Országgyűlés: Nyílik száz virág…

Nem ígérkezik a korábbiaknál csendesebbnek az Országgyűlés 2013. évi tavaszi ülésszakának utolsó, pénteki napja sem. Íme, a tervezett menetrend. Persze követi majd a nyári rendkívüli ülésszakának első, majd második, s tán harmadik ülésének összehívása is.

kdnp.hu – Bartha Szabó József

Ezúttal elmaradnak ugyan a látványos interpellációk, azonnali, és „mezítlábas” kérdések, unalomra azonban senki sem számíthat. Napirendjén szerepelnek - tucatnyi téma mellett - az Alaptörvény negyedik módosításával összefüggő javaslatok és a pénz világában megkülönböztetett figyelemmel kísért Magyar Nemzeti Bank is.

Újra hozzálátnak az Alaptörvény negyedik módosításának vitájához.  Az eredeti változatot az Országgyűlés március 11-én fogadta el. Feljelentések özöne kísérte, kíséri szép hazánkban és túl azon szerte a világban. A kormány áttekintette a kritikákból eredő jogalkotási feladatokat, Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, közigazgatási és igazságügyi miniszter által jegyzett indítvány seregnyi jogszabályt „finomít.” 

Érdemben módosítja egyrészt a bírósági ügyáthelyezésre vonatkozó, a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló törvényben foglalt rendelkezéseket, másrészt új elemekkel egészíti ki az Alkotmánybíróságról szóló törvényt. Mindkét módosítás garanciális jellegű változtatásokat eredményez.

Az „ügyáthelyezésre” a legfőbb ügyész nem lesz jogosult, az Országos Bírósági Hivatal elnöke pedig csak a javaslat szerint sarkalatos törvényben előre meghatározott ügycsoportok tekintetében lesz jogosult az eljáró bíróság kijelölésére, megerősített garanciális elemek mellett. A javaslat törvényi szinten is átvezeti a Kúria elnöke és a legfőbb ügyész új, utólagos alkotmánybírósági normakontroll kezdeményezésére vonatkozó hatáskörét, amely kiterjed alkotmánybírósági kontroll kezdeményezésére is. Fontos újítása még a javaslatnak, hogy kizárja az Országos Bírósági Hivatal elnökének újraválaszthatóságát.

Az Alkotmánybíróság esetében törvényi szinten is rögzíti az új hatáskörökből – így az Alaptörvény és módosítása előzetes és utólagos alkotmánybírósági felülvizsgálatának lehetőségéből – fakadó változtatásokat, valamint – a testület eljárásának átláthatóbbá tétele érdekében – részletesen meghatározza a felek meghallgatására, illetve a nyilvánosság biztosítására vonatkozó eljárásrendet. Emellett a jogérvényesítés lehetőségének szélesebb körűre nyitása érdekében eltörli az alkotmányjogi panasz eljárásban a kötelező jogi képviseletet.

Kiegészíti az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvényt a társadalmi felzárkóztatás céljára való utalásokkal, és végrehajtja az Országgyűlési őrség alaptörvényi nevesítéséből fakadó szükséges változtatásokat, továbbá elvégzi a technikai jellegű, elsősorban az alaptörvényi hivatkozások megváltozásából eredő korrekciókat is. Nem érinti viszont a Nemzeti Emlékezet Bizottsággal, valamint a politikai reklámok médiában való megjelenésével összefüggő rendelkezéseket, a közterületi tartózkodás szabályozását, illetve az egyházakkal kapcsolatos szabályozást, ezek a szabályozás egyéb összefüggéseire tekintettel külön törvényjavaslatokban jelennek meg. 

+

Különösen a pénz világában kíséri megkülönböztetett figyelem a Magyar Nemzeti Bank és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének összevonásáról szóló törvényjavaslat, melynek elfogadása esetén megszűnik a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelet.

A Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter által jegyzet törvényjavaslat indoklása szerint a két szervezet integrációjának megteremtése alapvető feltétele annak, hogy biztosított legyen a hatékony koordináció a makro- és mikroprudenciális felügyelet között, azaz a pénzügyi rendszer egészének stabilitását veszélyeztető rendszerkockázati tényezők nyomon követése és kontrollja, illetve az intézmények egyedi felügyelését, az egyedi kockázatok nyomon követését szolgáló mikroprudenciális felügyelés között. A javaslat az integrálás legfőbb előnyének nevezi azt, hogy mind a makro- és mikroprudenciális felügyelet, mind pedig a monetáris politika tágabb információs bázishoz jut, javulnak a döntés előkészítés feltételei, ellentmondás mentessé válik a pénzügyi közvetítőrendszer felé történő hatósági fellépés.  Elfogadása esetén a jelenleg a PSZÁF-nak fizetendő felügyeleti díjat, igazgatási, szolgáltatási díjat az MNB-nek kell fizetni a korábbihoz hasonló szabályok szerint.

Az MNB elnöke az új mikroprudenciális felügyeleti feladatok kapcsán felhatalmazást kap azon területek rendeleti szabályozására, amelyek esetében a PSZÁF elnökének is felhatalmazása volt. Lányeges változás azonban, hogy e jogszabályok a korábbiaknál magasabb szinten - a kormányrendelettel egy szinten - helyezkednek majd el a jogszabályi hierarchiában.

A törvényjavaslat megnevezi a rendszerkockázatok feltárásával és kezelésével kapcsolatos alapvető jegybanki feladatokat is, így a hitelkínálat figyelemmel kísérését, a túlzott hitelkiáramlás megakadályozását szolgáló intézkedések meghozatalát. Nevesíti a feladatok között az anticiklikus tőkepuffer képzésének szabályozását, a rendszerszintű likviditási kockázatok csökkentését szolgáló intézkedések meghozatalát, illetve rendszerszinten jelentős intézmények csődvalószínűségét csökkentő intézkedések meglépését.

Az MSZP véleménye szerint a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének a Magyar Nemzeti Bankkal tervezett összevonása, illetve az előbbi szervezet jogutód nélküli megszüntetése „otromba centralizációs szándék”. Józsa István frakcióvezető-helyettes példa nélkülinek és a „felelőtlenség minősített esetének” nevezte az erről szóló, a kormány által benyújtott törvényjavaslatot, állítván: „ha elfogadják az indítványt, annak nyomán a stabilitás szempontjából megengedhetetlen káoszt alakulhat ki, Matolcsy György mind szakmai, mind etikai alkalmatlan egy ilyen összevont szervezet vezetésére, tevőleges részese volt annak, hogy a 2010-es kormányváltás óta a forint árfolyama folyamatosan romlik és annak is, hogy elszabadult az infláció.”

Napirend

A Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény (COTIF) módosításáról Vilniusban elfogadott, 1999. június 3-án kelt jegyzőkönyv C függeléke mellékletének kihirdetéséről, valamint a belföldi alkalmazásának egyes kérdéseiről szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztő: Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter. Lehetőség szerint határozathozatal.)

A Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás „A” és „B” melléklete kihirdetéséről, valamint a belföldi alkalmazásának egyes kérdéseiről szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztő: Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter. Lehetőség szerint határozathozatal.)

A Genfben, 2000. május 26. napján kelt, a Veszélyes Áruk Nemzetközi Belvízi Szállításáról szóló Európai Megállapodáshoz (ADN) csatolt szabályzat kihirdetéséről és belföldi alkalmazásáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztő: Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter. Lehetőség szerint határozathozatal.)

Egyrészről az Európai Unió és tagállamai, másrészről a Fülöp-szigeteki Köztársaság közötti partnerségi és együttműködési keretmegállapodás kihirdetéséről szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztő: Martonyi János külügyminiszter. Határozathozatal.)

Egyrészről az Európai Unió és tagállamai, másrészről a Vietnami Szocialista Köztársaság közötti partnerségi és együttműködési keretmegállapodás kihirdetéséről szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztő: Martonyi János külügyminiszter. Határozathozatal.)

A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Nagy Gábor Tamás, Rogán Antal Fidesz-képviselők önálló indítványa. Szavazás a módosító javaslatokról.)

A közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztő: Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter. Szavazás a módosító javaslatokról.)

A szippantott szennyvízre vonatkozó rezsicsökkentésről, valamint egyes törvényeknek a további rezsicsökkentéssel összefüggő módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Németh Szilárd István Fidesz-képviselő önálló indítványa. Szavazás a módosító javaslatokról. A törvényjavaslat egyes szakaszai sarkalatosnak minősülnek, ezért elfogadásukhoz a jelenlévő országgyűlési képviselők 2/3-ának igen szavazata szükséges.)

Az ír népnek a Lisszaboni Szerződéssel kapcsolatos aggályairól szóló jegyzőkönyv kihirdetésével összefüggésben címmel politikai nyilatkozat- tervezet. (Szövege: PDF. Előterjesztő: Martonyi János külügyminiszter. Szavazás a módosító javaslatokról. A politikai nyilatkozat elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők 2/3-ának igen szavazata szükséges.)

Egyes törvényeknek az Alaptörvény negyedik módosításával összefüggő módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter. Szavazás a módosító javaslatokról. A törvényjavaslat egyes szakaszai sarkalatosnak minősülnek, ezért elfogadásukhoz a jelenlévő országgyűlési képviselők 2/3-ának igen szavazata szükséges.)

A Magyar Nemzeti Bankról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztő: Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Szavazás a módosító javaslatokról. A törvényjavaslat egyes szakaszai sarkalatosnak minősülnek, ezért elfogadásukhoz a jelenlévő országgyűlési képviselők 2/3-ának igen szavazata szükséges.)

Egyes törvényeknek a távolléti díj számításával és a közpénzek szabályozásával összefüggő módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztő: Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Szavazás a módosító javaslatokról. Záróvita, majd zárószavazás. A törvényjavaslat egy szakasza sarkalatosnak minősül, ezért elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők 2/3-ának igen szavazata szükséges.)

A termőföldről szóló 1994. évi LV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Sáringer-Kenyeres Tamás KDNP-, Patay Vilmos Fidesz-  képviselő önálló indítványa. Szavazás a módosító javaslatokról.)

Az állattenyésztésről szóló 1993. évi CXIV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Budai Gyula, Patay Vilmos Fidesz-képviselők önálló indítványa. Szavazás a módosító javaslatokról.)

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenység minősítéséről szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztő: Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter. Szavazás a módosító javaslatokról.)

Egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. György István, Horváth Zoltán, Vantara Gyula, Babák Mihály, Fidesz-képviselők önálló indítványa. Szavazás a módosító javaslatokról.)

Az oktatás szabályozására vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztő: Balog Zoltán az emberi erőforrások minisztere. Szavazás a módosító javaslatokról.)

A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Rogán Antal Fidesz-, Rétvári Bence KDNP-képviselők önálló indítványa. Szavazás a módosító javaslatokról.)

A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztő: Pintér Sándor belügyminiszter. Részletes vita.)

Az egyes házszabályi rendelkezésekről szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY határozat módosításáról szóló határozati javaslat. (Szövege: PDF. Rubovszky György KDNP-képviselő önálló indítványa. Részletes vita. A határozati javaslat elfogadásához az Alaptörvény vonatkozó szakasza alapján a jelenlévő országgyűlési képviselők 2/3-ának igen szavazata szükséges.)

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!