányhoz közel álló bizalmi embereknek, a KISZ KB-snak, volt Perfekt-igazgatónak, ráadásul a beruházás leállítása után 90  millió forinttal növelték a projektcég törzstőkéjét, arról nem is beszélve, hogy sajtóinformációk szerint a Kormányzati Negyed Koordinációs Iroda vezetői és munkatársai százezres-milliós jutalmakat kaptak néhány nappal a beruházás leállításának bejelentése előtt. Az emberek pénzével való takarékos és körültekintő gazdálkodás, valamint a kormányzati negyed megépítési szándéka egyáltalán nem egyeztethetők össze, ezért szükséges, hogy egy országgyűlési vizsgálóbizottság tekintse át a több mint tízmilliárd forint közpénz elköltésének körülményeit.”  

A tények tisztázása és felderítése érdekében a vizsgálat tárgya különösen fontos a következő kérdések megválaszolása:

1. Ki, mikor és milyen indokok alapján döntött a kormányzati negyed felépítéséről?

2. Ki, mikor és milyen indokok alapján döntött a kormányzati negyed beruházásának leállításáról?

3. Mennyi pénzt költöttek el eddig a költségvetésből a kormányzati negyed meg nem valósuló beruházására?

4. Ki és milyen eljárás alapján döntött a kormányzati negyed építéséhez kapcsolódó szerződések megkötéséről?

5. Ki és milyen eljárás alapján döntött a kormányzati negyed beruházás nyomán létrejött testületek személyi összetételéről?

6. Hogyan használta fel a kormány a beruházás és annak előkészítése során a Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetéséről szóló 2007. évi CLXIX. törvényben biztosított forrásokat?

7. Maradtak-e a későbbiekben teljesítésre kerülő kötelezettségek? Amennyiben igen, mennyit kell még költeni az emberek pénzéből a meg nem valósuló beruházásra?

8. Miért emelték meg a kormányzati negyed felépítését felügyel ő cég (KoNeP Kft.) törzstőkéjét 90 millió forinttal a beruházás leállításáról szóló döntés után? 

 9. Miért költenek még az idei évben is több, mint 300 millió forintot ingatlan-értékbecslésre, tanácsadásra, sokszorosításra, tervdokumentációra, ügyvédi költségekre?

10. Valós-e az a közelmúltban megjelent információ, amely szerint a Kincstári Vagyoni Igazgatóság huszonkétmillió forint karácsonyi jutalmat osztott szét a Kormányzati Negyed Koordinációs Iroda vezetői és munkatársai között 2007 decemberében? 

 11. Miért nem tett eleget a Kormány a 38/2008 . (IV. 17.) számú országgyűlési határozatban foglalt kőtelezettségének, vagyis miért nem számolt be az országgyűlésnek a beruházás költségeiről, a közpénzek elköltéséről?

A bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig tart.


Gripen itt...

 

A svéd vadászrepülőgépek lízingeléséről szóló magyar-svéd államközi szerződés MSZP-SZDSZ kormány általi módosításának korrupciógyanús körülményeit vizsgáló országgyűlési vizsgálóbizottság létrehozását kezdeményezte dr. Semjén Zsolt, és dr. Simicskó István (KDNP). az Országgyűlés 2007. 06. 18-án, 292 igen, 8 nem, 7 tartózkodás mellett megszavazta, a sürgős tárgyalását, (az MSZP-ből dr. Bóth János és dr. Suchman Tamás voksolt ellene, a többi nem és tartózkodás gazdája az SZDSZ padsoraiból érkezett.). Több, mit egy esztendeje történt mindez, azóta sem tűzte napirendre a Tisztelt Ház, - a jegyzőkönyvek találóan jelzik: „folyamatban”!


Az előzmény: a nemzetközi sajtóban számos olyan információ jelent meg, amely korrupció gyanúját veti fel a svéd vadászrepülőgépek lízingeléséről szóló magyar-svéd államkőzi szerződés 2003-ban történt módosításával kapcsolatban.

A vizsgálat tárgya a következő kérdések megválaszolása:

1. Miért módosította 2003-ban az MSZP-SZDSZ kormány a svéd vadászrepülőgépek lízingeléséről szóló magyar-svéd államkőzi szerződést? 

2. Miért volt szükség arra, hogy a vadászrepülőgépeket levegőben utántölthetővé tegyék? Valamint precíziós bombavető eszközökkel lássák el, miközben ezek a beszerzések szakmailag és biztonságpolitikailag indokolatlanok voltak, ugyanakkor a központi költségvetés számára kiadásnövekedést okoztak?

3. Mennyivel nőttek a Magyar Állam kiadásai a lízingszerződés 2003-ban történt módosítása nyomán?

4. Igazak-e azok a napokban megjelent sajtóinformációk, amelyek szerint a lízingszerződésnek a Magyar Állam számára kiadásnövekedést okozó módosítása előtt egy osztrák üzletember több millió dolláros juttatásban részesült?

5. Volt-e, és ha igen, milyen összefüggés az osztrák üzletembernek juttatott dollármilliók és a lízingszerződés 2003-ban történt módosítása között?

A vizsgálóbizottság 10 tagból áll, tagjai országgyűlési képviselők, elnökére az ellenzéki, alelnökére a kormánypárti bizottsági tagságra jelöltek köréből terjesztenek elő javaslatot. A vizsgálóbizottság tagjainak „C" típusú vizsgálattal kell rendelkezniük. Ezen képviselők külön engedély nélkül jogosultak, a bizottság feladatkörébe tartozó államtitok megismerésére. A bizottság a munkája során meghallgatásokat tarthat, iratokat kérhet be. A kért adatokat mindenki köteles a bizottság rendelkezésére bocsátani, illetőleg köteles a bizottság előtt megjelenni.

A vizsgálóbizottság tevékenységéről jelentést készít, és javaslatot az esetlegesen szükséges intézkedésekre. Megbízatása feladatának elvégzéséig, de legfeljebb a megalakulástól számított 180 napig tart. 

 Gripen ott…

Az MSZP sem tétovázott, még aznap (2007.06.18.) szavaztak  azon javaslatukról, (Göndör István adta a nevét hozzá), mely „a Gripen vadászgépek beszerzésére, az Orbán kormány által kötött, korrupció-gyanús szerződés körülményeinek kivizsgálására irányuló parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte.” A sürgős tárgyalásba vételét is 177 igen, 7 nem ellenében, 102 tartózkodás mellett elfogadták.  (Az MSZP az SZDSZ igennel voksolt. Érdekesség, hogy Dávid Ibolya, az MDF elnök asszonya a KDNP indítványának szavazásakor nem nyomott semmilyen gombot, az MSZP változatot ellenben támogatta, a frakciójának többi tagja viszont nemmel voksolt. A KDNP és a FIDESZ tartózkodott.) Másnap (2007.06.19.) már az általános vitáját is megtartották,  Azóta viszont csend. Többség ide, többség oda, nem szorgalmazzák az általuk oly annyira sürgetett bizottság feltámadását

    


Az MSZP határozat-tervezete leszögezi: „A közélet tisztasága iránti igény megköveteli, hogy az európai sajtóban megjelent korrupciógyanús vadászgépbeszerzés körülményeit kivizsgáljuk, és ha a vád alaptalan, visszautasítsuk. Egy ilyen nagy összegű és biztonságpolitikai szempontból is fontos beszerzést nem lengheti körbe a gyanú árnyéka.”

A vizsgálóbizottság feladata a következő kérdések megválaszolása:

1. az F-16-os repülőgép lízingelése körül kialakult korrupciógyanús körülmények;

2. mi vezetett a korábbi álláspont megváltoztatásához;

3. történt-e közvetlen befolyásolás, amely a végleges döntésben szerepet játszott;

4. az eredeti szerződésben szerepelt Gripen vadászgépek NATO kompatibilisek voltak-e;

5. Alfons Mensdorff-Pouilly úr osztrák üzletember tartott-e olyan személyekkel kapcsolatot, akik a beszerzésre befolyással voltak?

A bizottság elnökére a kormánypárti, alelnökére az ellenzéki képviselőcsoportok bizottsági tagságra jelöltek terjesztenek elő javaslatot... A bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, de legfeljebb a megalakulástól számított 90 napig tart.

 Nabucco…

A Nabucco földgázvezeték előkészítésének és megvalósításának folyamatát segítő eseti bizottság létrehozását sürgeti dr. Kóka János (SZDSZ). Benyújtva: 2008.03.03.

Az indítvány Magyarország energiaellátásának biztosítása és az egyoldalú importfüggőség elkerülése érdekében alapvető fontosságúnak tartja az Európai Unió által is stratégiai projektként megjelölt Nabucco földgázvezeték megépítését. A program előkészítését és megvalósítását – megelőzve az esetlegesen előálló időveszteségnek még a lehetőségét is - a bizottság feladata, hogy:

 - az eddig tett európai uniós és hazai intézkedéseket áttekintse;

- az Európai Unió által megjelölt intézkedések és célok hazai érvényre jutását ellenőrizze; - az előkészítés és megvalósulás folyamatát figyelemmel kísérje, támogassa és elősegítse;

- a Magyar Köztársaság Kormánya képviselőjét rendszeresen meghallgassa;

- a Magyar Köztársaság Kormánya részére ajánlásokat fogalmazzon meg; a munkájáról és a tapasztalatokról az Országgyűlés számára ülésszakonként jelentést készítsen.

 Bartha Szabó József

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!