A valamikori vadászkastélyban speciális szakiskola működik, működött Sövénykúton, száz léleknek otthont adó kollégiummal. Sérült, többnyire enyhe értelmi fogyatékos fiatalokat foglalkoztatnak, foglalkoztattak. Nem kevesebbet, mint az életben való megkapaszkodás lehetőségét teremtette az ott lakó gyerekeknek. Megszüntetik! Mondják: „valakik kinézték, nemsokára privatizálják.”
Bakonyszentkirály-Sövénykút – Ez már múltidő, privatizálják?! A Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány Szakképző, Speciális Szakképző Iskolája és Kollégiuma Bakonyoszlop Sövénykúti Tagintézménye 1998 szeptember 1-jén kezdte meg működését. A tagintézmény a Bakony közepén, gyönyörű természeti környezetben található. Az átadást megelőző években ifjúsági táborként üzemelt. A közel 2 hektár területből 0.5 hektár gyakorlókert, 1.5 hektár pedig park, mely a szabadidős tevékenységek és a sportolás élettere. Az egykori vadászkastély jelenleg igazgatási épületként működik. A főépületben találhatóak a tantermek, a tankonyha, a könyvtár, a számítógépterem, valamint a rehabilitációs munkát segítő kondicionáló terem, tornaszoba és szauna. A kollégiumi elhelyezés külön épületben történik, és minden felvett fiatal számára biztosított, azonban igény esetén bejárásra is lehetőség van. A tagintézmény területén található még az állattartó épület, és egy gyakorlati oktatóterem, amelyekben a leendő állatgondozó szakemberek képzése történik. A cél az, hogy a képzés után a tanulók rendelkezzenek a haszonállatokkal kapcsolatos alapvető szakismerettel. A munkájukat irányítás mellett el tudják végezni és a kapcsolódó technikai berendezéseket képesek legyenek üzemeltetni. A képzés során a tanulókban ki kell alakítani az állatok iránti szeretetet, a türelmet és a pontos, szakszerű munkavégzés igényét. Az elméleti oktatás az állattenyésztési szaktanteremben történik, modern eszközökkel (videó lejátszó, televíziókészülék, diavetítő, írásvetítő). A gyakorlati képzés az iskola saját gyakorló istállójában történik, ahol ló-, sertés- állatfajok találhatók. Az állatok megfelelő színvonalú ellátásához szükséges munkaeszközök is rendelkezésre állnak. A kerti munkás képzés célja olyan szakképesítéssel rendelkező kerti munkások képzése, akik alkalmasak a legfontosabb kerti haszonnövények - gyümölcsös, szőlő, zöldségfélék-, a leggyakoribb kerti dísznövények telepítésére, felnevelésük alapvető munkáinak elvégzésére. Az elméleti oktatás szaktantermekben történik, amely modern felszereltségű. Az audiovizuális eszközök és a szemléltető anyagok lehetővé teszik a szakmai ismeretek élményszerű elsajátítását, megerősítését. A tagintézmény rendelkezik a szakmai követelmények gyakorlati elsajátításához szükséges földterülettel, és a műveléséhez szükséges kézi és gépi eszközökkel, anyagokkal. A látás és hallássérültek számára számítógép-kezelő és szakács képzés folyik. A számítógép-kezelő szakma oktatásának célja az, hogy a számítógép-kezelő legyen alkalmas a társadalmi és gazdasági élet különböző területein, az adott területhez kapcsolódó irodai és ügyviteli munkában, a gazdálkodó egységek tartalmi és adminisztratív munkájában alkalmazott számítógépes szoftverek alapszintű kezelésére, üzemeltetésére, használatára. Legyen képes olyan önálló feladatok megoldására, amelyek a mindennapi tevékenysége során előfordulhatnak. A számítástechnikai szaktanterem, tanulónként önálló számítógépes munkahelyeket, és a lokális hálózati hozzáférés lehetőségét teszi lehetővé. A szakácsképzésre jelentkező tanulónak olyan - orvosok által meghatározott- egészségügyi feltételeknek kell megfelelnie, amelyek a képzésben való részvéteit, valamint a szakképesítés megszerzését követően a folyamatos munkavégzést lehetővé teszik. A szakács szakma oktatásának célja olyan szakemberek képzése, akik a vendéglátó gazdálkodó szervezetek termelői részében fogyasztásra kész ételeket képesek előállítani. Korlátozott számban - az integrált nevelés pedagógiai, emberi előnyei érdekében- szociálisan hátrányos helyzetű, mentálisan retardált fiatalokat is felvesz az intézmény. Rehabilitációs tevékenység A szakmai képzésen túl a rehabilitációs tevékenység is szervezett, ami a szakképzettség megszerzése utáni munkába állást segíti. Olyan optimális szintre fejleszteni a tanulók képességeit, aminek következtében aktív életet élő, nyitott emberekké válhatnak. Ezt a célt speciális nevelési eljárásokkal, egyéni fejlesztési módszerek alkalmazásával próbálja megvalósítani az iskola. A rehabilitációs munka a délutáni, illetve az esti órákban folyik, ahol mentálhigiénés szakember segíti a fiatalokat az önálló életvezetés kialakítására. Két gyógytornász vesz részt a fiatalok fizikai rehabilitációjában, ezzel segítve elő a tanulók megfelelő testi kondícióját. A speciális helyi adottságoknak megfelelően mód nyílik túrák, kirándulások megszervezésére, lebonyolítására. |