Magyarország Nemzeti Energia- és Klímaterve jól mutatja hazánk elkötelezettségét a klímaváltozáshoz való alkalmazkodásban, amelynek egyik fontos eleme a közlekedés zöldítése, és benne a közösségi közlekedés környezetbarát átalakítása – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Lilyana Pavlovával, az Európai Beruházási Bank (EIB) alelnökével csütörtökön, Budapesten folytatott megbeszélésen, amelyről az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tájékoztatta az MTI-t.
kdnp.hu – MTI
A találkozón a tárcavezető az EIB zöld bankká alakítását üdvözölve hangsúlyozta, hogy a Magyarország által is támogatott 2050-es klímacélok és az Európai Zöld Megállapodás megvalósításához elengedhetetlenek az ösztönző jellegű beruházások.
A 2050-es klímasemlegesség elérésének becsült költsége Magyarországon mintegy 50 ezer milliárd forint. A szükséges beruházások jelentős részének magántőke befektetésével kell megvalósulnia, melynek mobilizálásában az uniós és nemzeti támogatások mellett az Európai Beruházási Banknak is jelentős szerepe van – emelte ki Palkovics László.
A tervek szerint 2026-ra az EIB teljes hitelkihelyezésének fele az éghajlatváltozással kapcsolatos projektekben hasznosulhat. Az uniós klímacélok eléréséhez szükséges beruházási igény alapján a bank 2021 és 2030 között éves szinten 33 milliárd eurót fordíthat zöldfinanszírozásra.
Palkovics László követendő példaként emelte ki az Európai Beruházási Bank és a Volán Buszpark Kft. között létrejött támogatási és finanszírozási szerződést, amely az autóbuszos szolgáltatók járműveinek részleges cseréjét elősegítve hozzájárul ahhoz, hogy jelentősen kevesebb káros anyag jusson a levegőbe.
A miniszter hangsúlyozta, hogy a klímacélok szempontjából a közlekedés az egyik legkritikusabb szektor, amelyben folyamatosan nő az üvegházhatású gázkibocsátás. Ezért is fogadta el a kormány a Zöld busz programot, amelynek sarokköve az alternatív hajtásláncú és környezetbarát járművek térnyerésének támogatása.
A Zöld busz program keretében a közösségi közlekedésben résztvevő, tíz évnél idősebb járműveket korszerű, környezetkímélő buszokra cserélik, a tervek szerint 60 százalékban hazai gyártmányú buszok bevonásával. Az új nemzeti buszstratégia részeként a kormány a következő években 36 milliárd forint támogatást nyújt döntően elektromos buszok beszerzéséhez a 25 ezernél nagyobb lélekszámú települések számára.
A járműállomány megújítása a nemzeti energia- és klímapolitikai célok elérése mellett a szolgáltatási színvonal növelésével és a légszennyezés nagyarányú mérséklésével a helyi életminőség javításához is hozzájárul – fejtette ki Palkovics László.