Fontos törvények – még a nyaralás előtt!

A nyári szünet előtt, feltehetően pénteken ülésezik utoljára T. Ház. Elmaradnak az interpellációk és kérdések látványos ütközetei, hangos szócsatákban, vádaskodásokban azonban nem lesz hiány, lévén az ellenzék által elszántan vitatott törvények szerepelnek a napirenden.

kdnp.hu – Bartha Szabó József

Zárószavazások

Föld, föld, föld!

Font Sándor (Fidesz) nevéhez fűződik az egyes földügyi tárgyú törvények módosításáról szóló javaslat. Hattörvény kiegészítését tartalmazza.

A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló '92. évi törvény módosítására tesz javaslatot annak érdekében, hogy  az önkormányzatok, a jegyzők és az államigazgatási szervek közötti nyilvántartás, adatpontosítás egyértelmű legyen.

Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló '97. évi törvény módosítása lehetővé teheti, hogy a kormány a korábbi rendeleteit kiigazíthassa.

A közokiratokról, a közlevéltárról és a magánlevéltári anyagok védelméről szóló '95. évi törvényt kiegészítő javaslat, a levéltár és az ingatlanügyi hatóság közötti adatforgalom elősegítése érdekében pontosítja az elavult szakaszokat.

A földmérési és térképészeti tevékenységről szóló módosítás, gyakorlatilag az ott létező állandó bizottságok működését szabályozó rendeletet pontosítja.

A Nemzeti Földalapról szóló törvény kiigazítása a náluk működő Birtokpolitikai Tanács tagjainak és elnökének a kinevezési gyakorlatát finomítja. Elfogadása esetén a mindenkori agrárminiszter nemcsak a Birtokpolitikai Tanács elnökének kinevezésére, hanem az összes tagjára is tehet javaslatot.

Az egyes földügyi tárgyú törvények módosításáról szóló javaslat tán leglényegesebb része az ingatlan-nyilvántartásról szóló '97. évi törvényt szándékozik kiegészíteni. Következménye ez annak a 2013-ban elfogadott földforgalmi törvénynek, amely rögzítette, hogy a termőföldre haszonélvezeti jogot csak egyenes ági rokonokra lehessen kezdeményezni és bejegyeztetni. Az ingatlan-nyilvántartással foglalkozó földhivatalok kötelező feladata lesz a  haszonélvezeti jogról szóló bejegyzések kigyűjtése, majd fel kell szólítaniuk a haszonélvezeti jog jogosultját, hogy igazolja az egyenes ági rokonságot. Ha a felszólításra meghatározott időn belül a visszaigazolás nem érkezik meg, vagy nem igazolják, hogy egyenes ági rokonokról van szó, akkor az  eljáró hatóság  törölni fogja a haszonélvezeti jogot.

Ugyanennek az ingatlan-nyilvántartási törvénynek az egyik módosítása lehetővé teszi, hogy az ingatlan-nyilvántartással foglalkozó földhivatalok megkérdezhessenek minden olyan tulajdonost, aki valamilyen földbirtokkal rendelkezik, akkor is, ha ezek nem egy járási hivatalhoz vagy nem egy megyéhez tartozóan kerültek bejegyzésre, hanem az ország több pontján. Így  például azonnal ellenőrizhetővé válik, hogy szabályszerűen van-e tulajdonuk, nem lépik-e túl a törvényben tiltott 300 hektáros szerzési határt. (Az indítvány szövege: PDF.)

Oktatás, kutatás, beilleszkedés, tanulás

Az  Egyes oktatási tárgyú törvények módosításának szükségességét és a várható hasznát Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere felvezetésében bőségesen kifejtette.

А sajátos nevelési igényű, а beilleszkedési, tanulási, magatartási zavarral küzdő, eltérő fejlődésű és más kiemelt figyelmet igénylő gyermekek, tanulók, pedagógiai szakszolgálati ellátása során döntő jelentőségű tudni hogy hol, mikor, milyen ellátásban részesült az érintett, és róla а szakemberek milyen megállapításokat, véleményt fogalmaztak meg. Eddig mindezek kezelése esetleges volt, akár egy iskolaváltás során is előfordulhatott, hogy az információk elvesztek. Ezen problémák kiküszöbölését célozza az Integrált Elektronikus Nyomonkövető Rendszer  bevezetése..

A javaslat а közalkalmazottak jogállásáról szóló törvénnyel összefüggésben változtat а pedagógiai szakszolgálati intézményben pedagógus-munkakörben foglalkoztatottak munkaidő beosztási szabályain, oly módon, hogy аnevelési-oktatási intézményekben a pedagógus-munkakörben foglalkoztatottakkal egyező szabályozást vezet bе.

Megerősíteni szándékozik, hogy а kutatás és oktatás szabadsága körében megvalósulhasson az intézmények önkormányzati jellegű működése а választott testületeken. Okulva azonban az elmúlt 20-25 évnek az egyetemi autonómia kiterjesztő értelmezéséből eredő negatív tapasztalataiból, fontosnak tartja, hogy biztosított legyen a több tízmilliárdos költségvetéssel és több ezer dolgozóval működő intézmények felelős, átlátható és professzionális gazdálkodása, az erre а feladatra kiválasztott, felkészült, а kormány által kinevezett professzionális menedzserek jóvoltából.

А Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézetét sem hanyagolja el az törvényjavaslat. Az intézmény közvetlen állami fenntartásba kerül. A főiskola a többi állami fenntartású intézménnyel azonos módon biztosíthatja а magyar állami ösztöndíjat, а köznevelési intézmény (iskola, óvoda, szakszolgálat, stb.) pedig gyakorlóiskolai státusba kerülve nem csak az állami finanszírozást, hanem а felsőoktatási gyakorlóhelyeknek járó speciális többletforrások lehetőségét is biztosítja.

А törvénymódosítás а sportegészségügy és а sporttudomány területein jelentkező legfontosabb feladatok közötti kapcsolat intézményes megerősítése céljából egy új, önálló, egyetemi szintű sporttudományi képzést folytató állami felsőoktatási intézmény létrehozását is kezdeményezi, ’mely а Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának önállóvá válásával jön létre. Az új intézmény magában foglalja majd а jelenlegi Országos Sportegészségügyi Intézet egyes – nem betegellátást végző – egységeit, valamint а sporttudományhoz ésа sportegészségügyhöz kapcsolódó egyes kutatási tevékenységeket is. А sporttudományi, felsőfokú képzési, valamint továbbképzési intézményi feladatokat, továbbá а sportegészségügyi feladatokat és аz ezekhez kapcsolódó kutatási feladatokat kompleх módon összefogó új szervezet sportcélú közfeladatait tekintve egyedülálló lehet európai és világszinten egyaránt. A törvénymódosítás révén, az új intézmény működésétől, szolgáltatásaitól az élsport és az  utánpótlás-nevelés segítése, megalapozása mellett а szabadidősport és аdiáksport szakmai programjainak fellendülése is várható.

А törvénymódosítás ezen túl még számos más jogszabályt egyszerűsítő, egységes értelmezést előmozdító kezdeményezést is tartalmaz. (Az indítvány szövege: PDF.)

Devizák, kölcsönök, bankok

Harsány vita kísérte, kíséri  „a Kúriának a pénzügyi intézmények fogyasztói kölcsönszerződéseire vonatkozó jogegységi határozatával kapcsolatos egyes kérdések rendezéséről” szóló,  Trócsányi László igazságügyi miniszter által fémjelzett  indítványt.  Fölöttébb hosszas az indoklása – a töredékét idézzük. 

А Kúria legutóbbi határozatainak egyikében (2/2014 . PJE ) iránymutató döntést hozott а fogyasztói hitel-, kölcsön- és pénzügyi lízingszerződésekben foglalt egyes szerződéses rendelkezések tisztességtelenségéről. Döntése a tisztességtelenség fogalmára vonatkozó jogértelmezés, amely kizárólag а bíróságok számára kötelező, azonban az abban kifejtett jogelvek általános jellegük révén а jogviszonyok széles körét érintik. Annak érdekében, hogy ezek az elvek közvetlenül is érvényre jussanak, а törvényjavaslat  jogszabályi szintre emeli а Kúria jogegységi határozatában rögzített elveket. Ez lehetővé teszi, hogy а fogyasztók széles tömegei számára elkerülhetővé váljon аz időigényes és költséges perindítás, ami а bírósági szervezetrendszert is túlterhelné.

Fontosnak tartja, hogy lehetőséget biztosítson а pénzügyi intézmények számára az önkéntes jogkövetésre, és – nem csökkentve а fogyasztók jogvédelmének а szintjét – csak azokat az ügyeket engedje а bíróságok elé, amelyekben а felek között nem pusztán elszámolási, hanem érdemi jogvita van. Ezzel összhangban elsődlegesen a pénzügyi intézmények feladatává teszi, hogy az általuk alkalmazott általános szerződési feltételekből kiiktassák а tisztességtelen kikötéseket, és csak arra az esetre tartja fenn az állami kényszer alkalmazását, amikor а pénzügyi intézmények nem tesznek eleget önként a kötelezettségeiknek. Célja egy olyan eljárási rend kiépítése, amely lehetővé teszi az érintett adósok számára а velük kötött szerződésekben alkalmazott kikötések tisztességtelenségének а megállapítását, és az ezen alapuló elszámolások, visszafizetések minél gyorsabb lebonyolítását.

А javaslat – többek között – azonnal rendezendő konkrét témái:

- а pénzügyi intézmények által fogyasztóval kötött deviza alapú hitel-, kölcsön- és pénzügyi lízingszerződésekben alkalmazott különnemű árfolyamok tisztességtelenségének а megállapítása;

- а különnemű árfolyamok tisztességtelenségéhez kapcsolódó elszámolási kötelezettség rögzítése;

- а pénzügyi intézmények által а fogyasztóval kötött hitel-, kölcsön- és pénzügyi lízingszerződésekben alkalmazott, az egyoldalú szerződésmódosításra lehetőségét biztosító rendelkezések tisztességtelensége melletti megdönthető vélelem;

- а törvény hatálya alá tartozó szerződéses feltételek vizsgálatára és adatszolgáltatásra irányuló kötelezettség;

- а törvényben foglalt vélelem megdöntésére irányuló eljárás szabályai;

- а folyamatban lévő eljárásokra irányadó rendelkezések.

Az azonban már most is világosan látszik: elfogadása esetén is, a szabályozási kérdések bonyolultsága, valamint а várható gazdasági következmények pontos felmérése miatt az Országgyűlés őszi ülésszakán újra  napirenden szerepel az elszámolási szabályok végleges rögzítése mellett az egyéb anyagi jogi kérdések és jogkövetkezmények meghatározására. (Az indítvány szövege: PDF)


Reklámadó

Pár hete fogadta el a parlament csupán a reklámadótörvényt, a fideszes L. Simon László máris a  módosítását kezdeményezte. Nem titkolt célja: betömni szeretne minden kiskaput, amit az eredeti törvényszöveg nyitva hagyott.

Zeng-zúg körülötte a világ.  A milliomos  érintettek már a hírére is harsányan tiltakoztak, EU-val fenyegettek, mozgalmat indítottak, melyhez természetesen, az így vagy úgy érdekelt  sajtó is csatlakozott. Nem csoda hát, hogy L. Simon László eredeti javaslatának,  mindjárt a kezdet kezdetén, az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának  ülésén kihúzták a méregfogát.  Az általuk szorgalmazott kiegészítés, az eredeti 25 ezer forint helyett, havi 2,5 millió forintra emeli azt az értékhatárt, ami alatt nem kell fizetniük a cégeknek adót a reklámozásért.

L. Simon László (Fidesz), a törvényjavaslat előterjesztője a testület ülésén azt mondta: támogatja a bizottsági javaslatot, bár az nem szolgálja eredeti előterjesztése célját, azt, hogy multinacionális internetes cégeket - amelyek a magyar reklámköltésből egyre nagyobb szeletet hasítanak ki - rávegyék az adófizetésre. Hozzátette: azért tudja mégis elfogadni a módosítást, mert érzékeli, hogy a kérdéssel kapcsolatban pánikhangulatot lehet kelteni a kis- és közepes vállalkozások körében, ennek pedig nem látja értelmét. (Az indítvány a  szövege: PDF.)

Kamatok, csalások, forintok

Az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosítását  (Bánki Erik, Riz Gábor, Vécsey László Fidesz-képviselők indítványa) zömmel а jogértelmezés, a jogalkalmazás egyszerűsítése és a jogszabályok közötti belső összhang megteremtése vezérli.

A személyi jövedelemadó tekintetében például pontosítani próbálja az adómentes munkáltatói lakáscélú támogatás biztosításának körülményeit, továbbá kiegészíteni azon esetek körét, amikor nem kell kamatjövedelmet megállapítani a kollektív befektetési értékpapírokat érintő ügyletek esetében.

Az általános forgalmi adózást illetően a javaslat jogharmonizációs kötelezettségnek tesz eleget. Ennek értelmében megvalósulhat а nem adóalany részére nyújtott műsorszolgáltatási, elektronikus és távközlési szolgáltatások fogyasztás helye szerinti államban történő adóztatása. Ezzel párhuzamosan az adminisztratív terhek könnyítése érdekében fel kívánja állítani egyablakos rendszert, amely lehetővé teszi, hogy а határon átnyúlóan nyújtott ezen szolgáltatások után az adóalany az adófizetési kötelezettségét a letelepedése szerinti tagállamban teljesíthesse.

Az acélipar területén tapasztalható adócsalások visszaszorítása érdekében а javaslat fordított adózást kíván bevezetni а csalással leginkább érintett tеrmékekre.

Az áfa-törvény módosítása kiigazítja az időszakos elszámolású ügyletek utáni adófizetési kötelezettség keletkezésének időpontját. А tervezett módosítás а cégeknél а számlázási rendszerek átállítását igéпyli, valamint likviditási kérdéseket is felvet, így а megfelelő felkészülési idő biztosítása érdekében kitolja а rendelkezés hatálybalépését.

А szerencsejátékot érintő módosítások аz összhang megteremtését célozzák. Egyértelművé kívánja tenni, hogy а nyeremények igénylésére és átvételére szolgáló határidő jogvesztő jellegű. (Az indítvány szövege: PDF.)

Sportfogadás

Érkezik a sportfogadással összefüggő egyes törvények módosításárnak végszavazása. A Fidesz-javaslat hangsúlyozza: az információs társadalom széles körben történő kiépülésével а szerencsejátékok piacán egyre nagyobb teret nyernek а világhálón elérhető szerencsejátékok. А jelenleg hatályos magyar szabályozás azonban аkülföldön már jelentős ügyfélkörrel és tapasztalattal rendelkező piaci szereplők számára nem teszi vonzóvá аMagyarországon történő megjelenést, ez а piaci rés nagyrészt kihasználatlanul marad és ezért ebből а magyar államnak jelentós adóbevétele sem keletkezik. – Bánki Erik, Cseresnyés Péter, Vécsey László indítványa ezen kíván változtatni. (Az indítvány szövege: PDF.)

Banki hitelek, szanálási alap

A pénzügyi közvetítőrendszer egyes szereplőinek biztonságát erősítő intézményrendszer továbbfejlesztéséről szóló módosítás sem ígérkezik csendesnek.

A kormány által előterjesztett javaslat célja a pénzügyi stabilitás fenntartása, a pénzügyi szektor által nyújtott kritikus funkciók folyamatos rendelkezésre állásának biztosítása, az intézményi válsághelyzetek hatékony kezelése, az adófizetői pénzek válságkezelési célú felhasználásának minimalizálása,  valamint a válságba került pénzügyi szervezetek szerkezetátalakításához szükséges keretrendszer megteremtése.

A több mint másfélszáz paragrafusból álló indítvány  rendezni szándékozik - uniós keretek között - az intézményrendszer felépítésének és globálisjellegének figyelembevételével a hitelintézetek és a befektetései vállalkozások, a pénzügyi intézmények és a közvetítőrendszerek működését, a  bizalom fenntartását, fokozását.

Sok más mellett, az egyik fő eleme a szanálási alap létrehozása, amely szanálási eljárás esetén, a hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások díjbefizetéséből a terhek viselésére ütemesen forrást nyújthat. (Az indítvány szövege: PDF.)

Kormányzati szerkezetalakítás

Zárószavaznak még az egyes törvényeknek a kormányzati szerkezetalakítással összefüggő módosításáról is. Az indítvány az új kormány összetételéhez igazodva, a korábbiaktól értelemszerűen eltérően, állapítja meg аkormány tagjainak feladat- és hatásköreit, számos törvényt módosítva. (Az indítvány  szövege: PDF.)

Félúton

A zárószavazásokat követően, a hagyományokhoz híven, várhatóan már jóval kevesebben, bár aligha szolidabb hangulatban folytatja munkáját a T. Ház. Három törvénymódosításról is vitatkozhatnak.

Illetménypótlék a magyar jelnyelvtudásért

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosításáról szóló indítvány előterjesztői, (Tapolczai Gergely, Nyitrai Zsolt Fidesz képviselők) azt szorgalmazzák, hogy ne csak az idegen nyelv,  hanem a magyar jelnyelvtudás ismerete esetén is legyenek jogosultak a közszolgálati tisztviselők és a közalkalmazottak az illetménypótlékra. (Az indítvány szövege: PDF.)

Fogyasztói tájékoztatás

Az egyes közszolgáltatási tárgyú törvények módosításáról szóló törvénymódosítás (Németh Szilárd István, Fidesz-képviselő indítványa) jelentős változást ígér azzal is, hogy átfogó tájékoztatást és segítséget nyújthat valamennyi a геzsicsökkеntésben érintett közszolgáltatással kapcsolatos kérdésben. Ezen területek: а villamos energia szolgáltatás, a földgázszolgáltatás, távhőszolgáltatás, a víziközmű-szolgáltatás, a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás, a kéményseprő-ipari közszolgáltatás, a nem közművel összegyűjtött szennyvízszolgáltatás, аpalackos és vezetékes РВ gázszolgáltatás.

А fogyasztói tájékozottság elősegítése érdekében minden közszolgáltatást végző vállalkozás köteles 1еsz saját, önálló tevékenységről honlapot üzemeltetni, melyben szerepeltetniük kell azokat az adatokat és információk, amelyek alapján а fogyasztók könnyedén hozzá tudnak férni а legfontosabb alapvető közszolgáltatási ínformációkhoz.

А módosítás ezen túl, számos olyan intézkedést is tartalmaz, amely а fogyasztók érdekeit erősítheti. Többek között: а távhőszolgáltatás esetén а fizetési hatáгidő kibővítését, а hulladékgazdálkodási közszolgáltatás területénа számlázás egységesítését, а követeléskezelésre és az elévűlésre vonatkozó jogszabályokat, valamint аszámlаtörvény módosítását.

A javaslat, mindezek mellett további technikai jellegű módosításokat is tartalmaz. (Az indítvány szövege: PDF.)

Belügyminiszteri feladatok

Аz egyes törvényeknek a belügyminiszter feladat- és hatáskörével összefüggő módosításáról szólótörvényjavaslat célja, hogy а kormány döntéseként а belügyminiszterhez került kormányzati feladat- és hatásköröket figyelembe véve, а szükséges törvénymódosításokat is elvégezze.

Miután a büntetés-végrehajtással összefüggő párfogó felügyelői feladatok megszervezése és irányítása а belügyminiszter hatáskörébe került, ennek megfelelően szükséges а büntetésvégrehajtási szervezetről szóló törvényben is ezen új feladat megjelenítése.

Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény módosítása számos egyedi ügyben telepít döntési hatáskört miniszteri szintre, és elvégzi е módosítást az anyakönyvi eljáráshoz kapcsolódóan is..

A javaslat kiegészíti а foglalkoztatás elősegítéséről és а munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényt is oly módon, hogy а munkanélküliség visszaszorítása érdekében eszközként nevesíti а közfoglalkoztatás szervezését. Annak érdekében, hogy а lehetséges szervezet átalakítás ne igényeljen későbbi törvénymódosítást, а közfoglalkoztatásról és а közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény munkaügyi kirendeltséghez és munkaügyi központhoz feladatot telepítő szabálymódosítást is tartalmaz. 

А törvényjavaslat hatálybalépéséhez kapcsolódóan rendelkezéseket állapít meg annak figyelembevételével, hogy kellő idő maradjon а feladat- és hatásköri változásokra való felkészülésre. (Az inditvány szövege: PDF)

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!