Összes vállalás: 156 kereszt
Bács-Kiskun megye: 1 kereszt
Baranya megye: 11 kereszt
Békés megye: 2 kereszt
Borsod-Abaúj-Zemplén megye: 46 kereszt
Csongrád-Csanád megye: 3 kereszt
Fejér megye: 5 kereszt
Győr-Moson-Sopron megye: 3 kereszt
Heves megye: 3 kereszt
Komárom-Esztergom megye: 5 kereszt
Nógrád megye: 9 kereszt
Pest megye: 4 kereszt
Somogy megye: 51 kereszt
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye: 5 kereszt
Tolna megye: 3 kereszt
Vas megye: 1 kereszt
Veszprém megye: 1 kereszt
Zala megye: 2 kereszt
Budapest: 1 kereszt

Kereszténydemokrata honfitársaink
eddig 156 kereszt megóvását vállalták.
Csatlakozzon Ön is, és fogadjon örökbe egy keresztet! 

A KDNP zöld csomagot állított össze a MÁV-nak

Környezetvédelmi zöld csomagot állított össze a Magyar Államvasutak (MÁV) számára a Kereszténydemokrata Néppárt és az Ifjúsági Kereszténydemokrata Szövetség – jelentette be Rétvári Bence, a párt országgyűlési képviselője, az IKSZ elnöke, Azbej Tristannal, az IKSZ zöld munkacsoportjának vezetőjével közösen tartott sajtótájékoztatóján.  A kereszténydemokrata politikusok szerint a kormány által tervezett 46 vasútvonal és 1.360 kilométer pálya bezárása, 40 milliárd forint elvonása a MÁV-tól nemcsak a magyar vidék számára jelent hatalmas pofont, hanem a fenntartható környezet ellen intézett nyílt támadás. 

A zöld csomag nemcsak a környezet védelmére szolgál, hanem megtakarítást és kapacitásbővítést is eredményezhet a forráshiánnyal küszködő vasúttársaságnak – mondta a kereszténydemokrata politikus a MÁV székháza előtt megtartott sajtótájékoztatón.

Rétvári Bence felhívta a figyelmet arra a tényre, hogy – igazolt kutatások szerint – a vasúti közlekedés fajlagos üvegház-gáz kibocsátás jóval kisebb, mint a közúti közlekedési módozatoknak, ezért úgy gondolják, hogy vasút helyett autókba, autóbuszokba kényszeríteni emberek millióit, a jövő generációk ellen elkövetett bűn.

Mint mondta: meggyőződésük, hogy az egyre mélyülő válság egyben lehetőséget is jelent a magyar közlekedési rendszer és ipar környezettudatosabb újjáépítésére, sőt a „zöld szemléletű” fejlesztések a motorja lehet a válságból való kilábalásnak.

A kormány által tervezett 46 vasútvonal és 1.360 kilométer pálya bezárása, 40 milliárd forint elvonása a MÁV-tól nemcsak a magyar vidék számára jelent hatalmas pofont, hanem a fenntartható környezet ellen intézett nyílt támadás – jegyezte meg.  

Rétvári Bence kifejtette: mivel a közösségi közlekedés eleve környezet-barátabb, mint az autózás, ezért a vasút versenyképességének növelése értelemszerűen maga után vonzza a közlekedésből származó környezet-terhelés csökkenését is. Ennek megfelelően a kis kihasználtságú szárnyvonalakat nem felszámolni kell, hanem a szolgáltatás színvonalának emelésével versenyképesebbé tenni.

A mindössze egyes régiókat érintő és akadozóan működő ún. ütemes menetrend helyett, az egész országot lefedő, valóban gyors kapcsolódást biztosító forgalmi rendszer megtervezése és bevezetését javasolják környezetvédelmi szempontok alapján – fűzte hozzá.

Azbej Tristan, az IKSZ zöld munkacsoportjának vezetője a MÁV irányítóinak eljuttatandó zöld csomag részleteiről szólva elmondta: abban a vasúti közlekedés versenyképességének emelésére és a kihasználtság növelésére szerepelnek javaslatok.

Kifejtette: a menetrend kidolgozását a korszerű térinformatikai modellező és távérzékelési eszközök felhasználásával utas-barátabbá és praktikusabbá lehetne tenni. A rövidebb utazási idő érdekében újra le kell ellenőrizni a vasúti lassújelek szükségességét, a felesleges sebességkorlátozásokat pedig fel kell oldani. Ez nemcsak a vasúti közlekedés versenyképességét (gyorsaságát) növelheti, hanem a gyorsítási energiaveszteség csökkentése folytán közvetlen energia-megtakarítást, azaz az öko-lábnyom csökkentését is eredményezi.  
    
Példaként említette, hogy intelligens menetrendet kell megalkotni az egész országban, amely nemcsak a vasúti járatok csatlakozását, és az utasok igényeit, de a helyi autóbuszos közlekedést is figyelembe veszi.
   
Közismert, hogy a vasúti közlekedés kötöttségeit ki lehet küszöbölni, ha léteznek gyors átszállást biztosító csomópontok, amelyek vasúti megállóktól távolabb élők számára is lehetővé teszik, hogy ne kellejen a teljes útjukhoz környezet-terhelőbb közlekedési módozatot választani. Egyik ilyen kapcsolódás az ún. buszos ráhordás, amelyet MÁV és a buszos közlekedési vállalatok forgalom-szervezőinek közösen kéne kiterjesztenie és hatékonyabbá tennie - mondta.

Hozzátette: emellett annak érdekében, hogy az áruszállítást a közutakról a vasútra tereljék szorgalmazzák az ehhez szükséges terminálok létesítését. A MÁV működésében szintén fontos az olyan környezetbarát megoldások alkalmazása, mint a szelektív hulladékgyűjtők kihelyezése a vasúti kocsikba, valamint – például alternatív meghajtású mozdonyok alkalmazásával – a környezetipari innováció eredményeinek beépítése az üzemeltetésbe.

A KDNP és az IKSZ javaslata a parlagon heverő MÁV-ingatlanoka is kitér. A pályaudvarok és állomások közelében lévő kihasználatlan területeket nagykapacitású, olcsó P+R parkolókká alakítanák át, s ezáltal a MÁV-ot többlet bevételhez juttatnák. Ezenkívül a B+R (bike and ride) rendszer kiépítését, azaz magas színvonalú, fedett és biztonságos rögzítést lehetővé tevő kerékpártárolók kialakítását is szorgalmazzák.