Alkotmánybíróság – bíborban-bársonyban sem könnyű...

Nincs politikai szándék az Alkotmánybíróság létszámának 11-ről 15-re emelése mögött, nem tudja a megnövekedett munkaterhet a jelenlegi létszámban elvégezni. Február óta vár a Biszku-ügyben eljáró bíró az állásfoglalásra. Legfrissebb döntések. A május 23-24-i teljes ülés napirendje.

Nincs politikai szándék az Alkotmánybíróság létszámának 11-ről 15-re emelése mögött - jelentette ki vezérszónoki felszólalásában a Varga István az alkotmánymódosítási javaslat megkezdődött parlamenti vitájában. A kormánypárti politikus szerint: „Azok a baloldalon ülő képviselők, akik nyolc éven át romba vitték a költségvetést próbálják most megzavarni, hogy a romokat eltakarítsuk. Az Alkotmánybíróság nem tudja a megnövekedett munkaterhet a jelenlegi létszámban elvégezni. A magasabb létszám lehetővé teszi egyes ügyekben a háromfős tanácsok általi döntéshozatalt, ennek nyomán pedig a jelentős ügyhátralék ledolgozását. "Nem mond igazat az, aki szerint csökken az Alkotmánybíróság hatásköre, - ellenkezőleg, kiterjesztjük azt! A testület az önkormányzati jogszabályok normakontrollját is elvégezheti, és a jogalkalmazás felett is átveszi az ellenőrzést."

+

Február óta vár a Biszku-ügyben eljáró bíró az Alkotmánybíróság állásfoglalására. A testületnek arról kell döntenie, hogy sérti-e a jogbiztonságot és a szólásszabadságot a Btk.-nak az a szakasza, amely bünteti a kommunizmus bűneinek tagadását. Sereg András, az Alkotmánybíróság szóvivője, nem titkolta: a bírói beadványt az előadó alkotmánybíró már megkapta, de a tárgyalás időpontját még nem tűzték ki. (Biszku Béla, az 1956-ot követő megtorlások egykori irányítója egy tavalyi televíziós nyilatkozatban kétségbe vonta, hogy a forradalom résztvevőit koncepciós perekben ítélték el.)

Legfrissebb döntések

A Taláros Testület legutóbbi ülésén döntést hozott a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény 3. §-a alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában, (1177/E/2006. AB határozat). Elutasította azt a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványt, amelyben az Alkotmány 57. § (1) bekezdésének sérelmét kérték megállapítani amiatt, hogy a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény 3. §-a nem ad felhatalmazást a jogsértő cselekményekkel kapcsolatos közterületi adatgyűjtésre. Az Alkotmánybíróság nem találta megalapozottnak az indítványt. Rámutatott arra, hogy jelenleg több törvény is felhatalmazást ad bizonyos szerveknek, illetve szervezeteknek közterületen történő adatgyűjtésre, felvételek készítésére, tárolására, illetve azok felhasználására.

287/B/2011. AB határozat a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 37. § (4) bekezdés b) pontja, valamint 63. § (5) bekezdése alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány vizsgálatáról.

470/B/2006. AB határozat a szabadságvesztés és az előzetes letartóztatás végrehajtásának szabályairól szóló 6/1996. (VII. 12.) IM rendelet 124. § (2) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány vizsgálatáról.

461/B/2008. AB határozat a repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének szabályairól szóló 176/1997. (X. 11.) Korm. rendelet 29. § (4) bekezdése, melléklete és 1. számú ábrája alkotmányellenességének vizsgálatáról.

927/B/2008. AB végzés a köztisztviselői teljesítményértékelés és jutalmazás szabályairól szóló 301/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet alkotmányellenességének vizsgálatáról.

695/B/2009. AB végzés a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet 1/A. §-a alkotmányellenességének vizsgálatáról.

1200/D/2009. AB végzés a repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének szabályairól szóló 176/1997. (X. 11.) Korm. rendelet 6., 13., 15-18.és 29. §-a alkotmányellenességének megállapítására irányuló, a Fővárosi Ítélőtábla mint másodfokú bíróság 7.Pf.20.766/2009/3. számú ítéletével összefüggésben előterjesztett alkotmányjogi panasz vizsgálatáról.

Az Alkotmánybíróság május 23-24-i teljes ülésének napirendje

Mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség vizsgálata tárgyában készült határozattervezet tárgyalása. (Az Országgyűlés nem teremtette meg a cselekvőképtelen nagykorú személyek foglalkoztatásának törvényi garanciáit.)

A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény 48. § (1) bekezdése alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában készült határozattervezet tárgyalása.

Mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség vizsgálata tárgyában készült határozattervezet tárgyalása. (Az Országgyűlés a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény 23. § (1) bekezdés d) pontjában nem szabályozta azonos feltételek szerint a személyiség egészét érintő fejlődés átható zavarban szenvedő betegek támogatásra jogosultságát.)

Az állami vagyonnal való felelős gazdálkodás érdekében szükséges törvények módosításáról, valamint egyes törvények megállapításáról szóló 2010. évi LII. törvény 35. § (4) bekezdése alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában készült határozattervezet tárgyalása.

A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásáról szóló 2003. évi CXXVII. törvény 114. § (1) bekezdés b) pontja alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában készült határozattervezet tárgyalása.

A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény - 2006. február 28. napjáig hatályos - 205. § (3) bekezdésének „vagy ráutaló magatartással" szövegrésze, a 216. § (1) bekezdésének második mondata, valamint a 216. § (2) bekezdésének „ha nem ráutaló magatartás"  szövegrésze alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában készült határozattervezet tárgyalása.

A termőföldről szóló 1994. évi LV. törvény 4. § (2) és (3) bekezdései alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában készült határozattervezet tárgyalása.

Az egyes adó- és járuléktörvények módosításáról szóló 2008. évi LXXXI. törvény 204. § (1) bekezdésének második mondata alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában készült határozattervezet tárgyalása.

A Zala Megyei Bíróság 7.G.40.047/2004/12. számú, illetve a Győri Ítélőtábla Gf.II.20124/2005/6. számú ítélete ellen benyújtott alkotmányjogi panasz vizsgálata tárgyában készült határozattervezet tárgyalása.

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 109. § (3) bekezdésének 2006. július 14. napjáig hatályos szövege alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában készült határozattervezet tárgyalása.

A Legfelsőbb Bíróság Kfv.II.39.190/2007/2. számú végzése ellen benyújtott alkotmányjogi panasz vizsgálata tárgyában készült végzéstervezet tárgyalása.

A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 81. § (13) bekezdése és 118. § (9) bekezdése alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában készült végzéstervezet tárgyalása.

A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény 27. § (1) bekezdése alkotmányellenességének vizsgálata tárgyában készült végzéstervezet tárgyalása.

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!