A VEKE – az MTI-ehez eljuttatott közleményében – emlékeztet arra, hogy a BKV a 2008-as sztrájkoktól eltérően számos buszvonalon biztosított minimális szolgáltatást, és így utasok tízezreit szállította el. A közlekedési egyesület véleménye szerint, ha a torlódó útvonalakon a buszsávok autókkal lettek volna tele, a rendelkezésre álló buszok csak sokkal lassabban és ritkábban tudtak volna közlekedni, ezért Horváth Csaba javaslata az utasok ellen szól, a sztrájk hatásait mélyíti és a minimális szolgáltatást lehetetleníti el – áll a közleményben. A VEKE megjegyzi: a BRFK szerencsére helyretette a „kártékonyan és jogszerűtlenül intézkedő kormánybiztost” annak kimondásával, hogy „főváros területén lévő buszsávok és a villamos sínek használatára vonatkozó hatályos jogszabályok a sztrájk idején is érvényben vannak, ettől eltérő rendelkezést kizárólag a közlekedést irányító rendőrök adhatnak”.
A VEKE felhívta a figyelmet arra, hogy a buszsávok megnyitása az autóval nem rendelkezők számára szintén fontos alternatívát jelentő taxik kapacitását is lecsökkenti.
„Akiknek nincs autójuk és kedden húsz-harminc percet álltak a hidegben, majd utána húsz-harminc percet nyomorogtak a ritkán járó, de kitömött buszokon, vélhetően áldani fogják a kormánybiztos nevét, ha a jogszerűtlen sajtóbejelentés nyomán buszsávban haladó autóknak köszönhetően még tizenöt-húsz percet várhatnak vagy tölthetnek a zsúfolt járműveken” – olvasható a dokumentumban.
Az egyesület hangsúlyozta: a kormánybiztos bejelentése nem csak közlekedéspolitikailag káros, hanem jogszerűtlen is volt, mert Horváth Csabának hatáskör nélküli kormánybiztosi szerepéből adódóan semmilyen alkotmányos felhatalmazása nincs a KRESZ módosítására, közlekedési szabályok felfüggesztésére, a rendőrség utasítására.
A VEKE arra kérte a kormánybiztost, fejezze be a BKV rombolását, és ha már segíteni nem tud a sztrájk idején megállókban rekedt utasokon, legalább ne ártson nekik. Egyúttal felszólítjuk a miniszterelnököt: a BRFK-hoz hasonlóan tegye helyre kormánybiztosát, valamint tegye egyértelművé, hogy a buszsávok a közösségi közlekedés érdekeit szolgálják és a KRESZ szabályai továbbra is érvényesek – tették hozzá.