Forrás: MTI
Az ukrajnai magyar tannyelvű oktatás helyzetének javításával kapcsolatos feladatokról tanácskoztak Beregszászon kárpátaljai magyar oktatási vezetők és iskolaigazgatók, különös tekintettel az ukrajnai és magyarországi hatalomváltásra.
A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolán tartott konferencia helyzetelemző és vitaindító előadásában Orosz Ildikó, a megyei magyar pedagógusok szövetségének (KMPSZ) elnöke elmondta, hogy 2004-től kezdődően Ukrajnában sorozatban hozták meg a nemzetiségek, így a kárpátaljai magyar közösség anyanyelvű oktatását ellehetetlenítő intézkedéseket. Ezek között említette az ukrán nyelvű emelt szintű érettségi, egyben egyetemi felvételi vizsgák kötelezővé tételét, a nemzetiségi oktatás ukránosítását célzó miniszteri rendeletet, az iskolai nyelvhasználatot korlátozó miniszterelnöki ukázt, a tankönyvek fordításának leállítását, az egyházi líceumok állami támogatásának megszüntetését. A korlátozások rontották a nemzetiségi iskolák tanulóinak továbbtanulási esélyeit, rombolóan hatottak a kárpátaljai magyar iskolarendszerre, a magyar nyelvű oktatás presztízsére.
A KMPSZ elnöke hangsúlyozta, hogy az új ukrán hatalom tett ugyan lépéseket a nemzetiségi oktatás helyzetének javítása érdekében, amelyek mindenképpen üdvözlendők, de – mint fogalmazott – a lényegi kérdésekben nem történt változás.
Orosz Ikdikó kiemelte: az elsődleges cél a 2004 előtti állapotok visszaállítása a kárpátaljai magyar tannyelvű oktatásban, s ebben a kárpátaljai magyar pedagógus-társadalom nagyban számít a hamarosan felálló magyar kormány támogatására.
A konferencia résztvevői, a kárpátaljai magyar közösség reprezentatív szervezeteinek képviselői tiltakoztak az ukrajnai kisebbségpolitikában érvényesülő, az európai normákat sértő tendenciák ellen. A dokumentum, amelyet eljuttatnak az ukrán állam vezetőihez, húsz pontban fogalmazza meg a kárpátaljai magyar tannyelvű oktatás helyzetének a javításával kapcsolatos követeléseket.