Az Egyetemes Imahét elé

Ma az USA Kongresszusának Nemzetközi Vallásszabadság Bizottsága, továbbá a Nemzetközi Keresztyén Szolidaritás (CSI) és 20 más szervezet egybehangzó jelentése szerint a Föld 236 országából 130-ban tapasztalható kemény keresztyénüldözés vagy a kisebbségi vallások diszkriminációja. Csak 2011-ben 200 000 keresztyént üldöztek el hazájából, öltek meg, zártak börtönbe, félemlítettek meg hitük miatt. Vagy milyen arcpirító, csaknem komikus abszurdum, hogy a bethlehemi Születés-templomban közel 100 örmény és görög ortodox keresztyén pap és szerzetes esett egymásnak söprűkkel és botokkal, akiket a (feltehetőleg többségében muszlim) palesztin rendőrségnek kellett megfékeznie. Ilyen helyzetben óriási jelentősége van minden kezdeményezésnek, ami a keresztyének és a vallások közötti megbékélést munkálja. A Keresztyén Egység Imahete mellett ugyan csepp a tengerben, de mégis létezik másfajta, ezt kiegészítő kezdeményezés is, amire érdemes odafigyelni. Ilyen a múlt év szeptembere óta az USA Dél-Kalifornia Államában működő Claremont Lincoln Teológiai Akadémia, ami a világ első vallásközi egyeteme. Forrás: christianpost.com; claremontlincoln.org;

 

 

Az álomból valóság – a nevelés és megbékélés új modellje

 

Az új egyetem neve egyik felét a korábbi metodista iskolára utalva kapta, ez a Claremont, a másik felét, a Lincoln nevet attól a férfitől, aki 50 millió dollárt adományozott az „interfaith”, a hitek közötti projekt létrehozására, illetve az egyetem megteremtésére. David Lincoln mérnök, tolmács, nevelési tanácsadó, non-profit cégek vezetője volt. 2003-ban kezdte el látomása megvalósítását. Az is ritkán fordul elő, hogy valaki megálmodik valamit, s néhány év alatt megvalósul az álma. Márpedig ez történt. Ehhez persze Amerika kell, mondhatják a szkeptikusok, meg pénz,  s nem is kevés. Ez is igaz, de ennél még több is kell:  elkötelezett szív és adakozó kéz. Mindez megvolt Lincolnban és ehhez megértéssel, támogatással társult felesége, Joan. 2003-ban David Lincoln levelet írt az akkori (és mai) felekezeti teológiai iskola elnökének, Jerry Campbellnek, s felvázolta nevelési és stratégiai elképzeléseit. Látomása és célja az volt, hogy olyan intézetet hozhasson létre, amiben a nevelés új modellje értelmében a vallási hagyományok és hitek képviselői ne egymástól elkülönülten, hanem egy fedél alatt, egymást is megismerve folytassák a maguk vallása, hite szerinti nevelést és oktatást, illetve tudományos kutatást. Üzletemberként évtizedeken át látta, gyakorolta, hogy a hitnek és az etikának fontos szerepe van a „sikerben”, az eredményességben. Szlogenje volt: „Jó erkölcs – jó üzlet!”. Felesége, aki keramikus,  művészi érzékkel és intuícióval segítette férje terveinek megvalósulását. Az etikus üzleti, művészi gondolkodás és életmód népszerűsítése, elterjesztése céljából már korábban létrehozták az Alkalmazott Etika Lincoln Központját az arizonai egyetemen, egy másik intézményben pedig a Globális Menedzselés és Etika Központot. Nagy álmuk azonban olyan  egyetem létrehozása volt, ahol az „interreligiozitás”, azaz a vallásközi nevelés megvalósulhat a tolerancia és a másik ember vallásának, hitének tisztelete, illetve értékeinek megbecsülése szellemében.

 

A cselekvő spiritualitás, a vallási intelligencia fejlesztése sok fiatalt vonz

 

A teljes egyetemi képzést, doktorátust, és más tudományos fokozat elérését, valamint a tudományos kutatáshoz tág teret nyújtó egyetemen Lincoln szellemében az oktatás a múlt nyár végén indult el. De 2010 nyarára már összeállt a tanári kar, s az alapító akaratának megfelelően a keresztyén teológia mellett a keleti vallások, a buddhizmus és a jainizmus bemutatása is része a programnak. De elsősorban a zsidó vallás és az iszlám oktatása képezi hangsúlyos részét az egyetemi képzésnek - magyarázza Jerry Campbell tiszteletes, a keresztyén „részleg” igazgatója.  Nagyon fontos megtalálni a különböző vallások és etikai nézetek között a találkozási pontokat – mondja Claudia Pearce, az egyetem kommunikációs felelőse.

 Nagy érdeklődést ébreszt a fiatalokban az egyetem programja. A képzés során elsajátítják a különféle, főként vallási természetű vagy gyökerű konfliktusok kezelésének technikáit, a közösségszervezés, közösségépítés módszereit, megismerkednek a politikai etika rendszerével, a cselekvő spiritualitás és a vallási intelligencia szerepével a mai és a holnapi világban, hogy az emberek a rohamos technikai és technológiai fejlődés közben ne maradjanak emberségükben kiskorúak, erkölcsileg fogyatékosak. 

Három, párhuzamos szinten folyik  erőteljesen az oktatás az egyetemen. A Claremont Teológiai Iskolában a bibliai-keresztyén vallást, illetve felekezeteket ismerik meg a hallgatók. A Kaliforniai Zsidó Vallás Akadémián a héber nyelv és Biblia, történelem megismerése a cél, a Dél-Kaliforniai Iszlám Központ feladata pedig, hogy a legfiatalabb „könyves vallás” világába bevezesse és a fiatalokat. A multikulturális, „multi-vallásos” világban igen fontos a vallásközi nevelés és oktatás szerepe a különféle konfliktusok átlátása, kezelése, megoldása szempontjából. A vallási türelmet is tanulni kell, s ennek egyik műhelye ez az egyetem, ahol több olyan program fut, amelyen a keresztyén, zsidó, muszlim hallgatók együtt vesznek részt,s közben pozitív tartalmú kapcsolatok épülhetnek közöttük. Ennek a jelentősége a jövő szempontjából alig becsülhető túl.

 

Az új demográfiai valóság és a toleránsabb jövő iskolája

 

Tami J. Schneider, az egyetem héber bibliaismereti tanszékének a vezetője. „Nagy kedvelője vagyok a vallási különbségeknek. Úgy vélem, többet tudunk meg önmagunkról, saját vallásunkról, s jobban ragaszkodunk is hozzá, ha megismerjük, mások miként hisznek, hogyan és miért gyakorolják úgy, ahogyan a vallásukat”.  Grace Yia-Hei Kao etika professzor a hallgatók közötti interaktív ismeretszerzést találja igen fontosnak. Jan Love dékán, a keresztyénség ismeretének és a világpolitikának a tanára az új demográfiai valóság kihívásaira adható válaszok átgondolását, keresését látja igen hasznosnak. „Keresztyén embereknek az ajtószomszédja, a munkatársa, diáknak az osztálytársa lehet valamelyik más vallás, felekezet hívő  tagja. Velük együtt lehet és kell is élni, megértően, empatikusan, és persze úgy, hogy mi kölcsönösen tőlük is ezt várjuk”. A keresztyén részleget Jerry Campbell, a zsidó részleget Mel Gottlieb rabbi, a muszlim részleget Jihad Turk imám vezeti. „Nagyon jó, ha magunkat megnézzük mások tükrében” – jegyzi meg Gottlieb rabbi.

 Azzal, ami itt elkezdődött, remélhetőleg történelmet csinálunk, s lesz folytatása, elterjedése az ilyen szellemű, vallásközi, értékmegőrző, másokat megbecsülni tanító oktatásnak, nevelésnek – mondják szinte koreografált meggyőződéssel a tanárok. Nagyon-nagyon jó lenne, ha ez a szellemiség valóban történelmet tudna csinálni, formálni, építeni, főként a felnövekvő nemzedékekben. Az sem olyan elképzelhetetlen, hogy az Claremont Egyetem mobil változata ad hoc kihelyezett vallásközi kurzusokat tartson olyan területeken, ahol kiváltképpen éles a keresztyén-muszlim vagy más vallásúak feszültsége. Nagy szükség lenne erre már ma, de még nagyobb szükség lesz rá a jövőben, hogy vallása és Istene nevében senki ne forduljon szembe a másik emberrel. Az Egyetemes Imahét alkalmain gondoljunk imáinkban a hitük vagy vallásuk miatt üldözött százezrekre, és a vallási, felekezeti megbékélést munkáló intézményekre, szervezetekre, odaszánt, elkötelezett életekre.

 

Írta: Dr. Békefy Lajos

 

 

Kapcsolódó cikkek Dr. Békefy Lajostól:

 

1. 130 országban veszélyes a keresztyének helyzete (a google-ben olvasható)

2. Keresztyének tűzvonalban ( a google-ben olvasható)

3. Ha ilyen az „istenállam”, kinek kell? 2012 a keresztyén-iszlám vallásháború éve lesz

   Nigériában? ( a google-ben olvasható)

4. Keresztyénüldözés vagy provokált vallásháború? ( a google-ben olvasható)

5. Fekete és véres karácsony Nigériában ( a google-ben olvasható)

6. Az arab tavasz jégkorszakot hoz majd…?  Németországi kongresszus a

   keresztyénüldözésről ( a google-ben olvasható)

7. Moszkvában a keresztyénüldözésről tárgyaltak (a google-ben olvasható)

8. Pakisztán: Jézus nevét törölték a tiltott szavak listájáról (a google-ben olvasható)

9. Kairóban a rendőrség rátámadt a keresztyén tüntetőkre (a google-ben olvasható)

10. Betonágyhoz bilincselt diakónus (a google-ben olvasható)

11. Gyűlölet az európai keresztyénekkel szemben – mire jutott a római EBESZ konferencia? (a google-ben olvasható)

12. Vallásháború Egyiptomban? (a google-ben olvasható)

 

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!