Forrás: fn.hu
Ellentétben a politikusok szokásos semmitmondó retorikájával, ha egy tudós kiáltja, hogy „Veszélyben a nemzet”, akkor ő érvekkel alá is támasztja a kijelentést. A közoktatás tragikus színvonalára hivatkozva mindez megtörtént.
Csapó Benő a Magyar Tudományos Akadémia minapi tudományos ülésén vetítette ki az idézett figyelemfelhívó mondatot.. Az MTA Közoktatási Elnöki Bizottságának (KEB) tagja arra az amerikai jelentésre („Egy nemzet végveszélyben”) utalt előadásában, amely az USA oktatási rendszeréről készült 1983-ban, és amelynek alapján végül a tengerentúli közoktatás a különböző, egy irányba mutató intézkedések hatására folyamatos növekedési pályára állt.
Ma Magyarországon van szükség sürgős beavatkozásra – vélik a KEB tagjai. Csapó és kollégái már nem először fogalmazzák meg e drámai tételeket. 2006-ban nyilvánosságra hoztak egy tanulmányt, amely azt bizonyította, hogy a foglalkoztatás növelése nem lehetséges a közoktatás átfogó reformja nélkül. Ugyanezt a tételt bizonyította sokkal részletesebben az Oktatási Kerekasztal által tavaly kiadott Zöld Könyv is. Ellentétben az 1983-as amerikai jelentéssel, mindkét hazai tanulmány szinte visszhang nélkül maradt a szakma körében is, és az oktatáspolitika sem reagált rá.
Csapó drámai megfogalmazásban tárta fel, hogy a közoktatás gyenge teljesítménye ma már olyan szintű, hogy veszélyezteti a magyar írásbeliséget, a magyar nyelvet, és a nemzeti kultúrát. Kifejezte aggodalmát a magyar tudomány jövője miatt, szerinte veszélyben lesz az ország gazdasági versenyképessége, a társadalmi kohézió és végül a demokrácia is, ha nem történik sürgősen, tudományos elvekre épülő beavatkozás az oktatás területén.