Aradszki András, a KDNP vezérszónoka a beruházás megvalósítását gazdasági és klímavédelmi szempontokkal, illetve a balkáni országok európai integrációjának elősegítésével indokolta az Országgyűlésben.
Aradszki András, a KDNP országgyűlési képviselője
Kiemelte: a Budapest-Belgrád vasútvonalat fontos átjárhatósági folyosónak tekinti az EU, a fejlesztés pedig összhangban áll a magyar érdekekkel is, hiszen a magyar közlekedési infrastruktúra jelenleg elsősorban kelet-nyugati átjárási dominanciával rendelkezik. Fontosnak nevezte ezért az észak-déli vonal fejlesztését is, amely a visegrádi országok közös célja, de jelentős a nyugat-balkáni országok európai integrációja miatt is.
A beruházás üzleti modelljéről szólva kiemelte: az ajánlatkérési eljárások során a nyugat-európai beruházók nem jelentek meg, így alakulhatott ki, hogy egy kínai-magyar zrt. bonyolítja le a kivitelezést.
Felhívta a figyelmet arra: a szokásos üzleti modellekben alkalmazandó megtérülés nem vagy alig értelmezhető erre a projektre, hasonlóan az autópálya-építésekhez, de azt lehet valószínűsíteni, hogy hosszú távon a projekt megtérülése biztosított.
Kormány: kiemelten fontos az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése
Az üvegházhatású gázok közösségi kereskedelmi rendszerében és az erőfeszítés-megosztási határozat végrehajtásában történő részvételről szóló törvény módosításának vitájával folytatta munkáját a parlament.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára azt mondta, Magyarország számára kiemelten fontos, hogy minden szektor, így a légiközlekedés is hozzájáruljon az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez.
A módosítás felhatalmazza a Nemzeti Klímavédelmi Hatóságot, hogy a légijárművek üzembentartóitól jogszerűen bekérhesse a szükséges információkat és ezzel biztosítja a jelentéstételi kötelezettséget - közölte.
Aradszki András: A javaslat üzenete pozitív
Aradszki András (KDNP) is megemlítette, hogy egy uniós szabályozásból fakadó jogharmonizációs előterjesztést tárgyal a parlament. Az indítvány technikai értelemben egy új fájlformátum használatát vezeti be és előírja a tagállamok számára a jelentéstételi kötelezettséget - közölte.
Emlékeztetett arra, hogy Európában minden órában harmincezer légijárat van a levegőben, aminek komoly hatása van a kibocsátásra és az éghajlatváltozásra is.
A javaslat pozitív klímavédelmi üzenet hordoz - foglalta össze mondanivalóját.