Alkotmánybíróság – Megsemmisített osztozkodás

Alkotmányellenes a forrásmegosztás azon rendelkezése, amely alapján az adóbevételek 47 százaléka a fővárost, 53 százaléka pedig a kerületeket illeti. Államfői indítványok a Taláros Testület előtt. Az Alkotmánybíróság május 10-11-i ülésének napirendje.

Alkotmányellenes a forrásmegosztási törvény azon passzusa, amely pontosan meghatározza, hogy az adókból mennyi adható vissza a fővárosnak és a kerületi önkormányzatoknak. A döntéssel az Alkotmánybíróság a forrásmegosztási legfontosabb passzusát semmisítette meg, amely alapján az adóbevételek 47 százaléka a fővárost, 53 százaléka pedig a kerületeket illeti, - illetné - meg. A forrásmegosztás több Budapesten keletkező adó (idegenforgalmi, iparűzési, személyi jövedelemadó, stb.) újraosztása. Idén 210 milliárd forint sorsáról döntöttek. Már az elosztását is heves vita kísérte.

+

Tizenhatszor fordult az Alkotmánybírósághoz Sólyom László köztársasági elnök, az elmúlt öt esztendőben.

2006. március 13-án az állami kitüntetések ügyében;

2006. augusztus 2-án a felsőoktatási törvény módosítása ügyében;

2006. december 28-án az Országos Érdekegyeztető Tanácsról, illetve az ágazati
párbeszéd bizottságokról szóló törvények ügyében;

2007. június 27-én az Európai Unió tagállamai, valamint Izland és Norvégia közötti átadási eljárásról szóló Megállapodást kihirdető törvény ügyében;

2007. november 13-án a Polgári törvénykönyvnek a gyűlöletbeszéddel kapcsolatos módosítása ügyében;

2008. március 1-jén a Büntető törvénykönyvnek a gyalázkodással kapcsolatos tényállása ügyében;

2008. június 24-én a versenytörvény módosítása ügyében;

2008. november 12-én az egységes mezőgazdasági támogatási rendszer bevezetéséről és működtetéséről szóló törvény ügyében;

2008. november 26-án az ember méltóságát súlyosan sértő egyes magatartásokkal szembeni védelem érdekében szükséges jogérvényesítő eszközök biztosításáról szóló törvény ügyében;

2008. december 29-én a rádiózásról és televíziózásról szóló törvény módosítása ügyében;

2009. január 5-én a hozzátartozók közötti erőszak miatt alkalmazható távoltartásról szóló törvényt ügyében;

2009. december 14-én a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének rendelkezés-alkotási hatásköre ügyében;

2010. január 4-én a közoktatási törvény módosítása ügyében;

2010. január 4-én a magánnyugdíjról és intézményeiről szóló törvény ügyében;

2010. március 10-én a szövetkezeti törvény módosítás ügyében.

A Taláros Testület a tizenhat indítványból eddig tizenkettőt bíráltak el, és valamennyi ügyben – részben vagy egészben – osztották az államfő alkotmányossági aggályait. A négy folyamatban lévő indítványa a Polgári törvénykönyvnek a gyűlöletbeszéddel kapcsolatos módosítását, az egységes mezőgazdasági támogatási rendszer bevezetéséről és működtetéséről szóló törvényt, a magánnyugdíjról és intézményeiről szóló törvényt és a szövetkezeti törvény módosítását érintik.

Az Alkotmánybíróság 2010. május 10-11-i teljes ülésének napirendje

A Testület hétfőn foglalkozik azzal a kifogással, amelyet az Országos Választási Bizottság 462/2009. (XI. 30.) OVB határozata ellen nyújtottak be. Az OVB megtagadta a dr. F. J. és dr. G. K. magánszemélyek által benyújtott országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének hitelesítését. Az íven szereplő kérdés: „Egyetért-e azzal, hogy az Országgyűlés alkosson törvényt arról, hogy az Országos Választási Bizottság, a területi választási bizottság, az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság, a helyi választási bizottság és a szavazatszámláló bizottság nem választott tagjait a bizottság ülésén – szavazati jog helyett – tanácskozási jog illesse meg?”

Kifogással éltek az Országos Választási Bizottság 486/2009. (XI. 30.) OVB határozata ellen. Az OVB megtagadta a T. E. magánszemély által benyújtott országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének hitelesítését. Az íven szereplő kérdés: „Akarja-e Ön, hogy Magyarországon jelen népszavazást követő év január 1-jétől a forint alapú, ingatlan vásárlási célú hitelek (ideértve az ingatlanra kötött jelzáloghiteleket is) előtörlesztési díjának mértékét a hitelező ne változtathassa meg egyoldalúan a hitelszerződés aláírását követően?”

Szó lesz a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény 494. § (5) bekezdésének és 509. § (2) bekezdésének alkotmányossági vizsgálatáról.

Határozattervezet készült a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 90. § (1) bekezdés a) pontjának az „ide nem értve a gépjárművet” szövegrésze alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában.

Harmadszor veszik napirendre a magánnyugdíjról és intézményeiről szóló, az Országgyűlés 2009. december 14-i ülésnapján elfogadott törvény egyes rendelkezéseinek alkotmányossági vizsgálatát. A parlament által elfogadott, de még ki nem hirdetett törvény alkotmányossági vizsgálatára irányuló indítvánnyal a köztársasági elnök 2010. január 4-én fordult az Alkotmánybírósághoz.

Megvitatják az Európai Unióról szóló szerződés és az Európai Közösséget létrehozó szerződés módosításáról szóló lisszaboni szerződés kihirdetéséről szóló 2007. évi CLXVIII. egészének alkotmányosságát.

Megvizsgálják a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény VI. fejezetének alkotmányosságát.

Megtámadták a Legfelsőbb Bíróság 1/2005. Büntető jogegységi határozatának alkotmányosságát.

Szóba kerül az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 187. §-ának és a művi meddővé tételről szóló 25/1998. (VI. 17.) NM rendeletnek az alkotmányossági vizsgálata.

Megkérdőjelezték a vállalkozói „körbetartozások” mérséklése céljából történő törvénymódosításokról szóló 2007. évi LXXVIII. törvény 4. § (1) bekezdése „rendelkezéseit a hatálybalépése után benyújtott felszámolási kérelmekre” szövegrésze, valamint a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény 27. § (2) bekezdés a) pontja, illetve (3) bekezdésének második és harmadik mondata alkotmányosságát.

Kedden tűzik napirendre a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény 247. § (3) és (4) bekezdése, valamint a 251. §-a alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában készült határozattervezetet.

Mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség vizsgálata tárgyában készült azt a határozattervezet, amely azt vizsgálja, hogy az Országgyűlés a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvényben, a bíró kizárása kapcsán nem szabályozta megfelelően az eljárás azon alanyait megillető jogorvoslati jogosultságot, akiket az eljárását lezáró érdemi döntéssel szemben nem illet meg rendes perorvoslat.

Hatodszor szerepel napirenden a Büntető törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény 47/A. § (1) bekezdésének alkotmányosságát vizsgáló határozattervezet. A támadott rendelkezés lehetővé teszi a tényleges életfogytig tartó szabadságvesztés büntetés kiszabását.

Megtárgyalják az Állami Számvevőszékről szóló 1989. évi XXXVIII. törvény 9. § (1) és (2) bekezdései, továbbá 14. § (2) és (4)-(13) bekezdései alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában készült határozattervezetet.

Kifogással éltek az Országos Választási Bizottság 331/2009. (VII. 22.) OVB határozata ellen. Az OVB megtagadta a J. Cs. magánszemély által benyújtott országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének hitelesítését. Az íven szereplő kérdés: „Kezdeményezzük az Alkotmány és a kapcsolódó törvények módosítását úgy, hogy országos népszavazást lehessen tartani az Alkotmány módosításáról.”

A keddi teljes ülés végén több végzéstervezetről is tárgyalnak.

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!