kdnp.hu – MTI
Isbrand Ho, a BYD Europe ügyvezető igazgatója, Csielung Tuan, Kína budapesti nagykövete, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Molnár Attila, Komárom polgármestere (b-j) 2016. október 10-én Budapesten, a minisztériumban tartott sajtótájékoztatón, amelyen bejelentették, hogy a kínai BYD 6,2 milliárd forintos beruházással hozza létre első európai elektromos buszgyárát Komáromban, amelyhez a kormány 925 millió forint támogatást ad. (MTI Fotó: Koszticsák Szilárd)
A kínai BYD 6,2 milliárd forintos beruházással hozza létre első európai elektromos buszgyárát Komáromban, amelyhez a kormány 925 millió forint támogatást ad – jelentette be a külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Budapesten sajtótájékoztatón.
Szijjártó Péter hozzátette, a termelés várhatóan már a jövő év elején beindul, az első időszakban évi 200 buszt fognak gyártani. A beruházással két fordulóban összesen 300 új munkahelyet teremt a világ elektromos buszpiacának első számú vállalata – tette hozzá.
A miniszter szerint az elektromos buszgyártás révén egyszerre erősödik a versenyképesség és járul hozzá Magyarország is a globális klímapolitikai célok eléréséhez.
Szijjártó Péter szerint most dől el, kik lesznek versenyképesek az új, digitalizáción, automatizált közlekedésfejlesztésen, elektromobilitáson alapuló ipari korszakban. Megjegyezte, az eddigi, alapvetően termelő ipari korszakban Magyarország sikeres volt, a régióban az első helyen áll a külföldi működőtőke-beáramlásnak a gazdaság teljesítményéhez mért arányában.
Mint mondta, már nem csak a nyugati tőkéért kell versenyezni az új ipari korszakban, hanem a keletről kiinduló tőkéért is. Egyre több távol-keleti vállalat néz új európai termelési kapacitások és helyszínek után – tette hozzá.
A mai nap fontos siker a keletről érkező tőkeberuházásokért folytatott küzdelemben, egy globálisan 210 ezer munkavállalót foglalkoztató cég hozza Magyarországra nemcsak gyártókapacitását, hanem kutatás-fejlesztési részlegét is – mondta.
Szijjártó Péter értékelése szerint látványosan fejlődik a kínai-magyar gazdasági együttműködés, a magyarországi kínai befektetések értéke már meghaladja a 3,5 milliárd dollárt. A kétoldalú kereskedelmi forgalom idén újra lendületet kapott, az első hét hónapban 20 százalékkal nőtt a magyar export Kínába, ezen belül az autóipar a legnagyobb húzóerő az élelmiszeripar mellett – ismertette.
Csielung Tuan, a Kínai Népköztársaság Magyarországra akkreditált rendkívüli és meghatalmazott nagykövete arról beszélt, hogy a dízelüzemű járművek ideje „lassan lejár", ezért a BYD Komáromban modern technológiával környezetkímélő járműveket gyártó egységet fog létrehozni, a magyar munkaerő kiválóságára alapozva.
Szerinte a beruházás mutatja Magyarország elkötelezettségét is a kínai gazdasági kapcsolatok iránt.
Isbrand Ho, a BYD Europe ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, a 20 millió euró értékű első európai összeszerelő központ helyének kiválasztása során fontos szempont volt Magyarország és Komárom központi elhelyezkedése, a buszgyártáshoz kapcsolódó mérnöki tudás és tapasztalat, valamint a kormány gazdasági növekedést támogató intézkedései.
Mint mondta, Magyarország a buszgyártás egyik nagy központja volt, ezzel a beruházással szeretnék hozzásegíteni ahhoz, hogy éllovas legyen az elektromos meghajtású buszok gyártásában.
Az új üzemben lesz a legmodernebb technológiákat alkalmazó festőműhely, kutatóközpont és tesztközpont is – ismertette.
Elmondta azt is, hogy a tervek szerint a BYD további zéró-kibocsátású járművekkel is tervezi a piacralépést Európában. Molnár Attila, Komárom polgármestere azt emelte ki, hogy a BYD elnyerhetné a „leghűségesebb cég" díját is, mivel a Nokia-gyár bezárását követően is Magyarországon maradt, mint beszállító.
A mostani beruházás mérföldkő a város életében – jelentette ki, hozzátéve, hogy a város szempontjából kiemelten fontos a munkahelyteremtés, valamint a helyi adóbevétel növekedése miatt, ami megalapozza az önkormányzat fejlesztési lehetőségeit – mondta.