Pénzek, vizsgálatok, hungarikumok

A lakossági devizaeladósodás megakadályozásához szükséges intézkedésekről fogadott el határozatot a parlament, felkérve a kormányt, vizsgálja meg a magáncsőd jogintézményének bevezetését is. A magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról is született törvényjavaslat. Gyanús tranzakciókat vizsgálnak.

kdnp.hu - Bartha Szabó József

Határozatot fogadott el a parlament legutóbbi ülésén a lakossági devizaeladósodás megakadályozásához szükséges kormányzati intézkedésekről, felkérve a kormányt, vizsgálja meg a magáncsőd jogintézményének bevezetését. Az alkotmányügyi bizottság előterjesztése szerint a természetes személyek adósságrendezése segíteni tudná mind a devizahitellel rendelkező adósok, mind a más módon adósságot felhalmozó fizetésképtelen emberek problémáit.

A kabinetnek meg kell vizsgálnia a pénzintézetek és a hitelközvetítő pénzügyi szolgáltatók, ügynöki szervezetek viszonyát, illetőleg a hitelfelvevőknek az ezekhez való viszonyát. Megvizsgálandó továbbá a devizahitelesek megsegítése érdekében hozott intézkedések és a pénzügyi szolgáltatás közvetítőire vonatkozó jogszabályok hatályosulása, és szükség esetén azok módosítása. A határozat emellett arra is felkéri a kormányt, vizsgálja meg, hogy az Európai Bizottságnak a lakóingatlanokhoz kapcsolódó hitelmegállapodásokról szóló, a hitelfelvevők információhoz jutását célzó irányelve hogyan illeszthető be a hazai jogrendbe.

Az Országgyűlés felkérte a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét is, hogy a hatékonyabb munkavégzés érdekében feladatait hangolja össze a versenyfelügyeleti hatóságokkal, végezzenek közös vizsgálatokat különösen a hitelek árazásáról, mert több esetben kiderült, hogy jelentősen nagyobb a hitelkamat emelkedése, mint azt az országkockázat indokolná.

A határozat, felszólította a kormányt arra is, építse be az általános iskolák felső tagozatai és a középfokú iskolák tananyagába a pénzügyi rendszer alapismereteinek oktatását, a banki tranzakciók minimális követelményeinek a megismertetését és a fogyasztóvédelmi jogok tanítását.

A vizsgálatok eredményéről a kormánynak és a pénzügyi felügyeletnek 2012. augusztus 31-ig beszámolóban kell tájékoztatnia a parlament alkotmányügyi bizottságát. A határozatot 291 igen, 1 nem  (Vitányi Iván, független) és 4 tartózkodással (Ficsor Ádám, dr. Kolber István, dr. Molnár Csaba, Szücs Erika, - független) fogadta el az Országgyűlés.

Hungarikumok

Az Országgyűlés 304 igen révén, ellenszavazat nélkül mindössze öt tartózkodással kísérve  elfogadta a magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról szóló törvényjavaslatot. A tartózkodó voksok meglepetésre az LMP soraiból érkeztek, (Ertsey Katalin, Karácsony Gergely, Szabó Rebeka, dr. Szél Bernadett, Szilágyi László).

Az Országgyűlés megállapította:

a) a magyar nemzeti értékek, és azokon belül a hungarikumok megőrzendő és egyedülálló értékek;

b) az összetartozás, az egység és a nemzeti tudat erősítése érdekében nemzetünk értékeit össze kell gyűjteni, dokumentálni, a dokumentációt a kutathatóság szabályai szerint meg kell őrizni, az értékeket pedig ápolni és védelmezni kell;

c) örökségünket, a magyar kultúra évezredes értékeit, a magyarság szellemi és anyagi alkotásait, a Kárpát medence ember alkotta és természet adta értékeit átfogó értéktárban kell összesíteni;

d) a nemzeti értékeink védelme hozzájárul az új nemzedékek nemzeti azonosság-tudatának kialakulásához és megszilárdításához;

e) nemzeti értékeink széles körű hazai és külföldi bemutatása, megismertetése szellemi, kulturális, gazdasági teljesítményünk, természeti és épített értékeink elismertetése, valamint az országmárka erősítése egyaránt kiemelkedő jelentőségű.

Az Országgyűlés kinyilvánította, hogy ezen értékeket az egyetemes értékek részének tekinti, amely értékek a magyarság múltjának, jelenének és jövőjének dinamikusan fejlődő tárháza. A magyar történelem során együttélésünknek köszönhetően a magyar kultúra részévé váltak a nemzeti és etnikai kisebbségek, valamint az egyes történelmi vallási kincseink, mint közösségek saját értékei is, amelyek értékenként ugyancsak a magyar és Magyarországhoz köthető nemzeti értékek tárházát gazdagítják.

A magyar nemzeti értékekről és a hungarikumokról szóló törvény egy kerettörvény, amely a vázát adja annak a szabályozási rendszernek, melyen keresztül megvalósul a magyar nemzeti értékek és a hungarikumok körének a meghatározása, azok felkutatása, dokumentálása, rendszerezése, népszerűsítése, a jelenlegi és a jövı nemzedékkel történő megismertetése és ápolása. Meghatározza a települési és megyei önkormányzatok, valamint a hatáskörrel rendelkező minisztériumok ezzel kapcsolatos feladatait, továbbá felállítja azt a rendszert, melyen keresztül e komplex és sokrétű feladatok megvalósíthatóak.

A nemzeti értékek azonosítása, rendszerezése és védelme egy többszörösen összetett, vertikálisan felfutó rendszerben, az ún. Magyar Nemzeti Értékek Piramisában történik. Ahhoz, hogy a hungarikum szónak valóban megkülönböztetı szerepe legyen, és hogy a fogalom ne üresedjen ki, szükséges egy tágabb kör meghatározása, ezen a szinten tehát nemzeti értékekről beszélünk, melyek közül a Hungarikum Bizottság választja ki a hungarikumokat.

A nemzeti értékpiramis első lépcsőfokát a települési önkormányzatok adják, amelyek fakultatív feladatként megalakíthatják Települési Értéktár Bizottságaikat. Ezek a bizottságok elkészítik a településen fellelhető nemzeti értékek adatainak gyűjteményét, vagyis a települési

értéktárat, melyet megküldenek a Megyei Értéktár Bizottságoknak, illetve, amennyiben nem működik az adott megyében Megyei Értéktár Bizottság, úgy közvetlenül a Hungarikum Bizottságnak. A települési önkormányzat a települési értéktárral kapcsolatos feladatok ellátásával megbízhat az illetékességi területén működő intézményt, szervezetet vagy azok csoportját. Praktikusan itt a múzeumokról van szó, amelyek már eddig is nemzeti értékek azonosítását, gondozását végezték.

A második lépcsőfokot a megyei önkormányzatok jelentik, melyek fakultatív feladatként létrehozhatják a Megyei Értéktár Bizottságaikat. Ezek a bizottságok rendszerezik a települési értéktárak adatait, továbbá saját gyűjtőmunkát is végeznek. Az így elkészített megyei értéktárat a Hungarikum Bizottságnak küldik meg. A megyei önkormányzat is megbízhat a megyei értéktárral kapcsolatos feladatok ellátásával az illetékességi területén működő intézményt, szervezetet vagy azok csoportját.

Az egyes hatáskörrel rendelkező állami szervek ugyancsak rendszerezik saját nemzeti értékeiket (ágazati értéktár), és azt megküldik a Hungarikum Bizottságnak. A nemzeti értékek részét képezik és ezért a Magyar Értéktárba integrálandók az egyes hatáskörrel rendelkező állami szervek nyilvántartásában szereplő, európai uniós oltalommal rendelkező nemzeti értékek, valamint a nemzetközi elismerésben részesített nemzeti értékek. Hangsúlyozandó, hogy valamely érték nemzeti értékké vagy hungarikummá minősítése nem érinti az ezen érték egyéb jogszabályok alapján fennálló védettségét.

Gyűjtőmunkát magyarországi és határon túli társadalmi szervezetek, csoportosulások is végezhetnek. Bármely természetes személy, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, és csoportosulás kezdeményezheti valamely nemzeti érték felvételét bármelyik értéktárba.

A Hungarikum Bizottság a hozzá megküldött listákat a Magyar Értéktárban összesíti és rendszerezi. Külön jogszabály alapján választja ki a Magyar Értéktárból azokat az értékeket, melyeket hungarikummá minősít, és ennek megfelelően a Hungarikumok Gyűjteményébe kerülnek. A Hungarikum Bizottság elnöke az agrár-vidékfejlesztésért felelős miniszter, titkársági feladatait pedig az általa vezetett minisztérium látja el.

Gyanús tranzakciókat vizsgálnak

Döntött a Tisztelt Ház a VOLÁNBUSZ Zrt. 2003-ban megalkotott reorganizációs programja végrehajtásának körülményeit vizsgáló bizottság tisztségviselőinek és tagjainak megválasztásáról. Elnök: Manninger Jenő (Fidesz), Alelnök: Burány Sándor (MSZP), Tagjai: Mágori Józsefné, dr. Mengyi Roland, Tessely Zoltán (Fidesz), Spaller Endre (KDNP), Göndör István (MSZP), Bödecs Barna, Szilágyi György (Jobbik) és dr. Schiffer András (LMP).

A 2002 és 2010 között hivatalban lévő szocialista-szabad demokrata kormányok állami vagyonnal történő gazdálkodása során számos, jogszabálysértés gyanúját felvető tranzakció került nyilvánosságra az elmúlt esztendőkben. Az államháztartás és az állami vagyon több szegmenségben bizonyíthatók a felelős gazdálkodás alapvető elveit megsértő intézkedések, melyekkel az akkor hatalomban lévő politikai elit több milliárd forintnyi kárt okozott a nemzetgazdaságnak. A VOLÁNBUSZ Zrt. 2003-ban megalkotott reorganizációs programjának végrehajtása iskolapéldája annak, hogy egy korábban jól működő 100 százalékos állami tulajdonban levő céget miként lehetett tönkretenni, járatokat kiszervezni, és miként lehetett azokat az értékes ingatlanokat átjátszani ismeretlen tulajdonosi háttérrel rendelkező off-shore cégeknek, amelyek lényegében a mai napig az állami költségvetésből - korábban megkötött bérleti szerződések alapján - százmilliókat visznek ki az országból.

A parlamenti bizottság feladata lesz, többek között:

– A VOLÁNBUSZ Zrt. szentendrei telephelye, fővárosi Szabolcs utcai és Andor utcai telephelyei reorganizációs program során végrehajtott értékesítése körülményeinek vizsgálata, az esetlegesen felmerülő visszaélések hátterének feltárása!

– A VOLÁNBUSZ Zrt. szentendrei pályaudvara, a gödöllői műszaki telepe, az érdi műszaki telepe reorganizációs program során végrehajtott értékesítése és visszabérlése, a fóti járműjavító bázis beruházása körülményeinek vizsgálata, az esetlegesen felmerülő visszaélések hátterének feltárása!

– A tranzakciókban résztvevő, értékbecslést, ingatlanközvetítést végző, ismeretlen hátterű és tulajdonosi szerkezetű társaságok, alábbi „off-shore” cégek valós tulajdonosi hátterének feltárása, nyilvánosságra hozatala : American Appraisal Associates Inc. Wisconsin, USA ; Herault Investments s. a. Panama; Infoport Corporation, Seychelles-szigetek; Daren International Corporation, Brit Virgin - szigetek; Taibo Beteiligungen AG Luxemburg; Arsida Investments Limited Ciprus; Cordia Homes Holding Limited Ciprus ; Virini Holdings Limited Ciprus ; Alegria Holdings Limited Ciprus; Glenbrook Holdings Limited Ciprus; Colbrin Holdings Limited Ciprus; Augustian Holdings Limited Ciprus!

– A megnevezett gazdasági társaságokkal a reorganizációs program során tulajdonjogok megszerzésére, beruházások megvalósítására irányuló szerződések megkötésének körülményei!

– A VOLÁNBUSZ Zrt. által 2005 és 2008 között közel 5,5 Mrd Ft értékben lezajlott értékesítések során az állami tulajdonnal való gazdálkodás elvei érvényesülése, az eljárások etikussága, a közpénzek felhasználásának vizsgálata!

– A VOLANBUSZ Zrt. által a reorganizációs program végrehajtása során értékesített ingatlanok, társaság általi visszabérlése gazdaságosságának, költséghatékonyságának vizsgálata!

– A 2005 és 2008 között hivatalban lévő, az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter, továbbá a VOLANBUSZ Zrt., a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács, az akkori Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. vezető tisztségviselői és döntéshozói fenti eljárásokban folytatott tevékenységének feltárása.

A Volánbusz Zrt. reorganizációját vizsgáló bizottság vizsgáló bizottság tisztségviselőinek és tagjainak megválasztásáról szóló határozatot az Országgyűlés 303 igen, 6 nem mellett tartózkodás nélkül fogadta el. (Összetételével csupán az MSZP-ből kivált  Gyurcsány-csapat tagjai  nem értettek egyet.)

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!