Unalom száműzve

Hosszú hetet köszönt a Tisztelt Ház. Hétfőtől négy napon át ütközhetnek a honanyák és a honatyák. Fő eseménynek a kormány által szorgalmazott törvényjavaslatok vitái, zárószavazásai ígérkeznek.

kdnp.hu – Bartha Szabó József

HÉTFŐ

A napirend előtti felszólalások, az interpellációk, azonnali kérdések, kérdések órái után a készülő új törvényeket kísérő bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslatok vitái   sem ígérkeznek csendesebbnek. 

A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény módosításáról. (Igazságügyi bizottság:  szövege. PDF.) 

A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény módosításáról (Kormány –Miniszterelnökséget vezető miniszter) A bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája.(Gazdasági bizottság:  részletes vitát lezáró bizottsági módosító javaslat: szövege. PDF.  Törvényalkotási bizottság: összegző módosító javaslat: szövege. PDF .)

A bűncselekmények áldozatainak jogaira, támogatására és védelmére vonatkozó minimumszabályok megállapításáról és a 2001/220/IB tanácsi kerethatározat felváltásáról szóló, 2012. október 25-i 2012/29/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv átültetése érdekében szükséges egyes törvények módosításáról.(Törvényalkotási bizottság:  részletes vitát lezáró bizottsági módosító javaslat:  szövege. PDF,  összegző módosító javaslat:  szövege. PDF.) 

A bűnügyi nyilvántartási rendszerről, az Európai Unió tagállamainak bíróságai által magyar állampolgárokkal szemben hozott ítéletek nyilvántartásáról, valamint a bűnügyi és rendészeti biometrikus adatok nyilvántartásáról szóló 2009. évi XLVII. törvény és azzal összefüggésben más törvények módosításáról. (Igazságügyi bizottság:  részletes vitát lezáró bizottsági módosító javaslat: szövege. PDF,  összegző módosító javaslat: szövege. PDF.)  

A köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény módosításáról. (Kulturális bizottság:  bizottsági jelentés a részletes vitáról:  szövege. PDF.)

KEDD

Az előre jelzett tervek szerint, az általános vitán már túljutott,  hat törvényjavaslat kaphat zöld utat. Nem meglepetés: ellenzéki indítvány nem ékelődött közéjük. 

Magyarország és a Liechtensteini Hercegség között a jövedelem- és a vagyonadók területén a kettős adóztatás elkerüléséről és az adóztatás kijátszásának megakadályozásáról szóló egyezmény kihirdetéséről.

 Magyarország és Liechtenstein között megkötendő kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény fő célja az adóztatás szabályozása, kiszámíthatóvá tétele a kétoldalú kapcsolatokban. Hatálya a jövedelem- és a vagyonadókra terjed ki. Jelentősége, hogy alkalmazásával kizárja a magánszemélyek, illetve vállalkozások jövedelmének kettős adóztatását oly módon, hogy meghatározza, az egyes jövedelemfajták és vagyontípusok tekintetében melyik szerződő félnek milyen körben van adóztatási joga.

Az egyezmény a szerződő felek illetékes hatóságai számára teljes körű információcserére nyújt lehetőséget, biztosítja továbbá azt, hogy bármelyik szerződő fél egyeztető eljárás lefolytatását kezdeményezze a másik félnél, amennyiben úgy látja, hogy annak adóztatása nem felel meg az egyezmény rendelkezéseinek.

A kétoldalú gazdasági kapcsolatok fejlődését nagymértékben elősegíti a jogilag megfelelően szabályozott gazdasági környezet. Az új adóegyezmény megkötése kedvezőbb, áttekinthetőbb gazdasági és jogi hátteret biztosít mindkét szerződő fél befektetői számára.

 Az egyezmény megfelel a nemzetközi gyakorlatnak, az OECD modellegyezményben és annak kommentárjában elfogadott elveknek és szabályoknak, valamint az általunk eddig megkötött más kétoldalú adóegyezményekben foglaltaknak. Tartalmát tekintve törvényhozási tárgyat érint, ezért a nemzetközi szerződések megkötésének alkotmányos szabályai és a jogalkotás rendjének törvényi előírásai szerint kihirdetésére törvényben van mód.

(Előterjesztő: kormány, – nemzetgazdasági miniszter. Szövege: PDF.)

***

A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény módosítása.

A törvényjavaslat a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII . törvényt módosítja azzal a céllal, hogy lehetővé tegye a vallási közösség vallási szokásainak figyelembevételét a temetőkkel összefüggő egyes jogok, kötelezettségek és feladatok végrehajtása során, továbbá, hogy – különös szabályok beépítésével – pontosítsa alezárt temetők (azaz olyan temetők, amelyekben temetni már nem lehet) azon körére vonatkoztatható rendelkezéseket, amelyek lezárásától, illetőleg amelyek tekintetében az utolsó temetkezéstől több mint ötven év eltelt. (Előterjesztők: Lázár János, L. Simon László Fidesz-képviselőkSzövege: PDF.)

***

A köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény módosításáról.

A törvény célja annak biztosítása, hogy az igazságügyért felelős miniszter és az Igazságügyi Hivatal kárpótlási hatósági feladatköréhez kapcsolódó iratanyag maradandó értékeinek kezelését erre a feladatra létrehozott önálló szaklevéltár végezze. (Előterjesztő: kormány, - emberi erőforrások minisztere. Szövege: PDF.)

*** 

A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény módosításáról.

Az iparági szabályozás a lakossági fogyasztók és törvényben meghatározott egyéb felhasználók (jellemzően kisvállalkozások) esetében a villamosenergia-ellátás biztosítását úgynevezett egyetemes szolgáltatás keretében is lehetővé teszi. Az egyetemes szolgáltatás a hatósági áron túl számos, a felhasználók számára előnyös feltételeket biztosít. A javaslat általános indoklása szerint mindezen előnyök folyamatos biztosítása érdekében – a vállalkozás szabadságára is figyelemmel – szükséges azt az esetet szabályozni, ha valamely társaság egyetemes szolgáltatói tevékenységével fel kíván hagyni. A jelen törvényjavaslat célja az egyetemes szolgáltatói tevékenységgel felhagyni kívánó társaság által ellátott felhasználók tekintetében az egyetemes szolgáltatás keretei között történő folyamatos villamosenergia-ellátás biztosítása. (Előterjesztő: kormány, - Miniszterelnökséget vezető miniszter. Szövege: PDF.)

***

A bűncselekmények áldozatainak jogaira, támogatására és védelmére vonatkozó minimumszabályok megállapításáról és a 2001/220/IB tanácsi kerethatározat felváltásáról szóló, 2012. október 25-i 2012/29/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv átültetése érdekében szükséges egyes törvények módosításáról.

Uniós napirendi pont! A módosítások lehetővé kívánják tenni, , hogy a vonatkozó magyar jogszabályok rendelkezései teljes egészében megfeleljenek a bűncselekmények áldozatainak jogaira, támogatására és védelmére vonatkozó minimumszabályok megállapításáról és a 2001/220/IB tanácsi kerethatározat felváltásáról szóló, 2012. október 25-i 2012/29/EU irányelvben foglaltaknak. (Előterjesztő: kormány, - igazságügyi miniszter. Szövege. PDF.)

***

T/6134. A bűnügyi nyilvántartási rendszerről, az Európai Unió tagállamainak bíróságai által magyar állampolgárokkal szemben hozott ítéletek nyilvántartásáról, valamint a bűnügyi és rendészeti biometrikus adatok nyilvántartásáról szóló 2009. évi XLVII. törvény és azzal összefüggésben más törvények módosításáról.

A hatályos rendelkezései alapján az ujj- és tenyérnyomat, valamint a DNS-mintához tartozó azonosító kódokat ügyhöz kötötten kezeli a bűnügyi nyilvántartási rendszer az egyes bűnügyi résznyilvántartásokban. Ez azt jelenti, hogy ugyanattól a személytől az újabb büntetőeljárások esetén az ismételt mintavétel tulajdonképpen felesleges, ez pedig komoly költséget jelent, illetve indokolatlan munkaterhet okoz mind a mintavétel, mind a minták elemzése, feldolgozása során. A javaslat olyan mintavételi protokoll kialakítását tartalmazza, amely révén elérhető, hogy ha egy személlyel kapcsolatban a nyilvántartásban már szerepel az új szabályoknak megfelelő DNS-profil, akkor az esetlegesen lefolytatandó újabb büntetőeljárásban ne legyen szükség ismételt mintavételre.

Az ujj- és tenyérnyomatok esetében is új eljárásrend biztosítaná, hogy egy személytől levett valamennyi ilyen biometrikus adat megőrizhető legyen a bűnügyi nyilvántartási rendszerben mindaddig, ameddig egyébként az érintett személy bűnügyi adatai a nyilvántartásban szerepelnek. Ez növelheti a daktiloszkópiai adatok alapján végzendő, később szükségessé váló személyazonosítás hatékonyságát. A módosítást követően a biometrikus adatokhoz tartozó azonosító kódok a személyazonosító adatok és fényképek nyilvántartásának adattartalmává válnak, ami sokkal hatékonyabb és átláthatóbb adatkezelést eredményez. Ezen túlmenően az adatkezelés terén egy hatékonyabb, költségkímélőbb és alacsonyabb munkaleterhelést eredményező nyilvántartás kialakítása érhető el azáltal, hogy a módosítás ésszerűsíti a mintavételi eljárást, az adatkezelést és az adatigénylést is.

A javaslat másik lényeges pontja, hogy jelentősen átalakítja a büntetés-végrehajtási intézetekben a befogadás során az elítéltek személyazonosításával kapcsolatos eljárást. A módosítás egyik célja, hogy elkerülhetővé váljon a felesleges ujjnyomatvétel a személyazonosítás során. A felesleges mintalevételek kizárásával mentesíteni lehet a Bűnügyi Szakértői és Kutatóintézetet  is a felesleges szakértői munka elvégzésétől. További cél, hogy az új eljárásrend révén hatékony eljárási eszközöket biztosítson a jogalkotó az ún. bérrabság jelensége ellen. Azon társadalmi érdek érvényre juttatását kívánja elősegíteni, hogy minden esetben biztosan annak a személynek a személyi szabadságát vonja el az állam, akivel szemben a bíróság jogerős ítéletet hozott. Rendelkezik arról, hogy minden befogadott elítélt esetén el kell végezni az ujjnyomat révén történő személyazonosítást. Ennek érdekében a büntetés-végrehajtási intézetekben olyan elektronikus berendezések rendszerbe állítására van szükség, amelyek segítségével elektronikus úton, csekély idő alatt lehetőség nyílik az érintett ujjnyomatának a BSZKI által vezetett bűnügyi és rendészeti biometrikus adatok nyilvántartásában kezelt daktiloszkópiai adatokkal való összehasonlítására.  (Előterjesztő: kormány, -  igazságügyi miniszter. Szövege: PDF.)

Általános viták a lezárásig

Nagy ellenkezést feltehetően  nem ébreszt,  tán még az LMP soraiban sem, a Magyar Szórvány Napjáról szóló Németh Zsolt, Pánczél Károly, Potápi Árpád János (Fidesz) és dr. Semjén Zsolt (KDNP.) határozati javaslata. Rövid, világos és félreérthetetlen:

„Az Országgyűlés a határon túli magyarság iránt viselt, az Alaptörvényben rögzített felelősségnek megfelelve november 15-ét, Bethlen Gábor erdélyi fejedelem és magyar király születésének napját, a Magyar Szórvány Napjává nyilvánítja. Felhívja az intézményeket, szervezeteket, és egyúttal felkéri a polgárokat, hogy a nemzetünk szerves részét alkotó szórvány magyarság támogatásának egy kiemelt napot szenteljenek, és 2015. november 15. napjától kezdve ezt a napot közösen, méltó keretek között ünnepeljék meg.”

***

Hét új törvényjavaslat általános vitáját is megkezdi a Tisztelt Ház. Előterjesztője a kormány, így könnyedén megjósolható, hogy az ellenzék a fogadásukkor csatasorban áll.

– A közigazgatási bürokráciacsökkentéssel összefüggő törvénymódosításokról. (Előterjesztő: Miniszterelnökséget vezető miniszter. Szövege: PDF.)

– Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény módosításáról.(Előterjesztő: emberi erőforrások minisztereSzövege: PDF.)

 – A Magyar Köztársaság Kormánya és az Egyesült Nemzetek Menekültügyi Főbiztosának Hivatala közötti Megállapodás módosításáról szóló Jegyzőkönyv szövegének végleges megállapításáról és kihirdetéséről. (Előterjesztő: külgazdasági és külügyminiszter. Szövege: PDF.)

– Az emberi jogok és az alapvető szabadságok védelméről szóló, Rómában, 1950. november 4-én kelt Egyezményt módosító 15. jegyzőkönyv kihirdetéséről. (Előterjesztő: igazságügyi miniszter.Szövege: PDF.)

– Az Európai Űrügynökséget létrehozó Alapokmány kihirdetéséről.(Előterjesztő: nemzeti fejlesztési miniszter. Szövege: PDF.)

– Az Európai Űrügynökséget létrehozó Alapokmány részes államai és az Európai Űrügynökség között, a minősített információk védelméről és cseréjéről szóló megállapodás kihirdetéséről. (Előterjesztő: nemzeti fejlesztési miniszter. Szövege:PDF.

– Egyes európai kormányok az Ariane, a Vega és a Szojuz hordozórakétáknak a Guyana Űrközpontból történő hasznosításáról szóló nyilatkozatának kihirdetéséről. (Előterjesztő: nemzeti fejlesztési miniszter. Szövege: PDF.)

SZERDA

– a.) A Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény végrehajtásáról. (Előterjesztő: nemzetgazdasági miniszter. Szövege: HTML.)

– b.) Jelentés Magyarország 2014. évi központi költségvetése végrehajtásának ellenőrzéséről (Előterjesztő: Állami Számvevőszék.Szövege: PDF.)

– A Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény módosításáról (Előterjesztő: nemzetgazdasági miniszter.Szövege: PDF.)

CSÜTÖRTÖK

a.)A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap 2011. május 31. és 2011. december 31. közötti üzleti évéről. (Előterjesztő: nemzetgazdasági miniszter.  Szövege: PDF.)

b.) A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap 2011. május 31. és 2011. december 31. közötti üzleti évéről című beszámoló elfogadásáról.  (Előterjesztő: Gazdasági bizottság. Szövege:PDF.)

c) A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap 2012. január 1. és 2012. december 31. közötti üzleti évéről. (Előterjesztő: nemzetgazdasági miniszter. Szövege: PDF.)

d.) A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap 2012. január 1. és 2012. december 31. közötti üzleti évéről című beszámoló elfogadásáról. (Előterjesztő: Gazdasági bizottság. Szövege: PDF.)

 e) A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap 2013. január 1. és 2013. december 31. közötti üzleti évéről. (Előterjesztő: nemzetgazdasági miniszter. Szövege: PDF.)

f.) A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap 2013. január 1. és 2013. december 31. közötti üzleti évéről című beszámoló elfogadásáról. (Előterjesztő: Gazdasági bizottság. Szövege: PDF.)

g.) A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap 2014. január 1. és 2014. december 31. közötti üzleti évéről. (Előterjesztő: nemzetgazdasági miniszter. Szövege: PDF.)

h.) A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap 2014. január 1. és 2014. december 31. közötti üzleti évéről című beszámoló elfogadásáról. (Előterjesztő: Gazdasági bizottság.   Szövege: PDF.)

i.) A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap 2015. január 1. és 2015. január 31. közötti üzleti évéről. (Előterjesztő: nemzetgazdasági miniszter. Szövege: PDF.)

j.) A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap 2015. január 1. és 2015. január 31. közötti üzleti évéről című beszámoló elfogadásáról.(Előterjesztő: Gazdasági bizottság. Szövege: PDF.)

 

 

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!