Az elmúlt négy évben elérte a 250 millió letöltést a Nemzeti Köznevelési Portál, amelynek a szolgáltatásait nagyon sokan veszik igénybe - mondta a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára hétfőn Vácon, egy oktatási konferencián.
Rétvári Bence a Lumen Educationis - Katolikus Oktatási Innovációs Konferencia világi fővédnökeként, köszöntőjében arról beszélt, hogy a magyar oktatási innováció egyik sikere a Nemzeti Köznevelési Portál, amelyen 36 ezer feladatot osztottak ki 7500 tagcsoportba, 16-22 diákból álló csoportok számára.
Az okosportál nagyon fontos digitális tere az oktatási innovációknak a modern típusú tananyagok átadásának. A negyedmilliárdos letöltésszámmal pedig sikerült egy hatalmas ugrást tenni a magyar oktatásban
– jelentette ki az államtitkár. A magyar oktatás elmúlt években történt innovációiról szólva elmondta, hogy régebben tíz-húszezer forintokat kellett tankönyvcsomagra költeni, de ez már minden diák számára ingyenes, mindemellett pedig ma már ingyenesen kapnak érintőképernyős laptopokat a diákok és a tanárok.
Több mint ötvenezer laptopot kaptak a tanárok, és több mint ötszázezret a diákok. Ez utóbbihoz csak annyi kellett, hogy a KRÉTA-rendszerben a szüleik igényeljék az eszközt – jegyezte meg Rétvári.
Kiemelte, hogy a KRÉTA-rendszer teljesen digitalizálta a magyar oktatás adminisztrációját, mindenki rögtön láthatja a jegyeket és más különböző információkhoz férhet hozzá. A rendszert 140 ezer pedagógus, 1,2 millió diák és 1,2 millió szülő szinte napi rendszerességgel használja.
A mesterséges intelligencia is ott van már a magyar oktatási rendszerben, hiszen olyan nyelvtanuló modul van a KRÉTA-rendszerben, amely az MI segítségével ad feladatokat.
Ezt már körülbelül húszezer diák használja – tette hozzá az államtitkár. Jelezte: az ingyenesen elérhető a középiskolás végzős évfolyamok számára a KRESZ-tanfolyam és -vizsga, illetve az egészségügyi tanfolyam és vizsga is.
Mára az ökoiskolák száma 1400 főre emelkedett, ami azért fontos, mert ezek az iskolák a fenntarthatóságot beépítik a mindennapjaikba – folytatta a kereszténydemokrata politikus. Közölte, jelentős változás az is, hogy negyvenezer hátrányos helyzetű gyermek kap ösztöndíjat, hogy ők is ki tudják bontakoztatni a tehetségüket.
Már az orvosi igazolások is digitálisak, nem kell papíralapon elkérni az orvostól, és bevinni az osztályfőnöknek, ez naponta akár harmincezer igazolás adminisztrálásának a megspórolását jelentheti
– hívta fel a figyelmet Rétvári Bence. Megemlítette, hogy húsz ezer óvodai férőhellyel van több, mint másfél évtizede, és szólt a Lázár Ervin programról is, amelynek célja, hogy azokat a gyerekeket, akiket a szüleik nem visznek el színházba, koncertre, cirkuszba vagy más kulturális programra, azokat az iskola vigye el.
Fontosnak nevezte a témaheteket is, amelyekre több százezer diák jelentkezik. A fenntarthatósági téma a legnépszerűbb négyszáz ezer diákkal, pénzügyi tudatosság pedig kétszáz ezerrel. 1955 iskolában történt meg a sávszélesség bővítése és 3957 iskolában építették ki a wifi-hálózatot.
Azok a pedagógusok, akik olyan iskolában, olyan osztályban, olyan településen tanítanak, ahol a hátrányos helyzetű diákok száma magasabb, azok húsz százalékkal magasabb fizetést kapnak
– mutatott rá az államtitkár.
Balatoni Katalin pedagógiai innovációért felelős miniszterelnöki biztos arról beszélt, hogy az oktatáspolitika a 2024-2025-ös tanévben már érezhetően megtalálta a helyét a mesterséges intelligencia felhasználásával kapcsolatban, ami nem azt jelenti, hogy az elmúlt időszakban és években ne lettek volna fejlesztések. Például arról is sok eszmecsere folyt, hogyan lehet a köznevelési portálon lévő tartalmakat mesterséges intelligenciával párosítva még tovább fejleszteni, segítve ezzel a gyermekek tanulási folyamatait.
Az lenne a fontos, hogy összhangot lehessen teremteni a digitális oktatás mennyiségében és minőségében - hangoztatta a miniszterelnöki biztos.