Schanda Tamás: Nem lehet megengedni, hogy Brüsszel csökkentse a fejlesztéspolitikai forrásainkat

Nem lehet megengedni, hogy Brüsszel - ahogy azt tervezi - óriási mértékben csökkentse a fejlesztéspolitikai forrásainkat - jelentette ki Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára Pozsonyban, kedden.

Schanda Tamás János (KDNP), az Innovációs és Technológiai Minisztérium Európai Uniós fejlesztésekért felelős államtitkára (Fotó: MTI/Kovács Attila)

Az államtitkár erről a visegrádi országok (Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország) közlekedéspolitikáért felelős minisztereinek találkozója utáni sajtótájékoztatón beszélt, miután V4-es partnereivel szándéknyilatkozatot írtak alá egy országaikat összekötő gyorsvasút építéséről.
    
Schanda Tamás rámutatott: a V4-ek gazdasági eredményei magukért beszélnek, ezek az országok kimagaslóan jól teljesítenek, sikeresek, ám ahhoz, hogy ez folytatódjon, elengedhetetlen néhány feltétel teljesülése. Kifejtette: ilyen feltétel, hogy fejleszteni lehessen a közlekedési infrastruktúrát és - ezzel összefüggésben - az is, hogy az Európai Uniónak (EU) ésszerű költségvetése legyen.
    
Az államtitkár az Európai Bizottság (EB) - egy éve bemutatott, a 2021 és 2027 közötti időszakra vonatkozó - uniós költségvetési tervéről elmondta: abban az olyan jól működő programokra, mint a kohéziós és a közös agrárpolitika kevesebb forrás jutna, az EB által közvetlenül kezelt programokra pedig nagyságrendekkel több. Ez a kohéziós politika terén 10 százalékos forráscsökkenéssel számoló terv a V4-es országokat ennél is nagyobb, 20 százalékot is meghaladó mértékben érintené.
   
„A visegrádi országok számára ez a költségvetés elfogadhatatlan" - szögezte le Schanda Tamás. Hozzátette: V4-es partnereivel közös álláspontot fogalmaztak meg arra vonatkozólag, hogy az uniós költségvetésben szinten kell tartani a jól működő programok, azon belül a közlekedési infrastruktúrák fejlesztésének finanszírozását.
    
Az államtitkár az MTI kérdésére a V4-es országokat összekötő gyorsvasúttal kapcsolatban elmondta: következő lépésként a megvalósíthatósági tanulmányok készülnek el, és meg kell teremteni a finanszírozást is. Hozzátette: egyetértettek abban, hogy a projektet az EU-nak társfinanszíroznia kell. A gyorsvasút megvalósításához egy teljesen új vasútvonal építésére van szükség. Ezen óránként 300 kilométeres sebességgel haladnak majd a szerelvények, a tervek szerint Budapest-Pozsony-Brünn-Varsó útvonalon.