Az új MÁV menetrend a fantomvonatok és az átgondolatlanság menetrendje lesz – jelentette ki keddi sajtótájékoztatóján Molnár Béla. Szerinte elképesztő, hogy mit lehet megtenni a vasúttal, miközben Európában reneszánszát éli a vasúti közlekedés, mert belátták, hogy kötöttpályán olcsóbb és környezetkímélőbb is a vasút. Ez a menetrend vasútellenes, arra szolgál, hogy átterelje az embereket a vasútról a közúti tömegközlekedésre – szögezte le a képviselő. Vonják vissza és halasszák el a menetrend bevezetését – szólította fel a kormányt.
Az új menetrend december 14-én lép életbe, azonban a mai napig nem lehet ezt kapni, így az utasok nem tudják, hogy mit fog tartalmazni. Mi viszont tudjuk, ezért félünk hogy december 14-e után meglehetősen kellemetlen helyzetbe kerülnek az utazni vágyók és az ország közlekedése – fejtette ki Molnár Béla keddi budapesti sajtótájékoztatóján. Úgy véli: ez a menetrend a fantomvonatok és az átgondolatlanság menetrendje lesz, szomorú példa erre, hogy Nagykanizsára délelőtt egy gyorsvonat sem indul majd. Elképesztő hatásai lehetnek annak, hogy egy kész menetrendet felsőbb utasításra megnyirbálnak – tette hozzá a politikus.
– Miért nem fejlesztik és miért visszafejlesztik a kötöttpályás közlekedést Magyarországon? – tette fel a kérdést a képviselő. Rámutatott: sajnos ezek a döntések kormányzati akaratot tükröznek, Puch László, államtitkár ugyanis 1 hónapja a nagykanizsai járatritkításokat azzal magyarázta, hogy ekkora távolságon nem versenyképes a vasút, az emberek utazzanak busszal. Molnár Béla szerint elképesztő, hogy mit lehet megtenni a vasúttal, miközben Európában reneszánszát éli a vasúti közlekedés, mert belátták, hogy kötöttpályán olcsóbb és környezetkímélőbb is a vasút. Nálunk nem ez a divat, nálunk Győr és Budapest között délelőtt inkább kiveszik a gyorsvonatot, így 4 órán keresztül közvetlenül nem lehet vonattal eljutni a fővárosba.
A kormány azzal érvelt, hogy az ütemes menetrend nem hozott javulást. A képviselő szerint ez az állítás nem helytálló, mert az ütemes menetrend megtartotta az utasait, hiszen ezáltal tudtak tervezni. De ha nincsenek a csatlakozásokhoz igazodó vonatok, akkor nem fognak ezzel utazni az emberek – jelentette ki a politikus.
Molnár Béla rámutatott: évi 200 milliárdot pumpálunk a vasútba, miközben nincs az a pénz, amit a MÁV el ne tudna nyelni, anélkül, hogy bármi látszata lenne, hiszen nincs több vonatpár, nem jobbak a vonatok. Vannak fejlesztések néhány elővárosi vonalon, miközben például Pécs és Szombathely között csak 3 gyorsvonatot hagytak meg.
Ez a menetrend vasútellenes, arra szolgál, hogy átterelje az embereket a vasútról a közúti tömegközlekedésre – szögezte le a képviselő. Hozzátette: ezért felhívtuk az államtitkár figyelmét, hogy vonják vissza és halasszák el a menetrend bevezetését. Ha mégis bevezetik, akkor nyilvánvaló, hogy lépéseket kell tenni, pl. össze kell hívni a gazdasági bizottságot.
Molnár Béla cáfolta azokat a kormányzati nyilatkozatokat, hogy a menetrend-egyeztetéseken a polgármesterek nem vesznek részt. Mint mondta, eddig minden konzultáción részt vettek, a minisztérium és a MÁV azonban figyelmen kívül hagyta a javaslatukat.
Budapest – Győr – Hegyeshalom
A délelőtti órákban egy gyorsvonatot töröltek, ezért 4 órán keresztül nincs Győr felől Budapest irányába gyorsvonati kapcsolat. E gyorsvonatokhoz csatlakoznak a Tatabánya-Oroszlány vonal személyvonatai, így a ritkítás érinti az elővárosi forgalmat is.
Budapest – Székesfehérvár
A reggeli csúcsidőszakban nincsenek gyorsított vonatok Székesfehérvárról Budapestre. A ritkításoknak köszönhetően az eredetileg tervezett fél órás követés helyett napközben csupán óránként közlekednek a martonvásári betétjáratok.
Budapest - Vác – Szob
Ritkítás áldozatául esett iskolaszünetben 5 pár Budapest-Vác személyvonat, órásra növelve a félórás követési időt.
Budapest – Székesfehérvár – Nagykanizsa
A nyári hónapok kivételével megszűnik a közvetlen budapesti kapcsolat a vonal számos állomásáról. Mivel a Balatoni forgalom az őszi és tavaszi hétvégéken is erős, komoly utasvesztésre lehet számítani.
Budapest – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony
A Budapest-Nyugati pályaudvar - Nyíregyháza között közlekedő InterCity vonatok szombat déltől vasárnap délig ritkítva közlekednek, az órás követés kétórásra ritkul.
Budapest – Esztergom
Az egyetlen budapesti elővárosi vonal, mely megúszta a ritkítást, az előző évekhez képest változás nem történt.