A Kereszténydemokrata Néppárt szerint a 4-es metró építése során az engedély nélkül fúrt alagút miatt fokozott veszélybe kerültek Újbuda egyes épületei, a helyzetet súlyosbítja, hogy a törvénytelen építkezésre nem érvényes a kivitelező által kötött biztosítás. Egy esetleges káresemény komoly anyagi veszteségeket okozhat a lakosságnak – jelentette ki Rétvári Bence, a KDNP országgyűlési képviselője a XI. kerületi Szent Gellért téren, az építkezés helyszíne előtt megtartott ma délelőtti sajtótájékoztatóján.
Rétvári Bence hangsúlyozta: mivel az újbudaiak lakásai alatt olyan munkák folynak, amelyeket építésbiztonsági szempontból nem vizsgált meg előzetesen a szakhatóság fokozott a veszély, - mondta az országgyűlési képviselő.
A kereszténydemokrata politikus szerint ha egy esetleges ingatlankár bekövetkeztét egy későbbi bírósági eljárás során a biztosító ok-okozati összefüggésbe hozza az illegális építkezéssel, akkor mentesül a kár megfizetése alól. Így – fűzte hozzá – a törvénytelen építkezéssel a helyi lakók kockáztatnak a legtöbbet, mert nem lehet tudni, adott esetben ki térítené meg káraikat. Mint mondta, ugyanez vonatkozik a Szent Gellért téren dolgozó munkásokra, és a nagy értékű gépekre is.
Rétvári Bence közölte: a XI. kerületiek aggodalmát tetézi, hogy ha a 4-es metró fúrópajzsai elhagyják Budát, akkor a kitermelt földet a Szent Gellért térről teherautókkal szállítják el. Ennek következményei pedig mind a forgalom, az utak állapota, a talaj rezgése, illetve a levegő szennyezettsége szempontjából rendkívül súlyosak lehetnek.
Arra a kérdésre, tudnak-e arról, hogy bárki veszélybe került a 17 méter engedély nélküli fúrt alagút miatt, Rétvári Bence válaszában elmondta, azt nem tudni, hogy a szóban forgó esetben keletkeztek károk, avagy sem, az aggodalom azonban ennek ellenére indokolt, mivel arra vonatkozóan pontos információk állnak rendelkezésre, hogy a korábbi szakaszok építésekor több helyütt keletkeztek károk.
Az engedélyezettnél tíz méterrel fúrt tovább a 4-es metró fúrópajzsa a Szent Gellért téri építkezésnél – állapította meg a helyszíni szemlét és ellenőrzést végző Nemzeti Közlekedési Hatóság a napokban, így hatósági jóváhagyás nélkül kezdték meg a vágányátkötő alagút területén az építési munkálatokra.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság egyelőre államigazgatási eljárás keretében vizsgálja az ügyet, és dönt a jogsértő akció következményeiről.