Forrás: MTI
Összességében jó évet zárt tavaly a magyar mezőgazdaság, jók voltak a terméseredmények és pozitív lett a kivitel-behozatal egyenlege – közölte kedden a Vidékfejlesztési Minisztérium államtitkára a Baki Agrocentrum Hévízen tartott évnyitó agrárgazdasági napján.
Kardeván Endre elmondta, hogy a múlt évben átlagosan 15 százalékkal nőttek a termelői terményárak – legjelentősebben, 55 százalékkal az élő állatok és állati termékek ára -, egyedül a zöldségfélék termelői ára csökkent, a ráfordítások mértéke ugyancsak 15 százalékkal emelkedett. Tavaly az év első 9 hónapjában 21,2 százalékkal 4,9 milliárd euróra nőtt a magyar mezőgazdaság exportja, az import ennél kisebb mértében nőtt, 3,1 milliárd euróra, így az egyenleg pozitív.
Két berlini szakkiállításon mutatkoznak be a magyar termelők
Két berlini kiállítással indítja az évet az Agrár Marketing Centrum (AMC): a Nemzetközi Zöld Héten és a Nemzetközi Gyümölcs- és Zöldségmarketing Szakkiállításon több magyar vállalkozás is bemutatkozhat az AMC által támogatott standon. Az AMC, MTI-hez eljuttatott közleményében hangsúlyozza, hogy a német piac jelenleg is Magyarország agrártermékeinek egyik legnagyobb felvevő piaca. A Nemzetközi Zöld Hét (Internationale Grüne Woche) - amelyet január 20 és 29 között rendeznek Berlinben - a világ egyik legnagyobb mezőgazdasági, élelmiszeripari és kertészeti fogyasztói kiállítása, amelyen Magyarország 1972 óta vesz részt. Tavaly a szervezők közlése szerint a vásár 10 napja alatt összesen több mint 415 ezer látogatót - ebből mintegy 100 ezer szakmai látogatót - regisztráltak, és a bruttó 115 ezer négyzetméteres területen 57 ország 1632 kiállítója mutatkozott be - olvasható az AMC közleményében. A szervezet kiemeli: a 190 négyzetméteres magyar standon 16 termelő mutatkozik be a nagyközönségnek, és a nemzeti megjelenés részeként éttermet is üzemeltet a kivitelező, ahol a látogatók a jellegzetes magyar ételeket kóstolhatják meg. A kiállító cégek az Alföldi Garabonciás Kft., a Birkás Pálinka Kft., Borsa Hungary Kft., az Egri Korona Borház Kft., a Hazai Hús Zrt., a Herbatea Manufaktúra Kft., a Hortobágyi Halgazdaság Zrt., Kürcsi Kft., Mabarcell Kft., Magyar Gomba Kertész Kft., a Magyar Turizmus Zrt., a Merian Foods Kft., a Multifolium Kft., a Pannon Tokaj Kft., az Univer Product Zrt. és a Vám-Sa Bt. lesznek. Ugyancsak Berlinben rendezik február 8. és 10. között a FRUIT LOGISTICA 2012 Nemzetközi Gyümölcs- és Zöldségmarketing Szakkiállítást. Itt az Agrár Marketing Centrum 180 négyzetméteres területen nyújt lehetőséget 10 vállalkozásnak és - szakmai szervezetként - a FruitVeB-nek a bemutatkozásra. Az AMC szerint a rendezvény a magyar termelők számára ideális terepet kínál az európai piacokon még kevésbé ismert fajták népszerűsítéséhez, illetve a megfelelő kereskedelmi partnerek megtalálásához. A külföldön már ismertebb magyar termékek, mint például a paprika, görögdinnye, gomba, sárgabarack, dió mellett a résztvevők más fajtákkal is szeretnék bővíteni export-kínálatunkat, így a többi európai fajtánál édesebb ízvilágú meggyel, sárgadinnyével, spárgával vagy paradicsommal. |