Forrás: hirszerzo.hu
A szakszervezetek továbbra is elutasítják, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását és kifogásolják a MÁV tervezett átalakítását. A szakszervezetek azért tiltakoznak a vonalbezárások ellen, mert előbb utóbb ez a dolgozók elbocsátását eredményezi.
Azonban nemcsak a szakszervezetek, több szakértő is úgy véli, a mellékvonalak személyforgalmának jövőre tervezett felfüggesztésével felelőtlen játékot űz a kormány. Elsősorban azért, mert még megközelítőleg sem lehet felmérni az intézkedés következményeit: a korábbi bezárásokról nem készültek hatástanulmányok, ennélfogva a kormány valószínűleg nem tudja milyen gazdasági, szociális és foglalkoztatási és környezeti következményei lesznek az intézkedésnek.
A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa kedden kiadott állásfoglalásában megállapította: a közlekedési miniszter döntését sem környezeti, sem gazdaságossági szempontból nem támasztotta alá, és nem folytatták le a társadalmi egyeztetést sem.
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) nem készítette el a környezetvédelmi törvényben előírt vizsgálati elemzést, ez pedig jogszabálysértő. Az országgyűlési biztos emellett rámutatott arra is, hogy a hatályos magyar közlekedési stratégia szerint a vasúti hálózatokkal kapcsolatos döntéseket nem irányíthatják kizárólag rövid távú költségvetési megfontolások.
Ennél még egy fokkal különösebb, hogy a lépés pénzügyi eredményét sem láthatja előre a kormány. Legfeljebb azt, hogy a kellően eltökélt intézkedéseknek köszönhetően az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD) megkapja a MÁV átalakítására szánt 88 milliárd forintos hitelt, ugyanis az EBRD a kormány elhatározottságától tette függővé a kölcsön megítélését – állítja a Hírszerző döntési folyamatokat közelről ismerő forrása.
A kormány úgy döntött a vonalbezárásokról, hogy senki sem tudja a MÁV tényleges bevételeit, költségeit, forgalmát, és azt sem, mennyibe kerülne, ha másképp működne. Emiatt nem mond igazat, aki tudja, mennyit lehet megtakarítani a vasúton, és az sem, aki tudja, mekkora bevételre tehetne szert más formában – mondta Édes Balázs, az Infrapont Kft. hálózatos iparágakra specializálódott közgazdásza.