A magyar vasutat a térségi és települési önkormányzatok együttműködésével kell fejleszteni, mert ez esetbenl nem a privatizációs bevétel a fő cél, hanem az adott térség gazdasági fejlesztése. A KDNP ennek érdekében hétfőn benyújtja módosító javaslatait az új vasúti törvényhez, a kistérségi vasúttársaságok létrehozása érdekében - közölte Molnár Béla, országgyűlési képviselő (KDNP), a Gazdasági Bizottság tagja, Vasúti fejlesztési lehetőségek a MÁV-on kívül címmel tartott csütörtöki sajtótájékoztatóján.
- Ma már nyilvánvaló, nem tartható tovább az a helyzet, hogy Magyarországon csupán egy társaság intézze a vasúti személy- és teherszállítást - közölte Molnár Béla. A képviselő leszögezte: a MÁV esetleges privatizációja és leányvállalatokká alakítása elkerülhetetlen. Látjuk, hogy a MÁV nem képes például a mellékvonalak működését biztosítani. Nem felszámolni kell ezeket, hanem át kell gondolni a tulajdonosi viszonyokat, el kell érni, hogy a helyi mellékvonalak működésébe az önkormányzatok is beleszólhassanak és vétójoggal élhessenek - fejtette ki a politikus. Az önkormányzatok nem pénzzel, hanem ingatlanokkal, szolgáltatásokkal és mukaerővel járulhatnának hozzá a fejlesztésekhez. Hozzátette: a fővonalaknak mindenképpen 100 százalékos állami tulajdonban kell maradniuk. Molnár Béla szerint a pályákat használó vasúti társaságok pályahasználati díját mindenképpen a pályák fejlesztésére kell majd fordítani.
- Álláspontunk szerint minél előbb meg kell alakítani a térségi vasúttársaságokat - közölte Molnár Béla, majd hozzátette: ezeknek nyereségeseknek kell majd lenniük, amit úgy lehet elérni, hogy a veszteséges részek mellett nyereségeseket is be kell majd tenni ezekbe a társaságokba. Véleménye szerint ezek a társaságok a jelenlegi kaotikus menetrendi állapotokat is jobban meg tudják majd oldani.
A képviselő szólt az ún. ROLA forgalom fejlesztéséről is (kamionok szállítása), amely mind környezetvédelmi, mind társadalmi szempontból elengedhetetlen, hiszen ezáltal tehermentesíteni lehetne a kistérségek közúti forgalmát.
Molnár Béla végül leszögezte: a magyar vasutat a térségi és települési önkormányzatok együttműködésével kell fejleszteni, ahol nem a privatizációs bevétel a fő cél, hanem az adott térség gazdasági fejlesztése. A KDNP ennek érdekében hétfőn benyújtja módosító javaslatait az új vasúti törvényhez, a kistérségi vasúttársaságok létrehozása érdekében.
+
A tájékoztató apropója, hogy folyik az új vasúti törvény vitája, szerdán ötpárti egyeztetés is volt az ügyben, míg hétfőn elkezdődik az új jogszabály általános vitája.