Vasárnap 11 órától szmogriadó lépett életbe Budapesten, azaz korlátozzák a gépjárműforgalmat. Tarlós István szerint korábban kellett volna megszervezni a szmogriadóval kapcsolatos teendőket, és felkészíteni a lakosságot. A rendőrség csak ellenőrizheti a rendeletben foglaltak betartását és csupán figyelmeztethetik az autósokat, de bírságot nem szabhatnak ki, mivel végrehajtási rendelet nem készült a szabályozás mellé - írja az Index.
Vasárnap 11 órától életbe lép a szmogriadó Budapesten, az intézkedés visszavonásig érvényes - közölte a főpolgármester kora délelőtt. Demszky Gábor elrendelte a gépjárműforgalom korlátozását Budapest egész területére. E szerint a naptár szerinti páratlan napokon csak a páratlan rendszámú járművek, míg a naptár szerinti páros napokon csak a páros és a 0-ára végződő rendszámú járművek közlekedhetnek a főváros közigazgatási határán belül. Ez alól kivétel az M0-ás fővárosi szakasza. A rendőrség csak ellenőrizheti a szmogriadó-rendeletben foglaltak betartását és csak figyelmeztethetik az autósokat, de bírságot nem szabhatnak ki, mivel végrehajtási rendelet nem készült a szabályozás mellé - írja az Index.
A korlátozás oka, hogy a szálló por napi átlagkoncentrációja a budapesti légszennyezettségi mérőhálózat monitorállomásain 2009. január 7-9. között elérte a tájékoztatási (75 mikrogramm/köbméter), majd a riasztási (100 mikrogramm/köbméter) fokozatot, vasárnap reggelre pedig a por átlagkoncentrációja Budapest legtöbb pontján meghaladta [1] a 150 mikrogramm/köbméteres értéket.
Korábban kellett volna megszervezni a szmogriadóval kapcsolatos teendőket, felkészíteni a lakosságot, az kevés, hogy egy nappal előtte figyelmeztetnek - mondta Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője. Emlékeztetett: majdnem húsz éve volt a főpolgármesternek arra, hogy foglalkozzék olyan problémákkal, mint a teherautó-forgalom szabályozása, parkolási gondok, vagy például a finom por probléma, amire annyiszor felhívták a figyelmét, és ezeknek a kérdéseknek a rendezésében szinte semmi nem történt.
Alkotmányosan aggályos lehet egy rendelkezés bevezetése, ha az embereknek nincs módjuk megismerni azt, illetve felkészülni annak betartására - mondta Kolláth György alkotmányjogász. Az emberek nem a hírműsorokból szoktak értesülni alapvető jogaikról és kötelezettségeikről, és többnyire nem várható el tőlük, hogy órákon belül átalakítsák életviszonyaikat - tette hozzá.
A szmogrendelet elfogadásakor is hangoztattuk, hogy a tömegközlekedésre vonatkozó intézkedési terv nélkül nem szabadna egy ilyen szigorú szabályozást elfogadni. Bár nyilván az autósok egy része el sem indul majd hétfőn, ha érvényben marad a riasztási fokozat, ugyanakkor a tömegközlekedés mindenképp növekvő igénybevétellel fog szembesülni, amire illett volna felkészülni - olvasható a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleményében. A VEKE rendkívüli menetrendek kidolgozását javasolja a szmogriadóval érintett munkanapokra. Javaslatuk továbbá az, hogy a reggeli csúcsidei közlekedési rend egész nap (kb. 6-tól 20 óráig) legyen érvényben azokon a napokon, amikor a szmogriadó riasztási fokozata érvényben van.
+
A rendszámellenőrzést a rendőrség és a közterület-felügyelet végzi a riasztás alatt, és közlekedési szabálysértésnek számít, ha valaki nem veszi figyelembe a tiltást, a BRFK sajtósa azonban nem adott tájékoztatást arra nézve, hogy milyen intézkedésekre, szankciókra számíthat a lakosság.
+
Fodor Zoltán, az Országos Meteorológiai Szolgálat veszélyjelző meteorológusa az Indexnek elmondta, hogy a jelenlegi időjárási körülmények nem kedvezők, így jelentős javulásra a következő 24-48 órában nem lehet számítani, maximum a hét közepétől.
A levegő szennyezettsége az elmúlt napokban az ország egész területén jelentősen megemelkedett. Növeli a problémát, hogy az ukrajnai gázellátási zavarokról szóló hírek óta sokkal többen fűtenek a nagyobb szennyezést okozó szénnel vagy olajjal.
A környezetvédelmi, az egészségügyi, valamint a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter erről szóló közös rendelete 2008. október 25-től lépett életbe.