Összefoglalók – II. Feljelentett képviselők: Mentelmi jog felfüggesztve!

Meggyőző többséggel óvták a feljelentett képviselők mentelmi jogát. A Jobbik 3, az MSZP 2 és meglepetésre a kormánytöbbséggel bíró Fidesz 1 képviselője azonban nem érdemesült e „kitüntetésben.” „Zajos események” éllovasaként tért vissza az LMP által feljelentett Gyurcsány Ferenc „szolid” dilemmája.

kdnp.hu – Bartha Szabó József

Híven a hagyományokhoz, az elmúlt esztendőben is „menetrendszerűen” érkeztek a parlamenti képviselők mentelmi jogának felfüggesztését szorgalmazó indítványok. Negyvenkétszer szavazott róluk a Tisztelt Ház. A Fidesz: 16, a Jobbik: 4, az MSZP: 3, a KDNP: 1 képviselője volt érintett. A becsületsértés és a rágalmazás vétsége vitte a prímet, de szóba jött a hamis vád, a zaklatás, vétsége, a zugírászat a jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés és a hivatali visszaélés bűntettének megalapozott gyanúja is.   

A mentelmi jog felfüggesztéséről az Országgyűlés hivatott dönteni, a jelen levők kétharmados többségével. Magánvádas ügyekben követett gyakorlatával az országgyűlési képviselők zavartalan munkavégzését kívánja biztosítani, különösen a zaklató jellegű feljelentésekkel szemben. Közvádas ügyekben viszont általában a mentelmi jog felfüggesztését szorgalmazza, hangsúlyozván: ez szolgálja az Országgyűlés tekintélyének megóvását és az érintett képviselő érdeke is egyértelműen azt kívánja, hogy a gyanú megalapozottsága, vagy alaptalansága az arra hivatott igazságszolgáltatási szervek előtti eljárásban tisztázódjék.

Meggyőző többséggel óvták a feljelentett képviselők mentelmi jogát. A Jobbik 3, az MSZP 2 és a Fidesz 1 képviselője azonban nem érdemesült e „kitüntetésben.” A valósághoz tartozik: előre bejelentették, hogy „az igazság érdekében kérik és vállalják” a mentelmi jog felfüggesztését!  Az Országgyűlés többsége teljesítette e kívánságot.

Érdemes rákattintani a szavazások számaira: meglepő voksokra is bukkanhatnak. 

Fidesz

FELJELENTETT

FELJELENTÉS

OGY. HATÁROZAT

 

Mentelmi jog

Igen

Nem

Tart.

Idő

HORVÁTH ZSOLT (Veszprém)

zugírászat vétségének megalapozott gyanúja

felfüggesztve

264

11

5

2011.12.23.

A legfőbb ügyész indítványozta dr. Horváth Zsolt (Veszprém) országgyűlési képviselő mentelmi jogának felfüggesztését zugírászat vétségének megalapozott gyanúja miatt. Az indítvány szerint:

„A Trend és Turizmus Bt. a 2006. január 1-étől 2008. december 31-ig terjedő időszakra, több alkalommal – lényegét tekintve azonos tartalmú – megbízási szerződéseket kötött a Veszprémi Kistérség Többcélú Társulásával, amelyet a betéti társaság, mint megbízott részéről dr. Horváth Zsolt kültag írt alá. A Trend és Turizmus Bt. a szerződésekben anyagi ellenszolgáltatás fejében rendszeres jogi tanácsadásra, valamint okiratok szerkesztésére vállalt kötelezettséget.

Dr. Horváth Zsolt a szerződésben vállalt feladatokat a 2005. szeptember 30-a és 2007. október 31-e közötti időszakban folyamatosan elvégezte, annak ellenére, hogy a vonatkozó jogszabályok szerint sem ügyvédi, sem jogtanácsosi tevékenység végzésére nem volt jogosult.

A Veszprémi Kistérség Többcélú Társulása a Trend és Turizmus Bt. részére a szerződéses szolgáltatások ellenértékeként a 2005. október 10-e és 2007. november 15-e közötti időszakban összesen 1.950.000 Ft-ot fizetett ki.

A megalapozott gyanút a feljelentéshez a megbízási szerződések és a kapcsolódó jognyilatkozatok, a dr. Horváth Zsolt által szerkesztett egyes okiratok, a benyújtott számlák, az átutalásokat igazoló bankszámlakivonatok, a megbízó kifizetéseiről készült – a teljesítések időpontját is tartalmazó – összesített kimutatás, valamint tanúvallomások támasztják alá."

A Mentelmi bizottság dr. Horváth Zsolt (Veszprém) nem jelent meg. A bizottság elnökének küldött levelében a következő nyilatkozatot tette:

– Meglátásom szerint az indítványban foglalt tényállás ténybeli tévedésen alapul, ilyen bűncselekményt nem követtem el. Szeretném, hogy mindez az eljárás során is bebizonyosodna, éppen ezért arra kérem a Tisztelt Bizottság tagjait, hogy kezdeményezzék a mentelmi jogom felfüggesztését.

Mindezek alapján a Mentelmi bizottság egyhangú szavazattal azt javasolta az Országgyűlésnek, hogy dr. Horváth Zsolt (Veszprém) mentelmi jogát az adott ügyben függessze fel.

A T. Ház többsége „igent” mondott rá.

MSZP

FELJELENTETT

FELJELENTÉS

OGY. HATÁROZAT

 

Mentelmi jog

Igen

Nem

Tart.

Idő

JUHÁSZ FERENC

jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének megalapozott gyanúja miatt

felfüggesztve

278

0

0

2011.12.23.

GYURCSÁNY FERENC

hivatali visszaélés bűntettének megalapozott gyanúja

felfüggesztve

306

52

0

2011.12.22.

A legfőbb ügyész indítványozta Juhász Ferenc mentelmi jogának felfüggesztését jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének megalapozott gyanúja miatt. Juhász Ferencet Budai Gyula elszámoltatásért felelős kormánybiztos jelentette fel, mert szerinte a képviselő még honvédelmi miniszterként hozzájárult ahhoz, hogy valódi értékük töredékéért szolgálati luxus-lakásokat adjanak át minisztériumi felsővezetőknek és tábornokoknak. Az indítvány szerint:

2005. február 11-én dr. Fapál László közigazgatási államtitkár vezetői lakásellátás iránti igényét az állami vezetői juttatások jogosultsági feltételeiről szóló kormányrendelet alapján nem a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszternek jelentette be, hanem hivatásos katonai szolgálati viszonyára hivatkozva közvetlenül munkáltatójának. Juhász Ferenc honvédelmi miniszter az igénybejelentés alapján ugyanezen a napon megszegve a 131/1997. (VII. 24.) kormányrendelet 2. § (1) bekezdésében, illetve a Honvédelmi Minisztérium rendelkezése alatt lévő lakások és helyiségek bérletéről, elidegenítéséről, valamint a lakhatás támogatásáról szóló 6/1994. (IV. 30.) HM-rendelet 28. § (7) bekezdésében foglalt jogszabályi rendelkezéseket, egyedi döntést hozott, amelyben határozatlan idejűként állapította meg a lakásjuttatás tartamát.

Dr. Fapál László 1988-ban hivatásos hadnagyként részesült első ízben lakásjuttatásban, mely ingatlant akkor házastársa 1998-ban elővásárlási jogosultként megvásárolta a HM-től. Dr. Fapál László mérnök-őrnagyként az 1998. július 8-án kelt nyilatkozattal tudomásul vette, hogy további lakásbiztosítási kötelezettsége a honvédséget nem terheli, lakásügyét a HM véglegesen rendezettnek tekinti. Juhász Ferenc honvédelmi miniszter egyedi döntése alapján 2005. május 5. napján a Honvédelmi Minisztérium 65 millió 253 ezer forint forgalmi értékű, újonnan beszerzett állami tulajdonú, HM-rendelkezésű bérlakást juttatott Fapál Lászlónak. 2006. május 10-én dr. Fapál László a lakás részére történő elidegenítését kérte a honvédelmi minisztertől. 2006. július 4-én a miniszteri döntés alapján a Honvédelmi Minisztérium a hivatásos katonákat megillető mérsékelt vételáron, 22 millió 224 ezer 474 forintért értékesítette a vezetői lakást dr. Fapál László közigazgatási államtitkárnak.

A vagyonkezelési szabályok megszegése következtében az adásvételi szerződés megkötésével a Magyar Köztársaság Honvédelmi Minisztériumát 43 millió 28 ezer 526 forint vagyoni hátrány érte. Ezen tényállás alapján Juhász Ferenccel szemben megállapítható a Btk. 319. § (1) bekezdésébe ütköző és a (3) bekezdés b) pontja szerint minősülő jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének megalapozott gyanúja. A bűncselekmény megalapozott gyanúját az eljárás adatai, így különösen okirati bizonyítékok és tanúvallomások támasztják alá.”

A Mentelmi bizottság 6 igen 2 nem szavazattal azt javasolta az Országgyűlésnek, hogy Juhász Ferenc mentelmi jogát az adott ügyben függessze fel.

A bizottság ülésére ugyan nem ment el, az idézett szemelvényekből azonban kiderül: a parlament előtt részletesen kifejtette álláspontját.

– Nincs okom szégyenkezni, és nincs jogom sunyin meglapulva, bűntudatot színlelve csendben maradni, ne adj' isten, cinkos együttérzésben reménykedni. Nincs okom magammal szemben, ne adj' isten, a családommal szemben, és azokkal szemben sincs, akik adott esetben bíznak bennem, és legfőképpen talán azokkal szemben nincsen, akik megtapasztalták már, vagy éppen a jövőben fogják megtapasztalni a mostanság szokásos igazságszolgáltatást, az elszámoltatást Fidesz-módra.

– Felhívom a Tisztelt Ház figyelmét, de különösen azokét, akik élen jártak az elmúlt hónapokban személyiségi jogaim megsértésének, részesei voltak egy aljas, lejárató, karaktergyilkos kampánynak, melynek keretében a világ összes mocskát a fejemre szórták, arra, hogy a legfőbb ügyész levelében nincs benne a luxuslakásozás, nincs benne áron aluli értékesítés, nincs benne whiskysdobozos korrupció, és nincs benne még ezer más dolog, amelyért Budai Gyula feljelentést tett.

– Kijelentem, hogy miniszterségem idején a jogszabályok szerint, törvényesen jártam el, melynek garanciáját többek között a HM jogi apparátusa jelentette. Abszurd a helyzet, hiszen én védelmezem majd, mondjuk, azoknak a katonai ügyészeknek a lakásszerzését, akik katonai szolgálati viszony alapján szereztek katonai szolgálati lakást, miközben az ügyészségen dolgoztak. De furcsa a helyzet azért is, mert az előző Orbán-kormány honvédelmi, közigazgatási államtitkárának lakásszerzését is nekem kell majd védelmeznem az ügyészség álláspontjával szemben, lévén, hogy az ugyanilyen módon, ugyanilyen formában történt. Illő tisztelettel kérem önöket, hogy ezt a fajta feszes, határozott, számon kérő magatartást legyenek szívesek a későbbiekben a sajátjaikkal szemben is betartani. Illő tisztelettel kérem önöket, hogy az a morális mérce, amelyet velem szemben megfogalmaznak, az érvényesüljön másokkal szemben is. Illő tisztelettel kérem önöket, hogy azok, akik engem vádoltak és az igazságkeresésemben adott esetben ítélet elé kerülhetnek, ne bújhassanak az önök szoknyája mögé, vagy ne adj' isten, az önök mentelmi joga mögé.

– Reménykedem, hogy az ügyészség vezetőinek sincsenek politikai megfontolásai, és bízom a pártatlan eljárásban, még akkor is, ha a helyzet mégiscsak az, hogy a Fidesz egy politikusa feljelent elszámoltatási biztosként, a Fidesz egy volt országgyűlési képviselőjelöltje vádat emel, és a Fidesz európai parlamenti képviselőjének felesége fogja kijelölni azt a bíróságot, amely előtt egyébként majd felelnem kell. De ezzel együtt is, illő tisztelettel kérem, és én magam is meg fogom szavazni a kiadatásomat, abban a reményben, hogy korrekt lesz a bírósági eljárás, és önöknek nem lesz lehetőségük az elkövetkezendő időszakban ilyen aljas, mocskos pletykákkal foglalkozni. 

Az Országgyűlés teljesítve Juhász Ferenc óhaját, felfüggesztette a mentelmi jogát.

+

A Legfőbb Ügyészség kérte az Országgyűlés állásfoglalását Gyurcsány Ferenc mentelmi jogának felfüggesztése tárgyában „hivatali visszaélés bűntettének megalapozott gyanúja” miatt. Az indítvány szerint:

„A King's City elnevezéssel játékkaszinó, más szórakoztató létesítmények és szálloda építését magában foglaló beruházás tárgyában, a befektetők kezdeményezése alapján kormányzati szervezésben 2008. május 21. napján az Országház Nándorfehérvári Termében egyeztetésre került sor. Az egyeztetésen a beruházók egyik konkrét kérése az volt, hogy a beruházás céljára kiszemelt Velence tóparti állami tulajdonban lévő ingatlan-együttes tulajdonjogát megszerezhessék, módját illetően pedig az ingatlancserét jelölték meg.

…A miniszterelnök támogatását konkretizálva Tátrai Miklósnak azt a feladatot szabta, hogy a beruházás helyszínéül szolgáló Fejér megyei földterületek befektetők általi hasznosítását, a csereingatlanok értékbecslését, a tulajdonjog rendezését el ő kell készíteni. Az előkészítésre kettő hónapot határozott meg, 2008. július 21-ei időponttal. Gyurcsány Ferenc ezzel a magatartásával eldöntötte, hogy a kért Velence tóparti, állami tulajdonban lévő ingatlan-együttes tulajdonjogát a befektetők megszerezhetik, és kizárólag a cserét határozta meg az értékesítés lehetséges módjaként.

…A miniszterelnök az értékesítés módjának (csere) meghatározásával hatáskörét túllépte, mivel az akkor hatályos jogszabály szerint a Nemzeti Földalaphoz tartozó termőföldvagyon kizárólag nyilvános pályázás vagy árverés útján történő értékesítéssel a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács hatáskörébe tartozott.

Ugyanakkor ezzel a döntésével az albertirsai és pilisi magántulajdonú földterület állam részére történő értékesítésének az eladó számára kedvező módját is meghatározta. Ezzel a magatartásával előnyt biztosított a befektetőknek, azokkal szemben, akik a vonatkozó törvényi előírások szerint főszabályként alkalmazandó nyilvános pályáztatáson részt vehettek volna.

…A miniszterelnöki támogatás, feladat-meghatározása a cserét illetően egyedi döntés, utasítás jellegét mutatta. A földcsere kérdésében hozott miniszterelnöki feladatszabás döntően behatárolta az MNV Zrt. és a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács eljárását. A csere eleve kedvezőtlen megoldás volt az állam szempontjából, s ez a megoldási mód vezetett a megalapozatlan, manipulált értékbecslésekhez és a nagymértékű értékaránytalansággal megkötött csereszerződéshez, amely szerint a befektetők törvénysértő módon kívánták megszerezni a kiszemelt földterület tulajdonjogát.

A Mentelmi bizottság szeptember 6-ai ülésén tárgyalta a Legfőbb ügyész megismételt kérelmét, amelyre – értelemszerűen – meghívta Gyurcsány Ferencet is. A néhai miniszterelnök tudatta: nincs megbeszélnivalója a bizottsággal.

A Mentelmi bizottság 6 igen és 2 szocialista nem szavazat ellenében azt javasolta az Országgyűlésnek, hogy Gyurcsány Ferenc mentelmi jogát az adott ügyben függessze fel.

A Tisztelt Házban Gyurcsány Ferenc írásban előre jelezte felszólalási szándékát. Régi rangja szerint vonult az emelvényre, úgy szónokolt. (A zajokat, közbeszólásokat nem jelezzük, ám az idézett részletek alapján így is sejthetőek.)

– Az ügyészség valótlant állít. Hazudik. A gyanúsításnak egyetlenegy szava nem helytálló! Látszólag jogi kérdéssel állunk szemben, de csak látszólag! Az, ami itt zajlik, teljesen nyilvánvalóan politikai leszámolás. Aki nem hiszi, annak azt tudom mondani, olvassa el vagy hallgassa meg, gondolja végig Orbán miniszterelnöknek azt a megjegyzését, amelyet 2007-ben tett. Azt mondta: megtanulta, ha lehetősége van rá, akkor meg kell ölnie politikai ellenfelét, hezitálás nélkül. Majd, hogy nehogy véletlenül valaki ne tudja, kiről beszél, hozzátette: jobban szeretném látni Gyurcsányt holtan, mint csak sebesülten. Én azt gondolom, hogy ebben az ügyben a miniszterelnök és pártja nemcsak hogy megölni nem tud, de megsebezni sem. Amit el fog érni, hogy még jobban megerősödöm abban a meggyőződésemben, hogy egy alávaló hatalom uralja ma Magyarországot, és ezzel a hatalommal szemben minden tisztességes demokratának büszkén, határozottan, s ahogy a miniszterelnök fogalmazta, hezitálás nélkül fel kell lépnie. Ez a dolgunk!

– Van-e bűnöm? A törvény és a jog előtt nincs! A miniszterelnök és pártjának szemében persze politikai értelemben van. Nem bocsátják meg sem azt, hogy 2002-ben és 2006-ban, miközben dagadt a keblük a magabiztosságtól, meggyőző vereséget mértünk rájuk. És nem bocsátják meg azóta sem, hogy azok közé tartozom és tartozunk jó néhányan, akik fenyegetés, nyomásgyakorlás, tisztességtelen politikai praktikák sokasága után is kemény elvi ellenfelei vagyunk Orbán autokratikus önkényuralmi rendszerének.

– Nem kétséges, hogy Orbán és az Orbán lojális kiszolgálójaként működő Polt Péter főügyész a vádlottak padjára kíván ültetni. De ne legyen kétségük! Vádlott helyett vádlójává fogok válni annak a rendszernek, amely Magyarországon feldúlta a köztársaságot, amely emberek százezreit és millióit tartja bizonytalanságban; azzal a rendszerrel leszek perben és haragban, amelynek működése mellett ma százezrek és milliók nem mernek szabadon élni, beszélni, mert egy basáskodó hatalom üli a tort falvakban, városokban és az országban. Ennek a rendszernek leszünk a kritikusai, ennek a rendszernek leszünk az eljárás minden pillanatában a vádlói, és azok érdekében és nevében fogunk fellépni, akik azt mondják, hogy elég! Elég! Mert nem azért kaptátok a pillanatnyi többséget, hogy tönkretegyétek az országot! Nem azért kaptátok a pillanatnyi többséget, hogy szembemenjetek mindazzal, amit az elmúlt húsz év szabadságakarata felépített! Ezeket fogjuk képviselni, ezeknek a hangját fogjuk felerősíteni!

– Magyarországon utoljára több mint ötven éve volt koncepciós per. Természetesen készen állok arra, hogy ezt a csatát megvívjam. Ha nem a politika színpadán kell megvívni, hanem bírósági termekben, akkor ott fogjuk megvívni. Nem gondolom, hogy bármikor is, akár egy pillanatra is a mentelmi jogom mögé kellene bújnom. Nem gondolom, mert hiszek igazamban és erőmben, és hiszek abban, hogy az eljárás végén erősebb leszek, mert tisztábban fogom látni mérhetetlenül elvetemült hatalmuk természetét.

– Nem kérek önöktől védelmet. Miért kérnék? Szavazzanak lelkiismeretük szerint! Nincs kétségem afelől, hogy akiben van egy szemernyi tisztesség egyszer majd, amikor már túl lesznek a hatalom mámorán, és túl lesznek ezeknek az éveknek erkölcsöt bénító időszakán, még szégyellni fogják magukat. Nem fogom magukat sajnálni, még csak megvetni sem! Elegendő büntetés lesz az, hogy amikor vissza fognak gondolni ezekre a napokra, nem tudják majd elmondani sem önmaguknak, sem gyermekeiknek, hogy ebben a disznóságban miért vettek részt. Amiért én harcolok, az egy jobb világ annál, amit maguk építenek!

Az Országgyűlés többségét nem hatotta meg Gyurcsány Ferenc szónoklata: annak érdekében, hogy „a gyanú megalapozottsága vagy alaptalansága az arra hivatott igazságszolgáltatási szervek előtti eljárásban tisztázódjék” a mentelmi jogát 306 igen szavazattal, 52 nem ellenében, tartózkodás nélkül felfüggesztette.

Jobbik

FELJELENTETT

FELJELENTÉS

OGY. HATÁROZAT

 

Mentelmi jog

Igen

Nem

Tart.

Idő

RUBI GEGELY

becsületsértés

felfüggesztve

287

17

1

2011.06.27.

rágalmazás

felfüggesztve

272

30

0

2011.06.27.

ZAGYVA GYÖRGY GYULA

zaklatás vétsége

 

felfüggesztve

308

2

2

2011.06.27.

Dr. STAUDT GÁBOR

rágalmazás vétsége

felfüggesztve

285

27

6

2011.04.26.

A Debreceni Városi Bíróság kérte az Országgyűlés állásfoglalását Rubi Gergely mentelmi jogának felfüggesztése tárgyában. Ellene Lendvai Bátor Zsolt hajdúhadházi lakos tett feljelentést becsületsértés vétsége miatt a Hajdúhadházi Rendőrkapitányságon, mely szerint:

„2010. december 30-án a hajdúhadházi MÁV állomás területén Lendvai Bátor Zsolt az „Út a munkába program” keretében megalakult város őrség feladatkörét látta el társával, mikor megjelent a helyszínen Rubi Gergely a „ Szebb Jövőért Polgárőrség” egyes tagjaival és a feljelentőt becsületének csorbítására alkalmas kifejezésekkel illette, illetve kézzel két alkalommal is meglökte.”

A Mentelmi bizottság 6 igen, 1 nem, 1 tartózkodás mellet azt javasolta az Országgyűlésnek, hogy Rubi Gergely mentelmi jogát az adott ügyben ne függessze fel.

Másként vélekedett azonban Rubi Gergely. A T. Ház nyilvánossága előtt mondotta volt:

– Lendvai Bátor Zsolt Lendvai Bátor Zsolt mindenkit feljelent, büntetett előéletű, hiteltelen személy. Tavaly még Lakatos Bátor Zsoltnak hívták, korábban pedig Szilágyi Bátor Zsoltnak, és minden évben változtatja a nevét, hogy a különböző bűnügyi nyilvántartásokból kikerüljön. Akkora a bűnlajstroma, hogy felmerül a kérdés, van-e egyáltalán becsülete, de természetesen szeretném a bíróságon is tisztázni magam. Vállalom és kérem az igazság érdekében a mentelmi jogom felfüggesztését! 

Az Országgyűlés többsége teljesítette a kérését.

+

A Debreceni Városi Bíróság kérte az Országgyűlés állásfoglalását Rubi Gergely mentelmi jogának a felfüggesztése tárgyában, mivel ellene Tóth Attila a Hajdú-Bihar Megyei Polgárőr Szövetség elnöke feljelentést tett rágalmazás vétsége miatt. A feljelentés szerint:

„Rubi Gergely országgyűlési képviselő a Hajdú-Bihari Napló 2011. 03. 17-i számában az alábbi nyilatkozatot tette: azért hoztuk létre az egyesületet, mert az Országos Polgárőr Szövetség helyi szervezete nem fektetett elegendő energiát a munkába, a polgárőrök nem nagyon mertek fellépni a bűnelkövetők ellen, beérték azzal, hogy délutántól estig pár órát kint voltak, majd hazamentek lefeküdni. Hozzátette: a megyei polgárőr szövetség tavaly megkereste őket azzal, hogy lépjenek be hozzájuk, de mivel úgy látják, évek óta nem csinálnak semmit, a lehetőséget elutasították. Fenti állítások, amellett, hogy teljességgel megalapozatlanok, alkalmasak a Hajdú-Bihar Megyei Polgárőr Szövetség, illetve tagjai becsületének csorbítására.”

A Mentelmi bizottság hatáskör hiányában nem foglalkozott a cselekmény büntetőjogi értékelésével. 6 igen, 1 nem, 1 tartózkodás szavazattal azt javasolta az Országgyűlésnek, hogy Rubi Gergely mentelmi jogát az adott ügyben ne függessze fel.

Szavazás előtti parlamenti felszólalásában Rubi Gergely másként vélekedett:

– A Hajdú-Bihar Megyei Polgárőr Szövetségről szóló nyilatkozatom minden mondata igaz. Tóth Attila írásba is adta nekem, hogy 82 településen, éves szinten több tíz milliós éves költségvetésből 41 elfogás és 39 tettenérésük volt. Nos, Hajdúhadházon a Szebb Jövőért Polgárőr Egyesület két hónap alatt teljesíti ezt az eredményt, úgyhogy köszönöm szépen, és ebben az ügyben is kérem a mentelmi jogom felfüggesztését.

Az Országgyűlés többsége teljesítette Rubik Gergely kívánságát.

+

A Legfőbb Ügyész zaklatás vétsége megalapozott gyanúja miatt kérte Zagyva György Gyula mentelmi jogának felfüggesztését. Indítványa szerint:

„A Hetek című hetilap munkatársai, Somorjai László József és Hegedűs Soma sértettek 2010. augusztus 3. napján a délutáni órákban megjelentek a Verőce községben megrendezett Magyar Sziget Fesztiválon azért, hogy a rendezvényről tudósítsanak az újságban. A rendezőségi házban lezajlott beszélgetés során Zagyva György Gyula a két újságírót fenyegető kijelentéseket tett, mindeközben a kezében lévő ostorral végig hadonászott, egy alkalommal Somorjai László felé is ütött, ami nem találta el az újságírót.”

A Mentelmi bizottság egyhangú szavazattal azt javasolja azt Országgyűlésnek, hogy

Zagyva György Gyula mentelmi jogát az adott ügyben függessze fel.

Még a szavazás előtt kért, s kapott szót a T. Házban a Jobbik politikusa:

– Ez az a két újságíró, annak a cionista biznisz-szektának a tagjai, a Hit Gyülekezetének a tagjai, amit önök kiemelt közcélú egyházként bejegyeznek. Ez a két újságíró, megijedt attól, hogy a kezemben egy karikás ostor volt a Magyar Szigeten, és utána telehazudták az egész sajtót.  De, attól függetlenül, hogy én és több társam nemzeti radikális elveket vallunk, minket is megilletnek bizonyos emberi jogok. Bizonyos emberi jogok, mint például az ártatlanság vélelme, amit sem a Háztól nem kaptam meg, sem az egész magyar sajtótól.  Készpénznek vették azokat a rágalmakat, amiket ránk szórtak a szekta képviselői. Mindenkit felszólítok tehát arra, hogy nyomja meg az igen-gombot. Legyen felfüggesztve a mentelmi jogom, hogy tisztázhassam: mi az, amit elkövettünk. Amint kikeveredem, ebből az ügyből, mert kifogok, egy minimális bocsánatkérést azonban majd kérnék.

Az Országgyűlés teljesítette Zagyva György Gyula felszólítását: felfüggesztették a mentelmi jogát.

+

A Legfőbb Ügyész kérte –  Balajti László altábornagy, az Alkotmányvédelmi Hivatal főigazgatója feljelentése nyomán –  dr. Staudt Gábor mentelmi jogának felfüggesztését rágalmazás vétsége miatt.

 

A jobbik képviselője a Nemzetbiztonsági Bizottságban szerette volna képviselni a pártja frakcióját, ám az ilyenkor szokásos „C”-típusú átvilágítás olyasmit talált a múltjában - és talán a jelenében is -, ami miatt az Alkotmányvédelmi Hivatal alkalmatlannak találta e tisztség betöltésére. Az erről szóló szigorúan titkos „C-iratot” Balajti László az AVH főigazgatója Pintér Sándor belügyminiszter ellenjegyzésével küldte el az Országgyűlés elnökének.  (A nemzetbiztonsági ellenőrzés célja, hogy meg lehessen állapítani: a fontos és bizalmas munkakörre jelölt vagy azt betöltő személyek életében van-e olyan körülmény, amely kockázatot jelent államtitkok megismerésénél. A jogszabály szerint a biztonsági feltételek vizsgálata „azon kockázati tényezők, körülmények, információk felderítését jelenti, amelyek felhasználásával a fontos és bizalmas munkakört betöltő személyek tevékenysége jogellenes céllal befolyásolhatóvá, illetve támadhatóvá válhat, és ezáltal a nemzetbiztonságot sértő vagy veszélyeztető helyzet állhat elő.” Ezt a kockázati tényezőt úgy lehet leg­egyszerűbben kiiktatni, ha az államtitkok közelébe sem engedik az érintetteket. A nemzetbiztonsági ellenőrzés szintje a betöltött munkakörhöz, illetve a megismerhető, birtokolható információk szintjéhez igazodóan A, B vagy C típusú lehet. A különböző fokozatú ellenőrzések az érintettek személyes körülményeinek változását vizsgálják 5, 10, illetve 15 éves intervallumban. Az ellenőrzés alá vontnak első lépésben kérdőívet kell kitöltenie, majd a kérdőívre adott válaszok valóságtartalmát ellenőrzik és értékelik, illetve felderítik „az egyéb kockázati tényezőket.” A megszerzett információk alapján a szolgálat szakvéleményt készít.)

Az ügyészség szerint:

„Balajti Lászlót az Alkotmányvédelmi Hivatal főigazgatóját, mint hivatalos személyt, annak hivatalos eljárásában érte rágalmazás, azután, hogy a polgári elhárítás a C-típusú átvilágításban nemzetbiztonsági aggályokat fogalmazott meg. Dr. Staudt Gábor terhére a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény 179. §-ának (1) bekezdésébe ütköző, és a (2) bekezdésének b) pontja szerint minősülő nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás vétségének megalapozott gyanúja állapítható meg. A bűncselekmény a Be. 52. §-ának (4) bekezdésére figyelemmel -  mivel hivatalos személy sérelmére, hivatalos eljárása miatt követték el - üldözendő.”

A Mentelmi bizottság ülésén megjelent dr. Staudt Gábor előadta: hibás és hiányos az ügyészségi indítvány. Az átvilágítási szakvélemény eleve megalapozatlan és indokolatlan a minősítése. Sajtótájékoztatókon hangoztatott állítása szerint:

– Balajti László, az AVH vezetője úgy állított ki szakvéleményt, hogy azt nem alapozta meg jogilag semmilyen tényekkel, és semmilyen jogszabály által nem állíthatta volna ki azt a szakvéleményt, hogy én nemzetbiztonsági kockázatot jelentek. A hivatkozott politikai vélemények, kampányszövegek és az internetről letöltött nyilatkozatok nem képezhetik alapját a nemzetbiztonsági kockázat megállapításának, pláne, hogy bármelyik kókler mesemondó egy nap alatt különbet írt volna, mint az elhárítás.

Közölte: „politikai koncepciós átvilágítás áldozatának" tekinti magát. Ezért pótmagánvádas ügyet kezdeményezett Balajti László ellen. Mint mondotta, szeretné, ha azt minél hamarabb tárgyalnák, mert akkor a bíróság előtt is felteheti az Alkotmányvédelmi Hivatal főigazgatójának a kérdéseit: kinek a megrendelésére, miért, hogy születtek a szakvélemények, mik támasztják alá, hogy én nemzetbiztonsági kockázatot jelentek? Bejelentette továbbá: mindent meg fog tenni, annak érdekében, hogy az „átvilágítási botrány” kapcsán mindenki megtudhassa a tényszerű igazságot illetve, hogy megtalálhassák a politikai és adott esetben a személyes felelősöket is. Kérte mentelmi jogának felfüggesztését.

A Mentelmi bizottság 4 igen és 4 nem szavazattal azt javasolta az Országgyűlésnek, hogy dr. Staudt Gábor mentelmi jogát az adott ügyben ne függessze fel.

A T. Ház többsége másként gondolta: támogatta Rubik Gergely kívánságát, s felfüggesztették a mentelmi jogát.

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!