Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes, a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) elnöke és Nagy István agrárminiszter, a térség Fideszes országgyűlési képviselője részvételével emlékeztek Giesswein Sándor és Közi Horváth József katolikus papokra és keresztényszocialista politikusokra csütörtökön, Mosonmagyaróváron.
Semjén Zsolt ünnepi beszédében Giesswein Sándorról azt mondta, hogy ő volt a magyar történelemben az első, aki a keresztény társadalombölcseletet összekapcsolta a politikai gyakorlattal úgy, hogy vállalta az aktuálpolitikai szerepet is.
Örökségének mai napig ható tanítása az – ami a kereszténydemokráciának egy sajátos karaktere –, hogy a politikai mezőnek nem egy, hanem két koordinátarendszere van
– húzta alá. Köznyelvileg persze jobb és baloldalra osztjuk a politikai palettát, de valójában két koordinátarendszer van. Az egyik a tradicionális értékek és azok tagadása, a másik pedig a munka-tőke koordinátarendszere – mondta.
Kifejtette: a tradicionális értékek védelme és azok tagadása tekintetében a kereszténydemokrácia egy markánsan jobboldali politikai filozófia, mert a hagyományos értékeket védi, az egyházat, a nemzetet és a családot. A balliberális oldal ezeknek a tagadása, mert vallásellenesek, a nemzeti szuverenitással szemben állnak és devianciákkal relativizálják a család fogalmát – tette hozzá.
A munka-tőke koordinátarendszerben a kereszténydemokrácia azonban mérsékelten baloldali felfogás, mert a munka elsődlegességét hirdeti a tőkével szemben
– fogalmazott Semjén Zsolt, hozzátéve, hogy a kereszténydemokraták szerint sem a tőke munka nélkül, sem a munka tőke nélkül nem állhat fent, viszont a munka elsődleges a tőkével szemben, mert jobban hozzátartozik az ember személyiségéhez. Ezzel szemben a liberálisok, akik a munka jogát és szempontjait alárendelik a tőkének, különösen is a multinacionális tőkének, e koordinátarendszerben valójában jobboldalinak tekinthetők – fejtette ki.
A miniszterelnök-helyettes hangoztatta, hogy mindezt Giesswein Sándor jelenítette meg először a magyar politikai palettán.
Elmondta, hogy nem lehetett sikeres politikus, mert az ő korában a dualizmus idején a „liberális kapitalizmus diadalát” láthatták az emberek az egyik oldalon, a másikon pedig a szocializmus illúzióját.
A történelem azonban őt igazolta, mert a vadkapitalizmus embertelensége palástolhatatlanná vált, később pedig azt is láttuk, hogy hova vezet a marxista típusú szocializmus istentelensége
– emelte ki Semjén Zsolt.
Hozzátette: őt igazolta a történelem, ha az ő, vagy később Barankovics István kereszténydemokráciája érvényesül, akkor megmenekülhettünk volna a „vadkapitalizmus embertelenségétől, az osztályszocializmus embertelenségétől, később pedig a faji alapú szocializmus, a nácizmus embertelenségétől”.
Közi Horváth Józsefről elmondta, ő volt az egyetlen, aki a magyar országgyűlésben tiltakozott a német megszállás, az emigrációban pedig a szovjet megszállás ellen.
Nagy István ünnepi beszédében azt emelte ki, hogy Giesswein Sándor halálának 100. és Közi Horváth József születésének 120. évfordulója mutatja, hogy egy közösség életében mindig fontosak a példaképek.
Elmondta, hogy Giesswein Sándor 1905-ben kapott a magyaróvári kerület néppárti jelöltjeként mandátumot és két évtizeden át képviselte az embereket. Az első világháború során egyre következetesebben lett békepárti.
Közi Horváth József lelkipásztori szolgálatát Magyaróváron kezdte, majd 1939-ben országgyűlési képviselővé választották a győri kerületből az Egyesült Keresztény Párt színeiben. Emigrációja során megalapította a Magyar Keresztény Népmozgalmat.
A megemlékezés a Szűz Mária Királynő és Szent Gotthárd Római Katolikus Plébániatemplomban szentmisével kezdődött, majd a beszédeket követően koszorúzással zárult.