Napirend előtt: „Én megsértlek, Te provokálsz, mi verekszünk…”

Brókerkormányzás helyett azonnali kártalanítást és felelősségre vonást! Milyen tapasztalatokkal zárult a téli időszakban a hazai gázellátás, illetve mit tett a kormány a biztonságos földgázellátás érdekében? Kevesebbért többet!  Milyen közállapotokat hagyott maga után a Fidesz és az MSZP? A tapolcai időközi választások tétje!

kdnp.hu – Bartha Szabó József

Brókerkormányzás helyett azonnali kártalanítást és felelősségre vonást!

HARANGOZÓ TAMÁS ATTILA  (MSZP):  – Kormánypárti képviselőtársaim! Több mint egy hónap telt el azóta, hogy Magyarország legnagyobb pénzügyi csalássorozatára fény derült. A brókerbotrányok, kiemelten a Quaestor-ügy, kendőzetlenül vágta az egész ország arcába, milyen szégyenletes, korrupt vezetése is van hazánknak. Minden mondatukkal, vergődésükkel csak mélyebbre süllyesztik magukat a mocsárban. Ez az ügy túlnőtt önmagán. Mint cseppben a tenger, benne van egész kormányzásuk lényege. Olyan esszenciája ez az önök politikai és gazdasági ámokfutásának, amelyben sűrűsödve látunk viszont mindent, amit eddig és számtalanszor elkövettek. Nem egyetlen Quaestor-ügy van, hanem az egész kormány valójában Quaestor-kormány; brókerkormány, amely nemcsak nyakig belekeveredett a cég gyanús üzelmeibe, hanem nagyban ugyanúgy járt el, mint a csaló cég kicsiben. Visszaélt a könnyen hívők bizalmával, ígérgetett, elszedte és saját céljaira költötte a pénzüket, a felelősséget pedig másra akarja hárítani.

– Gondoljanak csak bele, kormánypárti fideszes és jobbikos képviselőtársaim mit szólnának, ha az MSZP-kormány idején derülne ki, hogy a külügyminiszter sportbarátját, a miniszterelnökkel is bizalmi viszonyban lévő üzletembert egy csaló agrárdiplomatával együtt fontos diplomáciai, külgazdasági feladattal bíznak meg, törvénytelenül állami pénzeket bíznak rá, és éveken át behunyják a szemüket a csalásai fölött, majd hagyják, hogy 150 milliárdot csaljon ki közemberektől. Mit szólnának, ha kiderülne, hogy a csődbe jutott cégből a miniszterelnök csak a tárcák pénzét vonatná ki nagy titokban, ezzel elvonva a még rendelkezésre álló pénzt a többi károsult elől, és nem riasztaná a rendőrséget, az ügyészséget, a pénzügyi felügyeletet? Mit szólnának, ha az ügyészség, amelynek élén a kormánypárt volt képviselőjelöltje áll, nem tartaná elegendő oknak a kihallgatáshoz sem a 150 milliárd forint értékű kötvény törvénytelen kibocsátását, sem azt, hogy a cégvezető egy büntetett előéletű közmunkást állít a maga helyére a cég élére? A választ pontosan tudjuk: a Jobbik és a Fidesz összefogásával már lángolna Budapest!

– Kormánypárti képviselőtársaim! Az önök dolga most nem az, hogy asszisztáljanak Orbán Viktor és brókerkormánya hazugságaihoz. Pontosan látniuk és érezniük kell, hogy minden nappal csak lejjebb húzzák magukat a posványban mindaddig, amíg az áldozatok kártalanítását meg nem oldja az Országgyűlés, és amíg nem vállalják a felelősséget azok, akik szemlátomást nyakig vannak az ügyben. Az MSZP a múlt héten, kedden benyújtotta azt a törvényjavaslatot, amelyik rendkívüli és azonnali kártalanítást tenne lehetővé az áldozatoknak. Mindezt tenné úgy, hogy az állam a lefoglalt vagyon értékével megegyező összeget megelőlegezné, illetve az MNB, mint aminek dolga lett volna megakadályozni a kár bekövetkeztét, vissza nem térítendő összeggel járulna hozzá a kártalanításhoz. Így 6 millió forintig minden érintett azonnal hozzájutna a pénzéhez, az állam pedig a későbbiek folyamán behajtaná a megelőlegezett összeget. Ezzel a megoldással több mint 22 ezer károsult juthatna a bent ragadt pénze száz százalékához azonnal.

– Kormánypárti képviselőtársaim! Önöktől, országgyűlési képviselőktől most azt várják, hogy segítsenek a bajbajutottakon. Ehelyett Kövér László kisstílű és pitiáner akciójával a múlt héten megakadályozta, hogy érdemben tárgyalhassunk erről a javaslatról, és akár már a mai napon szavazhattunk is volna róla. De Kövér úr, a Fidesz asszisztálásával, nem hívta össze a Házbizottságot az általunk megjelölt időpontra, így nem került napirendre. Azt várjuk el önöktől, hogy a jövő héten érdemben és ugyanolyan  gyorsasággal döntsünk az áldozatok kártalanításáról, mint ahogy múlt héten a zár alá vétel kiterjesztéséről szóló fideszes javaslatról tettük ezt  sok tízezer kisemmizett család érdekében.

– Kormánypárti képviselőtársaim! Azért van ebben az ügyben legalább két olyan érintett kormánytag is, akik politikailag már megbuktak. A kérdés, hogy jogilag mikor lesznek felelősségre vonva? Minden nap, minden óra és minden perc, amit Szijjártó Péter és a 410 milliót elherdáló Fazekas Sándor a miniszteri székében tölt, szégyen az egész országnak, de leginkább szégyen a Fideszre nézve! Sőt, a Fidesz szempontjából ez nemcsak szégyen, hanem a bizalmi válság egyik legfőbb okozója. Ezt önök is pontosan tudják. Tegyenek végre ellene! Szijjártónak és Fazekasnak mennie kell! Ezt már nem úszhatják meg! 

+

RÉPÁSSY RÓBERT, igazságügyi minisztériumi államtitkár: – Frakcióvezető-helyettes Úr! Biztos csak nyelvbotlás volt, hogy a Buda-Cash ügyfeleiért nem aggódik a Magyar Szocialista Párt, hanem csak a Quaestor ügyfeleiért. A Buda-Cashnél 96 301 ügyfélről van szó, a Quaestornál 31 ezer ügyfélről van szó. Mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy miért csak a 31 ezer ügyfélért aggódik a Magyar Szocialista Párt, és miért nem a 96 ezer ügyfélért. Talán csak nem azért, mert aa Buda-Cash-ben bűncselekményeket elkövetők ezer szálon köthetők a Magyar Szocialista Párthoz?

– Képviselő Úr! A Buda-Cash 96 301 ügyfelének 97 százalékát május 31-ig kártalanítja a Befektetővédelmi Alap. Tehát még egyszer mondom: több mint 90 ezer kisbefektetőt kártalanít a Befektetővédelmi Alap. A Quaestor ügyfelei közül, akik közül 31 832 ügyfélről tudunk, 22 264 betétest száz százalékban kártalanít a Befektetővédelmi Alap. Ezek a befektetések a 6 millió forintot nem meghaladó befektetések, tehát kifejezetten a kisbefektetők százszázalékos kártalanítása megoldott. Szeretném újra hangsúlyozni: a kisbefektetők száz százalékban meg fogják kapni a kártalanítást!

– Akikért aggódik a Magyar Szocialista Párt, az a 10 ezer befektető, akik 6 millió forintnál nagyobb összeget helyeztek el a Quaestor-csoport valamelyik cégénél! Természetesen őértük is kell aggódni, ezért döntött úgy az Országgyűlés, hogy a vagyonzárolásról a fideszes képviselők javaslatára törvényt fogad el, és ahogy a hírekből ismerjük, most már a feltételezett kárösszegnél jóval nagyobb összeget zár alá is vett a bíróság. Ez a zár alá vett összeg, ez a bizonyos biztosítási intézkedéssel rendelkezésre álló összeg fogja a fedezetét jelenteni részben a vagyonelkobzásoknak, amelyeknek nyilvánvalóan a büntetőeljárás és a büntetőjogi felelősség megállapítása után van helye, részben pedig a polgári jogi igényeknek.Tehát még egyszer mondom: azoknak a kisbefektetőknek a befektetéseit a Befektetővédelmi Alap ki fogja fizetni, akik 6 millió forint alatt helyeztek el betétet, vagy ennél nagyobb összeget helyeztek el, de 6 millió forintig fogják biztosítani az ő kisbefektetéseiket. A nagyobb befektetők pedig, akik nyilván többet kockáztattak, kénytelenek lesznek megvárni azt, hogy megállapítsák az ügyben a büntetőjogi felelősséget. Ebben minden segítséget megadnak a hatóságoknak a kormány képviselői. Amennyiben a Magyar Szocialista Párt képviselői érdeklődnek a büntetőeljárás állásáról, azt természetesen nem a kormánytól tudják megkérdezni, hanem a legfőbb ügyésztől, mint ahogy az már meg is történt.

– A tények tehát azt bizonyítják, hogy a kisbefektetők pénze, a kisbefektetők befektetései biztonságban vannak, megkapják a kártalanítást a Befektetővédelmi Alaptól. Ezek után felmerül a kérdés: mire jó ez az egész ügy a Magyar Szocialista Pártnak? Természetesen csak arra jó, hogy a kormányt olyasmivel vádolja, amit nem követett el. Erre ékes példa, hogy két minisztert egymással teljesen ellentétes magatartás miatt akarnak lemondatni. Az egyik esetben a külügyminisztert azért, mert intézkedett a befektetés kivételéről, a másik esetben a földművelésügyi minisztert pedig azért, mert bent maradt a Quaestor-csoportnál a pénz. Tehát az egyiket azért akarják lemondatni, mert kivette a pénzt, a másikat meg azért, mert nem vette ki a pénzt. A Magyar Szocialista Párt véleménye nyilván ennyit is ér! Nem tudják eldönteni, hogy valójában mi a nagyobb felelősség számukra, az, ha valaki a közpénzek biztonságba helyezéséről intézkedik, vagy az, ha nem veszi ki a közpénzt. Már hallom a választ, hogy az ő szempontjukból mind a kettő mondjon le! Ebből a magatartásból derül ki legjobban, hogy ez csak egy politikai hecckampány a Magyar Szocialista Párt részéről.

Milyen tapasztalatokkal zárult a téli időszakban a hazai gázellátás, illetve mit tett a kormány a biztonságos földgázellátás érdekében?

FÖLDI LÁSZLÓ (KDNP): – Képviselőtársaim! A 2014. évi márciusi krími népszavazás, illetve az azt megelőző ukrajnai események, továbbá a népszavazást követően kialakult orosz-ukrán válság okán 2009 után ismételten napirendre került a kérdés, hogy amennyiben gondok adódnának az Európába szánt orosz földgáz Ukrajnán keresztül történő szállításában, miként tudják fogyasztóik számára garantálni a földgázellátás biztonságát az uniós országok. A megváltozott geopolitikai helyzetben minden ország, így Magyarország számára is elsődleges cél kellett hogy legyen saját földgázellátása biztonságának növelése, hogy ezzel megőrizze az ország gazdasági működőképességét, biztosítsa a fogyasztók zavartalan ellátását. A kormány törekedett arra, hogy minden lehetséges eszközt felhasználjon az energiabiztonság garantálása érdekében. Ennek megfelelően a belső nemzeti intézkedések mellett jelentős erőfeszítések történtek a nemzetközi színtéren is. Az Országgyűlés által 2011-ben elfogadott nemzeti energiastratégiát megalapozó elemzés azt tartalmazta, hogy ellátásbiztonsági szempontból Magyarország számára kiszolgáltatott helyzetet eredményez az, hogy földgázimportigényünket meghatározó mértékben Oroszországból származó földgázzal elégítjük ki, amelynek legnagyobb hányada a Testvériség-gázvezetéken keresztül jut el hazánkba. A nemzeti energiastratégia ezért az importot biztosító források és szállítási útvonalak diverzifikációja mellett földgázellátásunk biztonságának garantálása érdekében a hazai kitermelés, valamint a kereskedelmi és stratégiai készletezés növelését is fontos eszközként határozta meg.

– Képviselőtársaim! Az elmúlt időszakban a kormány a nemzeti energiastratégiával összhangban a tárolók stratégiai előnyeinek kihasználása érdekében számos lépést tett. Az egész ország ellátásbiztonságát garantáló tárolók megvásárlásával növelte az állam szerepvállalását. Hosszú tárgyalási folyamat eredményeként, az E.ON magyarországi földgázipari érdekeltségeinek megvásárlásával lehetővé tette, hogy ismét hazai társaság üzemeltesse a legnagyobb kapacitású zsanai, hajdúszoboszlói, pusztaedericsi és kardoskúti földgáztárolókat. A formálódó európai és nemzetközi energetikai erőviszonyok előtérbe helyezték a regionális együttműködések szerepét, amelynek intenzitása és további fejlesztése jelentős mértékben elősegítheti nemcsak Magyarország, de az egész régió ellátásbiztonságának erősítését.  Mindezek alapján tisztelettel kérdezem: milyen tapasztalatokkal zárult a téli időszakban a hazai gázellátás?

+

ARADSZKI ANDRÁS, nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: – Képviselő Úr! A földgázellátásban nemcsak hazánk, de az Unió esetében is meghatározó szerepet játszik az import, ezen belül is az Oroszországból származó földgáz, ezért az Európai Unió valamennyi tagállamában kiemelkedő fontosságú feladatként kezelik az energiaellátás biztonságának garantálását. Ezt támasztja alá az Európai Tanács legutóbbi ülésének az energiabiztonság fokozását célzó intézkedésekről szóló döntése is, amely célja a biztonságos, megfizethető és fenntartható energiaellátás biztosítása a fogyasztók számára. Az Európai Tanács döntésének előkészítésekor sikerült kedvező kompromisszumot kialakítani Magyarország számára, és a végrehajtás során is a magyar érdekek maradéktalan érvényesítését tekintjük célunknak. Úgy vélem, az eredmények igazolják munkánk sikerességét, hiszen a folyamatos földgázellátás mellett az ellátásbiztonság mindvégig garantált volt az idei fűtési szezonban is. Mindemellett a hazai ellátásbiztonság garantálásán túl jelentősen hozzá tudtunk járulni Szerbia és a nagyon nehéz helyzetben lévő Ukrajna földgázellátásához, a felmerülő fogyasztási szükségletek fedezéséhez.

– A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal összesített adatai szerint 2014-15-ben a téli időszakban a hazai földgázfogyasztás meghaladta a 2013-14-ben regisztrált értéket. 2014. december 1. és 2015. március 15. között összesen 4 milliárd 190 millió köbméter gáz fogyott, amely mennyiség 0,22 milliárd köbméterrel több az egy évvel korábbinál. A lakossági földgázfogyasztást leginkább az átlaghőmérséklet változása befolyásolta, amely idén a tavalyi 3,4 Celsius-fokos átlaghőmérséklettel szemben csak 2,6 Celsius-fok volt. Ugyanakkor a még zordabb időjárási körülmények esetében is biztosította volna a hazai földgázrendszer a fogyasztók ellátását, s mindezt azért, mert a hazai földgáztermelés mellett sikerült biztosítanunk Ukrajna felől a folyamatos és biztonságos földgázszállítást, így az import megfelelő időben és mennyiségben érkezett az országba. Emellett a kereskedelmi tárolókban is rendelkezésre álltak a készletek, így jelentős mértékű biztonsági földgázkészlet felhasználására a fűtési időszak végéig nem került sor. Beszédes adat az elmúlt téli magyarországi földgázellátás biztonságára nézve, hogy tárolónkban több mint 1 milliárd köbméterrel több gáz volt a betárolási időszak végén, mint a 2013. évi betárolási időszak végén elért legmagasabb töltöttségi szint esetében. A betárolt készleteknek is köszönhetően még 2015. március végén is közel 1,5 milliárd köbméter földgáz volt a hazai tárolókban.

– Képviselő Úr! A kormány és a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal a tavalyi évben is sok intézkedést tett a földgázellátás biztonságának növelése érdekében, amelyek nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy Magyarországon a régió országai közül az egyik legmagasabb, éves szinten 50 százalékot meghaladó, fogyasztásarányos földgázmennyiség állt rendelkezésre. Miniszteri rendelet módosításával a biztonsági készlet mértékét 300 millió köbméterrel megnöveltük, így az jelenleg 915 millió köbméter. A kormányzat a készletek növelése érdekében az ágazatban példaértékű módon 100 milliárd forintnyi tulajdonosi kölcsönt biztosított a Magyar Villamos Művek Zrt. részére, amely nagyságrendileg 800 millió köbméter földgáz beszerzését tette lehetővé. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal a téli ellátásbiztonság növelésével összefüggő szállítások és betárolások ösztönzése érdekében felülvizsgálta a rendszerhasználati díjak szabályozását. Ennek eredményeképpen több mint felével csökkentette a betárolásért fizetendő díjakat. A földgázágazati szabályozás 2014. július 1-jével hatályba lépett módosítása biztosította, hogy a piaci szereplők a hazai földgáztárolói készlet növelését eredményező többlet szállítói és tárolókapacitás-lekötéseiket kedvezményes módon, úgynevezett megszakítható kapacitásként is tehessék meg. Mindezek alapján látható, hogy eredményes intézkedéseket tettünk. De amint lezárult az előző fűtési szezon, már most, 2015. április elején is lépéseket teszünk ahhoz, hogy a 2015-2016-os évben hasonló biztonsággal tudjuk rendelkezésre bocsátani a szükséges gázmennyiséget. 

Kevesebbért többet!

SCHIFFER ANDRÁS (LMP): – Tisztelt Országgyűlés! Múlt héten látott napvilágot az Eurostatnak adatsora, mely szerint 10 eurócenttel kerül kevesebbe a magyar munkás, mint az elmúlt évben. Ez azt jelenti, hogy ma az Európai Unión belül a bérszínvonal tekintetében négy ország van Magyarország mögött, és ehhez hozzátehetjük azt is, hogy annak a pénznek, amit az átlag magyar dolgozó megkeres, több mint 23 százaléka valójában nem is bér.

A helyzet úgy áll, hogy amíg 2008-ban a magyar munkások átlagos óradíja 7,8 euró volt, addig 2014-ben 7,3 euró. Ezt azt jelenti, amit egyébként már 2011-től folyamatosan mond az LMP is, hogy a magyar emberek a kizsákmányolás törvénykönyve óta többet dolgoznak kevesebb pénzért. És hogy még pontosabban lássuk a dolgokat: az elmúlt év óta Magyarországon kívül összesen két európai uniós ország van, ahol csökkentek a bérek, ez Görögország és Ciprus.

– Az elmúlt héten az LMP egy ötpárti egyeztetést kezdeményezett a dolgozói szegénység csökkentéséről, a dolgozói szegénység visszaszorításáról, és itt is - lássunk csodát - csak a Fidesz nem jelent meg. Önök, úgy látszik, még mindig a régi jelszót fújják, és egyetlenegy elvet érvényesítenek, hogy „Csak a Fidesz!”. A probléma csak az, hogy az emberek között egyre inkább az a jelszó érvényesül, hogy „csak ne a Fidesz”! Ezt az ötpárti egyeztetést a következők miatt kezdeményeztük. Úgy látjuk, és ezt mutatják a nyers számok, hogy Magyarországon az adózók kétharmadának a keresete az átlagbér alatt van. A jövedelmi, tehát a dolgozói szegénységben élők aránya több mint 14 százalék, ez másfél millió embert jelent. Az alsó és a felső jövedelmi tized közötti különbség 1:9-szeresre nőtt. E mögött ráadásul olyan adatok húzódnak, hogy a minimálbér jelenleg a létminimum 76 százaléka. A minimálbér bruttója öt év alatt, tehát a nemzeti cinizmus rendszere alatt, 43 százalékkal, miközben a nettó összesen 15 százalékkal nőtt. A közszféra bérei általában és nem egy-egy kivételezett szegmensben 2008 óta nem nőttek, a közszférában egyharmados a dolgozói szegénység. A helyzet úgy áll, hogy Magyarországon a legszegényebb kétmillió ember reáljövedelme 20 százalékkal csökkent.

– Magyarország az elmúlt 25 évben egy olyan pályára állt, ahol a Magyarországot kormányzó elitek úgy gondolták, hogy itt egy összeszerelő országot kell csinálni, ennek két feltétele van - ezt gondolták önök és az önök elődei -: egyrészt a leszorított, megalázó bérek és a romló munkakörülmények, mellette pedig az oktatásból való brutális pénzkivonás. A helyzet ma úgy áll, hogy ezt önök megfejelték egy olyan politikával, hogy a nemzeti burzsoázia feltőkésítése érdekében alulról vonnak el kőkemény pénzeket, tehát korábban, az előző ciklusban Simicska és Nyerges, most Mészáros, Garancsi és tettestársai gazdagodásának milliók elszegényedése az ára. Mi ehhez képest öt javaslatra próbáltunk partnereket szerezni a parlamenti pártok között. Az LMP úgy gondolja, hogy a dolgozói szegénység visszaszorítása érdekében az első lépés a nettó minimálbérnek legalább a létminimum szintjére történő emelése, a munkáltatók terheinek növelése nélkül. Ehhez kapcsolódik a munkavállalói járulék csökkentése és egy többkulcsos, 12-24-36 százalékos, igazságos szja-rendszer bevezetése. Második pontként javasoljuk, követeljük, hogy a családi pótlék és a családi adókedvezmény terjedjen ki a felsőoktatásban részt vevő gyermek 24 éves koráig, hogy minél több család tudja taníttatni a gyermekét. Harmadrészt követelünk: béremelést a közszférában, a közszférában dolgozók további elszegényedésének meggátolása és elvándorlásának megakadályozása érdekében. Továbbá javaslatot is letettünk az asztalra az alacsony bevétellel rendelkező, induló mikro- és kisvállalkozások terheinek csökkentése érdekében, valamint az alapvető, helyben termelt élelmiszerek áfájának 5 százalékra csökkentésére.

– Tisztelt Országgyűlés! Ezek lennének az első lépések! Tartósan az emberek akkor fognak többet keresni Magyarországon, ha azt a 250 milliárd forintot, amit kivettek az oktatás kasszájából, vissza lehet tenni, ha a K+F-re, innovációra fordított részarány nem 1,2 százalék lesz Magyarországon, hanem legalább 2-3 százalék. Így lehet egy elnyomorodó, elszegényedő, összeszerelő ország helyett egy megújuló Magyarország képét felvázolni a magyar állampolgároknak!

+

CZOMBA SÁNDOR, nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: – Képviselő Úr! Talán ön is egyetért azzal, hogy a szegénység ellen küzdeni leginkább akkor lehet eredményes, ha több munkahely van, ha a munkából és bérből élők aránya növekszik. Arról az örvendetes tényről szeretném önt tájékoztatni, hogy 23 éve nem dolgozott annyi ember Magyarországon, mint manapság, és a döntő többsége különösen 2013 második felétől a versenyszférában, az elsődleges munkaerőpiacon létrejövő munkahelyeknek köszönhető.

– Képviselő Úr! Ma Magyarországon több mint négymillió ember dolgozik, ebből nagyságrendileg 250 ezren dolgoznak minimálbéren, és 500 ezer körül garantált bérminimumon. Szeretném fölhívni a figyelmét, arra hogy a kormánynak elsődlegesen a minimálbér és a garantált bérminimum megállapításánál van lehetősége. E tekintetben 2010 óta minden évben megállapodás született a munkaadói és munkavállalói érdekképviseletekkel. Az idei évben is 3,4 százalékos növekedést prognosztizáltunk, illetve 3-4 százalék közötti bérajánlást fogalmaztunk meg, és ez nagyon valós, hiszen látszik, hogy a vállalkozások, a vállalatok nagyjából ilyen nagyságrendre állították be az átlagkereset növekedését is. Gyakorlatilag az utóbbi négy évben átlagosan csaknem 11 százalékkal nőtt a fizetések reálértéke családi kedvezményekkel, családi kedvezmények nélkül 5,2 százalékkal. Ha bruttó szinten vizsgálódunk, akkor közel 40 százalékkal nőtt 2011 és ’14 között a garantált bérminimum, illetve a minimálbér mértéke.

– Képviselő Úr! Arra is szeretném felhívni a figyelmét, hogy míg 2011-ben nagyságrendileg 70 százalék körül volt a létminimum és a minimálbér aránya, az mostanra 76 százalékra nőtt, és a tárgyalások kapcsán, amikor a munkavállalói, munkaadói oldallal beszéltünk, azt szerettük volna elérni, hogy 80 százalékra sikerüljön ezt az arányt felvinni. Ugye, a 100 százalék azt jelentené most, hogy 87 500 forintnak kellene a  minimálbér nettójának lennie, melynek, ha a bruttóját felsorakoztatjuk, akkor nagy valószínűséggel néhány tízezer, de esetleg 100-200 ezer ember is nagy valószínűséggel elvesztené a munkahelyét,  pontosan azokban a szektorokban, ahol egyébként a minimálbér mértéke jelentős, mondjuk, a kereskedelemben vagy a szolgáltatási szektor egy részében. Tehát nagyon fontos körültekintően kezelni a bértárgyalásokat és általában a béreket.

– Képviselő Úr! A fő szempont az, hogy béreket növelni csak teljesítményből lehet! Volt példa 2010 előtt arra, hogy gyakorlatilag hitelből növekedtünk, látszik az eredménye. Az az eredménye, hogy még 2011-12 környékén is azt nyögte a magyar gazdaság, hogy úgy áramoltak ki bérek, hogy nem volt mögötte fedezet. Ezt az utat nem szabad és nem is akarjuk követni!Természetesen a teljesítmény növekedésével, a gazdaság növekedésével képesek leszünk nemcsak a versenyszférában, hanem a szolgáltatásban és a közszférában is növelni a béreket úgy, ahogy ez megtörtént a pedagógusoknál, a rendvédelmi dolgozóknál, és folyamatosan a következő időszakban a szociális területen dolgozóknál. Tehát arra szeretném felhívni még egyszer a képviselő úr figyelmét: fontos, a kormány számára is fontos az, hogy a reálkeresetek növekedjenek, és nettó szinten többet tudjon minden magyar ember vásárolni ebből, de itt körültekintően kell eljárnunk annak érdekében, hogy a magyar munkahelyeket pedig ne veszélyeztessük. 

 Milyen közállapotokat hagyott maga után a Fidesz és az MSZP?

VOLNER JÁNOS (Jobbik): – Képviselőtársaim! Tapolcán választásokhoz közeledünk. Látni kell azt, hogy pontosan mi a választás az emberek előtt, akik abban a választókerületben élnek, és mi a választás országos szinten, miért érdemes a Jobbikot választani. Ideje megnézni azt, hogy hová jutott ez az ország az elmúlt 25 évben. Kialakult egy kétpólusú politikai berendezkedés Az egyik oldalon a Fidesz állt, a másik oldalon a baloldal állt, az MSZP, akkor még egységes tömbként. Ez a két politikai tömörülés egymás között adta-vette, cserélgette a hatalmat. Ha az emberek megunták az egyiket, jött a másik, ha őt is megunták, visszahívták jobb híján az előzőt. Ezt a kétpólusú politikai berendezkedést 2010-ben a Jobbik törte meg, középpárti státusban a parlamentbe kerülve. Azonnal megváltozott a magyar politika, hárompólusú berendezkedés alakult ki.

– De mit láthattunk eddig? Azt láthattuk, hogy miközben nagyon sokszor személyeskedésig fajuló ellentéteket mutattak itt, parlamenti színtéren a szocialista és fideszes politikusok egymással, a háttérben a gazdasági érdekcsoportok konzorciumi partnerekként működnek közre egymással abban, hogy a közbeszerzésből származó ezermilliárdokat közösen tüntessék el. Emiatt kerül Magyarországon kétszer annyiba egy kilométer autópálya, mint egy szomszédos országban, és emiatt nincs elszámoltatás soha egyes esetekben sem, mert mindenki, a Fidesz is, az MSZP is ebben a hajóban ül, és aki ezt a hajót meglékelné egy elszámoltatással, az maga is vele süllyed. Holló a hollónak nem vájja ki a szemét! A Quaestor-ügy jól rámutat arra, hogy ez a felelősség közös. A Quaestornak a szocialista kormányok időszakában 16,9 milliárd forint kezességet vállalt a Fejlesztési Bank, a 2010-ben született feljelentést a Fidesz-kormány segített elsikálni, nem történt meg a felelősségre vonás akkor sem. Tizenkét éve húzódik például az előző brókerbotrány ügye, a Kulcsár-ügy is, ebben sem történt felelősségre vonás. Ennyit arról, hogy melyik kormány akarja a felelősöket elszámoltatni. Egyet lehet látni: mind a szocialista kormányok időszakában, mind a Fidesznél mindig megúszták a felelősök, és mindig eltűnt az emberek pénze, elszegényedett az ország.

– Képviselőtársaim! Amikor Tapolcára tekintünk, Sümegre, Ajkára és a környező településekre, akkor az embereknek abban kell választani, hogy azt akarják-e, hogy az elmúlt 25 év folytatódjon ezzel a leszakadással, az elszámoltatás hiányával, az ország pénzének elherdálásával, ellopásával, vagy pedig jöjjön egy Jobbik-képviselő, aki lelkiismeretesen, presztízzsel rendelkező emberként el tudja látni a választókerület képviseletét. Fontos látni azt is, hogy mostanra 200 ezer szavazóra szűkült a különbség a Fidesz és a Jobbik között, rendkívül kiélezett lett a helyzet, és a tapolcai választókerületben a kiszivárgott információk szerint, maga a Fidesz is tart, retteg attól, hogy jobbikos győzelem születik a választókerületben, mert fej fej mellett áll Rig Lajos, a Jobbik és a fideszes jelöltje.

– Képviselőtársaim! Ez a választás a Jobbik és a Fidesz között fog eldőlni, a baloldalra adott szavazatok pedig el fognak veszni. Az MSZP ebből a versenyből kiszállt: Csak egy dolog érdekli: ne a Jobbik győzzön, inkább a Fidesznél maradjon ez a mandátum. Ízlés kérdése, hogy sokat beszélünk-e, túl sokat beszélünk-e mi, jobbikos képviselők a magyarság ügyeiről, a magyarság dolgairól. Egy azonban biztos: mi ezt az országot szeretjük, mi ezért az országért bármit megtennénk. Az az ember, akinek most bizalmat fogunk kérni Tapolcán, Rig Lajos maga is olyan ember, aki szereti ezt az országot, szereti Tapolcát és környékét, és bármit meg fog tenni azért, hogy az ott élő embereket képviselje. De nem úgy akarja a javukat, mint ahogy a szocialista kormányok vagy a Fidesz tette, hogy elveszi a pénzüket, hanem úgy, hogy szolgálja ezeket az embereket, és a boldogulásukért mindent elkövet a törvényes kereteken belül!

+

L. SIMON LÁSZLÓ, Miniszterelnökség államtitkára: – Képviselő Úr! Egy lehetséges leírása az elmúlt évek belpolitikai folyamatának az, hogy kétpólusúból hárompólusúvá vált. A jobbikos képviselőtársaim folyamatosan arra tesznek kísérletet itt a Házban és a Házon kívül is, hogy egybemossák a 2002 és 2010 között gyalázatosan teljesítő szocialista kormányzatot, a szocialista-szabad demokrata koalíciót és a ’98 és 2002 között valóban sikeresen kormányzó fideszes politikai tömörülést. 1998 és 2002 között volt a rendszerváltozás óta az az egyedüli időszak, amikor sikerült csökkenteni az államadósságot, amikor Magyarország a lehető legtöbbet tett saját szuverenitásának elérése érdekében. 2002-ben ez a folyamat tört meg, 2002 és 2010 között több mint duplájára emelték az államadósságot, ez a GDP-hez viszonyítva 51 százalékról fölment 83 százalékra. Azt hiszem, ez önmagáért beszél. A ’98 és 2002, illetve most már a 2010 és 2014 közötti időszakot egybemosni tehát a 2002-2010 közötti Gyurcsány-Bajnai időszakkal egyértelműen hazugság, politikai rágalom!

– Képviselő Úr! Amikor önök hárompólusú politikai erőtérről beszélnek, akkor én arra szeretném fölhívni a figyelmüket, hogy sokkal helyesebb annak a politikai kifejezésnek a használata, amit 2010-ben Orbán Viktor miniszterelnök úr vezetett be: nevezetesen, a centrális erőtér fogalmára utalok. Azt jelenti, hogy van egy centrális politikai tér, amelyik következetesen, szélsőségektől mentesen az ország és a nemzet boldogulásáért dolgozik - ez a Fidesz és a KDNP szövetsége -, távol tartja magát a politikai szélsőségektől, legyenek azok akár jobboldalon, legyenek azok akár baloldalon.

– Képviselő Úr! Az önök képviselőjelöltje egy olyan ember a tapolcai választási körzetben, aki nyíltan rasszista, antiszemita tartalmakat oszt meg az interneten, és utána azt hazudja a választópolgároknak, hogy ő csak azért osztotta meg a Facebookon ezeket a tartalmakat, mert máshogy nem tudta volna őket kommentelni. Mindannyian tudjuk, hogy ez nem igaz. Aki az internetet használja, az pontosan tudja, hogy nem igaz. Önöknek végre el kellene dönteniük, hogy melyik állítás az igaz, az, amit egyébként az önök képviselőjelöltje is a saját személyiségével megtestesít, vagy amit Vona Gábor mondott egy interjújában nem olyan régen: ahol zsidóznak, ott zsidó vagyok Akkor, hogyha ez így van, akkor nyilvánvalóan az önök elnökének és frakcióvezetőjének kellene először elhatárolódnia a jobbikos képviselőjelölttől, aki nyíltan rasszista tartalmakat oszt meg az interneten. De egyébként legyünk igazságosak! A baloldal által támogatott jelöltje legalább ennyire gyalázatos teljesítményt tudhat magáénak. Egy olyan régi szakszervezeti kádert sikerül elindítani, aki egyébként a MAL Zrt. felügyelőbizottsági tagjaként nem ragadta meg a lapátot, és nem állt ott az első sorban a vörösiszap-katasztrófa idején.

– Képviselőtársaim! Szeretném megnyugtatni Vona Gábort és Volner Jánost: a Fidesz nem retteg a Jobbik győzelmétől. A Fidesz következetesen dolgozik abban a választókörzetben is, én magam is részt vettem a kampányban több településen, lakossági fórumon. Az emberek nyitottan és várakozással tekintenek a Fidesz képviselőjelöltjére, Fenyvesi Zoltánra, aki bizonyított az eddigi életútjával. A megyei önkormányzat alelnöke, iskolaigazgató, 28 éve pedagógusi pályán következetesen képviseli az ott élőket, dolgozik a fiatalokért, a gyerekekért, a helyben élőkért. Nem a Fidesz retteg tehát a Jobbik győzelmétől, a magyar demokraták rettegnek a Jobbik győzelmétől. A jóérzésű magyar emberek rettegnek, attól rettegnek, hogy a szélsőség fog még nagyobb erőt kapni, de mi bízunk az emberekben, bízunk a választópolgárokban,  és mindent megteszünk annak érdekében, hogy a Fidesz jelöltjére, Fenyvesi Zoltánra szavazzanak!

– Képviselőtársaim! Mi is szeretjük ezt a hazát, mi is szeretjük ezt a nemzeti közösséget, büszkén valljuk magunkat magyarnak! Ebben a parlamentben mi voltunk, akik új alkotmányt terjesztettünk az Országgyűlés elé, mi fogadtuk el a nemzeti összetartozás melletti tanúságtételről szóló törvényt, és mi voltunk azok, akik az állampolgársági törvényt olyan módon változtattuk meg, hogy a magyar állampolgárság intézményét kiterjesztettük a határon túli magyarokra is. Ezért innen is meg kell nyugtatnom mindenkit: a kormány és a kormánypártok a jövőben is a nemzet egysége mellett fognak síkraszállni!

A tapolcai időközi választások tétje!

GULYÁS GERGELY  (Fidesz): – Tisztelt Országgyűlés! Mint az itt, a megelőző vitából is már kiderült, vasárnap Tapolcán időközi képviselő-választásra kerül sor, Ajka, Tapolca, Sümeg és a térségben élő településeken mintegy 80 ezer választópolgár nyilváníthatja ki demokratikus keretek között a véleményét. Úgy gondoljuk, hogy fontos meghatározni azt, hogy ennek a választásnak mi a tétje, és mi nem tétje már. Nem tétje az, hogy a kormánypártoknak lesz-e kétharmados többsége, hiszen erről a választópolgárok Veszprémben már döntöttek. A tétje tehát az, hogy a térségben élők érdekeit ki fogja képviselni az Országgyűlésben az előttünk álló három évben.

– Úgy gondoljuk, hogy a kormánypártok jelöltjének erre nem csupán azért van a legjobb esélye, mert a Fidesz-KDNP jelöltje kiemelkedően a legalkalmasabb arra, hogy a Tapolcán, Ajkán, Sümegen és a környékbeli településeken élők érdekeit az Országgyűlésben képviselje. Fenyvesi Zoltán több mint 25 évig tanított Ajkán, jól ismeri a várost, jól ismeri Tapolcát, jól ismeri a térségben élők problémáit, és pontosan látja annak a térségnek a lehetőségeit. Garancia arra is az ő politikai szerepvállalása és esetleges reménybeli parlamenti jelenléte, hogy az a politika folytatódhasson, amely vitathatatlan eredményeket mutathat föl, amely 2010-ben elkezdődött, és amely ma odavezetett, hogy Magyarországon gyakorlatilag megszűnt az infláció, érezhető mértékű volt az elmúlt másfél-két évben a reálbér növekedés, csökken az államadósság, és hogy az Európai Unió 28 tagállamából az egyik legmagasabb 3,5 százalékos gazdasági növekedés volt az elmúlt évben miközben csak 2,5 százalékos volt a költségvetési hiány. Emlékezzünk arra, amikor a Szocialista Pártnak a 2006-os választást hazugsággal sikerült megnyernie, akkor majdnem 10 százalékos költségvetési hiányt produkáltak abban az évben. Úgy gondoljuk, hogy ennek a politikának az országos szinten való folytatására is az jelent garanciát, ha Fenyvesi Zoltánt tisztelik meg a térségben élők a bizalmukkal.

– Azt látjuk, hogy a többi képviselőhöz képest már képviselőjelöltként is Fenyvesi Zoltán kiváló eredményeket mutathat fel: az ő megkeresésére az egészségügyi kormányzat korrigálta a korábbi, 2012-ben megszületett döntést, és ezért 2,3 milliárd forintos támogatást fog kapni a tapolcai kórház. Ennek köszönhetően a sürgősségi, belgyógyászati ellátás már az idén nyártól a korábbiaknál is jelentősebb mértékben fog fejlődni Tapolcán. Új mentőállomás jön létre, amely állandó ügyeletet biztosít a helyben élőknek. Az ezekhez szükséges forrásokat ebben az évben és az elkövetkező években is a kormány a térség számára biztosítani fogja.

– És azt is látjuk, hogy kik az ellenfelek, és érdemes erről is beszélni. A Jobbik mindig kikéri magának a szélsőségesség vádját. Egyszerűbb lenne nem a vádat kikérni, hanem olyan személyeket indítani, akikre ilyen bélyeg teljes alappal nem süthető rá. Sajnos az a helyzet, hogy a térségben most indítandó jobbikos jelöltről nem mondhatjuk azt, hogy ez a bélyeg ne lenne teljesen indokolt. Úgy gondoljuk: az lenne az érdeke mindenkinek, hogy alapvető demokratikus meggyőződéssel rendelkező embereket indítsunk mindenhol. Örülnénk, ha a jövőben ez a Jobbiknak is sikerülne, és külön örülnénk, ha a választópolgárok nem díjaznák az ettől minden megjegyzésével nagyon távol álló jelöltnek az indulását. Persze a Magyar Szocialista Párt sem dicsekedhet a jelöltjével: a MAL Zrt. felügyelőbizottságában ült akkor, amikor a tragikus vörösiszap-katasztrófa történt, és akkor sem gondolta, hogy le kellene mondania, amikor a cégvezetők közölték a több ember halálát okozó katasztrófa után, hogy a vörösiszap nem mérgező. Ez minősíti azt, hogy ő hogyan állt a katasztrófához, az ott történtekhez, és a választópolgároknak ezt is értékelni kell akkor, amikor arról döntenek, hogy ki képviselje a térségben élőket. Úgy gondoljuk tehát, hogy Fenyvesi Zoltánt a kormánypártok személyében is, nem csupán a kormánypárti támogatás okán, jó szívvel ajánlhatják a választópolgárok figyelmébe. Arra kérünk mindenkit, hogy vegyen részt a demokratikus megmérettetésen, és szavazzon, éljen a választójogával, és hogyha úgy gondolja, hogy Fenyvesi Zoltán a legalkalmasabb jelölt, ahogy mi is gondoljuk, akkor őt támogassa szavazatával a most vasárnapi választáson.

+

L. SIMON LÁSZLÓ, Miniszterelnökség államtitkára: – Képviselő Úr! Valóban az a kérdés, hogy olyan képviselő fog-e a parlamentben ülni, aki megtalálja az utat a kormányhoz, az államtitkárokhoz, a miniszterekhez, és hitelesen, kellő erővel tudja képviselni a helyben élőket, vagy olyan, aki ellenzéki szólamokat hangoztatva, a kormány folyamatos gyalázásával tölti az idejét és nem azzal, hogy értéket teremtsen, az összefogást erősítse.

– Képviselő Úr! Az Orbán-kormány nem tesz különbséget település és település között aszerint,  hogy ellenzéki vagy kormánypárti vezetője van. Ez a kormány minden magyar állampolgár érdekét szem előtt tartja, és azokra a honfitársainkra is figyelünk, azokat is segítjük és azokat is szolgáljuk, akik egyébként nem ránk, nem a mi politikai tömörülésünkre szavaztak. Ígérjük innen is, e helyről is, hogy ez a jövőben is így lesz, bármi is legyen a vasárnapi választás eredménye - bár mi nagyon bizakodunk a győzelemben -, a tapolcai, a sümegi, az ajkai és a környékbeli mindösszesen 60 településnek, a választókerület 60 településének a lakói számíthatnak Magyarország kormányára, számíthatnak a Fidesz-KDNP szövetségére.

 

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!