Országgyűlés: Csendes bólogatásra senki sem számíthat!

Napirenden a Magyarország 2013. évi központi költségvetésének módosítása is. A szebb jövő reményében törvényjavaslatok sokasága piheg Tisztelt Ház asztalán. Sőt, folyamatosan érkeznek újak és még újabbak. A héten is döntenek, s vitatkoznak. Természetesen nem maradnak el a parlament legszínesebb műfajai közé tartozó napirend előtti felszólalások, interpellációk, kérdések és azonnali kérdések sem. Részletes menetrend. 

kdnp.hu – Bartha Szabó József

Várhatóan zöld útra térnek…

A fekvőbeteg-szakellátó és egyes fekvőbeteg-szakellátóhoz kapcsolódó egészségügyi háttérszolgáltatást nyújtó, 100 százalékos állami tulajdonban lévő, valamint azok 100 százalékos tulajdonában lévő gazdasági társaságok által ellátott feladatok központi költségvetési szervek általi átvételéről, valamint az ezzel kapcsolatos eljárási kérdések rendezéséről szóló törvényjavaslat költségvetési intézménnyé alakítaná át 28, jelenleg gazdasági társasági formában működő kórházat. 

Az erről szóló törvényjavaslatot Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere nyújtotta be, miután megállapították, hogy a gazdasági társaság, mint működtetési forma a nagyobb egészségügyi intézmények esetében nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Indoklásában hangsúlyozza: a betegellátás általános minősége, a hatékonyság, illetve a költségtakarékosság nem javult lényegesen, az működését jelenleg nagymértékben nehezíti a korábbi önkormányzati fenntartás időszakában felvett hitelek törlesztése, ezen intézmények dolgozói pedig többször kimaradtak a közalkalmazotti többletjuttatásokból.

Az átalakulás mintegy 18 ezer dolgozót érint, ők - ha továbbra is az adott betegellátó intézményben kívánják folytatni munkájukat - közalkalmazotti státusba kerülnek. A fenntartó minden munkavállalót átvesz az átalakuló intézményekbe, a benyújtott törvényjavaslat szerint az alapilletményük, az illetménykiegészítésük és a rendszeres illetménypótlékaik együttes összege nem lehet alacsonyabb a korábbi társaságnál idén január 1-jén érvényes, jogszabály, kollektív szerződés és munkaszerződés alapján járó alapbér és rendszeres bérpótlékok együttes összegénél.

+

A szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények Magyary Egyszerűsítési Programmal összefüggő módosításáról, valamint egyéb törvények módosításáról szóló törvényjavaslat célja a lakossági ügyfelekre háruló adminisztratív terhek csökkentésének megvalósítása úgy, hogy a közigazgatásban foglalkoztatottak leterheltsége se növekedjen.

A törvényjavaslat további költségvetési kiadásokat nem generáló módon biztosítani kívánja a szociális ellátásokra jogosult embertársaink, valamint az állam gondoskodására, védelmére szoruló, és az örökbe fogadható gyermekek és hozzátartozóik ügyeinek hatékonyabb, gyors elintézését. Ugyanakkor megtartja és erősíti azokat a garanciális szabályokat, amelyek az ügyfelek jogainak érvényesítéséhez, a tisztességes eljárás biztosításához szükségesek.

+

A behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló új változat  az európai uniós jogharmonizációs elvárásnak tesz eleget amellett, hogy a Magyarország kormány által kitűzött alapvető fontosságú, az energiaellátás biztonságát szolgáló célok megvalósítását  szolgálja.

Kiemelten fontosnak tartja a kőolajtermékek belföldi felhasználásának szigorúbb ellenőrzését. Elfogadásával hazánk kőolajból és kőolajtermékből álló biztonsági készlete legalább 90 napi átlagos behozatalnak fog megfelelni. A jogharmonizációs jellegű módosításokon túl a törvényjavaslat a készletezésért felelős Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség szervezeti-működési struktúráját érintő, a szövetség hatékonyabb működését segítő módosításokat és a kőolajtermékek jelölését szolgáló rendelkezéseket is tartalmaz.

+

A szociális közműszolgáltatás kialakítása érdekében egyes energetikai tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat célja a hazai energia-szolgáltatók erőfölényes piaci helyzetéből adódó fogyasztói adminisztratív és anyagi terhek csökkentése úgy, hogy ezeknek a terheknek jelentősebb részét az energiaszolgáltatók lesznek kötelesek átvállalni.

Indoklása szerint nagymértékben elősegítik a Fogyasztóvédelmi Hatóság energetikai területen történő hatékonyabb fellépését a Fogyasztóvédelmi Hatóságnak az energetikai szolgáltatók üzletszabályzatának vizsgálatára és ellenőrzésére vonatkozó hatáskörének egyértelműsítése révén. Rendelkezni kívánja a társasházak villamosenergia-szolgáltatásból történő kikapcsolásának pontos szabályozásáról, illetve annak megnehezítéséről is.

A törvényjavaslat fontos része a szolgáltatásminőséggel kapcsolatos rendelkezések megerősítése, az úgynevezett különdíjas szolgáltatások egy részének ingyenessé tétele, valamint a kiszervezések megszüntetése. Fontos célja, hogy a felmerült fogyasztóvédelmi tapasztalatok alapján tovább csökkentse a magyar családokra háruló, az energetikai szolgáltatók erőfölényére visszavezethető adminisztratív és anyagi terheket.

 „Száll az ének szájról szájra…”

Jóslás nélkül elmondható:  a hagyományokhoz híven, hangos viták, bekiabálások kísérik a folyamatban lévő, miként az újonnan benyújtott törvényjavaslatokat is. Tallózva közöttük, íme néhány.

A Magyarország 2013. évi központi költségvetésének módosításáról szóló törvényjavaslat  a kormány foglalkoztatáspolitikai döntéseivel kapcsolatos. Indoklása szerint olyan fontos témakörökben kezdeményez számszaki változásokat, amelyek a foglalkoztatottságra és az önkormányzatok, valamint az egészségügyi intézmények adósságkonszolidációjára vannak jelentős hatással. Tartalmazza az önkormányzatok, valamint az önkormányzatoktól átvett egészségügyi feladatokat ellátó gazdasági társaságok adósságának átvállalásával összefüggő módosításokat. Rögzíti továbbá a speciális állami kezesség kezesi díjának megállapításával, valamint az önkormányzatok működésével kapcsolatos formai, technikai és pontosító jellegű módosításokat. Emellett elvégzi a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal átalakulásával kapcsolatos feladatokat is.

A tervezett összegű változtatások ugyan növelik a központi költségvetés hiányát, a kormányzati szektor egészében azonban ezzel azonos mértékű bevétel-növekedést eredményeznek, amelyek az államadósság számításánál figyelembe vett adósságelemek törlesztésére kerülnek felhasználásra. Ennek alapján a módosítások semlegesek az államadósság-szabály szempontjából.

A versenyszféra és a kormány állandó konzultációs fórumában létrejött megállapodás szerint tizenegy ágazatban a kormány intézkedik a 2013. év első félévére vonatkozóan a kötelező legkisebb munkabér és a garantált bérminimum emelésével összefüggő munkáltatói bér- és járulékköltségek megtérítéséről. Az előzetes számítások szerint a tizenegy ágazatban 259 ezer fő bérét kell megemelni a kötelező bérminimumok növelése miatt. Ennek féléves költsége 10 milliárd forint. A költségvetés módosításával biztosítható a megállapodásban foglaltak teljesítése a fejezetek közötti átcsoportosítással. Az átcsoportosításra az ad lehetőséget, hogy a közszféra bérkompenzációjára a 2013. évi költségvetésben szereplő 89 milliárd forintos előirányzathoz képest a 2012. évi felhasználás, valamint a 2013. évi szabályozás alapján 10 milliárd forint megtakarítás valószínűsíthető.

A törvényjavaslat alapján a kormány egyszeri, vissza nem térítendő, törlesztési célú költségvetési támogatást nyújt az 5 ezer fő feletti helyi önkormányzatok adósságelemeinek kiváltására, a 250 millió forintnál kisebb összegű adósságelemből átvállalandó rész visszafizetésére. Ez 20 milliárd forintos többletkiadást jelent a központi költségvetésnek. Az önkormányzati adósságkonszolidáció keretében nyújtott támogatás miatti központi költségvetési hiány növelése nem jelent a teljes államháztartás szintjén hiány- és adósságnövekedést, tekintettel arra, hogy ebben az esetben a központi és az önkormányzati alrendszer közötti pénzmozgásról van szó. Az uniós elszámolási rendszer szerint ezek az ügyletek nem befolyásolják sem az adósságot, sem az egyenleget a kormányzati szektor egészére.

Az egészségügyi feladatot ellátó gazdasági társaságoknak nyújtott 9,5 milliárd forintos támogatás döntő része szintén nem befolyásolja az uniós módszertan szerinti hiány- és adósságmutató alakulását, mivel néhány kivétellel e társaságok eddig is az ebből a szempontból releváns kormányzati szektor részei voltak.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal létrehozásával összefüggő technikai jellegű módosítások egyrészt a szervezet nevének megváltoztatását vezetik át a törvényszövegen, másrészt az önálló szabályozó szervi jogálláshoz illeszkedve a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalról szóló törvénynek megfelelően a szervezet központi költségvetésen belüli címrendi helyét határozzák meg.

Az önkormányzatok működésével kapcsolatos formai, technikai és pontosító jellegű módosítások, a települési és területi nemzetiségi önkormányzatok támogatásának és a támogatás szabályainak rendezése, az adósságkonszolidációs szabályozás módosítása vált szükségessé. Rendezik, hogy a gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból és végrehajtási költségből származó bevételek teljes egészében az önkormányzatok bevétele legyen.

+

A változó gazdasági-jogi környezet indokolja az adó- és egyéb közterheket érintő törvények korrekcióját. Az adójogszabályok módosításai a jogalkalmazás során felmerült problémák orvoslására, a jogalkalmazás egyértelműbbé tételére, a gazdálkodók működési feltételeinek megkönnyítésére, valamint az adminisztráció egyszerűsítésére irányulnak.

+

Az egyes agrár tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat  „csak” 14 törvény módosítását tartalmazza, amelyek tartalmilag alapvetően technikai jellegű pontosítások, ezért a kormány az Országgyűlés munkájának terhelését elkerülve, csomagba gyűjtve terjesztette be az Országgyűlés elé. A módosítások két nagy csoportba gyűjthetők.

Egyik körbe az egyes ágazati, igazgatási szolgáltatási díjak fizetésével összefüggő módosítások tartoznak A kettős díjfizetés elkerülése érdekében rögzíti azt a szabályt, amely szerint az eljárás díj illetékmentesnek minősül, ha a törvény végrehajtására kiadott díjrendelet nem tartalmaz az adott eljárás vonatkozásában díjfizetési kötelezettséget.

A másik körbe a miniszter rendeletalkotási felhatalmazását érintő módosítások tartoznak. A mezőőr, a hivatásos vadász, a halőr, a természetvédelmi őr, az erdészeti szakszemélyzet, valamint az erdővédelmi szolgálat tagja egységes megjelenésű szolgálati igazolványt és szolgálati jelvényt kapnak, amelynek használatához részletes szabályokat csatolnak.

+

Részletes vitánál tart a szociális szövetkezetekkel összefüggő és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó törvények módosításáról szóló törvényjavaslat vitája is. Célja a szociális szövetkezetek foglalkoztatási lehetőségeinek szélesítése, a tagi jogviszony rendezése, a hátrányos helyzetben lévők esetében az önfenntartás, az öngondoskodás, és a közös munkában megnyilvánuló felelősségvállalás elősegítése.  Fontos szándéka, hogy elősegítse a szociális szövetkezetek megerősödését, a tagi munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személyek egyes társadalombiztosítási ellátására és a szociális hozzájárulási adó fizetése alóli mentesítésre. Lehetőséget kíván teremteni arra is, hogy a Nemzeti Foglalkoztatási Alapból biztosítani lehessen a kötelező legkisebb munkabér és a garantált bérminimum emeléséből 2013. első félévében adódó többletterheket és az egészségügyi szolgáltatási járulék állam általi átvállalásából adódó kiadásokat. Három hónapra kizárná viszont a közfoglalkoztatásból azokat az álláskeresőket, akik nem teljesítik a gyermekük tankötelezettségével kapcsolatos kötelezettségeiket, vagy nem tartják rendben lakókörnyezetüket.

+

 „Finomításra” vár a hegyközségekről szóló törvény is. Indoklása szerint az idén január 1-jén hatályba lépett jogszabály néhány ponton olyan rendelkezéseket tartalmaz, ami az egyértelmű jogértelmezést nehezíti. Az előterjesztők szerint fontos lenne a hegyközségi járulék fizetésére kötelezettek körének bővítése a szőlészeti és borászati felvásárlókkal annak érdekében, hogy a hegyközségek finanszírozásának bázisát a legszélesebb alappal lehessen rögzíteni.

+

A keddi nap témái között fél tucat törvényjavaslat általános vitája is megkezdődik.  

A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2007. évi CXXXVI. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló javaslat az Európai Unió által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtását szorgalmazza. Célja a hazai végrehajtás biztosítása, különös tekintettel a pénzeszköz vagy gazdasági forrás rendelkezésre bocsátásának uniós jogi aktusban rögzített tilalmához kapcsolódó mentesítésre vonatkozó szabályok pontosítása.

+

2011. január 1-jén lépett hatályba az egyszerűsített honosításra vonatkozó törvénymódosítás, amelynek révén többszázezer külhoni magyar nyújtott be honosítási kérelmet és tett esküt. Az előzetesen elkészített hatástanulmányban valószínűsített adatoknak megfelelően napjainkban is hetente közel 4 ezer kérelem érkezik.

A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény módosításáról szóló mostani javaslat magukat magyar nemzetiségűnek valló személyek biztonsága, valamint Magyarország és a szomszédos országok közötti diplomáciai kapcsolatok védelme érdekében megtagadhatóvá teszi az állampolgársági kérelmekkel összefüggő, a kérelmezők állampolgárság szerinti megoszlására, földrajzi helyére vonatkozó adatok megismerése iránti igény teljesítését.

+

Gárdonyi Géza emléknapról szóló határozati javaslat is szerepel a napirenden.  Indoklása egyszerű, aktuális és nemes.

A jövő esztendőben ünnepeljük születésének 150. évfordulóját. Legnépszerűbb és legolvasottabb alkotása az „Egri csillagok”, amely azóta is minden magyar ember számára követendő példát mutat a hazafiasságra és hazaszeretetre. Neve e művén keresztül összefonódik az Egri vár ostromával, ezért 2013-ban születésének 150. évében, az egri vár védőinek győzelme napját, az Országgyűlés „Gárdonyi Géza Emléknappá” nyilvánítja. Felkéri az oktatásért felelős minisztert, javasolja a köznevelési intézményeknek, hogy ezen a napon Gárdonyi Géza: „Egri Csillagok” című művével foglalkozva emlékezzenek az íróra és a magyar történelem e kiemelkedő eseményére.

Nehéz elképzelni, hogy lesz olyan képviselő, - még ha Kun Béla eszméit is imádja - aki nemmel voksol majd a végszavazáskor.

+

Természetesen nem maradnak el a parlament legszínesebb műfajai közé tartozó napirend előtti felszólalások, interpellációk, kérdések és azonnali kérdések sem. Íme, a részletes menetrend.

Hétfő

A Nemzeti Fenntartható Fejlődés Keretstratégiáról szóló határozati javaslat. (Szövege: PDF. Nagy Andor, KDNP-, Ékes József, Fidesz-, Szili Katalin, független, Varga Géza, Jobbik-, Tóbiás József,MSZP-képviselők indítványa. A napirendi pont előadója: Szili Katalin. Szavazás a módosító javaslatokról.)

A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény, valamint a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Bartos Mónika Fidesz-képviselő önálló indítványa. Szavazás a módosító javaslatokról és lehetőség szerint a zárószavazás.)

Az egyes agrártárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztője: Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter. Szavazás a módosító javaslatokról.)

A Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. A napirendi pont előadója: Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Szavazás a módosító javaslatokról.)

A fekvőbeteg-szakellátó és egyes fekvőbeteg-szakellátóhoz kapcsolódó egészségügyi háttérszolgáltatást nyújtó, 100 százalékos állami tulajdonban lévő, valamint azok 100 százalékos tulajdonában lévő gazdasági társaságok által ellátott feladatok központi költségvetési szervek általi átvételéről, valamint az ezzel kapcsolatos eljárási kérdések rendezéséről szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztője: Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere. Záróvita és zárószavazás.)

A szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények Magyary Egyszerűsítési Programmal összefüggő módosításáról, valamint egyéb törvények módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztője: Balog Zoltán az emberi erőforrások minisztere. Záróvita és zárószavazás.)

A behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről. (Új változat. Szövege: PDF. Előterjesztője: Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter. Zárószavazás.)

A szociális közműszolgáltatás kialakítása érdekében egyes energetikai tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat.(Szövege: PDF. Németh Szilárd István, Zsigó Róbert, Wintermantel Zsolt Fidesz-képviselők önálló indítványa. Záróvita és zárószavazás.)

Az áruknak TIR-igazolvánnyal történő nemzetközi fuvarozására vonatkozó, Genfben, 1975. november 14-én kelt vámegyezmény és módosításai kihirdetéséről szóló törvényjavaslat. (<span '="">Szövege: PDF.  Előterjesztője: Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter. Általános vita a lezárásig.)

A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztője: Pintér Sándor belügyminiszter. Részletes vita.)

Az adó- és egyéb közterhekkel kapcsolatos nemzetközi közigazgatási együttműködés egyes szabályairól szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előadója: Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Részletes vita.)

A hegyközségekről szóló 2012. évi CCXIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Horváth István, Font Sándor Fidesz képviselők önálló indítványa. Részletes vita.)

Az egészségügyet érintő egyes törvényeknek az egészségügyi szakellátási felelősséggel kapcsolatos módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere. indítványa. Részletes vita.  A törvényjavaslat egy szakasza sarkalatosnak minősül, ezért elfogadásukhoz a jelenlévő országgyűlési képviselők 2/3-ának igen szavazata szükséges.)

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Előterjesztője: Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter. Részletes vita.)

A szociális szövetkezetekkel összefüggésben egyes törvények, továbbá a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szöveges PDF. A napirendi pont előterjesztője: Pintér Sándor belügyminiszter. Részletes vita.)

Kedd

A rezsicsökkentések végrehajtásáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Németh Szilárd István Fidesz-képviselő önálló indítványa. Általános vita a lezárásig.)

A Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. A napirendi pont előterjesztője: Pintér Sándor belügyminiszter. Általános vita a lezárásig.)

A világörökségről szóló 2011. évi LXXVII. törvény és a budapesti Istvánmező rehabilitációs programjáról, kiemelten a Budapesti Olimpiai Központ integrált rekonstrukciójáról szóló 2012. évi LXXV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. L. Simon László, Gulyás Dénes Fidesz-képviselők önálló indítványa. Általános vita a lezárásig.)

A Gárdonyi Géza emléknapról szóló határozati javaslat. (Szövege: PDF. L. Simon László, Dr. Nyitrai Zsolt Fidesz-képviselők önálló indítványa. Általános vita a lezárásig.)

A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2007. évi CXXXVI. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. A napirendi pont előadója: Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Általános vita a lezárásig. A törvényjavaslat egyes szakaszai sarkalatosnak minősülnek, ezért elfogadásukhoz a jelenlévő országgyűlési képviselők 2/3-ának igen szavazata szükséges.)

A gazdasági és monetáris unióbeli stabilitásról, koordinációról és kormányzásról szóló szerződés kihirdetéséről szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. A napirendi pont előadója: Martonyi János külügyminiszter. Általános vita a lezárásig. A törvényjavaslat elfogadásához az Alaptörvény vonatkozó szakasza alapján az országgyűlési képviselők 2/3-ának igen szavazata szükséges.)

A magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat. (Szövege: PDF. Potápi Árpád János Fidesz- képviselő önálló indítványa. Általános vita a lezárásig.)

A 2009-2010. évi Nemzeti Éghajlatváltozási Programról szóló jelentés. (Szövege: PDF. Előadója: Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter.) A jelentés elfogadásáról szóló határozati javaslat. (Szövege: PDF. A Fenntartható fejlődés bizottsága önálló indítványa. Együttes általános vita a lezárásig.)

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!