Az Alkotmánybíróság az elmúlt évben is világossá tette, hogy a törvényhozás alkotmányos működésének őre, rendelkezik a feladatának ellátásához szükséges eszközökkel és használja is azokat – állítja Paczolay Péter, a Taláros Testület elnöke. A kormány indítványa nyomán az Alkotmánybíróság megkezdte egyes igazságügyi törvények elemzését. Támadják az új hegyközségi törvényt is. Legközelebbi ülés témái.
Alkotmánybíróság ügyforgalma
El kell ismerni: nem unatkoztak. A táblázat nem tartalmazza azt a közel 2500 indítványt, melyet egy adott ügyben nyújtottak be lényegében azonos szöveggel.
Ügyforgalom |
2012. január 1-én folyamatban maradt ügyek |
2012. december 31-ig indult új ügyek |
ÖSSZESEN |
Előzetes normakontroll eljárás |
1 |
1 |
2 |
Utólagos normakontroll eljárás |
16 |
25 |
41 |
Bírói kezdeményezés egyedi normakontroll eljárás iránt |
90 |
65 |
155 |
Alkotmányjogi panasz |
284 |
728 |
1012 |
Az OVB határozatainak felülvizsgálata. ügyszámú ügyek |
21 |
15 |
36 |
A hatásköri összeütközés feloldása |
1 |
- |
1 |
Az Alaptörvény értelmezése |
- |
2 |
2 |
Összesen |
413 |
836 |
1249 |
Befejezett ügyek száma az ügyek típusa szerint, a döntéshozó szervek szerinti bontásban (2012. december 31.) A táblázat adatai tartalmazzák az egyesítés révén befejezett ügyek számát is.
Az eljárást befejező szerv |
Utólagos normakontroll |
Bírói kezdeményezés egyedi normakontroll |
Alk..jogi panasz |
OVB határozatainak felülvizsgálata |
A hatásköri összeütközés feloldása |
Alaptörvény értelmezése |
Egyéb |
Össz. |
Főtitkári előkészítő eljárás során befejezett ügyek |
- |
18 |
182 |
- |
- |
- |
325 |
525 |
Bírói végzéssel befejezett ügyek |
- |
- |
73 |
- |
- |
- |
8 |
81 |
Határozattal |
||||||||
Teljes ülés |
9 |
69 |
34 |
31 |
- |
2 |
- |
145 |
1. öttagú tanács |
- |
2 |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
2. öttagú tanács |
- |
2 |
12 |
- |
- |
- |
- |
14 |
3. öttagú tanács |
1 |
3 |
- |
- |
- |
- |
- |
4 |
Végzéssel |
||||||||
Teljes ülés |
1 |
- |
88 |
2 |
1 |
- |
- |
92 |
1. öttagú tanács |
3 |
- |
70 |
- |
- |
- |
- |
73 |
2. öttagú tanács |
1 |
3 |
191 |
- |
- |
- |
- |
195 |
3. öttagú tanács |
- |
4 |
102 |
- |
- |
- |
- |
106 |
Befejezett ügyek összesen |
15 |
101 |
752 |
33 |
1 |
2 |
333 |
1237 |
A testületek által befejezett ügyek száma előadó alkotmánybírók szerint, a döntés jellege szerinti bontásban (2012. október 31.) A táblázat adatai tartalmazzák az egyesítés révén befejezett ügyek számát is.
Előadó alkotmánybíró |
Érdemi határozattal befejezett ügyek |
Végzéssel befejezett ügyek |
Ósszesen |
Párhuzamos indokolások |
Különvélemények |
Balogh Elemér |
8 |
35 |
43 |
2 |
0 |
Balsai István |
1 |
23 |
24 |
- |
6 |
Bihari Mihály |
6 |
10 |
16 |
- |
- |
Bragyova András |
1 |
20 |
21 |
2 |
4 |
Dienes-Oehm Egon |
3 |
32 |
35 |
- |
6 |
Holló András |
3 |
14 |
17 |
7 |
1 |
Kiss László |
10 |
32 |
42 |
2 |
1 |
Kovács Péter |
2 |
20 |
22 |
1 |
0 |
Lenkovics Barnabás |
13 |
25 |
38 |
- |
4 |
Lévay Miklós |
1 |
31 |
32 |
4 |
3 |
Paczolay Péter |
104 |
125 |
229 |
0 |
2 |
Pokol Béla |
0 |
28 |
28 |
5 |
9 |
Stumpf István |
7 |
8 |
15 |
4 |
5 |
Szalay Péter |
3 |
37 |
40 |
0 |
3 |
Szívós Mária |
3 |
26 |
29 |
0 |
7 |
Öszesen |
165 |
466 |
631 |
27 |
51 |
– Az Alkotmánybíróság az elmúlt évben is világossá tette, hogy a törvényhozás alkotmányos működésének őre, rendelkezik a feladatának ellátásához szükséges eszközökkel és használja is azokat – állítja Paczolay Péter, a Taláros Testület elnöke. Hangsúlyozza:
– Feladata az alaptörvény és az egyéni alapjogok védelme, a jogalkalmazás és a jogalkotás alkotmányossági kontrollja. Ezt természetesen akkor is ellátja, amikor kétharmados parlamenti többségük van a kormányzó pártoknak. A működés hatékonysága szempontjából persze nem lényegtelen körülmény, hogy a kétharmados többség megváltoztathatja az alkotmányt vagy szűkítheti az Ab hatáskörét. Ettől függetlenül nem tehet mást, minthogy határozataiban érvényt szerez az alkotmányosságnak.”
Az Alkotmánybíróság legutóbbi határozataival kapcsolatosan, arra a felvetésre, hogy elefántcsont-toronyban ülnek, melynek révén például a hajléktalanokat újra elfoglalhatták az aluljárókat, továbbá, arra a felvetésre, hogy a választási regisztrációval kapcsolatos határozatuk felerősítették a testületet politizálással vádoló hangját, elmondta:
– Nyilvánvaló ugyan, hogy az Alkotmánybíróság számos határozata politikai következményekkel jár, ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy a testület politikai szempontok szerint dönt. Eddig minden alkalommal az alkotmányjogi szakmai érvek mentén jött létre a többség, és amíg ez így marad, addig nincs ok aggodalomra. A közélet szereplői gyakorta saját politikai érdekeik szerint értékelik az Alkotmánybíróság határozatait, és ezen nincs mit csodálkozni. Azonban a hatáskörgyakorlását megkérdőjelező, megalapozatlan vádaskodásoknak jogállamban nincs helyük. Különösen érthetetlen ez a vád a választási regisztrációval kapcsolatban, amelyet a testület a köztársasági elnök indítványára vizsgált.
Arról, hogy a 15 tagúra növelt testülethez új alkotmánybírók érkeztek és a következő hónapokban további kettő fog csatlakozni, elismerte: a gyors változás, a tagok felének lecserélődése a bíróság működése szempontjából valóban jelentős próbatétel.
(A mostani parlamenti ciklusban nyolc új alkotmánybírót választott az Országgyűlés: 2010-ben Stumpf Istvánt és Bihari Mihályt, 2011-ben Balsai Istvánt, Dienes-Oehm Egont, Pokol Bélát, Szalay Pétert és Szívós Máriát, 2012 decemberében pedig a februárban hivatalba lépő Salamon Lászlót. Holló András alkotmánybíró mandátuma ez év áprilisában jár le, talány még, hogy ki lesz az utódja.)
Állásfoglalást kér a kormány
A kormány indítványa nyomán az Alkotmánybíróság megkezdte egyes igazságügyi törvények elemzését. A kabinet azt kérte a Taláros Testülettől vizsgálja meg, összhangban van-e az alaptörvénnyel a bíróságok szervezetéről és a bírák jogállásáról szóló, tavaly módosított jogszabály.
Tizenhat rendelkezés kapcsán a velencei bizottság októberben fenntartotta azon aggályait, amelyeket fél évvel korábban az eredeti törvény alapján megfogalmazott. Az Európa Tanács véleményező testülete, a velencei bizottság több alkalommal megfogalmazta észrevételeit az igazságügyi törvények kapcsán. Először tavaly márciusban a 2011 novemberében megszavazott bírósági törvények egyes passzusait kifogásolta. Ennek nyomán az Országgyűlés múlt év júliusában módosította a jogszabályokat, majd a velencei bizottság elvégezte az új paragrafusok vizsgálatát is. Tavaly októberben az Európa Tanács szakmai testülete fenntartotta egyes korábbi aggályait. Szerinte a törvény új változata 16 helyen is hibásnak tekinthető.
A velencei bizottság legutóbbi aggodalmai nyomán kereste meg a kormány az Alkotmánybíróságot, és azt kérte, hogy a testület elemezze a bíróságok szervezetéről és a bírák jogállásáról szóló, egyszer már kijavított jogszabályt. A kabinet egyebek mellett azt szeretné tudni, hogy – a velencei bizottság álláspontjának megfelelően – valóban dermesztő hatással lehet-e egyes bírákra, hogy a törvény előírta: a bírák kötelesek a vezetőknek bemutatni elvi jelentőségű ítéleteiket.
Megfontolandónak tartja a kormány annak vizsgálatát is, hogy a bíróságok igazgatására hivatott Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke – a jogszabály szerint – csak a szükséghez képest köteles döntéseit megindokolni. Az Európa Tanács szakmai testülete úgy vélte: ez a rendelkezés korlátozza a vezető elszámoltathatóságát, sértheti a jogállamiság elvét. Szerepel a kifogásolt passzusok között az is, amely szerint az OBH elnöke esetenként maga döntheti el, ki gondoskodjék a helyettesítéséről.
Támadják az új hegyközségi törvényt
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) arra kéri az ombudsmant, hogy forduljon az Alkotmánybírósághoz az új hegyközségi törvény miatt, mert álláspontja szerint a jogszabály több rendelkezése sérti az Alaptörvényt. A HNT szerette volna elérni, hogy a december közepén elfogadott törvényt Áder János köztársasági elnök küldje normakontrollra az Alkotmánybírósághoz, ő azonban aláírta a jogszabályt, amely így hatályba lépett. Ezért fordul a HNT az ombudsmanhoz, és ezzel reményei szerint közvetve az Alkotmánybírósághoz.
Horváth Csaba, a HNT főtitkára szerint sérti az Alaptörvényt, hogy az új hegyközségi törvény megváltoztatta a korábbi egy tag-egy szavazat elvet; hogy magánszemély meghatalmazásával nem gyakorolható a szavazati jog, csak személyesen; továbbá az, hogy a szervezet működésében nem vehetnek részt a felvásárlók. Állítja: hiányoznak azok az átmeneti rendelkezések is, amelyek lehetővé tennék a hegyközségi rendszer folyamatos működését. Példaként említi a borvidéki titkárok helyzetét, akik január 1-jétől a HNT alkalmazásában állnának, ám a jogszabályi hiányosságok miatt nincs munkaszerződésük. Sérelmezi azt is, hogy kikerültek a HNT ellenőrzése alól a földrajzi jelzés nélküli borok, ami szintén piaci anomáliákhoz vezethet, és nem tisztázott az sem, hogy a hegyközségi közgyűlések lebonyolításakor milyen eljárásrendet kell alkalmazni, ami szintén utólagos vitára adhat alkalmat.
Döntésre várva
Az Alkotmánybíróság 1. öttagú tanácsának január 14-i ülésének témái
(Tagjai: Holló András tanácsvezető, Balsai István, Bragyova András, Kiss László, Kovács Péter.)
– A Kúria Kfv. V.35.386./2011/6. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítása és megsemmisítése irányuló alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata – (IV/3310/2012.).
– A Kúria Pfv. VI.21.149/2011/7. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata – (IV/3332/2012.).
– A Győri Törvényszék 3.Bf.109/2012. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata – (IV/3411/2012.).
– A Budapest Főváros Közgyűlésének a Fővárosi Szabályozási Kerettervről szóló 46/1998. (X. 15.) Főv. Kgy. rendeletének a II. kerület, 50. 861. hrsz-ú, természetben a Rézsű utca 84. szám alatti ingatlanra vonatkozó E-TG turisztikai erdő keretövezeti besorolása, valamint a Fővárosi Bíróság 5.K.31.383/2009/14. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszok befogadhatóságának vizsgálata – (IV/2639/2012.).
– A településtervezési és az építészeti-műszaki tervezési, valamint az építésügyi műszaki szakértői jogosultság szabályairól szóló 104/2006. (IV. 28.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése b) pontja alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata – (IV/2666/2012.).
– A Balatonszárszó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2005. (IV. 28.) Balatonszárszó helyi építési szabályzatáról szóló rendelete 15. § (2) bekezdése, valamint a Legfelsőbb Bíróság Pfv. IV. 21. 228/2011/4. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszok befogadhatóságának vizsgálata – (IV/2676/2012.).
– A Kúria Kfv. I.35.429/2011/12. számú ítéletével szemben előterjesztett alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata – (IV/3463/2012.).
– Ikrény Község Önkormányzatának a helyi építési szabályzatról szóló 15/2000. (XII. 22.) rendeletével összefüggő alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata – (IV/2705/2012.).
– A közkegyelem gyakorlásáról szóló 2012. évi XII. törvény alaptörvény-ellenessége tárgyában benyújtott alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata – (IV/3365/2012.).
– A közkegyelem gyakorlásáról szóló 2012. évi XII. törvény alaptörvény-ellenessége tárgyában benyújtott alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata – (IV/3366/2012.).
– A közkegyelem gyakorlásáról szóló 2012. évi XII. törvény alaptörvény-ellenessége tárgyában benyújtott alkotmányjogi panasz befogadhatóságának vizsgálata – (IV/3367/2012.).