Az állam kiegyenlíti az oktatási rendszer különbségeit

Az átadás-átvétel technikai szabályait rendezi a köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről szóló törvényjavaslat – mondta Hoffmann Rózsa, az  oktatásért felelős államtitkár az Országgyűlésben. Kijelentette: a gyerekek, a pedagógusok az átvétel folyamatából semmit nem fognak érezni. Hangsúlyozta:nem államosításról van szó, a javaslat a tulajdonviszonyokat nem érinti.

Az államtitkár expozéjában rámutatott: az átszervezés a tanévet nem érinti, iskolai, kollégiumi osztályokat, óvodai csoportokat nem lehet átszervezni, feladatellátási hely nem szüntethető meg. Az átalakításból a gyerekek, a szülők, a pedagógusok semmit nem fognak érezni, az iskolák szakmai önállóságába senki nem fog beleszólni.

Hoffmann Rózsa hangsúlyozta: nem államosításról van szó, a javaslat a tulajdonviszonyokat nem érinti, arról rendelkezik, hogy az érintett ingóságok és ingatlanok használatba vételre, vagy vagyonkezelésre átkerülnek az államhoz, illetve a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz. Ez egy leltár alapján történik majd, amit április 30-ig kell a tankerületi központoknak és az önkormányzatoknak elkészíteniük. Addigra ez elvégezhető - közölte. 

A kereszténydemokrata szakpolitikus kKitért arra, hogy köznevelési törvény és a nyáron elfogadott módosítás a fenntartást egyértelműen a szakmai munka felügyelete, a pedagógusbérek, a létszám megállapítása, a szakos ellátottság, az igazgatók kiválasztása, kinevezése vonatkozásában rögzíti. A működtetés pedig arról szól, hogy az egyes intézmények a szabályoknak megfelelően azonos színvonalon működjenek. Ehhez az önkormányzatok szerepvállalása elengedhetetlen - fűzte hozzá Hoffmann Rózsa, aki jogosultságaik között említette még az intézményvezetők kiválasztásának véleményezését.   

Az államtitkár kiemelte: kulcsszavak a felelősség, a garancia, a biztonság és az egységes mérce. Mint mondta, régóta és sokan várták a jogszabály megalkotását, de szerinte még időben vannak.

Mint mondta: a jövőben nem fordulhat elő olyan, mint az elmúlt években többször, hogy önkormányzatok által, mindenféle kontroll nélkül átadott iskolák csődbe jutottak, és pedagógusok nem kapták meg a bérüket.

Hoffmann Rózsa felidézve, hogy a most funkcionáló oktatási rendszer a '90-es évek elején alakult ki, azt mondta: mára azt látszik, az állam kevés felelősséget és garanciát vállal, és a rendszer majdnem működésképtelen.

Az önkormányzatok túlértékelve saját szerepüket szinte napi rendszerességgel beavatkoztak az iskolák szakmai munkájába, nem volt egységes mérce, alacsony színvonalú a gyerekek tudása, óriásivá nőttek a különbségek az iskolák és a gyerekek teljesítménye között, megengedhetetlen módon szétszakadóban van az oktatási rendszer, szabályozatlan a pedagógiai szakszolgálatok szerepe – sorolta a fennálló problémákat, kitérve arra is, hogy a fejkvóta alapú finanszírozás pazarló és ugyanakkor forráshiányhoz vezetett.

Az államtitkár azt mondta: minden jobbító szándékú módosító indítványt beépítenek a javaslatba, ugyanakkor minden részletkérdés szabályozására ugyanakkor nem hiszi, hogy lehetőség van, és talán nem is szükséges.

Nem függhet az önkormányzatok anyagi helyzetétől az oktatás minősége!
        
A csökkenő állami normatíva miatt számos önkormányzatnak nehézséget okoz az oktatási intézmények fenntartása, nem függhet az önkormányzatok anyagi helyzetétől az oktatás minősége – jelentette ki Pánczél Károly, fideszes képviselő az iskolák átadás-átvételéről szóló törvénytervezet parlamenti vitájában.

A képviselő köszönetet mondott az önkormányzatoknak azért, mert az elmúlt években jó gazdái voltak a területnek és anyagi nehézségeik mellett is igyekeztek fenntartani az iskolák színvonalát.    

Az oktatási intézmények 2013 januári átvételével kapcsolatban elismerte, hogy a határidők rövidek, szerinte nem megoldhatatlan, de rohammunkát igényel a feladat. Mint mondta, 198 járási tankerület veszi át közel 2000 fenntartó szerepét, ehhez pedig a törvény várható november végi elfogadása után már december 15-ig pontos listával, béradatokkal kell rendelkezni a központnak ahhoz, hogy január 3-ig megtörténhessen a bérfizetés.   

Hangsúlyozta: hatalmas rendszer átalakításáról van szó, ezért vannak aggodalmaik. Jelezte, hogy a Fidesz-frakció ezért módosító javaslatokat nyújt be, többek között azzal kapcsolatban, hogy ne kelljen kötelezően átvennie a járási tankerületi igazgatóságoknak az eddig önkormányzatnál dolgozó köztisztviselőket, mert rájuk továbbra is szükség lehet a helyhatóságoknál. Pánczél Károly veszélyesnek, ezért megfontolandónak tartotta a gyermekotthonok iskoláinak kiszervezését, valamint jelezte azt is, hogy a frakciót a taneszközök intézmények és tankerületek közötti mozgatásának lehetősége is aggodalommal tölti el.
        
MSZP: vonják vissza az oktatási intézmények állami átvételéről szóló javaslatot!
    
Botka László, az MSZP képviselője elképesztően felelőtlennek nevezte, hogy a 2013 január 1-jei állami átvételről szóló javaslatot még csak most tárgyalja az Országgyűlés. Szerinte a javaslattal a legkisebb falutól a legnagyobb iskolavárosig minden oktatási intézmény állami fenntartásba kerül, az önkormányzatok feladata pedig csak az lesz, hogy kifizessék az épületek rezsijét és a takarítást.   

Szeged szocialista polgármestere kijelentette: az MSZP a kormányváltás után visszaállítja az önkormányzatok iskolafenntartási jogát, mert a települések az elmúlt két évtizedben bebizonyították, hogy a jó gazdáik voltak az iskoláknak.   

Az MSZP-s politikus szerint nem igaz, hogy az állami átvétellel tehermentesítik az önkormányzatokat, mert a 2013-as költségvetésben nem csak az eddigi állami normatívát veszik el, hanem azokat az önkormányzati forrásokat is, amelyet eddig pluszként adtak a települések az iskolák fenntartásához.

A politikus Hoffmann Rózsa oktatási államtitkárhoz fordulva azt mondta: fontolja meg a jogszabály visszavonását, és azt, hogy követi lemondását bejelentő helyettes államtitkárát.
        
Vita az oktatási esélyegyenlőségről
    
Révész Máriusz, fideszes képviselő kétperces felszólások hosszú sorát megnyitva azt mondta: Botka László úgy beszélt, mintha most minden rendben menne az oktatásban, holott a magyar rendszer az esélyegyenlőség szempontjából az egyik legrosszabb az EU-ban. Szerinte az állami átvétellel a Fidesz egy esélyegyenlőség-növelő, baloldali programot hajt végre.   

Az LMP-s Osztolykán Ágnes azt elismerte, hogy a hazai oktatási rendszer konzerválja a gyerekek közötti társadalmi különbségeket, ugyanakkor nem értette, hogy bevezetni kívánt központosítás hogyan oldja meg ezt a problémát. Az MSZP-s Lamperth Mónika szintén úgy vélte, hogy nem segíti jobban az új rendszer az esélyteremtést, Botka László szerint pedig az eredmény az lesz, hogy a jobb iskolák közelítenek majd a rosszabbakhoz.   

Lipők Sándor, fideszes képviselő, a Szabolcs megyei Kemecse polgármestere ugyanakkor a kistelepülési iskolák fenntartásának nehézségeit vázolta fel, és arról beszélt milyen megalázó a kistelepüléseknek támogatás után "kuncsorogni", hogy ki tudják fizetni a tanárok fizetését. A jobbikos Hegedűs Lorántné azonban nem látta biztosítottnak, hogy az állami átvétel után kifizetik a béreket.   

A fideszes Pichler Imre a 2002 óta csökkenő állami normatívára utalva úgy vélte: az elmúlt nyolc év szocialista kormányai juttatták a mostani tarthatatlan helyzetbe az oktatási intézményeket, és bár az átalakításnak vannak buktatói, módosítókkal rendbe lehet tenni a javaslatot.

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!