Az amerikai elnökválasztást megelőzően négy írásban foglalkoztunk a választás kimenetelének esélyeivel. Az írások a kolozsvári Agnus Rádió blog felületén jelentek meg e sorok írójának elemzéseiként. Visszatérő refrénje volt a cikkeknek: a magyar sajtó miért hallgat? A magyar média miért nem szól, ír erről? Miről is? Arról, hogy az USA még mindig protestáns ország, ahol komoly hagyományai vannak a választásokon nem csak a protestáns szavazók mozgósításának, de a katolikusokénak is. A keresztyének társadalmi, közéleti felelőssége most is választási tényező volt. E hagyományos történelmi egyházi táborhoz hozzájött még a hatalmas lendülettel növekvő új protestáns áramlat, az evangélikál szavazók sok milliós tábora. Mindegyik cikkben írtam a Barna Group közvélemény-kutatási adatai alapján arról, hogy a vallásos hitnek lesz várhatóan a legnagyobb befolyása a szavazás kimenetelére. Tehát a vallásos választók sikeres megszólításának és mozgósításának. Ennek kapcsán megjegyeztem: nálunk notóriusan került téma a vallási komponens. Amerika-szakértők szólaltak meg esti híradásokban nálunk heteken keresztül, akik gazdasági, politikai latolgatásaikat mondták el. Egyetlen szó nem esett erről a megkerülhetetlen komponensről. Majd a Trump- és Clinton-rajongók hitéről és „ideológiájukról” szólt a következő elemzés. Aztán a gyorsmérleget elemezte a harmadik cikk, már a választás eredményének tudatában „Nem tévedtek bizonyos előrejelzések” címmel. A negyedikben, melynek címe meglepően sok olvasó érdeklődését keltette fel: „Uram, irgalmazz Amerikának!”, ismét statisztikai összevetések, százalékos kimutatások szerepeltek, tehát a tények alapján vizsgáltam meg és mutattam be az Olvasóknak a Trump győzelemben a keresztyén indítású szavazók döntésének mozgatórugóit. A refrén ebben a cikkben is ez volt: „Amiről itthon továbbra sem írnak, nem beszélnek”. Érthetetlen volt és maradt a magyar sajtó nagyothallása, ami teljes egészében összhangban látszik lenni a nemzetközi sajtó „bénázásával”. Hivatalos helyekre, médiafelügyelethez és máshova küldött leveleim a cikkek kíséretében abszolút visszhangtalanok maradtak. Jelzéseimre senki egy betűvel sem reagált. Ennyire nem működik az alapvető kommunikáció a tájékoztatásban hazánkban (sem)? Vagy ennyire irányítottan működnek a dolgok? Ki irányít ilyen pontatlanul? Mindenesetre a Basler Zeitung és a nagy médiakonszern, az Axel Springer-Verlag, Kiadó legalább vállalta a dicstelen szereplést, és önkritikát gyakorolt, ahogyan a pro-medienmagazin.de legutóbbi online kiadásában és más lapokban is olvashatjuk. (Forrás: pro-medienmagazin.de).
„MEGALÁZTUK AZ OLVASÓKAT ÉS LEBECSÜLTÜK A VÁLASZTÓKAT” – ilyen és hasonló fogalmazás került a német lapokban az olvasók elé. Dr. Matthias Döpfner, az Axel Springer SE médiabirodalom elnöke egyik kommentárjában egyenesen így fogalmazott: a média csődöt mondott a Trump-tudósításokkal. Érthetetlen, hogy Németországban és az USA-ban is egyetlen számottevő újságíró sem látta, sejtette, valószínűsítette Donald Trump választási győzelmét? A Zeit c. lap kiadója, Josef Joffe 2016 januárjában így fogalmazott: „Trumpból nem lesz semmi”.
HAMAR ELKEZDŐDÖTT A SZAKMAI „MEA CULPA” – DE VALAHOL LEGALÁBB ELKEZDŐDÖTT! – A neves szerző, újságíró, Hajo Schumacher remélhetőleg nem csak verbális önkritikáját így fogalmazta meg: „Újságíróként nem teljesítettem feladatomat”. A Berliner Morgenpost-ban arra is rámutatott: az a 60 millió választó, aki Trumpra adta szavazatát, nem lehet mind idióta (így!). (Bár már ez a fogalmazás, még így utólag is a választók lebecsülését jelenti, mert aki így „formálja” a közvéleményt, az ne csodálkozzék, hogy a történelem kicselezi őt!). Pedig Schumacher korábban is megengedte magának az ilyen jellegű „triviális szociológiát” – jegyzi meg a német protestáns hírügynökség szemleírója, aki hozzáteszi: Úgy tűnik, ő semmit sem tudott az emberek álmairól és gondjairól. Schumacher pedig így értelmezi saját híradásai szemléletét: „Ahelyett, hogy pontosan odafigyeltem volna, kérdeztem volna, éppen azt tettem, amit ezeknek a választóknak a szemükre vetettem. Sztereotípiákat fogalmaztam, előítéleteket, kész véleményeket közöltem, kikapcsoltam az agyamat”. Arroganciának, és közönyösségnek nevezte ezt az általa is tanúsított újságírói magatartást.
SPRINGER KIADÓ: A MÉDIA CSŐDÖT MONDOTT. – A már idézett Matthias Döpfner, a Bild és a Die Welt nevű nagy olvasottságú lapok konszernelnöke kommentárjában kerek-perec így fogalmaz: a média csődöt mondott. „Trump kampányszerű küzdelmet folytatott. De valahogy a fair magatartás pályaszélen maradt” – tette hozzá. „Az emberek gondjait, akik a fennálló politikai garnitúrától már elidegenedtek, és Trumpnál kerestek védelmet, nem vettük komolyan, sőt olykor nevetségessé tettük őket”. És ez megbosszulta magát a voksolásnál.
KEMÉNY SVÁJCI KRITIKA A NEMZETKÖZI ÚJSÁGÍRÓ TÁRSADALOMRÓL. – A Basler Zeitung, a Bázeli Újság a választás igazi veszteseinek nevezte az újságírók nemzetközi hadát. Trump szavait a nemzetközi tudósítások sokszor pontatlanul adták vissza – írja a bázeli lap elemzője, Markus Somm. „A negatív interpretációk a maximumon keringtek mindenfele. Mindent megtettek, hogy akadályozzák ezt az embert – és semmitől sem riadtak vissza. Kommentárok, vélemények, képek, idézetek, tudósítások, riportok, tények, mind-mind manipuláltan, elferdítve jelentek meg, annak érdekében, hogy a valóságot olyannak mutassák be, amilyennek előre ők akarták látni és láttatni”. Ez olyan leleplező értékelés, hogy ehhez nincs mit hozzátennünk.
A New York Times így írt a választások után: a Trump-támogatókat lebecsültük. A Washington Post pedig: Trump választási győzelméről az elképzelések olyan szörnyűek voltak, hogy a média álomvilágba menekült. A New York Times további, némiképpen önigazoló elemzéseinek a summája, ahogyan ők fogalmaztak: Donald Trump totálisan szokatlan stílusa minket és a médiát is arra a következtetésre juttatta, hogy támogatottságát az amerikai választók körében abszolút alábecsültük.
„HALLVÁN HALLJATOK, DE NE ÉRTSETEK, LÁTVÁN LÁSSATOK, DE NE ISMERJETEK” (Máté 13,14). – Mindezek után csak egyetlen kérdés merül fel bennem: a Barna Csoport alapos és mély merítésű elemzéseit az amerikai és a német kollégák nem olvasták? Vagy ezzel a sok tényezővel Trump választási győzelmét jó előre valószínűsítő elemzés sorozattal kapcsolatban is úgy vélekedtek, mint a Trump szimpatizánsokról? Lebecsülően, arrogánsan, közömbösséggel vagy nevetségessé tevő manipulálással? Egyik súlyosabb újságírói, mi több emberi és állampolgári tévedés, mint a másik! Nincs mit felhozni önmaguk igazolására, hiszen voltak előremutató és valóság közeli elemzések – időben! Vagy az újságírók nem olvasnak – másokat és eleget? A tájékoztatók nem tájékozódnak? Hol van akkor az írástudók felelőssége és a szakmaiság? A 60 milliónyi Trump választó protestáns és evangélikál többsége tudta, mit tesz – tájékozottan, felelősen, hittel és hazaszeretettel. Mert ezek a fogalmak és tulajdonságok bizony összetartoznak. A Barna Csoport statisztikái is figyelmeztették őket.
VANITATUM VANITAS! – A még mindig erősen protestáns USA most is leckét adott – a nemzetközi sajtó nagy, nagyobb és legnagyobb hírességeinek, akarom írni: hírügynökségeinek, meg az olvasók millióinak is. Nekem meg eszembe jut, amit az evangélium iránti közönyről, a farizeusok és írástudók szakmai „arroganciájáról” mondott Jézus: „Kihez hasonítsam tehát ezt a nemzedéket?... Hasonlók a piacon ülő gyermekekhez, akik azt kiáltják egymásnak: Zenéltünk nektek, és nem táncoltatok…” (Luk 7,31-32). S hogy Ézsaiás, az ószövetségi jövőlátó is megszólaljon tanulságos Igéjével, idézzük fel az őt citáló Jézust: „Beteljesedik rajtuk Ézsaiás jövendölése: ’Hallván halljatok, de ne értsetek, látván lássatok, de ne ismerjetek! Mert megkövéredett e nép szíve” (Máté 13,14-15). Bizony felettébb nagy hiábavalóság úgy írni, hogy semmit se mondjunk. Vagy ami még rosszabb: a való torz mását írják le azok, akiknek az igazat, sőt a valót kellene leírniuk! Vanitatum vanitas – hiúságok hiúsága, felettébb nagy hiábavalóság így írni – az USA-ban, Németországban, és bizony-bizony Magyarországon is!
Szemleíró: Dr Békefy Lajos
Kapcsolódó cikkek:
1. „Azért imádkozom, hogy az USA új elnökével az élen a világbékét szolgálja” – Dr. Békefy Lajos
www.blogger.com/blogger.g?blogID=4875085957745160042#editor/target=post….
2. URAM, IRGALMAZZ AMERIKÁNAK! - PROTESTÁNS EVANGÉLIKÁL KERESZTYÉNEK SZAVAZATAI SEGÍTETTÉK TRUMPOT A GYŐZELEMHEZ – 2016.11.10. – Dr. Békefy Lajos www.blogger.com/blogger.g?blogID=4875085957745160042#editor/target=post
3. USA: NEM TÉVEDTEK BIZONYOS ELŐREJELZÉSEK - A VALLÁS ÉS A HIT SZEREPE A POLITIKÁBAN JELENTŐS TÉNYEZŐ – 2016.11.09. – Dr. Békefy Lajos www.blogger.com/blogger.g?blogID=4875085957745160042#editor/target=post
4. MIÉRT NEM BESZÉL, NEM ÍR ERRŐL ITTHON A MAGYAR MÉDIAVILÁG? - A TRUMP ÉS CLINTON RAJONGÓK HITE ÉS IDEOLÓGIÁJA – 2016.11.03. – Dr. Békefy Lajos www.blogger.com/blogger.g?blogID=4875085957745160042#editor/target=post
5. USA 2016: A VALLÁSOS HITNEK VAN A LEGNAGYOBB BEFOLYÁSA A SZAVAZÓI DÖNTÉSEKRE! – 2016.10.31. – Dr. Békefy Lajos www.blogger.com/blogger.g?blogID=4875085957745160042#editor/target=post