Forrás: MTI
Aláírta a kormányközi szerződést a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításáról Szijjártó Péter a kínai Nemzeti Fejlesztési- és Reformbizottság elnökével, a beruházást 85 százalékban kínai hitelből finanszírozzák. A megállapodást Kína és Kelet-Közép-Európa (KKE) közötti együttműködés első konkrét sikerének nevezte az MTI-nek a külgazdasági és külügyminiszter.
A dél-kínai Szucsouban a Kína-16+1 csúcstalálkozó margóján Orbán Viktor magyar, Li Ko-csiang kínai és Aleksandar Vucic szerb kormányfő jelenlétében szentesítették a dokumentumot. „Megállapodtunk abban, hogy a beruházást 85 százalékban kínai hitelből fogjuk megvalósítani, vagyis 15 százalék lesz a magyar önrész" – mondta Szijjártó Péter az MTI tudósítójának az aláírási ceremónia után. „Arról is egyezség született közöttünk, hogy a kínai fél olyan hitelfeltételeket fog kínálni számunkra, amelyek nyomán ez a beruházás nemzetgazdaságilag minél előbb megtérülhet, vagyis a lehető legkedvezőbb kínai hitelfeltételekre törekszünk. A tárgyalások jól haladnak" – fogalmazott.
Arra a kérdésre, hogy erre milyen garanciák vannak, a tárcavezető közölte, a szerződés szövegéből egyértelműen következik, hogy a kínai partnereknek a piacon elérhetőnél kedvezőbb kamatfeltételeket kell kínálniuk. „Egyetértés van arról, hogy a kölcsön húsz éves időtartamra szól 5 éves türelmi időszakkal. Egyedül a hitelkamat az, amiről még tárgyalunk" – jegyezte meg Szijjártó Péter. Hozzátette, konkrét határidőt ugyan nem szabtak maguknak a megegyezésre, de – mint fogalmazott – egy ésszerű időszakon belül ennek meg kell történnie, mivel a jövő év végéig a tervek szerint két éven át tartó nagyberuházás kivitelezését el kell kezdeni. A miniszter arról is beszámolt, hogy a szerződés értelmében kijelöltek egy magyar-kínai vegyesvállalatot a beruházás lebonyolítására, ebben magyar részről a MÁV lesz az eljáró fél.
Szijjártó Péter a keddi aláírással kapcsolatban megerősítette, „e beruházással Magyarország kihasználja a földrajzi elhelyezkedéséből származó előnyét, megvalósulásával fontos szerepünk lesz abban, hogy a görög kikötőből rajtunk juthat el a kínai áru a leggyorsabban Nyugat-Európába". Megerősítette, egy 166 kilométeres vonal teljes felújításáról van szó, úgy, hogy egy második sínpárt is építenek. A beruházás várhatóan 472 milliárd forintba fog kerülni. A személyvonatok 160 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak majd a vonalon, miközben 740 méter hosszú tehervonatok közlekedhetnek rajta. Szijjártó Péter hangsúlyozta, a projekt maga azért is egyedülálló, mert Kína, egy EU-tagország és egy nem EU-tag együttesen vesznek részt benne.