Tisztázni kell, hova kerültek a metrópénzek, ha komoly visszafizetési kötelezettsége lesz a magyar költségvetésnek a 4-es metró ügyében, legalább azt meg kell tudni, kiket terhel a felelősség, kiket gazdagítottak a költségvetési forrásokból – mondta Bánki Erik (Fidesz), az Országgyűlés gazdasági bizottságának elnöke pénteki sajtótájékoztatóján.
kdnp.hu – MTI
Bánki Erik kifejtette: a politikai felelősség kérdése megáll, és talán nem véletlen, hogy korábban egyetlen szocialista vagy szabaddemokrata politikus sem jött el a gazdasági bizottság meghallgatására, sem a három meghívott volt miniszterelnök, Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon, sem pedig Demszky Gábor korábbi főpolgármester. „Nyilvánvalóan van takargatnivalójuk”, ezért nem jöttek el – vélekedett a politikus.
A testület elnöke közölte: a héten akarták folyatni a munkát, várták a bizottság elé Horváth Csaba és Hagyó Miklóst volt főpolgármester-helyetteseket, továbbá Gy. Németh Erzsébetet, a Fővárosi Közgyűlés szocialista frakciójának korábbi vezetőjét, de ők is bojkottálták a meghallgatást, „értelemszerű, hogy nekik is van takargatnivalójuk”.
Bánki Erik kiemelte: hétfőn „újabb fordulóra kerül sor a metrópénzek utáni kutatás folyamatában”, akkor Tarlós István főpolgármestert hallgatják meg és kérdezik arról az időszakról, amikor a Fővárosi Közgyűlésben a Fidesz-KDNP frakcióvezetőjeként 2006-2010 között több kezdeményezést tett a metróberuházással kapcsolatos anomáliák tisztázásra. A főpolgármester hajlandó eljönni az ülésre – tette hozzá.
A képviselő arra is kitért, hogy március 14-én remélhetőleg Medgyessy Pétert is meghallgatják, ő ugyanis korábban jelezte, hogy áll a bizottság rendelkezésére, ha az országban van.
Mint mondta, olyan kérdéseket akarnak tisztázni, amelyek az az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentésében is szerepelnek, így azt, hogy egy ilyen nagy volumenű beruházás költsége hogyan nőhetett meg ennyire nagy mértékben, és hogy volt lehetséges, hogy a Fővárosi Közgyűlés és a BKV hibájából, az előkészítetlenség és a projektmenedzsmentben uralkodó káosz miatt több tízmilliárd forint kötbért kértek a kivitelezők.