Forrás: MHO
A MÁV vezérkara úgy költözött tavaly luxusirodaházba, hogy az Andrássy úti székházra még nem talált vevőt. Igaz, a remélt eladási árat néhány év alatt felemésztette volna a bérleti díj. Az ügyészség – s immár a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is – vizsgálja az állami vállalatnak vélhetően tetemes kárt okozó ügyletet, de Papcsák Ferenc elszámoltatási kormánybiztos is, ahogy arról a Magyar Hírlap elsőként beszámolt, górcső alá venné a tranzakciót.
Az öt évre szóló – és további kétszer öt évre meghosszabbítható – bérleti szerződés szerint a MÁV évi 4,77 millió euró plusz áfát fizet a „testre szabott” pályázatot megnyert irodaházért, s további 345 millió forint plusz áfát üzemeltetési és egyéb költségként. A másfél milliárd forint fölött mozgó összeg azt jelenti, hogyha sikerült volna értékesíteni a régi székházat, annak árát akár három év alatt felélhetnék. Azonban a székházcsere ellen a VDSZSZ nem kizárólag annak pénzügyi hátrányai miatt tiltakozott. Szerintük a patinás, Andrássy úti épület „szimbóluma a MÁV-nak, és a magyar nemzet vasútja megérdemli, hogy legalább székháza emlékeztessen az egyre halványuló dicső múltra”.
Az ügyben a Fidesz már tavaly vizsgálatot követelt. Fónagy János, az akkor még ellenzékben lévő párt szakpolitikusa – jelenleg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium politikai államtitkára – azt mondta: „Nem az Andrássy úton álló épület a bűnös a magyar vasút mélyrepüléséért, s nem azért nem tudnak például tisztességes menetrendet készíteni, mert a központi iroda nem felel meg a 21. század igényeinek.”
A közelmúltban felröppent a hír a MÁV vezérigazgatóságának visszaköltözéséről, illetve a Parkway bérleti szerződésének újratárgyalásáról. A lap információi szerint valóban elképzelhető, hogy az irodisták egy része a Könyves Kálmán körútról visszatér az Andrássy útra, azonban a régi székház befogadóképessége ötszáz fő körüli, a Népligetnél viszont már csaknem kétezren dolgoznak. Ráadásul a régi székházat előtte „lakhatóvá” kell tenni, az elhagyott épület ugyanis jelenleg használhatatlan állapotban van.