Tizenöt miniszterével, húsz államtitkárával karöltve, hivatalosan is véget ér ma a Bajnai-kormány pályafutása. A miniszteri tárcák száma az eddigi tizenötről nyolcra csökken. A Fidesz-KDNP hétfőre tervezi az átadás-átvétel lebonyolítását. Ők mennek - ők jönnek!
Elfogadta a minisztériumok felsorolásáról szóló törvényjavaslatot az Országgyűlés. A jogszabály szerint a miniszteri tárcák száma az eddigi tizenötről nyolcra csökken, és törvényi szinten szabályozzák a kormányzati jogutódlás eddig szokásjogon alapuló átadás-átvételi eljárását, amely már a most távozó kormányra is vonatkozik. A törvény szerint a távozó miniszterek nem ruházhatják át ezt a hatáskört, személyesen kell átadniuk utódjuknak részletes elszámolást tartalmazó nyilatkozattal tárcájuk vezetését. A képviselők az egyszerű többséget igénylő részét 302-en támogatták, 40-en elutasították, (38 MSZP és 2 Jobbik) 13-an pedig (LMP, és meglepetésre Demeter Ervin, Fidesz) tartózkodtak. Az előterjesztést kétharmados többséget igénylő része 297 igen, 7 nem (Jobbik) szavazat és 51 tartózkodás (MSZP, LMP, és meglepetésre Demeter Ervin, Fidesz) mellett jutott zöld úthoz. A törvény megfelelően rendezi a megszűnő, illetve az átszervezett minisztérium által ellátott feladatköröknek az új minisztériumi struktúrába való beillesztését, amely egyben a minisztériumok közötti jogutódlás alapját is jelenti, ideérve a foglalkoztatott köztisztviselők közszolgálati jogviszonya tekintetében beálló munkáltatói jogutódlást is. Elfogadta a Tisztelt Ház a központi államigazgatási szervekről, valamint a kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról (az MSZP és az LMP egységes ellenállása ellenére) szóló előterjesztést is.
Ők mennek...
15 miniszterével, 20 államtitkárával karöltve, hivatalosan is véget ér szombaton a Bajnai-kormány pályafutása. (76-an remélték az elmúlt négy esztendőben a Gyurcsány Ferenc vagy Bajnai György Gordon által fémjelzett kabinetben - többen mindkettőben -, hogy fényes cselekedeteik révén beírják nevüket a történelemkönyvbe, s mindemellett karrierjük és életszínvonaluk jelentős javulását sem tekintették mellékes cselekedetnek. A választás igazolta: jobb mihamarabb elfelejteni őket.)
1 | Bajnai Gordon | MINISZTERELNÖK |
2 | Balázs Péter | Külügyminiszter |
3 | igazságügyi és rendészeti miniszter | |
4 | Gráf József | földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter |
5 | önkormányzati miniszter | |
6 | szociális és munkaügyi miniszter | |
7 | oktatási és kulturális miniszter | |
8 | Hónig Péter | közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter |
9 | Juhász Gábor | polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter |
10 | társadalompolitika összehangolásáért felelős tárca nélküli miniszter | |
11 | Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter | |
12 | Pénzügyminiszter | |
13 | Szabó Imre | környezetvédelmi és vízügyi miniszter |
14 | honvédelmi miniszter
| |
15 | nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter | |
16 | önkormányzati miniszter | |
ÁLLAMTITKÁROK | ||
1 | Arató Gergely | oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár |
2 | Avarkeszi Dezső | igazságügyi és rendészeti minisztériumi államtitkár |
3 | Baja Ferenc | Miniszterelnöki Hivatal államtitkára |
4 | Burány Sándor | nemzeti fejlesztési és gazdasági minisztériumi államtitkár |
5 | Csizmár Gábor | társadalompolitika összehangolásáért felelős tárca nélküli miniszter államtitkára |
6 | Gőgös Zoltán | földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár |
7 | Hegedüs Dóra | Miniszterelnöki Hivatal államtitkára |
8 | Iváncsik Imre | polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányításában közreműködő államtitkár |
9 | Jauernik István | önkormányzati minisztériumi államtitkár |
10 | Katona Tamás | Pénzügyminisztériumi államtitkár |
11 | Kling István | környezetvédelmi és vízügyi minisztériumi államtitkár |
12 | Korózs Lajos | szociális és munkaügyi minisztériumi államtitkár |
13 | Oláh Lajos | közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár |
14 | Simon Gábor | szociális és munkaügyi minisztériumi államtitkár |
15 | Szabó Vilmos | külügyminisztériumi államtitkár |
16 | Tordai Csaba | Miniszterelnöki Hivatal államtitkára |
17 | Ujhelyi István | Miniszterelnöki Hivatal államtitkára |
18 | Vadai Ágnes | honvédelmi minisztériumi államtitkár |
19 | Varju László | nemzeti fejlesztési és gazdasági minisztériumi államtitkár |
20 | Vojnik Mária | egészségügyi minisztériumi államtitkár |
Ők jönnek...
Orbán Viktor hivatalosan már bemutatta leendő kormányának tagjait. A Fidesz–KDNP szövetség kijelölt kormányfője elsőként arról beszélt, mi az, amit felfogásuk szerint az emberek elvárnak a leendő magyar kormánytól. Hangsúlyozta: a választópolgárok döntése nem egyszerűen egy kormány megalakításáról szólt, hanem a kétharmados parlamenti eredménnyel megalapítottak egy új gazdasági, és politikai rendszert. Ennek része a kormány, amely feladata a nemzeti ügyek képviselete, illetve megvalósítása. Az elmúlt időszakban „mindenki számára alapélmény volt", hogy a magyar kormányzati rendszer egyre rosszabb hatásfokkal működött, ezért minőségileg is kell javítani a központi közigazgatás működését. Ennek egyik része az új minisztériumi struktúra, amely akkor jelenthet megoldást, ha sikerül a céljukat tekintve hasonló tárcák működését összehangolni. Hozzátette: az új struktúra lehetőséget ad arra, hogy a kormányzati munkában ne az ágazati lobbik ütközzenek egymással. A leendő miniszterekről szólva elmondta: megfelelő kvalitásokkal és jártassággal rendelkeznek, tapasztalt vezetők. Készen állnak arra, hogy az új politikai és gazdasági rendszer követelményeinek eleget tegyenek, azaz döntéseket hozzanak, és azokért vállalják a felelősséget.
Az új kabinetnek nyolc minisztere, két miniszterelnök helyettese és természetesen miniszterelnöke is lesz. Elvileg már szombat délutántól, de legkésőbb hétfőtől már új kabinet irányíthatja Magyarországot! A tervek szerint Orbán Viktor szombaton teszi le a miniszterelnöki esküt, majd javaslatot tesz Sólyom László köztársasági elnöknek a miniszterek kinevezésére, és ha az államfő kinevezi a tárcavezetőket, akkor ők is elfoglalhatják a bársonyszéket. A Fidesz-KDNP hétfőre tervezi az átadás-átvétel lebonyolítását. A jogszabály egyértelműen rendelkezik arról, hogy erre az átadó hatáskörének megszűntét követő 3 napon belül kell sort keríteni. Feltehetően az új kormány megalakulása utáni első munkanapon, május 31-én hétfőn minden minisztériumban megtörténik.
Miniszterelnök
Orbán Viktor Orbán Viktor 1963-ban született Székesfehérvárott. 1986-ban vette feleségül Lévai Anikó ügyvédnőt, akivel öt közös gyermeket nevelnek. 1981-ben érettségizett a székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium angol tagozatos osztályában. Egy év sorkatonai szolgálat után 1982-ben nyert felvételt Budapestre, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi karára, ahol 1987-ben szerzett diplomát. 1988. március 30-án társaival megalapította a Fiatal Demokraták Szövetségét (Fidesz). 1989 októberéig a párt szóvivője, ezt követően egy éven át az országos választmány tagja lett. 1990 májusa és 1993 májusa között pártja frakcióvezetője volt. 1993 májusában a Fidesz elnökévé választották, tisztségében az 1994-ben és 1995-ben is megerősítették. 1998-ban a Fidesz megnyeri a választásokat, így Orbán Viktor - mindössze 36 évesen - lett a Fidesz-FKgP-MDF-kormány miniszterelnöke. Kormányzása alatt, 1999. február 9-én az Országgyűlés nagy többséggel döntött Magyarország NATO-csatlakozásáról. A 2002-es választások azonban - a közvélemény-kutatási adatokat meghazudtolva - a párt vereségével végződtek. Orbán Viktor ezt követően kis időre eltűnt a közéletből, majd a párt elnökeként tért vissza a politika porondjára. 2002. áprilisban a Fidesz-MDF közös országos lista vezetőjeként lett az Országgyűlés tagja. A 2006. évi országgyűlési választásokon Pest megyei területi listán szerzett mandátumot. 2006. május 6-tól a Fidesz frakcióvezető helyettese. |
Miniszterelnök-helyettes
Orbán Viktor, a kormányfői poszt várományosa bejelentette: Semjén Zsolt, a KDNP elnöke elfogadta a felkérést a miniszterelnök-helyettesi posztra, ami szavai szerint egy általános miniszterelnök-helyettesi munkát jelent. A nemzetpolitika, egyházügyek tartoznak hozzá. Összetett feladat vár tehát Semjén Zsoltra, hiszen minden magyarra figyelnie és minden magyar érdekét szolgálnia kell.
Semjén Zsolt Semjén Zsolt 1962. augusztus 8-án született Budapesten. Nős, felesége középiskolai énektanár, karvezető és egyházzenész. Három gyermekük született. 1981-ben érettségizett a budapesti Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban. 1981 és 1984 között hivatalsegéd a budapesti Kisipari Termeltető Vállalatnál. 1990-ben a Pázmány Péter Római Katolikus Hittudományi Akadémián teológusként végzett. 1990 és 1994 között az Országgyűlés Hivatalának alkalmazottja, a KDNP-frakció hivatalvezetője, frakciótitkára és szóvivője volt. 1992-ben az ELTE-n szociológus diplomát szerzett. 1996-ban címzetes egyetemi docens kinevezést kapott. 1989. március 10-én a KDNP alapító tagja. 1990-ben a KDNP országos elnökségi tagja, 1993-1994 között az országos fegyelmi és etikai bizottság elnöke, 1990-1991-ben az intézőbizottság tagja, az I-II. kerületi KDNP-szervezet elnöke. 1997-ben rövid ideig a párt alelnöke volt. 1995-1997 között a KDNP frakcióvezető-helyettese. 2003 óta a Fidesszel szövetséges KDNP elnöke és 2006 óta frakcióvezetője. Az előző Orbán-kormányban a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának egyházi ügyekben illetékes helyettes államtitkári posztját töltötte be. 2002. áprilisban Fidesz-MDF közös országos listáról szerzett újabb mandátumot. 2006. május 30-tól az emberi jogi, kisebbségi, civil- és vallásügyi bizottság tagja. |
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (kancellária)
A volt Miniszterelnöki Hivatal, valamint a társadalompolitika összehangolásáért felelős tárca nélküli miniszter feladatainak, illetve az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, az
Önkormányzati Minisztérium egyes feladatainak ellátására jön létre a Közigazgatási és
Igazságügyi Minisztérium.
Vezetője Navracsics Tibor is gyakorlatilag általános miniszterelnök-helyettes lesz. A "tisztább hatásköri elrendezéssel és felelősségi viszonyokkal" megpróbáljuk átláthatóbbá is tenni a közigazgatást - hangsúlyozta. Mint mondta, eddig a minisztériumok egy-egy részterületet képviseltek, és a kormányfő, illetve a kormány plenáris ülésének dolga volt valamilyen összhangot teremteni a részérdekek között. „Most ezt a döntéshozatali szintet eggyel lejjebb csúsztatjuk. A miniszterek feladata lesz az, hogy a saját minisztériumukon belül a különböző ágazati politikák között teremtsék meg a harmóniát, és csak azok a kérdések kerüljenek a kormány plenáris ülése vagy a miniszterelnök elé döntésre, amelyek nem dőlnek el alsóbb szinten." Kifejtette: miközben a professzionális közigazgatás működésében a hatékonyság érvényesítéséért központosítást hajtanak végre, addig a kormányzati politikai döntéshozatalban decentralizálnak, a miniszterek ugyanis sokkal nagyobb felelősséggel tartoznak majd a saját területükön belüli ügyek megoldásáért.
Navracsics Tibor Navracsics Tibor 1966-ban született Veszprémben. Az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán 1990-ben szerzett diplomát. Ezt követően a Veszprémi Városi Bíróságon, a bírói szakvizsga letétele után pedig a Veszprém Megyei Önkormányzatnál dolgozott. 1993-1997 között a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen volt tanársegéd. 1994-ben végzett az ELTE Jogi Továbbképző Intézetében jogász-politológus szakon. Az 1996-97-es tanévben egy ösztöndíj segítségével Angliában, Brightonban tanított a Sussex Egyetem Sussex Európai Intézetében. 1997 óta előbb adjunktusként, majd a mai napig docensként oktat az ELTE Állam- és Jogtudományi Karának Politikatudományi Intézetében 1999-ben doktorált politikatudományból. 1999-2002-ig a Miniszterelnöki Hivatal Sajtó- és Információs Főosztályának vezetője volt. 2003-tól a Fidesz elnöki kabinetfőnöke, majd 2006 májusától az országgyűlési frakció vezetője. 1996-tól a Magyar Politikai Intézet Egyesület alelnöke, 1999-től a Politikatudományi Szemle szerkesztőbizottságának tagja; 2001-tól a Magyar Politikatudományi Társaság elnökségi tagja. |
Külügyminisztérium
Martonyi János Martonyi János 1944. április 5-én született Kolozsvárott. Nős, két felnőtt gyermeke és négy unokája van. Az állam- és jogtudományok doktora ("summa cum laude", 1967), az állam- és jogtudományok kandidátusa (1975). 1969-től vállalati jogtanácsos, 1979-től kereskedelmi titkár Brüsszelben, 1984-től osztályvezető, majd főosztályvezető a Külkereskedelmi, illetve Kereskedelmi Minisztériumban. 1989-1990 között privatizálási kormánybiztos volt. 1990-1991 között közigazgatási államtitkár a Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Minisztériumában; 1991-1994 közigazgatási államtitkár a Külügyminisztériumban. 1994-1998 között ügyvéd, a Baker&McKenzie nemzetközi ügyvédi cég irodavezető partnere, európai igazgatóságának tagja. 1987-től oktat az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán; 1997-től tanszékvezető egyetemi docens, majd 2000-től tanszékvezető egyetemi tanár a Szegedi Tudományegyetemen. 1995-1998 vendégprofesszor a Brugge-i és Natolin-i (Varsó) Európa Egyetemen, 1996-ban a Közép-Európa Egyetemen. 1998-2002 között már betöltötte a külügyminiszteri posztot, a kormányváltás után főfoglalkozású egyetemi tanár és ügyvéd lett. |
Belügyminisztérium
A megszűnő Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, az Önkormányzati Minisztérium valamint a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium egyes feladatainak illetve a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter feladatainak ellátására hozzák létre a Belügyminisztériumot.
Pintér Sándor Pintér Sándor 1948. július 03-án született Budapesten. Pályafutását a Belügyminisztérium gépkocsivezetőjeként kezdte, majd 1972-ben rendőrségi szolgálatba lépett, először segédnyomozó volt Zuglóban. Közben járt a BME Gépészmérnöki Karára és a Rendőrtiszti Főiskolára is. 1978-ban diplomázott a főiskolán. 1986-ban jogi diplomát is szerzett. 1985-ben került a Budai Rendőrkapitányságra bűnügyi osztályvezetőnek, majd megbízott kapitányságvezetőnek. 1988-ban átirányították a Pest Megyei Főkapitánysághoz, ahol a vizsgálati osztály vezetőjévé nevezték ki. 1990 és 1991 között a Pest megyei főkapitány közbiztonsági helyettesévé léptették elő. 1991-ben Budapest rendőrfőkapitánya lett, majd kinevezték országos főkapitánnyá, öt év után azonban nyugállományba vonult. 1991-ben vezérőrnaggyá, majd 1993-ban altábornaggyá nevezték ki. Nyugdíjazása után őrző-védő céget alapított, majd 1997-ben az OTP Bank Rt. biztonsági tanácsadója, illetve igazgatóságának tagja lett. |
Nemzetgazdasági Minisztérium
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium, az Önkormányzati Minisztérium valamint a Szociális és Munkaügyi Minisztérium egyes feladatainak, illetve a Pénzügyminisztérium feladatainak ellátására hozzák létre a Nemzetgazdasági Minisztériumot. .
Égető szükség van a gazdaságpolitikai fordulatra. A pénzügypolitika három fő feladata az államadósság szintjének csökkentése, a fenntartható államháztartási deficitcél elérése és az euró bevezetése - mondta Matolcsy György nemzetgazdasági miniszterjelölt a kinevezését megelőző meghallgatáson az országgyűlés költségvetési bizottságában. Szerinte jelenleg 12 éves beruházási és 16 éves foglalkoztatási mélyponton van a gazdaság, leírhatatlan a veszteség az 1998 és 2002 közötti időszakhoz képest. Az új gazdaságpolitikának talpra kell állítania a gazdaságot, újra kell indítania a növekedést. Szigorú, takarékos költségvetést ígért. Olyan politikára van szükség, amely csökkenti a bürokráciát, az adót, növeli a foglalkoztatást. Hangsúlyozta: magyar gazdaság Achilles-sarka az, hogy egymillió fővel van kevesebb adózó munkahely, mint amennyi szükséges lenne az egyensúlyhoz és az államadósság csökkentéséhez. A legelső feladat a foglalkoztatási szint növelése lesz. Kiemelte: az a dogma, hogy a piac önszabályozó, már megdőlt, de a világból minden okos megoldást készek átvenni. A pénzintézeti szerkezetet át kell alakítani, legalább 50 százalékos magyar tulajdoni arányra lenne szükség. Szerinte a pénznek van szaga, és a tulajdonnak is van szaga, ezt a válság megmutatta. Magyar tőkére és magyar pénzintézeti csoportokra van szükség. Mindent meg kell tenni, hogy szabályozzák és arra ösztönözzék a pénzintézeti rendszert, hogy az MNB-ben tartott pénzügyi letét helyett a vállalkozói szektort támogassák hitelekkel. Szerinte szakítani kell azzal az illúzióval, hogy elsősorban a külső forrásokra kell építeni a magyar gazdaság növekedését. Nem fog leállni a külföldi tőkebefektetés, és mindent meg is fognak tenni, hogy munkahelyteremtő, modern technológiát hozó beruházások megjelenjenek, de a belső beruházásokat is ösztönözni kell. Ehhez az olcsó hitelkínálat szükségessége is nélkülözhetetlen. Jelentős célkitűzésként említette: az új kormány öt eszközzel kívánja segíteni a pénzügypolitikát: a bürokrácia és az adószint csökkentésével, belföldi piacteremtéssel, az uniós források gazdaságba való átcsoportosításával és olcsóbb hitellehetőséggel. A munkát terhelő adók: személyi jövedelemadó, járulékok csökkentése segíti a versenyképesség javulását, mivel ezen a területen a magyar adószint jóval meghaladja a térség országainak adóterhelését. A bürokráciára fordított összeg pedig, amelynek nagy részét a vállalkozások fizetik, eléri évente a 2800 milliárd forintot, - ezt 30 százalékkal kívánják csökkenteni. Jelezte: a mikro, kis- és középvállalkozások alultőkésítettek, ennek megoldásaként a az Európai Unióból érkező forrásokat át kell csoportosítani, a gazdasági fejlesztésre kell felhasználni.
A parlament gazdasági bizottsága 3 nem (MSZP), 5 tartózkodás (Jobbik és LMP) és 18 igen szavazat mellett támogatta Matolcsy György miniszteri kinevezést
Matolcsy György Matolcsy György 1955. július 18-án született Budapesten. A budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem ipari karán szerzett diplomát 1977-ben. 1978-ban a Pénzügyminisztériumba került. 1985-től a Pénzügykutató Intézetben a tulajdonreform lehetőségeit vizsgálta. 1989 végén a Magyar Demokrata Fórum elnökének felkérésére Matolcsy György bekapcsolódott egy későbbi kormányprogram kidolgozásába. 1990 májusában Antall József miniszterelnök személyes gazdasági tanácsadójává nevezte ki, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára, egyben a Gazdaságpolitikai Titkárság vezetője és a Gazdasági Kabinet titkára lett. 1990 decemberében államtitkári tisztségéről lemondott. A Fidesz gazdasági szakértőjeként 1998-ban ő készítette a párt gazdasági programját. 1998 végétől Orbán Viktor miniszterelnök gazdasági tanácsadó testületének tagja. |
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
A korábbi Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium a továbbiakban Nemzeti
Fejlesztési Minisztérium néven működik tovább.
Fellegi Tamás meghallgatásán elmondta: „Olyan feladatra kaptam felkérést, amit nem lehetett visszautasítani". Ígérte: jelentős változások várhatók a fejlesztéspolitikában, de csak az átadás-átvétel után derül ki, hogy mire lesz pénz. Bejelentette: haladéktalanul hozzákezdenek a kormány megalakulása után egy vagyonmérleg összeállításához. A közbeszerzéseknél jelen lévő korrupciót egyszerűsítéssel, akarják visszaszorítani. Az energiapiac árszabályozását felül fogják vizsgálni, hosszú távú nemzeti energiastratégiát, a függőség és a rendszerszintű veszteségek csökkentését szeretnék elérni. A bioenergia felhasználását könnyíteni szeretnék. Hangsúlyozta: mindenfajta privatizáció kizárt ezen a területen. Az új vagyongazdálkodási rendszerben más vagyonkezelők is szerepet fognak kapni. Ilyen lesz a Magyar Fejlesztési Bank, de állami tulajdonú vagyont nem privatizálhat. A közlekedésről kijelentette: a közösségi közlekedést akarják versenyképessé tenni, és a kötött pályás közlekedést fogják előnyben részesíteni. A Magyar Posta szólva elmondta: a vidékhez való viszonyulás szimbóluma. Nemzeti értéknek kell tekinteni. Ahol csak lehet, újból megnyitják a kispostákat. A postai liberalizációra fel kell készülni, nem szabad hagyni, hogy a külföldi konkurencia megszerezze a piacot a magyar posta elől. De a profit nem az elsődleges cél, a közösségek érdekeire is figyelni kell.
A gazdasági bizottság 18 igen, 6 nem szavazat és 1 tartózkodás mellett támogatta Fellegi Tamás miniszteri kinevezését.
Fellegi Tamás Fellegi Tamás László Budapesten született 1956. január 7-én. Nős, felesége Szokolszky Ágnes pszichológus, házasságukból két fiúgyermek született. 1974-ben érettségizett a Trefort Ágoston Gimnáziumban. 1976-ban vették fel az Eötvös Loránd Tudományegyetem Jogtudományi Karára, ahol 1981-ben diplomázott. 1985-ben ösztöndíjjal a Harvard Egyetemen tanult. 1993 és 1994 között főállásban a Fidesz elnökének volt politikai tanácsadója. 1996 és 2000 között a MATÁV Rt. ágazati igazgatója, majd a telekommunikációs vállalat kormányzati kapcsolatokért és szabályozói tevékenységéért felelős vezérigazgató-helyettese lett. 2009-ben megalapította az Infocenter.hu Médiabefektetési Zrt. nevű vállalkozását, amelynek ügyvezetője és többségi tulajdonosa. Az Infocenter.hu Zrt., amely egy médiabefektetési vállalkozás, 100 százalékos tulajdonosa a Heti Válasz kiadójának, valamint a Lánchíd Rádiónak, illetve kisebbségi tulajdonosa a Class FM országos kereskedelmi rádiónak. |
Nemzeti Erőforrás Minisztérium
Nemzeti Erőforrás Minisztérium néven egyesül az Oktatási és Kulturális Minisztérium, az
Egészségügyi Minisztérium és a Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
A kultúra képviselete magasabb szintre került a Nemzeti Erőforrás Minisztériumában - hangsúlyozta Réthelyi Miklós miniszterjelölt meghallgatásán az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottságában. Emlékeztetett: a kultúrát, az oktatást, az egészségügyet, a sportot és a szociális ügyeket összefogó, egységes tárca előzmények nélküli a magyar közigazgatás történetében, az öt ágazat azonban számos szálon kapcsolódik egymáshoz. Elmondása szerint a kormányzat egy sokszínű, strukturált kulturális intézményrendszert kíván működtetni, és ennek érdekében együttműködik a kulturális élet valamennyi szereplőjével. A döntések előkészítésébe minden esetben bevonják az adott ágazat, szakma képviselőit. Kitért a kulturális decentralizáció fontosságára is. Hangsúlyozta: mind az oktatás-, mind a kulturális politikának figyelemmel kell lennie a legkisebb településekre is, ezzel elősegítve, hogy megmaradjon a vidék megtartóereje. Hangsúlyozta: a Nemzeti Erőforrás Minisztériumának feladatai közé tartozik a határon túli magyarság kultúrájának ápolása is, különös tekintettel a magyar vonatkozású múzeumi és levéltári anyag fennmaradásának biztosítására. Megjegyezte: a kultúrára fordítható közpénzek ésszerű felhasználása hosszabb távon a társadalmi összefogás biztosítéka, ezért a forráselosztásnál a tárca csak a művészi és nemzeti érdekeket fogja figyelembe venni, az ideológiát és a pártpolitikát igyekszik majd figyelmen kívül hagyni. A kultúra finanszírozásáról szólva elmondta: olyan adópolitikát kell kialakítani, amely lehetővé teszi a magánszektor bevonását, de ez nem jelentheti az állam kivonulását. A kultúra fontos szerepet tölt be a gazdaságban, elsősorban az idegenforgalomban, ezért át kell tekinteni, hogy a turizmusból származó bevételek miként szolgálhatják a kulturális fejlesztéseket, az örökségvédelmet, - tette hozzá, de át fogják tekinteni a nagy kulturális intézmények működését, vezetőik kinevezésének körülményeit és munkáját is. Zárszavában felhívta a figyelmet többek között a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat tevékenysége és a könyvkultúra fejlesztését célzó Márai Program újragondolásának szükségességére is.
Meghallgatása után a kulturális és sajtóbizottság 12 kormánypárti képviselő igen szavazatával és 4 ellenzéki képviselő tartózkodásával Réthelyi Miklós miniszteri kinevezését javasolta.
Réthelyi Mikós Réthelyi Miklós 1939-ben született. A pécsi orvosi egyetemen végzett Szentágothai János kezei alatt, akivel együtt került Budapestre a Semmelweis Orvostudományi Egyetem (SOTE) Anatómiai Intézetéhez. 1991-ben négy jelölt közül őt választották meg a SOTE rektorának, a posztot négy évig töltötte be. 1995-től öt évig a SOTE Egészségügyi Menedzserképző Központját vezette, de 1994-2004 között a Semmelweis Egyetem Anatómiai, Szövet- és Fejlődéstani Intézetének igazgatója is volt. 2000 óta a Semmelweis Egyetem, Szentágothai János Idegtudományok Doktori Iskoláját vezeti. Dolgozott és tanított Ukrajnában, Párizsban és több alkalommal az Egyesült Államokban is. Két esetben vállalt államigazgatási pozíciót: 1990-ben a népjóléti tárca főosztályvezetője volt, 1998-1999 között az Oktatási Minisztérium Tudományos Ügyek Főosztályát vezette. |
Vidékfejlesztési Minisztérium
Vidékfejlesztési Minisztérium néven egyesül a Környezetvédelmi és Vízügyi
Minisztérium és a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium.
Fazekas Sándor Fazekas Sándor Karcagon született 1963. május 03-án. Nős, felesége Fazekas Irén, adminisztrátor. Gyermekeik Sándor (1991) és Bence (1993). Általános iskolai tanulmányait Kenderesen, középiskolai tanulmányait Kisújszálláson végezte. Szegeden a jogi egyetemet Cum Laude eredménnyel végezte. Az egyetem után a SZIM Karcagi Gépgyár Rt-nél jogtanácsos volt. 1990 óta Karcag város polgármestere. 1994-1998 között megyei önkormányzati képviselő volt, jelenleg is tagja a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzatnak, 2002 óta, mint a Fidesz frakcióvezetője. 1998-2002 között országgyűlési képviselőként dolgozott, mint frakcióvezető helyettes. A Fidesz önkormányzati tagozatának alelnöke. 1990 óta Karcagon egyéni önkormányzati körzetben látja el a képviselői teendőket. A 2006. évi országgyűlési választásokon Jász-Nagykun-Szolnok megyei területi listán nyert mandátumot. A leköszönő parlament a költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottság tagja. Hobbija az utazás, kerékpározás, olvasás. |
Honvédelmi minisztérium
A magyar honvédség több tekintetben utat tévesztett, sok feladatra, amelyeket a törvény meghatároz a számára, csak korlátozott mértékben képes - hangsúlyozta Hende Csaba leendő honvédelmi miniszter az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának ülésén. Hiányosak például azok a képességek, amelyek az ország védelmét garantálnák, nem megfelelő a felszerelés és a kiképzés, ráadásul morális válság is megrázta a honvédséget és a minisztériumot. „Akkor lehetek sikeres, ha ezt a morális válságot felszámolom és a közbizalmat helyreállítom". Kiemelte: a következő években GDP-arányosan nőnie kell a honvédelmi kiadásoknak, és ebből következően többnek kell jutnia a katonai titkosszolgálatoknak is. Fel kell gyorsítani az önkéntes haderő kialakítását és feltöltését, hiszen a honvédségben több olyan beosztás is van, amelyre akár időlegesen is lehetne önkénteseket alkalmazni. A külföldi missziókban való szerepvállalásról azt mondta, hogy ez nagyon fontos terület. A legfontosabb a személyes biztonság fokozása, ezért mihamarabb meglátogatja majd az afganisztáni kontingenst, és éppen a biztonságukról fog érdeklődni, „mert vannak nyugtalanító jelek". A katonai titkosszolgálatokról annyit közölt, hogy nem tervez semmilyen szervezeti változást.
Hende Csaba honvédelmi miniszterré való kinevezését a bizottság 7 igen és 1 tartózkodás mellett támogatta.
Hende Csaba Hende Csaba 1960. február 5-én született Szombathelyen. Nős, felesége tanítónő Zugligeten. Két iker leánygyermekük született. 1978-ban a szombathelyi Nagy Lajos Gimnáziumban érettségizett. 1983-ban az ELTE jogi karán szerzett diplomát. Szombathelyen a 2. számú ügyvédi munkaközösségben kezdte jogászi pályáját; 1984-től ügyvédjelölt, 1986-ban szakvizsgázott, 1987-1991-ig ügyvéd. 1991 és 1994 között kabinettitkár a Honvédelmi Minisztériumban. 1994-től 1998-ig újra Szombathelyen dolgozott, mint egyéni ügyvéd. 1990 és 1997 között az Apáczai Csere János Alapítvány tagja. 1988. novemberben belépett a Magyar Demokrata Fórumba, 1990-1991-ben a szombathelyi szervezet elnöke, 1990-től 2002-ig a Vas megyei, 1993-1996-ban országos választmányi tag. 1993-tól 1996-ig az MDF országos etikai biztosa, 1996-tól 2002-ig a párt országos elnökségi tagja, 1999-től 2001-ig országos alelnök, 2001-2002-ben általános alelnök. 2002-től Orbán Viktor felkérésére a polgári körök mozgalmának országos irányítója. 2002. áprilisban a Fidesz-MDF közös országos listáról bejutott az Országgyűlésbe, ahol a mentelmi, összeférhetetlenségi és mandátumvizsgáló bizottság tagja volt. |
Államtitkárok
A távozó Bajnai-kormányban államtitkárok száma 20. Értesüléseink szerint a második Orbán-kormány közel több államtitkárt foglalkoztatna. Az egyes területkért felelős államtitkárok mellett minden tárcánál lesz egy politikai - más néven parlamenti -, illetve egy közigazgatási államtitkár. A politikai államtitkár helyettesíti a minisztert az Országgyűlésben és a kormányüléseken. A közigazgatási államtitkár az apparátusért, a jogszabály-előkészítésért felel. A Fidesz előre jelezte, hogy visszaállítják a Gyurcsány-kormány idején megszűntetett közigazgatási államtitkári rendszert. A párt szerint ezzel a minisztériumok irányításában jobban érvényesülnek a szakmai szempontok. Kilétüket még homály fedi, mendemondák kísérik. Amit már bejelentettek: Varga Mihály államtitkár kabinetfőnökként a kormányfő munkáját felügyelő és szervező Miniszterelnökséget vezeti.
Varga Mihály Varga Mihály 1965. január 26-án született Karcagon. Nős, felesége vegyész, három gyermekük született. 1983-ban a karcagi Gábor Áron Gimnáziumban érettségizett. 1989-ben az MKKE áruforgalmi szakán szerzett oklevelet. A diploma megvédése után a Budapesti 43. sz. Állami Építőipari Vállalatnál gazdasági revizor, majd 1990-ben Szolnokon a Kelet-magyarországi Vízügyi Tervező Vállalat munkatársa. 1988 decemberében csatlakozott a Fiatal Demokraták Szövetségéhez, az első Szolnok megyei Fidesz-csoport alapítója Karcagon. 1990 decemberétől tagja a Fidesz Országos Tanácsa Elnökségének. 1993-ban a Jász-Nagykun-Szolnok megyei szervezet elnökévé választották. 1994-től a Fidesz alelnöke, a párt gazdasági kabinetjének a vezetője. 1994-től 2003-ig országos alelnök, választmányi tag, a gazdasági kabinet irányítója. 2005. június 11-től a párt gazdaságpolitikáért felelős alelnöke. A törvényhozásban 1995-től 1998-ig frakcióvezető-helyettes. 1998. július 14-től 2000. december 31-ig a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára; 2001. január 1-től 2002. május 27-ig pénzügyminiszter. 2002-ben megvédte karcagi egyéni mandátumát. Kormányzati megbízatása lejártával átvette a költségvetési és pénzügyi állandó bizottság vezetését. |