Forrás: MTI
Hittan-stratégiai munkacsoportot hozott létre az evangélikus egyház annak érdekében, hogy megállapítsák, miként lehet az optimumot kihozni a kötelezően választható hit- és erkölcstan oktatásból, megállapításaikat pedig közlik majd az állammal is – jelentette be Gáncs Péter, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke az MTI-nek adott interjúban.
Úgy fogalmazott: a kötelezően választható hit- és erkölcstan oktatás „olyan meglehetősen gyorsan bevezetett rendszer, amely igazán most, menetközben forrja ki magát”, a hitoktatással pedig a lelkészeket a mostaninál sokkal több tanórával nem szerencsés leterhelni, mert akkor nem jut energiájuk és idejük a saját gyülekezeteik pásztorolására.
Kérdésként vetette fel, mennyire lehet arra számítani, hogy a hittanoktatásnak hosszú távon meglesznek a tantermi és személyi, valamint anyagi feltételei úgy, hogy egy közoktatási intézményben párhuzamosan akár három-négy felekezet is tart hittanórákat. Annak a véleményének adott hangot, hogy az egyházaknak keresniük kell az együttműködés lehetőségét ezen a téren, mert „kicsit groteszk” az, hogy ugyanazokat a bibliai történeteket hallgatják három különböző tanteremben három hitoktatótól a diákok, ami hátráltatja a közösségépítést, ráadásul pluszköltséget jelent az állam számára, miközben az evangélikus hittancsoportok átlagosan három diákot számolnak.
Ennek alapján végig kellene gondolni annak lehetőségét, hogy legalább alsó tagozaton ezeket a csoportokat együtt tanítsák bibliaismeretre és a keresztény hit közös alapelveire, illetve mérlegelni kell, félteni kell-e a felekezeti identitást attól, hogy ezeket a hittancsoportokat esetleg összevonják – hangsúlyozta.
Gáncs Péter úgy vélekedett: nem lenne jó, ha olyan tantárgy lenne a hittan, amiből „le lehet vizsgázni aztán akár el is lehet felejteni”, mert ez olyan típusú ismeret, amire élethossziglan szükség van. Hozzátette: „mi azt szeretnénk, ha a hittan segítségével a gyerekek közösségre találnának a gyülekezetekben is és oda beépülnének”.
Az evangélikus elnök-püspök közlése szerint jelenleg 17 ezer diák jár evangélikus iskolákba, akiket csaknem 2 ezer pedagógus tanít, továbbá a tavalyihoz képest 19 ezerről 24 ezerre emelkedett az evangélikus hittanra járók száma a kötelezően választható hit- és erkölcstan bevezetésével, ugyanakkor a hitoktatók száma nem nőtt ilyen mértékben.