Egyre nagyobb káosz felé taszítja a kormány a vasutat – közölte Molnár Béla országgyűlési képviselő pénteki, budapesti sajtótájékoztatóján. A kormány mindent megtesz, hogy teljes mértékben kiszipolyozza a vasutat, és nem érdekli mi lesz a magyar közösségi közlekedés jövője. Mint mondta: a kormány másfél éve szétbontotta a MÁV-ot több részre, most azonban ismét összevonást tervez és személyszállító zrt.-t hozna létre. A visszaalakítás az előzetes adatok szerint 48 milliárd forintba kerülne, miközben a kormány 40 milliárdot elvesz jövőre a közösségi közlekedéstől, és a mellékvonalak egyharmadát megszüntetik.
Egyre nagyobb káosz felé taszítja a kormány a vasutat – közölte Molnár Béla országgyűlési képviselő pénteki, budapesti sajtótájékoztatóján. A kormány mindent megtesz, hogy teljes mértékben kiszipolyozza a vasutat, és nem érdekli mi lesz a magyar közösségi közlekedés jövője.
Mint mondta: a kormány másfél éve szétbontotta a MÁV-ot több részre, külön választva a személyszállítást, a vasúti kocsik javítását és a vasúti mozdonyok működtetését, ez az átalakítás 6-8 év után lett volna gazdaságos. Most azonban ismét összevonást tervez és személyszállító zrt.-t hozna létre, amibe berakja a MÁV-Startot, mint személyszállítót, a gépészetet és a frakciót, a mozdonyokat, lekorlátozva ezzel például ez utóbbiak piaci tevékenységét és teljes káoszt teremtve a vasútnál.
Molnár Béla szólt arról is, hogy az új személyszállító zrt.-t a MÁV-hoz helyeznék vissza, amelynek vízfejét a mai napig nem szüntették meg. Úgy véli: nem a vasúti érdekek mentén tevékenykednek az oda kinevezett nem vasutas vezetők. Hozzátette: a MÁV-vezetők magas fizetése messze nincs összhangban a kormányfő korábbi kijelentésével, miszerint mindenkire érvényesek a megszorítások.
A visszaalakítás az előzetes adatok szerint 48 milliárd forintba kerülne, miközben a kormány 40 milliárdot elvesz jövőre a közösségi közlekedéstől, és a mellékvonalak egyharmadát megszüntetik. A politikus feltette a kérdést, hogy az átalakítás után a különféle engedélyek beszerzése milyen összeget emészt majd fel, mi lesz a MÁV járműpark tulajdonjogával, mennyibe kerülnek majd a vagyonértékelések és mennyi hitelt vesznek fel, hogy ezt az ámokfutást finanszírozzák? Mindezek szerinte újabb kibodott pénzek.
A szakpolitikus nem tartja elfogadhatónak a MÁV Cargó eladását sem, hiszen így nincs magyar állami áruszállítás, ráadásul az uniós elvárás ellenére a pályavasúttal foglalkozó egységet sem hozták még létre. Ráadásul a pályavasutat, ami a síneket, biztosítóberendezéseket, és az állomásokat üzemelteti nem önállóan akarják létrehozni, hanem szolgáltató zrt.-ként, a vagyonkezelés és az informatika is oda kerülne, degradálva ezzel a pályavasutakat.
Molnár Béla közölte: amit a szakma kér, hogy holdiumot hozzunk létre, amelyben az önálló zrt.-k önállóan tevékenykedhessenek. Ezt a MÁV vezetése és a kormánybiztos teljesen figyelmen kívül hagyja. Ez a terv az abszolút hozzá nem értésről tanúskodik, nem megtakarításról van szó, hanem tékozló költekezésről, amely ellen a vasutas szakmával együtt tiltakozik a KDNP.