Nem lenne banktitok a pártoknak adott egyes hitelek részletei
Törvénymódosítással venné ki a banktitok hatálya alól a Fidesz a Magyar Fejlesztési Banktól (MFB) a frakcióval rendelkező pártok által állami kezességvállalással irodavásárlásra felvett hitelek részleteit, így azok is megismerhetők lennének. Szűcs Lajos (Fidesz) törvényismertetőjében elmondta, az állami segítség melletti hitelfelvételre a 2007-es vagyontörvény adott lehetőséget. A Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ) ezt kihasználva vett fel 415 millió forint hitelt, amelyet nem fizettek ki, majd felmondták a kölcsönszerződést. A módosítással most ez a szerződés is nyilvános lehet – mondta.
Németh Lászlóné, a Miniszterelnökség nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért és postaügyekért felelős államtitkára támogatta a javaslatot, mondván, hogy a kormány elkötelezte magát a pártfinanszírozás átláthatóbbá tétele mellett.
Tóth Bertalan (MSZP) azt mondta, minden olyan javaslatot támogatnak, amely a nemzeti vagyonnal való gazdálkodás átláthatóságának növelését eredményezi. Feltette azonban a kérdést: Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter miért önálló képviselői indítványként nyújtotta azt be, miért szűkítették 2014 júliusában az MFB-nél a kikérhető adatok körét és miért nem akarják a többi közügyet – így a Civil Összefogás Fórum – gazdálkodását is átláthatóvá tenni.
Szilágyi György (Jobbik) elmondása szerint a javaslatnak szimbolikus jelentősége van, még akkor is, ha megkésett. Hozzátette: ha egy ember nem tudja fizetni a hitelét, akkor megalázó procedúrának teszik ki, az SZDSZ-szel viszont másfél évet vártak a szerződés felmondásával, azóta négy év telt el és semmi nem történt.
Az LMP-s Schmuck Erzsébet arról beszélt, hogy ha az SZDSZ székházvásárlással kapcsolatos ügyét akarják „éltetni", akkor tegyék, de a javaslat túlmutat önmagán. Feltette a kérdést, hogyan fordulhat elő, hogy egy állami pénzintézet banktitokként kezel hitelt.
Az általános vitát lezárták.
Módosult az Európai Műholdas Távközlési Szervezet egyezménye
Módosították az Európai Műholdas Távközlési Szervezet egyezményét, ezért azt törvényben kell kihirdetni. Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára jelezte: nemzetközi kötelezettségnek tesznek eleget, és egyben segítik a kis- és középvállalkozásokat abban, hogy hatékonyabban használják a kapacitásokat.
Bánki Erik (Fidesz) jelezte: az adminisztratív terhek csökkentése miatt változott meg az egyezmény, amelynek kihirdetését támogatja. Staudt Gábor (Jobbik) és Velez Árpád (MSZP) szintén támogatták a kihirdetést, de mindketten azt kérdezték, hogy miért csak most, 12 évvel az egyezmény módosítása után kerül erre sor.
Az általános vitát lezárták.
Napirend után szegénységről, népesedésről, elvándorlásról
Napirend utáni felszólalásra hat képviselő jelentkezett. Lukács László György (Jobbik) egy OECD-felmérést idézve azt mondta, a jólétet tekintve az ország a legutolsó lett, frakciótársa, Ander Balázs ezt követően Somogy megye népesedési problémáiról beszélt. Bangóné Borbély Ildikó (MSZP) a kivándorlás témáját érintette felszólalásában, Velez Árpád (MSZP) pedig a fűtéskorszerűsítési munkák leállása miatt emelkedett szóra. Demeter Márta (MSZP) arra kérte felszólalásában Orbán Viktor miniszterelnököt, hogy mentse fel Vida Ildikót, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnökét és Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert. Végül Magyar Zoltán (Jobbik) a magyar bor presztízsét negatívan befolyásoló lépésekről ejtett szót.
Jakab István levezető elnök ezt követően lezárta a hétfői ülésnapot, a képviselők kedd reggel 9 órakor folytatják a munkát.
Vita az önkormányzati törvénymódosításokról
Az előterjesztő kormánypárti képviselők közül László Tamás (Fidesz) ismertette az önkormányzati törvény azon módosítási javaslatát, amely négyötödös többséghez kötné a Fővárosi Közgyűlés feloszlatását, a főpolgármesteri vétójogot pedig jelentősen erősítenék: Budapest vezetője egy ügyben tetszőleges számú alkalommal kezdeményezhetne ismételt eljárást.
A kormánypárti politikusok javaslata alapján ezt követően nem lenne összeférhetetlen, ha egy polgármesteri hivatal vagy közös önkormányzati hivatal köztisztviselőjét más településen önkormányzati képviselővé választják.
Kikötnék továbbá, hogy a megyei önkormányzatok székhelye csak a megyeszékhelyen lehet, emellett megteremtenék annak lehetőségét is, hogy a helyhatóságok az önkormányzati adóknál adókedvezmény vagy -mentesség megállapításával támogathassák helyben az alapkutatást, alkalmazott vagy kísérleti kutatást.
A vitában fideszes képviselők, Vas Imre és Balla Mihály a változtatások mellett érveltek, míg az ellenzéki frakciók elfogadhatatlannak nevezték a változtatásokat.
Balla Mihály egyebek mellett kiemelte, a főpolgármester javasolt vétójoga egy, a polgármestereknél már létező joggyakorlat, amelyet most a budapesti önkormányzatra is kiterjesztenek. Közölte, a megyei önkormányzat székhelye Nógrád megyében változhat Salgótarjánról Balassagyarmatra. A kormánypárti politikus szerint ezt alapvetően a történelmi igazságtétel indokolja, és a változtatást helyi szocialista és jobbikos képviselők is támogatták.
Kunhalmi Ágnes, az MSZP vezérszónoka ezzel szemben úgy vélte, a főpolgármester korlátlan vétójoga kiüresíti a közgyűlést és „biodíszletté" változtatja a fővárosi képviselőket. A fővárosnak újabb „bukdácsoló" változtatások helyett világos és átgondolt jövőképre lenne szüksége, ám ilyennel a Fidesz láthatóan nem rendelkezik – fogalmazott.
A szintén szocialista Bárándy Gergely ezt követően azt kérdezte a kormányoldaltól, milyen személyek miatt kell már mindössze néhány héttel az önkormányzati választás után változtatni az összeférhetetlenségi szabályokon?
A Jobbik padsoraiból Hegedűs Lorántné az önkormányzati rendszer megcsúfolásának nevezte a változtatásokat, Szilágyi György szerint pedig a Fővárosi Önkormányzat feloszlatásának szigorítását a kerületi önkormányzatok, kormányoldal által tervezett megszüntetése indokolja. Frakciótársuk, Apáti István pedig azt mondta, a Fidesz „kétharmados arroganciával" módosítja a Nógrád megyei közgyűlés székhelyét.
Schiffer András, az LMP-frakcióvezetője szintén elfogadhatatlannak nevezte, hogy a Fidesz a választások után azonnal módosítja a főpolgármester hatáskörét. Budapest 1990 óta működésképtelen a rossz kompromisszumok miatt és ezen csak egy alapjaiban új fővárosi önkormányzati rendszer kialakítása segíthetne – mondta.
A vitát az ülést vezető Jakab István lezárta.
Kérdések
Fidesz: mikorra várható a Miskolc és Kassa közötti autópálya?
A fideszes Hörcsik Richárd felidézte: a magyar és a szlovák külügyminiszter közösen jelentette be, hogy megépül a Miskolc és Kassa közötti autópálya, az M3-ast meghosszabbítják a határig. Erre a régió régóta vár, és mivel európai tranzitútról van szó, nemzetközi fontosságú a beruházás – mondta. A kormánypárti politikus az autópálya elkészülésének időpontjáról érdeklődött.
Fónagy János, a nemzeti fejlesztési tárca parlamenti államtitkára arról számolt be, hogy a 2014 és 2020 közötti uniós ciklusban 21 közút, két gyorsforgalmi út, két híd és egy teherkompkikötő épül. A Miskolc és Kassa közötti autópályát a kormány kiemelten kezeli, és négy ütemben valósítják meg. A megvalósíthatósági tanulmányok elkészültek, a beruházás az időjárás függvényében az év végén vagy jövő év elején elkezdődhet és 2015 végére fejeződhet be.