Világszinten is egyedülálló a HungaroControl ma átadott távvezérlésű toronyirányító központja

Átadták kedden a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. távvezérlésű toronyirányító központját, amellyel néhány év múlva már nem csak a ferihegyi repülőtéren lévő toronyból, de innen, a szolgálat irányítóterméből is képesek lesznek a szakemberek a légi forgalmat irányítani. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter, a KDNP alelnöke korszakalkotó, 21. századi fejlesztésnek nevezte a beruházást.


Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter (b3) a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. távvezérlésű toronyirányító központjában Budapesten az avatás napján, 2017. november 14-én. (Fotó: Pongrátz Anita/Seszták Miklós Facebook oldala)

A miniszter hangsúlyozta, hogy a fejlesztés nem csak választ ad a légiforgalmi irányítás és a légiközlekedés kihívásaira, de úttörőnek is számít.


Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter (b3) Szepessy Kornél, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. vezérigazgatója (b) és Menráth Gábor, a terminálirányítási osztály vezetője (b2) a társaság távvezérlésű toronyirányító központjában Budapesten az avatás napján, 2017. november 14-én. (MTI Fotó: Bruzák Noémi)

A feladatokat egyelőre még a repülőtéren lévő toronyból látják el, a HungaroControl Igló utcai központjában most átadott központot kényszerhelyzetben használják majd. A teljes átálláshoz további fejlesztésekre van szükség, amelyek már tervben vannak.


Szepessy Kornél, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. vezérigazgatója a társaság távvezérlésű toronyirányító központjának avatásán Budapesten 2017. november 14-én. (MTI Fotó: Bruzák Noémi)

Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója az ünnepélyes átadáson elmondta, hogy hét évvel ezelőtt merült fel először a távvezérlési toronyirányítás ötlete, és a 2012 decemberi, áramellátási hiba miatti másfél napos leállás után döntötték el végleg, hogy szükség van a most 34 éves ferihegyi irányító toronyt váltó megoldásra.

A terembe 14 kamera képét vezették be, a 360 fokos, élő képeken a radarinformációk is elérhetők, három kamera képe nagyítható és infravörös technológiával is felszerelt, így rossz látási viszonyok között is megjeleníti a gépeket. Ekkora méretű repülőtéren a világon ez az első ilyen távvezérlésű toronyirányító központ.

A kivitelezéshez kanadai modellt vettek alapul, kanadai beszállítót és szakmai partnert választottak. Az 1,8 milliárd forintos beruházás során kamerákat telepítettek, felújították a radarokat, valamint összeillesztették a radarinformációkat a kameraképekkel.

A ferihegyi toronyból a légiforgalmi irányítók adnak az induló gépeknek engedélyt a hajtómű indítására, majd a gurulóutakon a futópályához irányítják a gépeket, mielőtt megadnák a felszállási engedélyt. Az érkező gépek tőlük kapják meg a leszállási engedélyt és az irányítást a parkolási helyre.

A százszázalékos állami tulajdonban lévő HungaroControl 2016-ban Magyarország légterében kétszáz irányítóval az előző évihez képest mintegy 4 százalékkal több, 817 ezer repülőgépet irányított.

kdnp.hu – MTI

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • Allowed HTML tags: <em> <strong>
  • A sorokat és bekezdéseket automatikusan felismeri a rendszer.
  • A web és email címek automatikusan linkekké alakulnak.
  • Insert SoundCloud track or set with the [soundcloud:URL] tag.
  • You may insert videos with [video:URL]

További információ a formázási lehetőségekről