Az egyetemeknél marad a gyakorlóiskolák irányítása; ha az ösztöndíjszerződés valamelyik elemét megsemmisítenék, meg fogják találni a jogilag is teljes mértékben elfogadható megoldást, de az alapelvből nem engedhetünk, magyarország megújulásának szilárd erkölcsi alapokra kell támaszkodnia, és az ösztöndíjszerződések intézménye éppen ezt szolgálja – nyilatkozta Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár a Magyar Nemzetnek.
Az államtitkár a lap szombati számában közölt interjúban elmondta: a gyakorlóiskolákat illetően a hosszú távon tervezett változás mindössze annyi, hogy a jövőben nem az egyetemektől – a felsőoktatási költségvetésből – finanszírozzák ezen iskolák pedagógusait, hanem a központi költségvetésből, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központon keresztül. Az egyetemek, főiskolák szakmai irányítói szerepe megmarad.
Arra a kérdésre, elképzelhetőnek tartja-e, hogy a hallgatói szerződések tartalmán később mégis változtatni kelljen, azt válaszolta: „Ha az ösztöndíjszerződés valamelyik elemét megsemmisítenék, meg fogjuk találni a jogilag is teljes mértékben elfogadható megoldást, de az alapelvből nem engedhetünk. Magyarország megújulásának szilárd erkölcsi alapokra kell támaszkodnia, és az ösztöndíjszerződések intézménye éppen ezt szolgálja”.
A vészharangok kongatására nincs szükség – válaszolta arra a felvetésre, hogy a rektori konferencia elnöke már intézményi összeomlásokat és elbocsátásokat jósol. A költségvetés még mindig az uniós átlagot meghaladó arányban támogatja a felsőoktatást, az intézményeknek emellett igen komoly saját bevételeik is vannak. Mindehhez az új Széchenyi-terv keretein belül mintegy százmilliárd forintos fejlesztési forrásra pályázhatnak, s már 2013-ban milliárdokat fordít a kormány a diákhitel II.-re is. Összességében tehát nem csökkenti az állam a felsőoktatás támogatását, pusztán a hatékonyabb és eredményesebb működés érdekében átcsoportosítja a korábbi forrásokat – jelentette ki Hoffmann Rózsa.
Az államtitkár kiemelte: két új rendszer, a tanfelügyelet és a tantárgygondozás is elindul 2013 őszétől az iskolák és a pedagógusok munkájának segítésére.
Hoffmann Rózsa elmondta: az elmúlt időszak legnagyobb eredményének azt tartja, hogy „sok évtizedes adósságot kiegyenlítve elkészült a pedagógus életpálya-modell, és az ország nehéz helyzete ellenére a kormány előteremtette a bevezetéshez szükséges több tíz milliárd forintos összeget”.