KIS VIRÁGFILOZÓFIA, VIRÁGTEOLÓGIA A REFORMÁCIÓ 500. ÉVÉBEN

Üzentek ma reggel is, újabb nyíló sziromcsodák, árad-ömlik belőletek a bölcsesség, némán, alázatosan, kitartóan, mint az igazi bölcsesség. Filozófusok vagytok mindahányan, apró virágzáscsodák, pusztai remeték, a szír és egyiptomi nagy keresztyén imádkozók ékesszóló hallgatásával, felidézve virág-világnyelveteken Isten-csendben fogant gyönyörű fohászaikat a Jézus utáni évszázadokban, messze megelőzve az iszlám bölcseket és a tomista középkor gondolat-absztrakcióit, meg a katharoszok, albigensek, bogumilok, majd a valdensek és husziták elszánt álmait a tiszta egyházról és a tiszta életről, a tiszta hazáról és otthonról, amiért vállalták a máglyákat, kerékbetörést, üldözést és a töredelmet a tisztaságért, amit keresztyének, csak nevükben „testvéreik” mértek rájuk – virágocskáim, porzófejetek vércseppidéző pirossága Krisztusért kiontott vérüket idézi fel. S a vérontó keresztyén tévelygéseket, az igaz, tiszta hitért megölt kilenc millióét, meg a közel ötmillió keresztyén mártírét a nem feledhető múltért, az idegen földek, hitek, hiedelmek földjein Krisztusért felpirosló vérontásért, el egészen napjainkig -

 

 

Szép virágocskáim, bennetek visszaköszön rám az illyés gyulai toulouse-i tiszták fegyvert fogó rebelliója a jobbágysors Krisztustalan gyalázata ellen a keresztyén-katolikus Franciaországban, a hugenották Szent Bertalan éjszakája a vakbuzgó franciák földjén! – a tiszta evangéliumi hitükért üldözött tízezrek exodusa Genf felé, a szabadság kálvini városa felé, majd porosz földre, ahol városok tiszta mértani vonala, a Német Tudományos Akadémia megalapítása jelzi hitbeli és erkölcsi tisztaságuk alkotó erejét - és a cseh hegyek közé, el egészen Litván föld hitújítást pártoló választófejedelmi udvaráig, Barbara Radziwill fejedelemasszony fiait Zürichig és Kálvinig küldő reformációpártolásáig, amikor a tisztaság és hűség csaknem egész Lengyelhont protestánssá formálta, mert ez a tisztaság erkölcsi erő, nemzetformáló vonzás, kultúrateremtő egyértelműség energiája áradt a lelkeken át – hogy Magyarhon, Hungária Lorántffy Zsuzsannája úrasztali terítők hófehérségébe mintázott evangéliumi tiszta hitéről vagy Apollónia Hirscher Brassó és Erdély-mentő, lutheri fényt terjesztő oltalmazó tisztaságáról se felejtkezzünk el Honterus reformátor oldalán - meg a tiszta evangéliumi meggyőződés eltökéltségét, elszántságát világgá hirdető „Itt állok, másként nem tehetek” jellemszilárdságot és a meggyőződést jelentő gyémántkeménységű vallomását se, mely ott rejtőzik minden elvhű kiállás mélyén áttetszősége, disszonancia nélküli harmóniája, félreérthetetlensége okán -

 

Virágocskáim, bennetek a minima philosophia floris, már csaknem a theologia floris könnyed létetekkel, azt senkire rá nem terhelő életetekkel e virág-tisztaság immáron virágfilozófiává, virágteológiává emelkedik az asszociácók történelmileg nagy nyomatékú sűrűjében, gondolathegyek csúcsára száll, s a helytállást, az erkölcsi egyértelműséget, a karaktert jelentitek, és szirom-némaságban is a meggyőződést, az állhatatosságot, a perseverantiat, végső soron a minden tiszta a tisztának Jézusban elpecsételt, Szentlélek által ma is live-adását, az ószövetségi igazságok megélését, maradandóságát, a zsoltáros tisztaságvágyát, amikor kéri, hogy „tiszta szívet teremts bennem, óh, Isten”, s ugyanő egész személyiségét odakínálva, mint e virágszirmok a szemlélőnek múló alakjukat, szól: „tisztíts meg engem izsóppal és tiszta leszek” - de a legszebb szent és elhatároló reciprocitás igazát is kibontják szemlélődő szemem előtt szirmaitok, amit a zsoltáros más helyütt így fogalmazott meg: „A tisztához tiszta vagy” -

 

 

S felhozza virágotok alázatos főhajtása a Létezés Ura előtt szívemben Jézus Hegyi Beszédének hófehér erejét, a „boldogok, akiknek szívük tiszta, mert ők az Istent meglátják” virágteológiailag is igazolt és hirdethető boldogság-etikáját, s az Ő tisztaságában megtisztultakról János evangéliumával is hirdetett, a korlátozás közben is érvényes ígéretét: „Ti is tiszták vagytok, de nem mindnyájan..”, mert következmények nélkül, következetes megtisztulási vágy, törekvés, erkölcsi igény és tisztulási készség nélkül minden csak a levegőben lógna, mit oly sok mai következmények nélküli ország, s mint fuksziám virágai, melyek elhervadnának, ha nem lenne virágtartó gyökerük, zöldellő Ige-águk nekünk is reményt hozó tartalmakkal – hogy végül minden beletorkolljék Pál kontinensformáló missziói, kristálytisztán egyértelmű gyakorlati szentenciájába, az ethica florisba, a hófehér szirmok által felidézett virágetikai üzenetbe: „Minden tiszta a tisztának, de a tisztátalanoknak és a hitetleneknek semmi sem tiszta, sőt szennyes mind az elméjük, mind a lelkiismeretük” - az európai keresztyén kultúrát alapozó evangéliumi nyelven, a Tituszhoz írt apostoli levél szóhasználatával is hadd hangozzék most virágjaim felé, s Felétek, kik olvassátok e sorokat: panta kathara toisz katharoisz – a katharoszoknak minden tiszta ma is, nem naivitás, hanem kemény bűnbánatban, önfegyelmezésben, önvisszafogásban, önkorlátozásban, önmérsékletben megvalósítottan, ahogyan a mai konstruktív, építő és építkező humán-filozófiák is fogalmazzák a kegyelem túlerejével győztesen és kifehérítetten – nem az olcsó kegyelem, hanem a drága kegyelem túlerejével legyőzötten és felemelten - vagy az európai nemzetközi köznyelvet ezredéven át alkotó deáknyelven, latinul eképpen: Omnia munda mundis!

 

Mindezt a virágfilozófiát, virágteológiát és virágetikát, amit másoknak és nekem is kibomló csendes alkotó létetekkel, az Isten-adta génparancsokra változatlan formában kiszépülő lényegetek hirdeti, a virágzástól-virágzásig megőrzött életvágy és életigenlés belső kötelezettségével és világszépítő, teremtett repetíciótokkal, soha unalmassá nem váló önismétlő, üzenetismétlő évenkénti virágzásrefrénetekkel - áldott legyen érettetek a liliomok és az égi madarak Ura, Akinek köszönlek titeket, az Ő és Atyja teremtői fantáziája mérhetetlen gazdagságában fogant picinyke léteteket, s köszönöm nektek hófehér virágocskáim üzenet-tengereteket és a philosophia minimalia floristól a theologia florison át az ethica christiana florisig, ami már csaknem tökéletes theologia, scientia sacra.

 

Magasztaltassál érettük Urunk, Istenünk, e virágkatharoszokért, fukszia-albigensekért, most és minden virágzáskor, s minden adventi időért, miközben várunk virágba borulásuk boldogító látomására és kézzelfogható csodájára, ők pedig egy éven át újra és újra is készülnek eljönni hozzánk sziromüzeneteikkel, láthatatlan belső energiagyűjtéssel esztétikai csúcsélményt hozó évenkénti virágbontásukért, amire készülnek az Isten-adta mély csendben – áldassál Urunk virág-ádventedért, s a beteljesítő gondviselésért, amit teremtett világodban és virágodban ékesen felmutatsz nékünk végtelen irgalmadból!

 

Írta virágszirmok érintette szívvel és kézzel, a kálvini testimonium Spiritus Sancti internum, a Szentlélek belső bizonyságtételétől inspiráltan, ihletetten

 

Dr. Békefy Lajos, a KDNP PM külügyi titkára

 

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!