Mint nagy éji felleg, úgy leng a gyanú árnyéka a kormány fölött. Az MSZP sem volt rest, jelezvén: korábban sem mentek makulátlanul a dolgok. Mint ördögnek a tömjén füstje. A tavasz különleges pillanata. Gripen itt, gripen ott. Nabucco.
„Az Országgyűlés bármely kérdés megvizsgálására vizsgáló bizottságot küldhet ki, továbbá a bizottságot létrehozó határozatban megjelölt ügyeknek a határozatban megállapított ideig történő intézésére eseti bizottságot alakíthat. (Házszabály, 35. §)
Mielőtt bárki azt hinné, e passzus olvastán, hogy könnyű vizsgálódó bizottságot létrehozni a Tisztelt Házban az téved. Téved, főleg akkor, ha összefonódó fellegek takarta vészes mulasztásokat, s azok felelőseit feltárandó bizottságot szeretnének létrehozni. Bizony, bizony: a baljós jelek elriasztják, késleltetik, elvetéltetik a vizsgálódni szándékozó bizottságok születését. Csupán ezernyi trükk, és szavazati többség szükségeltetik hozzá… - Kilenc parlamenti bizottság van „pillanatnyilag” alakulóban.Mint ördögnek a tömjén füstje…
A kormányzati negyed tervét Gyurcsány Ferenc még 2006 nyarán jelentette be, decemberben pedig az is eldőlt, hogy a Nyugati pályaudvar mögötti területen épülhet fel az új negyed. A Miniszterelnöki Hivatal azonban, élén a miniszterelnökkel, nem tartott volna a „köznéppel,” - a jelenlegi Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Kossuth téri épületébe tervezte a költözését. A kormány 142 milliárd forintos költségekkel számolt, amelynek egy részét a vállalkozókra bízták volna. A nagy zajjal beharangozott „Kormányzati Negyed beruházás megvalósítását felügyelő” eseti bizottság létrehozását szorgalmazza Dr. Balsai István és dr. Cser-Palkovics András (Fidesz). 2007. május 14.-e óta. Már-már a kezdet kezdetén (2007.05.29.) elutasította a kormánypárti többség, (117 igen szavazattal, 173 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett) a sürgős tárgyalását. Ezt követően 11 (!) alkalommal akadályozták meg a napirendre tűzését. Azóta is „folyamatban” van.
A Kormányzati Negyed beruházása olyan összetett és strukturált finanszírozás igénylő projekt, amelynek előkészítése és megvalósítása során mindenképpen biztosítani kell a megfelelő szakmai és gazdaságossági kontrollt. A bizottság feladata : - a beruházás célszerűségi vizsgálata; - a megvalósításra kerülő valamennyi pénzügyi, finanszírozási és jogi konstrukció szakmai és gazdaságossági felügyelete; - valamennyi közbeszerzési eljárás és szerződéskötés felügyelete; - valamint a beruházás megvalósulásának, továbbá a régi kormányzati épületek és ingatlanok hasznosításának folyamatos figyelemmel kisérése. |
A tavasz különleges pillanata
A tények tisztázása és felderítése érdekében a vizsgálat tárgya különösen fontos a következő kérdések megválaszolása: 1. Ki, mikor és milyen indokok alapján döntött a kormányzati negyed felépítéséről? 2. Ki, mikor és milyen indokok alapján döntött a kormányzati negyed beruházásának leállításáról? 3. Mennyi pénzt költöttek el eddig a költségvetésből a kormányzati negyed meg nem valósuló beruházására? 4. Ki és milyen eljárás alapján döntött a kormányzati negyed építéséhez kapcsolódó szerződések megkötéséről? 5. Ki és milyen eljárás alapján döntött a kormányzati negyed beruházás nyomán létrejött testületek személyi összetételéről? 6. Hogyan használta fel a kormány a beruházás és annak előkészítése során a Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetéséről szóló 2007. évi CLXIX. törvényben biztosított forrásokat? 7. Maradtak-e a későbbiekben teljesítésre kerülő kötelezettségek? Amennyiben igen, mennyit kell még költeni az emberek pénzéből a meg nem valósuló beruházásra? 8. Miért emelték meg a kormányzati negyed felépítését felügyel ő cég (KoNeP Kft.) törzstőkéjét 90 millió forinttal a beruházás leállításáról szóló döntés után? 9. Miért költenek még az idei évben is több, mint 300 millió forintot ingatlan-értékbecslésre, tanácsadásra, sokszorosításra, tervdokumentációra, ügyvédi költségekre? 10. Valós-e az a közelmúltban megjelent információ, amely szerint a Kincstári Vagyoni Igazgatóság huszonkétmillió forint karácsonyi jutalmat osztott szét a Kormányzati Negyed Koordinációs Iroda vezetői és munkatársai között 2007 decemberében? 11. Miért nem tett eleget a Kormány a 38/2008 . (IV. 17.) számú országgyűlési határozatban foglalt kőtelezettségének, vagyis miért nem számolt be az országgyűlésnek a beruházás költségeiről, a közpénzek elköltéséről? A bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig tart. |
Gripen itt...
Az előzmény: a nemzetközi sajtóban számos olyan információ jelent meg, amely korrupció gyanúját veti fel a svéd vadászrepülőgépek lízingeléséről szóló magyar-svéd államkőzi szerződés 2003-ban történt módosításával kapcsolatban. A vizsgálat tárgya a következő kérdések megválaszolása: 1. Miért módosította 2003-ban az MSZP-SZDSZ kormány a svéd vadászrepülőgépek lízingeléséről szóló magyar-svéd államkőzi szerződést? 2. Miért volt szükség arra, hogy a vadászrepülőgépeket levegőben utántölthetővé tegyék? Valamint precíziós bombavető eszközökkel lássák el, miközben ezek a beszerzések szakmailag és biztonságpolitikailag indokolatlanok voltak, ugyanakkor a központi költségvetés számára kiadásnövekedést okoztak? 3. Mennyivel nőttek a Magyar Állam kiadásai a lízingszerződés 2003-ban történt módosítása nyomán? 4. Igazak-e azok a napokban megjelent sajtóinformációk, amelyek szerint a lízingszerződésnek a Magyar Állam számára kiadásnövekedést okozó módosítása előtt egy osztrák üzletember több millió dolláros juttatásban részesült? 5. Volt-e, és ha igen, milyen összefüggés az osztrák üzletembernek juttatott dollármilliók és a lízingszerződés 2003-ban történt módosítása között? A vizsgálóbizottság 10 tagból áll, tagjai országgyűlési képviselők, elnökére az ellenzéki, alelnökére a kormánypárti bizottsági tagságra jelöltek köréből terjesztenek elő javaslatot. A vizsgálóbizottság tagjainak „C" típusú vizsgálattal kell rendelkezniük. Ezen képviselők külön engedély nélkül jogosultak, a bizottság feladatkörébe tartozó államtitok megismerésére. A bizottság a munkája során meghallgatásokat tarthat, iratokat kérhet be. A kért adatokat mindenki köteles a bizottság rendelkezésére bocsátani, illetőleg köteles a bizottság előtt megjelenni. A vizsgálóbizottság tevékenységéről jelentést készít, és javaslatot az esetlegesen szükséges intézkedésekre. Megbízatása feladatának elvégzéséig, de legfeljebb a megalakulástól számított 180 napig tart. |
Gripen ott…
Az MSZP sem tétovázott, még aznap (2007.06.18.) szavaztak azon javaslatukról, (Göndör István adta a nevét hozzá), mely „a Gripen vadászgépek beszerzésére, az Orbán kormány által kötött, korrupció-gyanús szerződés körülményeinek kivizsgálására irányuló parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte.” A sürgős tárgyalásba vételét is 177 igen, 7 nem ellenében, 102 tartózkodás mellett elfogadták. (Az MSZP az SZDSZ igennel voksolt. Érdekesség, hogy Dávid Ibolya, az MDF elnök asszonya a KDNP indítványának szavazásakor nem nyomott semmilyen gombot, az MSZP változatot ellenben támogatta, a frakciójának többi tagja viszont nemmel voksolt. A KDNP és a FIDESZ tartózkodott.) Másnap (2007.06.19.) már az általános vitáját is megtartották, Azóta viszont csend. Többség ide, többség oda, nem szorgalmazzák az általuk oly annyira sürgetett bizottság feltámadását.
Az MSZP határozat-tervezete leszögezi: „A közélet tisztasága iránti igény megköveteli, hogy az európai sajtóban megjelent korrupciógyanús vadászgépbeszerzés körülményeit kivizsgáljuk, és ha a vád alaptalan, visszautasítsuk. Egy ilyen nagy összegű és biztonságpolitikai szempontból is fontos beszerzést nem lengheti körbe a gyanú árnyéka.” A vizsgálóbizottság feladata a következő kérdések megválaszolása: 1. az F-16-os repülőgép lízingelése körül kialakult korrupciógyanús körülmények; 2. mi vezetett a korábbi álláspont megváltoztatásához; 3. történt-e közvetlen befolyásolás, amely a végleges döntésben szerepet játszott; 4. az eredeti szerződésben szerepelt Gripen vadászgépek NATO kompatibilisek voltak-e; 5. Alfons Mensdorff-Pouilly úr osztrák üzletember tartott-e olyan személyekkel kapcsolatot, akik a beszerzésre befolyással voltak? A bizottság elnökére a kormánypárti, alelnökére az ellenzéki képviselőcsoportok bizottsági tagságra jelöltek terjesztenek elő javaslatot... A bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, de legfeljebb a megalakulástól számított 90 napig tart. |
Nabucco…
A Nabucco földgázvezeték előkészítésének és megvalósításának folyamatát segítő eseti bizottság létrehozását sürgeti dr. Kóka János (SZDSZ). Benyújtva: 2008.03.03.
Az indítvány Magyarország energiaellátásának biztosítása és az egyoldalú importfüggőség elkerülése érdekében alapvető fontosságúnak tartja az Európai Unió által is stratégiai projektként megjelölt Nabucco földgázvezeték megépítését. A program előkészítését és megvalósítását – megelőzve az esetlegesen előálló időveszteségnek még a lehetőségét is - a bizottság feladata, hogy: - az eddig tett európai uniós és hazai intézkedéseket áttekintse; - az Európai Unió által megjelölt intézkedések és célok hazai érvényre jutását ellenőrizze; - az előkészítés és megvalósulás folyamatát figyelemmel kísérje, támogassa és elősegítse; - a Magyar Köztársaság Kormánya képviselőjét rendszeresen meghallgassa; - a Magyar Köztársaság Kormánya részére ajánlásokat fogalmazzon meg; a munkájáról és a tapasztalatokról az Országgyűlés számára ülésszakonként jelentést készítsen. |
Bartha Szabó József