Alkotmánybíróság: szemben az árral!

Tucatjával zörgetnek ajtójukon a vélt vagy valós felháborodást ecsetelő alkotmányjogi panaszok, hengerelnek a bírósági döntések ellen lázadó indítványok. Íme a böngészőknek is kavalkádot ígérő legfrissebb döntések és a legközelebb tárgyalandó indítványok.

LEGFRISSEBB DÖNTÉSEK

Hegybíró megbízatásának megszűnése

A  hegyközségekről szóló 2012. évi CCXIX. törvény 58. § (3) bekezdése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panasz vizsgálata.

Az indítványozó álláspontja szerint azzal, hogy megszüntették a határozott idejű munkaviszonyát, alaptörvény-ellenesen korlátozták a jogbiztonságát, a munkához való jogát, a tulajdonhoz való jogát, az emberi méltósághoz való jogát. Kifogásolta továbbá: a munkaviszonya megszüntetése ellen nem tudott érdemi jogorvoslattal élni, ami sérti a jogorvoslathoz való jogát és a tisztességes eljáráshoz való jogát is. Álláspontja szerint a bíróságok téves jogértelmezése vezetett a keresete elutasításához.

  
+

Az Alkotmánybíróság  megállapította: a hegyközségekről szóló törvény nem határozta meg, hogy a hegybírói tisztség (munkakör) milyen foglalkoztatási jogviszony keretében gyakorolható, így értelemszerűen azt sem határozhatta meg általános módon, hogy a hegybírói tisztség megszűnése a konkrét, határozott idejű munkaviszonyban milyen következményekkel jár.

A testület arra is rámutatott, hogy a határozott idejű munkaviszony megszűnése vagy megszűntetése esetén sem jár a határozott időből hátralévő időre a munkabér, ha nem áll mögötte munkavégzés. A tulajdonhoz való alapjog a már megszerzett tulajdont védi, ezért a meg nem szerzett munkabérre nem terjed ki a tulajdonjog alkotmányos védelme.

Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a jogorvoslathoz való jog sérelmére alapított indítványt is megalapozatlannak találta és elutasította. (AB határozat alkotmányjogi panasz elutasításáról: IV/1355/2014.)

A határozathoz Stumpf István és Varga Zs. András párhuzamos indokolást, míg Czine Ágnes, Kiss László, Lévay Miklós és Salamon László különvéleményt csatolt.

KEHI perindítási joga

A Kormányzati Ellenőrzési Hivatalról szóló 355/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 12/A. § (1) bekezdése „közvetlen jogi érdek fennállásának igazolása nélkül” szövegrésze alaptörvény-ellenességének utólagos vizsgálata.

Az alapvető jogok biztosa szerint a KEHI perindítási jogának előkészítése szabályozatlan, a közvetlen jogi érdek nélküli perindítás mérlegelésének szempontjai nincsenek rögzítve, a törvényi garanciák hiánya önmagában is elfogadhatatlan. A KEHI részére biztosított diszkrecionális perindítási jogosultság a jogállamiság nélkülözhetetlen elemét képező jogbiztonság alkotmányos elvével is összeegyeztethetetlen, nem felel meg az alapvető jogok korlátozására vonatkozó követelményeknek, sérti az emberi méltósághoz való jogot, továbbá sérti a perbeli önrendelkezéshez való jogot is. 

+

Az Alkotmánybíróság megállapította: a törvény időközi módosítása révén az indítványozó által kifogásolt szövegrész okafogyottá vált. A megváltozott szabályozási környezetben az indítványozó által felvetett alkotmányossági kérdések már  nem tartalmazzák az eredetileg megfogalmazott alkotmányossági problémát.

Hangsúlyozta:  „Azt a kérdést, hogy a támadott szabályozás  ténylegesen kiszámíthatatlanná teszi-e a KEHI kifogásolt perindítási jogát, valóban hiányoznak-e a jogszabályi garanciák és a perindítás során mérlegelendő jogszabályi szempontok, csak az R. és a módosított Áht. szabályozásának az együttes és egymásra tekintettel történő vizsgálatával lehet eldönteni. Ugyanígy a negatív perbeli önrendelkezési jog állított alaptörvény-ellenes korlátozásának a kérdése sem függetleníthető az Áht. módosított 67. § (2) bekezdésében foglalt törvényi rendelkezés lététől és tartalmától.”

A kifejtettekre tekintettel az Alkotmánybíróság az Abtv. 59. §-a és az Ügyrend 67. § (1) bekezdésének e) pontja alapján az indítvány tárgyában az eljárást megszüntette. (AB végzés jogszabály alaptörvény-ellenességének megállapítására irányuló eljárás megszüntetéséről: II/3464/2012.)

A határozathoz Kiss László, Lévay Miklós és Stumpf István különvéleményt csatolt.

Kártérítés

 Fővárosi Törvényszék 43. P.636.824/2014/7. számú ítélete, valamint a Pesti Központi Kerületi Bíróság 9.P.50.919/2010/111. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítása és megsemmisítése iránti alkotmányjogi panasz vizsgálata.

Az indítványozó belvárosi ingatlanának forgalmi értékét és eladhatóságának lehetőségét - álláspontja szerint - a rossz forgalomszervezés következtében a főútvonalról átterelt nagyszámú autóforgalom csökkentette, ezért keresetet nyújtott be. A bíróságok a keresetét elévülésre hivatkozással elutasították, valamint mert nem találtak ok-okozati összefüggést a kár keletkezése és az alperes tevékenysége között.
Az indítványozó álláspontja szerint a támadott ítéletek sértik a jogállamiság elvét, a tulajdon ellen intézett jogtalan támadás elhárításhoz való jogot, a tisztességes hatósági eljáráshoz való jogot és a tisztességes bírósági eljáráshoz való jogot..

+

Az Alkotmánybíróság megállapította: az indítványozók valójában nem a bíróságok sérelmezett ítéleteinek alkotmányossági vizsgálatát kérték, hanem azt kívánták elérni, hogy a tényállás megállapítása, a tények és bizonyítékok értékelése, valamint az abból levont következtetések tekintetében elfoglalt bírói álláspontot változtassa meg. Az Alaptörvény alapján azonban az Alkotmánybíróságnak nem feladata a konkrét jogvitákban való ítélkezés, kizárólag arra van hatásköre, hogy alkotmányossági szempontból vizsgálja felül az eléje tárt bírói döntést, és kiküszöbölje az azt érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet.

Tekintettel arra, hogy jelen ügyben nem merült fel olyan, a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség, illetve alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés, mely az alkotmányjogi panasz befogadását indokolta volna, az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasz befogadását az Abtv. 56. § (2) és (3) bekezdése alapján, az Alkotmánybíróság Ügyrendjéről szóló 1001/2013. (II. 27.) AB Tü. határozat 30. § (2) bekezdés a)pontjára figyelemmel visszautasította. (AB végzés alkotmányjogi panasz visszautasításáról: IV/1482/2015.)

Építési ügy

A Kúria Kfv.II.38.156/2014/8. számú ítélet alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panasz vizsgálata.

Az illetékes építésügyi hatóság az indítványozók ingatlanán megépített bővítés bontását rendelte el. A közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálata során a keresetüket a bíróság elutasította. A Kúria a döntés hatályában fenntartotta.

Az indítványozó álláspontja szerint sérült az Alaptörvény XVIII. cikk (1) bekezdése szerinti tisztességes bírósági eljáráshoz való joga, amikor az eljáró bíróságok - a Pp. 191. § (1) bekezdésében előírtak ellenére - nem kötelezték a feljelentőt arra, hogy az eredeti video-felvételt tárja a bíróság elé. Így olyan bizonyítékot vettek figyelembe az eljárás során, amely a nézete szerint nem lett volna figyelembe vehető, és nem felel meg a Pp. 191. § (1) bekezdésében foglaltaknak.

+

Az Alkotmánybíróság megállapította: az ítélet kapcsán felvetett jogértelmezési és joggyakorlati aggályok nem alkotmányossági kérdések. Így arra a következtetésre jutott, hogy az alkotmányjogi panasz nem felel meg az Abtv. 29. §-ában foglalt befogadhatósági feltételnek, ezért az Alkotmánybíróság Ügyrendje 30. § (2) bekezdésa) pontja alapján, figyelemmel az Abtv. 56. § (3) bekezdésében előírtakra is, visszautasította. (AB végzés alkotmányjogi panasz visszautasításáról: IV/2116/2015.)

Igazolási kérelem elutasítása

 Kúria Pkf.V.25.002/2014/2. számú végzése és a Győri Ítélőtábla Gf.II.20.188/2014/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére, valamint a Tatabányai Törvényszék 9.G.40.006/2013/38. számú részítélete jogerőre emelkedése alaptörvény-ellenességének megállapítására irányuló alkotmányjogi panasz vizsgálata.

Az indítványozó ügyvéd Esztergom Város Önkormányzata perbeli képviselőjeként terjesztette elő indítványát. Álláspontja szerint a Kúria, valamint a Győri Ítélőtábla végzése sérti az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésében foglalt tisztességes eljáráshoz és az Alaptörvény XXVIII. cikk (7) bekezdése szerinti jogorvoslathoz való alapjogát azzal, hogy alaptalanul és hibás következtetések alapján utasította el igazolása kérelmét, annak ellenére, hogy az maradéktalanul megfelelt a jogszabályi követelményeknek. Az indítványozó szerint ezen kívül sérült az Alaptörvény II. cikkében foglalt emberi méltósághoz fűződő joga, az Alaptörvény XIX. cikk (1) bekezdése szerinti szociális biztonsághoz fűződő joga, valamint az Alaptörvény XX. cikk (1) bekezdése szerinti testi lelki egészséghez fűződő joga is. 

+

Az Alkotmánybíróság megállapította: az indítványból a kiegészítés ellenére sem volt megállapítható, hogy érintett személyként vagy az önkormányzat képviselőjeként nyújtotta be. A panaszt ugyanis magánszemélyként terjesztette elő, abban azonban olyan döntés felülvizsgálatát kérte az Alkotmánybíróságtól, amely nem az indítványozóra, hanem Esztergom Város Önkormányzatára nézve állapított meg kötelezettséget. Amennyiben tehát az indítványt az ügyben érintett szervezet nevében terjesztette elő, úgy nem tett eleget az Ügyrend 27. § (1)–(3) bekezdéseiben előírt, a jogi képviselet ellátására vonatkozó rendelkezéseknek, ezért az Ügyrend 30. § (2) bekezdés c) pontjának második fordulata alapján az indítvány érdemi elbírálására e vonatkozásban nem kerülhet sor.

Az emberi méltósághoz, szociális biztonsághoz, illetve a testi-lelki egészséghez való jogának sérelmével kapcsolatos panaszról pedig azt állapította meg az Alkotmánybíróság, hogy a támadott bírói döntések tárgya az igazolási kérelem mérlegelése, és nem az indítványozó által sérülni vélt személyiségi jogokkal kapcsolatos döntés volt, így érintettség hiányában az Abtv. 27. §-a, valamint az Ügyrend 30. § (2) bekezdés c) pontjának első fordulata alapján az indítvány érdemi elbírálására e vonatkozásban sincs lehetőség.

Figyelemmel egyrészről az indítványozói jogosultság, másrészről az érintettség nyilvánvaló hiányára, az Alkotmánybíróság a befogadás további feltételeinek vizsgálatát mellőzte és az alkotmányjogi panasz visszautasításáról döntött. (AB végzés alkotmányjogi panasz visszautasításáról: IV/1774/2015.)

Öröklési szerződés érvényessége

A Budai Központi Kerületi Bíróság 24.P.21.476/2013/17. számú ítélete, a Fővárosi Törvényszék 43.Pf.637.224/2014/4. számú ítélete, valamint a végrendelet tanújának aláírásáról szóló 3/2012. Polgári jogegységi határozat harmadik mondata alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panasz vizsgálata.

Az indítványozó keresetet indított a Magyar Állam ellen tulajdonjog megállapítása iránt, amely kérdésnek eldöntése összekapcsolódott egy öröklési szerződés érvényességének a megállapításával. A kereset első,- és másodfokon is elutasításra került, azon az alapon, hogy az öröklési szerződésen szereplő két tanú közül az egyik aláírása nem olvasható, és neve az öröklési szerződésből egyébként sem állapítható meg. Mindkét bíróság a Kúria Polgári Kollégiumának Jogegységi Tanácsa által meghozott 3/2012. PJE számú jogegységi határozatra hivatkozott az elutasító döntésében, amely szerint a "tanú személyének magából az okiratból megállapíthatónak kell lennie". 
Az indítványozó álláspontja szerint a Ptk. szabályához képest a PJE további érvényességi feltételt szab, amely sérti az Alaptörvény T. cikk (1) és (2) bekezdésében foglaltakat, hiszen a Kúria nem jogalkotó hatáskörrel rendelkező szerv, a PJE pedig nem jogszabály..

+

Az indítványozó 2015. október 15-én kelt levelében arról tájékoztatta az Alkotmánybíróságot, hogy indítványa okafogyottá vált, ezért visszavonja, mivel a Kúria felülvizsgálati eljárásban hatályon kívül helyezte az alkotmányjogi panaszban sérelmezett bírósági ítéleteket és keresetének teljes egészében helyt adó határozatot hozott.

Az Alkotmánybíróság, tekintettel arra, hogy az indítvány okafogyottá vált, az Abtv. 59. §-a, valamint az Ügyrend 67. § (1) bekezdése és (2) bekezdésének c) pontja alapján – figyelemmel az Abtv. 53. § (6) bekezdésére is – az előtte folyamatban lévő eljárást megszüntette. (AB végzés alkotmányjogi panasz eljárás megszüntetéséről: IV/718/2015.)

Halálos horgászbaleset miatti nem vagyoni kártérítés

A Kúria, mint felülvizsgálati bíróság Pfv.III.20.535/2014/9. számú közbenső ítélete elleni, alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panasz vizsgálata. 

Az indítványozó ellen a tulajdonában levő halastón történt haláleset miatt az elhunyt hozzátartozói nem vagyoni kártérítési pert indítottak. A Kúria támadott határozata az alperes egyetemleges felelősségét állapította meg a felperesek hozzátartozójának halála miatt. 

Az indítványozó szerint a halálos balesetet a szabálytalan horgászás, tudatos gondatlanság okozta, mely az indítványozó szempontjából elháríthatatlan külső oknak minősül. A Kúria határozata megsértette az Alaptörvény XV. cikk (1) bekezdésébe foglalt törvény előtti egyenlőséghez való jogát, mert szociális indokok miatt hozta meg ítéletét, és alaptörvény-ellenesen tett különbséget a perben résztvevő személyek között szociális helyzetük alapján. Ezen eljárása ütközik a XV. cikk (2) bekezdésébe foglalt diszkrimináció tilalmába is, valamint sérült a XXVIII. cikk (1) bekezdésébe foglalt tisztességes eljáráshoz való joga is. .

+

Az Alkotmánybíróság megállapította: az indítvány jelen ügyben nem állított az Alaptörvény kapcsán olyan pontosan körülírt alaptörvény-ellenességet, amelyet alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdésként lehetne értékelni, vagy amely a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességre mutatna. Az alkotmányjogi panasz az indítványozó (mint alperes) számára kedvezőtlen bírósági döntés megállapításainak tartalmi, és nem alkotmányossági kritikáját tartalmazza. Az alapul fekvő ügyben a tényállás feltárása, a bizonyítékok mérlegelése és az irányadó jogszabályok alapján a következtetések levonása, valamint a kárfelelősség telepítése a rendes bíróságok feladata, és mindezek önmagukban alkotmányossági kérdést nem vetnek fel.

Az Alkotmánybíróság hangsúlyozta: a testület hatáskörébe a bírói döntéseknek kizárólag az alkotmányossági szempontú vizsgálata tartozik. Ebből következően az alkotmányjogi panasz nem tekinthető a bírósági szervezeten belül jogorvoslattal (már) nem támadható bírói határozatok által okozott valamennyi jogsérelem orvoslása eszközének, azaz ez a jogvédelem nem jelenti a rendes bíróságok jogalkalmazási gyakorlatának általános felülvizsgálatát, aminek következtében az Alkotmánybíróság burkoltan negyedfokú bírósággá válna. „A jogszabályokat a bíróságok értelmezik, az Alkotmánybíróság csak az értelmezési tartomány alkotmányos kereteit jelölheti ki, ami nem adhat alapot számára minden olyan esetben történő beavatkozásra, amikor vélt vagy esetleg valós jogszabálysértő jogalkalmazásra került sor.”

Az Alkotmánybíróság ezért  az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdése és a XXVIII. cikk (1) bekezdése tekintetében az Alkotmánybíróság Ügyrendjének 30. § (2) bekezdés a) pontja, az Alaptörvény O) cikke, T) cikk (1) bekezdése, XV. cikk (1)–(2) bekezdései, XXVIII. cikk (7) bekezdése és 28. cikke tekintetében pedig az Alkotmánybíróság Ügyrendjének 30. § (2) bekezdés h) pontja alapján az alkotmányjogi panaszt visszautasította. (AB végzés alkotmányjogi panasz visszautasításáról: IV/908/2015.)

Elszámolást és forintosítás

A deviza alapú kölcsönszerződésekkel kapcsolatos perekben felmerült egyes elvi kérdésekről szóló 6/2013. Polgári jogegységi határozat és a 2/2014. Polgári jogegységi határozat alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panasz vizsgálata.

Az indítványozó állítja: a Kúria hivatkozott határozatai több ponton is megsértették az Alaptörvényt, ezért azok semmisek, miként az elszámolást és forintosítást szabályozó törvények is azok. Véleménye szerint az Országgyűlésnek új törvényt kell alkotnia, amely a ténylegesen kölcsönadott forintösszegeket a névértéken számoltatja el a hitelintézetekkel.

+

Az Alkotmánybíróság megállapította: tekintettel a jogegységi határozat jogi jellegére – arra, hogy az csak a bíróságokra kötelező –, az indítványozó jogait érintő közvetlen hatályosulás, illetve közvetlen indítványozói érintettség a támadott PJE határozat vonatkozásában nem állapítható meg. Az alkotmányjogi panasz nem felel meg a törvényi követelményeknek, tehát nem befogadható, ezért a panaszt - a befogadhatóság egyéb feltételei vizsgálatának mellőzésével – az Abtv. 56. §-a alapján eljárva az Ügyrend 30. § (2) bekezdés c) pontja alapján visszautasította. (AB végzés alkotmányjogi panasz visszautasításáról: IV/2514/2015)

Devizahitel

A Kúriának a pénzügyi intézmények fogyasztói kölcsönszerződéseire vonatkozó jogegységi határozatával kapcsolatos egyes kérdések rendezéséről szóló 2014. évi XXXVIII. törvényben rögzített elszámolás szabályairól és az egyes egyéb rendelkezésekről szóló 2014. évi XL. törvény 3. §-a, 4. §-a és 5. §-a alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panasz vizsgálata.

Az indítványozó álláspontja szerint a sérelmezett törvényi rendelkezések tették lehetővé, hogy a tisztességtelenül felszámított pénzösszegek vonatkozásában sérüljenek az adósok jogai. Álláspontja szerint atámadott rendelkezések sértik az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdését, a XXII. cikk (1) bekezdését, utalva az Alaptörvény C) cikk (1) bekezdésére, az 1. cikk (2) bekezdés a) és b) pontjára, valamint a 25. cikk (1) bekezdésére is.

+

Az Alkotmánybíróság rámutatott: a csatolt iratok alapján az indítványozó alkotmányjogi panaszát 2015. szeptember 29-én, a jogszabályi rendelkezések hatálybalépésének mindkét időpontjához képest megállapíthatóan elkésetten terjesztette elő, ezért annak befogadását az Ügyrend 30. § (2) bekezdés d) pontja alapján visszautasította. (AB végzés alkotmányjogi panasz visszautasításáról: IV/3014/2015.)

DÖNTÉSRE VÁRVA

Hivatalos személlyel szembeni engedetlenség

A szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény 216. §-a alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére előterjesztett utólagos normakontroll indítvány vizsgálata.

Az alapvető jogok biztosa szerint a  Korm. rendelet 40/A. §-a álláspontja ellentétes a jogállamiságból fakadó jogbiztonság és normavilágosság követelményével, mert a hivatalos személy intézkedésével szemben engedetlenséget tanúsító személyekkel szemben alkalmazható szankciókat nem azonos módon határozza meg. A normavilágosságot az is sérti továbbá, hogy a Korm. rendelet megfogalmazása túl általános, így indokolatlanul széles kört von be a büntethetőség körébe. (Indítvány: anonim.pdf.)

Quaestor károsultak kárrendezése

A Quaestor károsultak kárrendezését biztosító követeléskezelő alap létrehozásáról szóló 2015. évi XXXIX. törvény 1. § (1) bekezdése elleni alaptörvény-ellenességének a megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panasz vizsgálata.

Az indítványozók a diszkrimináció tilalmára hivatkozva kifogásolják, hogy miért vannak jelentős eltérések a kártalanításban. A pénzintézetek beadványai viszont a jogállamiság, a tulajdon védelmére hivatkozva azt kifogásolják, hogy befizetéseikkel hozzá kell járulniuk a kárrendezési alaphoz.

Az indítványok arra is felhívják a figyelmet, hogy míg a Quaestor ügyfeleit soron kívül kárpótolják veszteségeikért 30 millió forintig, addig a más pénzügyi szolgáltatónál hasonló helyzetbe került fogyasztóknak nem jár soronkívüliség, csupán különféle procedúrák után legfeljebb 6 millió forintos kártalanítás.

Az indítványozók másik, a kártalanítási alapba befizetésre kötelezett pénzügyi szolgáltatók csoportja szerint a törvény rájuk vonatkozó rendelkezései aránytalanul súlyosak. A befektetésekkel összefüggő piacgazdasági kockázatokhoz szorosan hozzátartozik, hogy a befektetők számításai adott esetben nem válnak be: bűncselekmény vagy más gazdasági-pénzügyi körülmény miatt veszteséget szenvednek el. A törvény pedig kellő indokok nélkül tesz különbséget a Quaestornál, illetve más szolgáltatóknál – például Hungária Értékpapír Zrt., Széchenyi Bank Zrt., Kun-Mediátor, DRB Dél-dunántúli Regionális Bank Zrt. – előfordult befektetői veszteségek között.

Az indítvány szerint a törvény a „konkrét politikai döntést fejezi ki törvényalkotásba burkolva, hogy egy bizonyos károsulti kört kiemelve-kedvezményezve a Quaestor-vállalkozások üzleti tevékenységének negatív következményeit a pénzügyi-tőkepiaci vállalkozások között elossza″. Állítják: a jogállamiság elvével összeegyeztethetetlen, ha a kormányzat az Alkotmány garanciális rendelkezéseinek kiüresítésével, azok tudatos félretételével valósítja meg törekvéseit. Ebben az esetben „megvalósult a jogalkotói joggal való visszaélés″.

Az indítvány kitér arra is, hogy a pénzügyi szolgáltatók befizetési kötelezettségével megvalósult a vállalkozás jogának korlátozása is, azt pedig a jogalkotónak – az Országgyűlésnek, illetve a kormánynak – kell igazolnia, hogy mely másik alapjogot volt szükséges a korlátozással érvényre juttatni, illetve, hogy a korlátozás nemcsak szükséges, de arányos, azaz a lehető legkisebb volt.

Az indítványozók álláspontja szerint a törvény személyi hatályának megállapításakor az Országgyűlés megsértette az Alaptörvény XV. cikk (2) bekezdésében foglalt hátrányos megkülönböztetés tilalmának elvét, mivel nem kezelte egyenlő méltóságú személyekként mind időben, mind jogalapban azonos problémával küzdőket, mert ugyanúgy kellett volna eljárnia a jogalkotónak minden megkárosított személy ügyében legyen az a Buda-Cash, a Quaestor vagy más pénzügyi szolgáltató kárvallottja. (Indítvány.pdf.)

(A március elején kipattant ügynek több tízezer károsultja van. A jegybank március 10-én részlegesen felfüggesztette Quaestor Értékpapír Zrt. tevékenységi engedélyét és felügyeleti biztost rendelt ki az észlelt szabálytalanságok miatt. Előző este a Quaestor-csoport kötvénykibocsátó cége, a Quaestor Financial Hrurira Kft. öncsődöt jelentett. A jegybank vizsgálata szerint a Quaestor Értékpapír Zrt. mintegy 210 milliárdos vállalati kötvénykibocsátásából 150 milliárd fiktív volt. Az ügyben nyomozás indult, amelyben március végén három gyanúsítottat, köztük Tarsoly Csabát, a cégcsoport vezetőjét letartóztatták. A Quaestor Károsultak Kárrendezési Alapja és a Beva korábban azt közölte: augusztus 10-ig 29 ezer Quaestor-károsult ügyfél részére több mint 79 milliárd forint kártalanítási összeget adott át a Beva a kifizetéseket intéző OTP Banknak. Ezzel a Quaestor-kötvényből eredő követeléssel rendelkező 32 ezer ügyfél 90 százaléka már felveheti a pénzét.)

Életvitelszerű lakhatás céljára használt ingóságok közterületi tárolása

Kaposvár MJV Önkormányzatának a közösségi együttélés alapvető szabályairól szóló 7/2013. (III. 4.) rendelete 7. § (3) bekezdése elleni utólagos normakontroll indítvány vizsgálata.

Az alapvető jogok biztosa szerint az önkormányzat akkor, amikor az életvitelszerű lakhatás céljára használt ingóságok közterületi tárolását, illetve elhelyezését tiltja és szankcionálja, azzal lényegében az életvitelszerű közterületi tartózkodást bünteti a közösségi együttélési szabályok megsértése címén a teljes közigazgatási területén.
Az alapvető jogok biztosa a Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzatának a közösségi együttélés alapvető szabályairól szóló rendelete ellentétes az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésében foglalt jogállamiság elvével és a II. cikkben foglalt emberi méltósághoz való joggal, ezért alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte. (Indítvány.pdf.)

Közérdekű adat közlése

A Fővárosi Ítélőtábla 8.Pf.20.594/2014/6. számú ítélete alaptörvény-ellenességének a megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panasz vizsgálata.

Az indítványozó előadja: a Kormányzati Ellenőrzési Hivataltól  közérdekű adat közlését kérte. Az elsőfokú bíróság helyt adott a keresetének és adatszolgáltatásra kötelezte a KEHI-t. A másodfokú bíróság az ítéletet megváltoztatta és az indítványozó (felperes) keresetét elutasította. Döntését azzal indokolta, hogy a kért jelentés az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény alapján tíz évig nem nyilvános így a KEHI adatkezelő annak kiadására nem kötelezhető.

Az indítványozó álláspontja szerint a döntés sérti az Alaptörvény VI. cikk (2) bekezdése szerinti közérdekű adatok megismeréséhez való jogát, mivel a bíróság a kért jelentés egészét döntés megalapozását szolgáló adatnak minősítette, nem vizsgálta a nyilvánosságkorlátozás indokaként felhozott körülményt. Az indítványozó mindezek alapján a  bírósági ítélet alaptörvénye-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól. (Indítvány.pdf.)

Perköltség állam általi viselése

Az ügyész polgári eljárásbeli részvételével kapcsolatos költség előlegezésének és viselésének részletes szabályairól szóló 35/2012. (VIII. 15.) KIM rendelet alaptörvény-ellenességének a megállapítására és megsemmisítésére irányuló bírói kezdeményezés vizsgálata.

Az indítványozó bíró előadja: perbeli esetben az ügyész felperes az alperest védett természeti értékben okozott kár megtérítésére kérte kötelezni. Az elsőfokú bíróság elutasította a keresetet és az állam terhére az alperes részére perköltséget állapított meg. A sérelmezett jogszabály szerint az ügyész pervesztessége esetén az állam köteles megfizetni a perköltséget vagy annak egy részét, továbbá, ha a perköltség megfizetésére az államot kötelezték, az ellenfél javára megítélt perköltséget az ügyben elsőfokon eljárt bíróság székhelye szerint illetékes bírósági gazdasági hivatal fizeti meg a jogosultnak.

Az indítványozó bíró szerint mindez sérti az Alaptörvény T. cikk (3) bekezdésében és a 18. cikk (3) bekezdésében foglaltakat, mivel a rendelet a pervesztes ügyész fél, illetve a helyette helytállni köteles állam helyett az ellenérdekű pernyertes fél költségét a felek jogvitáját eldöntő, igazságszolgáltatási tevékenységet ellátó bíróságra hárítja, amely szükségképpen felveti a bíróság szervezeti, a bírák ítélkezési függetlenségével kapcsolatos aggályt. Ebből következik az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésében foglalt tisztességes bírósági eljáráshoz való jog sérelme, ezért kérte a KIM rendelet alaptörvény-ellenességének megállapítását, megsemmisítését, és a Debreceni Ítélőtábla előtt folyamatban lévő ügyben az alkalmazásának kizárását.(Indítvány.pdf.)

Özvegyi nyugdíj

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 47. § (2) bekezdése elleni alkotmányjogi panasz vizsgálata.

Az indítványozó előadja: a nők kedvezményes nyugdíjba vonulására tekintettel, saját jogán öregségi nyugdíjat állapítottak meg a számára. Ezt követően kérelmet terjesztett elő, a melyben az elhunyt férje nyomán özvegyi nyugellátás megállapítását kérte. Az első fokon eljáró közigazgatási szerv a kérelmét elutasította, mivel az öregségi nyugdíjkorhatárt még nem töltötte be. Fellebbezését elutasították. A bíróság a keresetét szintén elutasította.

Az indítványozó álláspontja szerint a jogszabály - amely szerint az özvegyi nyugdíjra akkor jogosult, ha az öregségi nyugdíjra jogosító korhatárt betöltötte - diszkriminatív, sérti az Alaptörvény XV. cikk (2) bekezdését, a II. cikk szerinti emberi méltóság elvét, valamint a XIII. cikk szerinti tulajdonhoz való jogát, ezért kérte alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését. (Indítvány.pdf.)

Öregségi nyugdíj

A Székesfehérvári Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 2.M.488/2013/9. számú ítélete elleni alkotmányjogi panasz vizsgálata.

Az indítványozót  a támadott ítélet előrehozott öregségi nyugdíja meghatározott százalékának visszafizetésére kötelezte. Álláspontja szerint az ítélet téves jogértelmezésen alapult, sérti az  Alaptörvényben biztosított jogait, különös tekintettel a tulajdonhoz való jogát. Állítja: bíróság  az indokolási kötelezettségének sem tett eleget.
Mindezek alapján kezdeményezte a támadott ítélet végrehajtásának felfüggesztését, az ítélet alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését. (Indítvány.pdf.)
 

Eredeti állapot helyreállítása

Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény 62. § (1) bekezdés, a Kúria Pfv.VI.20.741/2014/8. számú ítélete, a Debreceni Ítélőtábla Pf.II.20.488/2013/6. számú ítélete és a Debreceni Törvényszék 10.P.20.291/2012/31. számú ítélete elleni alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata.

Az indítványozó társadalmi szervezet - perbeli felperes - pályázatot nyújtott be ingatlan megszerzésére, amelyen azonban végül az egyik perbeli alperes szerzett tulajdonjogot. Ezt követően keresetében kérte, a bíróság állapítsa meg, hogy a kiírt pályázat feltételeinek csak ő felelt meg ezért rendelje el a pályázaton nyertes alperes tulajdonjogának törlését és oda jegyezzék be a tulajdonjogát. Keresetét az esőfokon eljárt bíróság elutasította, amely ítéletet a másodfokon eljárt bíróság helybenhagyott. Az indítványozó a Kúriánál felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő, azonban a Kúria a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta.

Az indítványozó szerint a támadott ítéletek sértik a tisztességes eljáráshoz  való jogot, s kérte a bírósági ítélet alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését.

Telekadó I.

A Budapest Környéki Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 2.K.27.390/2014/22.  számú ítélete elleni alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata.

Az adóhatóság az indítványozó részére belterületi ingatlanuk után telekadó meg nem fizetése miatt adóhiányt, valamint adóbírságot állapított meg. Fellebbezését a bíróság elutasította.
Az indítványozó álláspontja szerint azzal, hogy a bíróság nem mellékelt a peranyaghoz olyan dokumentumot, amely bizonyítaná a belterületi minősítés megtörténtét, illetve az arra alapozott telekadó-kivetés jogszerűségét, sérti az Alaptörvény VI. cikk (2) bekezdésében rögzített adatmegismeréshez való jogát, továbbá a XXVIII. cikk (1) bekezdésében foglalt tisztességes tárgyaláshoz való jogát.

Mindezek alapján a bírósági ítélet alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.

Telekadó II.

A Budapest Környéki Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság  a 2.K.27.391/2014/20. számú ítélete elleni alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata.

Az adóhatóság az indítványozó részére belterületi ingatlanuk után telekadó meg nem fizetése miatt adóhiányt, valamint adóbírságot állapított meg. Fellebbezését a bíróság elutasította.
Az indítványozó álláspontja szerint azzal, hogy a bíróság nem mellékelt a peranyaghoz olyan dokumentumot, amely bizonyítaná a belterületi minősítés megtörténtét, illetve az arra alapozott telekadó-kivetés jogszerűségét, sérti az Alaptörvény VI. cikk (2) bekezdésében rögzített adatmegismeréshez való jogát, továbbá a XXVIII. cikk (1) bekezdésében foglalt tisztességes tárgyaláshoz való jogát.

Mindezek alapján a bírósági ítélet alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.

Telekadó III.

A Budapest Környéki Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 2.K.27.392/2014/22. számú ítélete elleni alkotmányjogi panaszvizsgálata.

Az indítványozó  szerint azzal, hogy a bíróság nem mellékelt a peranyaghoz olyan dokumentumot, amely bizonyítaná a belterületi minősítés megtörténtét, illetve az arra alapozott telekadó-kivetés jogszerűségét, sérti az Alaptörvény VI. cikk (2) bekezdésében rögzített adatmegismeréshez való jogát, továbbá a XXVIII. cikk (1) bekezdésében foglalt tisztességes tárgyaláshoz való jogát.

Mindezek alapján a bírósági ítélet alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!