Iskolakertet avattak a Semmelweis Egyetem Pető András Gyakorló Általános Iskolája, Egységes Konduktív Pedagógiai Módszertani Intézménye és Kollégiuma kertjében, Budapesten szerdán.
Az iskolakert avatásán Varga-Bajusz Veronika felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkár felidézte: 75 éve, hogy a Villányi úton otthonra, be- és elfogadóközegre találtak a gyerekek, akiknek társaiknál nagyobb nehézséggel kell szembenézniük.
Felemelő érzés látni, ahogy a gyerekek megismerkednek a természettel, az élővilággal és szorgos munkával ők is részeseivé válnak környezetük alakításának, megóvásának, és saját tapasztalatuk alapján ráébrednek, milyen kincs rejlik egy növényben, milyen változást hoz az évszakok változása – mondta az államtitkár. Kiemelte:
az intézetben nevelkedő fiataloknak speciális igényeik vannak, nagyobb odafigyelést igényelnek társaiknál, a nagy odafigyelés pedig különleges kapcsolatot alakít ki tanár és diák, konduktor és gyermek között.
Nem lehet elégszer elmondani, milyen fontos a munka, amit önök elvégeznek – hangsúlyozta a kereszténydemokrata politikus. Leszögezte:
a kormány kiemelt célja, hogy a gyermekek jövőjének biztosítása érdekében garantálja az iskola és kollégium lehető legjobb működési feltételeit,
az itt tanuló hallgatóknak pedig, hogy a lehető legjobb képzésben részesüljenek. Ezért támogatták az intézmény fejlesztését, tantermek építését, eszközök beszerzését.
Raisz Anikó, az Energiaügyi Minisztérium (EM) környezetügyért felelős államtitkára arról beszélt, az iskolakert sokkal több, mint egy zöld terület, az egy olyan élettér, ahol gyerekek megtanulhatják, hogyan kapcsolódhatnak a természethez, gondoskoshatnak róla, önmagukról és egymásról is. Az iskolakertek „kis lépések, közösen megtett cselekedetek”, amelyek formálják a szemléletet, közösséget és jövőt.
Az országos iskolakert-fejlesztési programban 2019 óta 160 óvodakert és 227 iskolakert valósulhatott meg. A kormányzat célja, hogy minden gyerek számára elérhetővé tegye azokat az ismereteket, élményeket, amelyek révén környezettudatos felnőttá válhassanak – mondta Raisz Anikó.
Közölte: a minisztérium minden évben számos környezeti nevelési, szemléletformálási programot támogat, idén 25 óvoda- és 25 iskolakert kapott támogatást és már 1223 zöld óvoda van az országban, azaz minden negyedik magyar kisgyerek „zöld óvodás”. Elmondta azt is, idén tizedik alkalommal rendezték meg a fenntarthatósági témahetet, amin 1965 iskola vett benne, közte 96 határon túli intézmény is csatlakozott a programhoz.
A SE Pető András Kar dékánja, Tenk Miklósné Zsebe Andrea kijelentette, az iskolakert-program nagyszerű lehetőség az iskola számára, mert élményszerűen, gyakorlati tevékenységeken keresztül biztosítja a helyes kertgondozás megismerését, miközben a gyerekek együtt dolgoznak, terveznek, és sokat lehetnek a szabadban.
Az iskola tizenkét éve viseli az Ökoiskola címet, idén pedig elnyerték az Örökös Ökoiskola elismerést is. A magaságyások gondozása, a komposztálás, a madárbarát kert kialakítása mindennapi életük részévé vált.