Módosul az óvodai nevelés alapprogramja, újra lesz felvételi az egyetemeken

Módosult az óvodai nevelés alapprogramja, a kormány döntése értelmében abból kikerült a nemi sztereotípiák erősítésének tudatos kerülése – közölte Hoffmann Rózsa budapesti sajtótájékoztatóján. Változott a kormányrendelet migráns gyermekekre vonatkozó passzusa is. Az oktatásért felelős kereszténydemokrata államtitkár a Magyar Nemzetnek elmondta: bizonyos képzéseken újra lehetővé tennék az egyetemi szóbeli felvételi vizsga alkalmazását, a felsőoktatás szakmai szervezeteivel hamarosan megkezdődnek erről a tárgyalások.    

Újra lehetővé tenné az egyetemi szóbeli felvételi vizsga alkalmazását bizonyos képzéseken az oktatásért felelős államtitkár. Hoffmann Rózsa a Magyar Nemzetnek elmondta: hamarosan megkezdődnek a tárgyalások a felsőoktatás szakmai szervezeteivel arról, hogy az egyetemek bizonyos szakokon újra élhessenek a szóbeli felvételi lehetőségével. Mint mondta: elsősorban a humánszakokon lenne szükség erre, ahol fontos a megfelelő habitus és verbális képesség. A szóbeli egyfajta beszélgetés lenne, ahol nem a megszerzett ismeretanyagot mérik, hanem a felvételiző kommunikációs képességét vizsgálják, illetve azt, hogy a jelentkező habitusa megfelel-e az adott hivatás betöltéséhez.

Az oktatási államtitkár leszögezte: ha a bölcsészkarok azt mondják, hogy a magyar szakra jelentkezőket szóbeliztetni akarják, akkor minden bölcsészkaron egységesen lesz szóbeli, különbségeket nem fogunk megengedni. Mint mondta, azt jónak tartanák, hogy főleg a humán szakoknál a felsőoktatási intézmények lehetőséget kapjanak annak megvizsgálására, a jelentkező fiatalok készségei, irányultsága megfelel-e az adott intézménynek, képzési ágnak. A politikai szándék megvan, a részletek kidolgozásán szakemberek munkálkodnak - tette hozzá Hoffmann Rózsa, kiemelve: a felsőoktatás nagyon erősen megfogalmazta ezt az igényét az elmúlt években.    
   
Dux László felsőoktatási helyettes államtitkár korábban sajtótájékoztatón azt mondta: így meg tudnák ítélni az intézmények, hogy a jelentkezők tényleg komolyan gondolják-e a továbbtanulást, és tudják-e egyáltalán, hogy hova jelentkeznek. A felsőoktatási helyettes államtitkár tapasztalataik alapján megállapította: a teljesen személytelenné vált, gyakorlatilag kapcsolat nélküli felvételi eljárás sokszor azt eredményezi, hogy a képzésbe bekerülő hallgatók meglepődnek azon, hova kerültek, és az oktatók is néha megdöbbennek azon, milyen előtanulmányokkal, világlátással, kötelességtudattal rendelkező hallgatók jelentkeznek bizonyos szakokra.

+

Módosult az óvodai nevelés alapprogramja, a kormány döntése értelmében abból kikerült a nemi sztereotípiák erősítésének tudatos kerülése - közölte Hoffmann Rózsa budapesti sajtótájékoztatóján. Az oktatási államtitkár kiemelte: a korábbi kormányrendelet vitatható irányba befolyásolhatta volna a gyermekek erkölcsi, szellemi fejlődését, ezért elengedhetetlenül szükséges volt a korrekció.
   
Felidézte: az előző kabinet tavaly novemberben módosította az alapprogramot, s a szakmai és társadalmi egyeztetések után kerültek bele olyan elemek, amelyek komoly felháborodást váltottak ki a szülők és az óvodapedagógusok körében. Az akkori módosítás részeként a nemi sztereotípiákra hivatkozva az óvodai nevelésben, az úgynevezett gender-ideológia alapjait vetették volna meg, mely az egyenlőség jegyében értelmetlennek tartja a nemek megkülönböztetését.

Hoffmann Rózsa rámutatott: azzal a mondattal, hogy „az óvoda tudatosan kerüli a nemi sztereotípiák erősítését, elősegíti a nemek társadalmi egyenlőségével kapcsolatos előítéletek lebontását” azt sugallták, hogy a nemi meghatározottság tudatosítása hiba lenne az óvodai nevelésben. Ez a mondat úgy változott, hogy az óvoda nem ad helyet az előítéletek kibontakozásának sem társadalmi, sem nemi, sem egyéb értelemben.
   
Változott a kormányrendelet migráns gyermekekre vonatkozó passzusa is, eddig ugyanis az szerepelt benne, hogy az interkulturális nevelésen alapuló integráció lehetőségét kívánják meg az óvodáktól és az óvodapedagógusoktól. Ez azonban nyelvi és szakmai szempontból is megvalósíthatatlan, s vitatható követelményeket állít az óvodapedagógusok és az intézmények elé egyaránt. Az új rendelkezés szerint a hazájukat elhagyni kényszerülő családok gyermekeinek óvodai nevelésében biztosítani kell az önazonosság megőrzését, ápolását, erősítését, társadalmi integrálását, az emberi jogok (...) védelmét. Az oktatási államtitkár elmondta: a módosítás nem azt jelenti, hogy az intézményvezetők és óvodapedagógusok által átdolgozott új helyi pedagógiai programokat szeptember 1-ig ismét át kellene dolgozni, vagy újbóli jóváhagyást kellene kezdeményezni. Az óvodák saját hatáskörben jogosultak a helyi programok e két korrekciójára.

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!