Szemben az árral...

A KDNP és Fidesz indítványainak zömét napirendre sem engedte tűzni a Gyurcsány-, majd a Bajnai-kormányt dicsőítő csapat. De, mert „kötözött lábbal is tánc a tánc", hosszú egyeztetésekkel, megpróbálták javaslataikat, vagy annak legalább az érdemi részét elfogadtatni. Így történt, történhetett, hogy az általuk fémjelzett 215 törvényjavaslatból 29-et mégis sikerült révbe juttatni.

Ontotta a törvényeket, törvénymódosításokat a Tisztelt Ház. A II. Gyurcsány- és a nyomába lépő Bajnai-kormány kormány regnálása idején 965 törvényjavaslatról döntött a Tisztelt Ház. Elfogadtak 599-et, néhányat többször is. Számoson, már a születésük előtt látszott: hézagai és kiskapui között sztárügyvédek fognak sztárpénzekért szlalomozni. Talpon maradt (a Magyar Közlönyben kihirdetve): 585; visszavontak hármat, a köztársasági elnök jóvoltából újból tárgyalnak ötöt, hat pedig az Alkotmánybíróság ítéletére vár.

Az elfogadott új törvények és törvénymódosítások közül 144 nemzetközi, többségében az Európai Unióhoz történő igazodás jegyében született. Ez utóbbiakat majd minden alkalommal konszenzus kísérte. A hazai dolgokat rendszabályozó paragrafusok viszont legtöbb esetben látványosan megosztották a parlamenti széksorokban helyet foglalókat.  

„Marathónnál a reménytelenség győzött” – írta volt a balsorsból is erőt merítő Németh László. Nem is sejtette, sejthette, hogy egykoron, az oly nagyon remélt demokráciában az ellenzéki képviselőknek vállalniuk kell – újra és újra – a maratoni kihívást, a reménytelenség győzelmének keservét. A Kereszténydemokrata Néppárt és Fidesz indítványainak zömét napirendre sem engedte tűzni a Gyurcsány-, majd a Bajnai-kormányt dicsőítő csapat. De, mert „kötözött lábbal is tánc a tánc", hosszú egyeztetésekkel, a „bátrabb" szocialista képviselőkkel „szövetkezve" is megpróbálták javaslataikat, vagy annak legalább az érdemi részét elfogadtatni. Így történt, történhetett, hogy az általuk fémjelzett 215 törvényjavaslatból 29-et mégis sikerült révbe juttatni.

PÁRT

BENYÚJTVA

ELFOGADVA

Kormány

521

472

Bizottság

37

24

KDNP

28

1

Fidesz

 110

5

MSZP

112

45

SZDSZ

18

4

MDF

25

3

Függetlenek

11

-

MSZP-SZDSZ

22

13

SZDSZ-MDF

3

-

Fidesz -MSZP

10

5

Fidesz -KDNP

44

2

Fidesz -KDNP-MSZP

3

1

Fidesz-KDNP-MSZP-SZDSZ

2

1

Fidesz-KDNP-MSZP-MDF

1

1

Fidesz-MDF- MSZP-SZDSZ

1

1

Fidesz-MSZP-SZDSZ-Független

1

1

MSZP-SZDSZ-MDF

1

1

Fidesz-KDNP-SZDSZ-MDF

2

-

Fidesz-KDNP-MSZP-SZDSZ-MDF

8

7

Fidesz-KDNP-MSZP-SZDSZ-Független

5

4

ÖSSZESEN

965

591

KDNP

Salamon László és Rubovszky György az októberi események szomorú tapasztalatai nyomán terjesztették elő a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény módosításáról szóló indítványukat.

A hatályos Btk.-ban szereplő azon aránytalanságot szüntették meg, mely szerint, „ha hivatalos személy bántalmaz eljárása során állampolgárt legfeljebb két évig tartó szabadságvesztés büntetéssel büntethető, a hivatalos személy elleni állampolgári erőszak alapeseti elkövetése esetén viszont három évig tartó szabadságvesztés kiszabását tette lehetővé." A kereszténydemokrata politikusok határozott álláspontja volt, hogy a két bűncselekmény tekintetében a hivatalos személyek részére kedvezőbb büntetési tételbeli különbözősége nem indokolható, ezért javasolták a bántalmazás hivatali eljárásban bűncselekmény bűntetté emelését, és a korábbi büntetési tétel szigorítását. A törvénymódosítás alapján „az a hivatalos személy, aki eljárása során mást tettleg bántalmaz, bűntettet követ el, és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő."

Érvelésüket, a parlament minden szavazó tagja elfogadta.

Fidesz-KDNP

Az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény módosítását Deutsch-Für Tamás, Répássy Róbert, Szűcs Lajos (Fidesz) Rubovszky György (KDNP), jegyezte.

A törvénymódosítás kiterjesztette a vagyonnyilatkozatban feltüntetendő adatok körét, amelyek révén így valóság-hűbb képet lehet alkotni az országgyűlési képviselők jövedelmi, vagyoni helyzetéről. A törvényjavaslat nyilvánossá tette mindazt az állami, illetve európai uniós támogatást, amelyet a képviselő (valamint a vele közös háztartásban lévő házas- illetve élettársa és gyermeke) kapott, kap. Ide tartoznak azok a támogatások is, amelyeket a képviselő, mint egyéni vállalkozó, mint ingó vagy ingatlan tulajdonos, bérlő, haszonélvező, vagy más jogcímen ezekhez kapcsolódóan kapott, kap. Nyilvánossá tette azokat a támogatásokat is, amelyeket az a gazdasági társaság kapott, amelyben a képviselő tisztségviselő, vagy amelyben anyagi érdekeltsége van.

A KDNP és a Fidesz – értelemszerűen – igennel voksolt. AZ SZDSZ egységesen ellene, s nemmel szavazott még Császár Antal (Fidesz!) és Mécs Imre (MSZP). Tartózkodott: az MDF, Filló Pál (MSZP) és Gyenesei István (független).

+

Négyen jegyezték az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény, valamint a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény módosítását. A kereszténydemokratáktól Latorcai János és Hargitai János, a szövetséges Fidesztől pedig Domokos László és Varga Mihály.

Az új szabályozás kiszélesítette a nyilatkozattételre kötelezettek körét, ugyanis nemcsak a legalább többségi állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok vezető tisztségviselői és felügyelő bizottsági tagjai kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni, hanem minden állami tulajdoni részesedéssel működő gazdasági társaság vezető tisztségviselője és felügyelő bizottsági tagja, akit jogszabály illetve társasági szerződés alapján az állami tulajdonosi rész alapján választottak meg. A vagyonnyilatkozat állami tulajdoni részesedéssel működő gazdasági társaságokra vonatkozó gazdasági érdekeltségi részét nyilvánosságra kell hozni, így átláthatóvá válnak az állami tulajdonú gazdasági társaságok vezető tisztségei. További szigorítás, hogy nem kétévente, hanem évente kell vagyonnyilatkozatot tenniük. Ugyancsak változás, hogy a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség független a gazdasági társaság jegyzett tőkéjének nagyságától, azaz a korábbi 200 millió forintos jegyzett tőkére vonatkozó kritériumot esetükben nem kell vizsgálni.

Az SZDSZ nemmel voksolt, egyedül Kis Zoltán lógott ki a sorból az igennel. Meghökkentve a meghökkenthetőket, az átláthatóság és a korrupció elleni harc bajnokának önmagát kikiáltó MDF egységesen tartózkodott, miként a független Gyenesei István is. Az MSZP-ből a pénzügyminiszter Veres János, továbbá Mécs Imre és Nyúl István is nemmel voksolt, Géczi József Alajos pedig tartózkodott.

Fidesz-KDNP-MSZP

A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény módosításáról szóló 2005. évi LXXXI. törvény hatályon kívül helyezéséről. Rubovszky György, (KDNP), Nyitrai Zsolt (Fidesz), Tóbiás József, (MSZP) indítványa.

2009. december 31.-i határnappal hatályon kívül helyezte a választási eljárás külképviseleti szavazással kapcsolatos rendelkezéseit. E módosítás nélkül a külföldön tartózkodó választópolgárok nem élhetnének választójogukkal.

Elfogadásához, a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának támogatása volt szükség. Nem ütközött akadályba: tartózkodás nélkül, 336 „igen" kísérte, bár az SZDSZ – kiegészülve 8 szocialista képviselővel (Bóth János, Csontos János, Faragó Péter, Katona Béla, Kovács Tibor, Kőhegyi István, Szili Katalin, Warvasovszky Tihamér) egységesen ellene voksolt.  

Fidesz-KDNP-MSZP-MDF

„Communitas Fortissima" – Kercaszomor a legbátrabb falurólcímmel nyújtotta be törvényjavaslatát (2008.04.14.) Bebes István, Kovács Ferenc, V. Németh Zsolt (Fidesz), Puskás Tivadar (KDNP), Szabó Lajos (MSZP) és Pettkó András (MDF). Szomoróc községet, a mai Kercaszomor részét, 1919 augusztusában – annak ellenére, hogy a békeszerződés által megállapított határ Magyarországnak ítélte – a jugoszláv állam fennhatósága alá vették. A szomorócíak hiába tiltakoztak, a trianoni hatalmasságok nem kívántak velük foglalkozni. Ezért a kilátástalanságot feloldandó, saját kezükbe vették sorsukat. 1920. augusztus 1-én éjszaka Ránkai hadnagy 17 határőrrel, és a hozzájuk csatlakozó kercai férfiakkal, megrohamozta a Szomorócot megszálló katonaságot. A meglepett jugoszlávok fegyvereiket eldobálva, elmenekültek. A szomoróci férfiak fegyverekkel csatlakoztak Ránkai hadnagy csoportjához. A hadnagyot az önkényes akció miatt leváltották, a szomoróci lakosságra – a bátor kiállás miatt – megtorlás várt. A fegyveres csoport több tagját letartóztatták. Mégis helytállásuk nem volt hiábavaló, hiszen másfél év múlva a határmegállapító bizottság, e bátor tett által is befolyásolva, több községgel együtt, Szomorócot ismét Magyarországnak ítélte. 1922. február 9-ét, a második világháború végéig, a község minden évben megünnepelte. Ennek emlékét őrzi a harangláb újraöntetett harangjának felirata is.

Az Országgyűlés fejet hajtott Kercaszomor lakóinak, a falujuk Magyarországhoz tartozása érdekében indított, 1920-as fegyveres felkelésben tanúsított bátor magatartása előtt, ezért az alábbi törvényt alkotta: 1.§ Az Országgyűlés Kercaszomor védőnek tántoríthatatlan bátorságát - örök emlékezetül - törvénybe iktatja; 2.§ Az Országgyűlés Kercaszomor községnek a „Legbátrabb falu" („Communita s Fortissima") címet adományozza; 3.§  Kercaszomor község címere a „Communítas Fortissima" jelszóval egészül ki.

Tartózkodás nélkül egy ellenszavazattal (Pesti Imre, Fidesz!) fogadta el a Tisztelt Ház.

Fidesz-KDNP-MSZP-SZDSZ

Az országgyűlési képviselők tiszteletdíjáról, költségtérítéséről és kedvezményeiről szóló 1990. évi LVI. törvény módosítását szorgalmazta Navracsics Tibor (Fidesz), Semjén Zsolt (KDNP), Lendvai Ildikó (MSZP), Eörsi Mátyás (SZDSZ).

A törvényjavaslat célja és benyújtásának indoka volt, hogy az országgyűlési képviselők maguk is hozzájáruljanak ahhoz a célkitűzéshez, melynek lényege a költségtakarékosabb állam megvalósítása. E célkitűzés magában foglalta, hogy csökkenjenek azok a juttatások, amelyek megilletik az Országgyűlés tisztségviselőit, a bizottsági rendszer egyszerűsítésével csökkenjen a bizottsági munka költsége és ésszerűbbé, életszerűbbé váljon a képviselői munkával kapcsolatos költségek megtérítése.

Mindössze két ellenszavazat (Balsai István, Kovács Ferenc Fidesz) kísérte. Tartózkodott az MDF, valamint Kontrát Károly és Pósán László (Fidesz).

FIDESZ-KDNP-MSZP-SZDSZ-Független

A bányászatról szóló törvény (1993. évi LXVIII.) módosításáról szóló indítványt Nagy Andor, (KDNP), Ángyán József, (Fidesz), Orosz Sándor, (MSZP), Velkey Gábor, (SZDSZ), Katona Kálmán, (Független) jegyezte.

A víz a legfontosabb természeti erőforrásaink egyike. Ezen kincs megőrzésének biztosítása sürgető, és határozott lépéseket kívánó feladat. Az éghajlatváltozás következtében várhatóan számolnunk kell a hazai vízforrások mennyiségének csökkenésével. Ez még fontosabbá teszi a meglévő víztartalékok minőségének megóvását és javítását. Magyarország szélsőségesen kiszolgáltatott a szomszédos országoknak, ahonnan vizeink mintegy 95 százaléka érkezik. Elsődleges érdekünk, hogy régiónkban kezdeményezői és elősegítői legyünk egy olyan vízpolitika kialakításának, 'mely felelősen bánik ezzel az erőforrással, és biztosítja a jó minőségű ivóvizet a ma élő és a jövő nemzedékek számára. Ahhoz, hogy ezek az erőfeszítések ne válhassanak semmivé egy váratlan esemény következtében, elengedhetetlen, hogy megelőzzük az olyan tevékenységek megvalósulását, amelyek súlyos kockázatot jelentenek. Ilyen kockázatos tevékenységnek kell tekintenünk a ciánvegyületek alkalmazásával folytatott bányászati eljárásokat. Hogy ezek mekkora veszélyt jelenthetnek, azt hazánknak a 2000. évi nagybányai balesetet követő tiszai szennyezés nyomán közvetlenül kellett megtapasztalnia. Annak érdekében, hogy ehhez hasonló balesetek ne ismétlődhessenek meg, ki kell mondani, hogy ennek a bányászati technológiának az alkalmazása nem kívánatos a Magyar Köztársaság területén. (Más országok - például Csehország - éppen a tiszai ciánszennyezés tapasztalataiból okulva ezt a lépést már korábban megtették a bányászati törvény módosításával.)

Tekintettel a ciánt és cianidokat felhasználó bányászati technológiák jelentős környezeti kockázatára a magyar Országgyűlés a Tiszát ért 2000.évi szennyezésre emlékezve, s emlékeztetve, 356 „igen mellett, egyetlen ellenszavazattal (Örvendi László József, Fidesz!), tartózkodás nélkül, rendelkezett ezen bányászati technológia a betiltásáról, (2009.12.07.).

+

A mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek vonatkozásában a beszállítókkal szemben alkalmazott tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalmáról szóló javaslatot Font Sándor (Fidesz), Medgyasszay László (KDNP), Herbály Imre (MSZP), Velkey Gábor (SZDSZ), Karsai Péter (Független) jegyezte.

A hazai kiskereskedelmi piac egyszerre mutatja a magas koncentráció és az intenzív verseny jegyeit. Ennek a szituációnak egyértelmű elszenvedője a beszállító. A kereskedő által kínált szolgáltatások és az ezekért követelt díjak, hozzájárulások, sápok igen sokrétűek. A gyakorlatban az érvényesül, hogy a különböző jogcímeken szedett pénzeket a szállítók kénytelenek megfizetni, legfeljebb azok mértékét vitathatják, többnyire kevés sikerrel. Gyakori a formális okokra hivatkozó, semmilyen tényleges szolgáltatást nem kínáló, ad hoc követelés is a kereskedők részéről. Az erőfölényből fakadóan egyre magasabb árengedményeket követelnek, polcpénzt, listázási díjat fizettetnek a termelőkkel a marketingakciókhoz, a reklámújságok költségeihez hozzájárulást kérnek és az akvizíciós költségek egy részét is finanszíroztatják. A hosszabb fizetési határidők miatt a termelők sok esetben kénytelenek finanszírozni a kereskedelem forgótőke szükségletét is. Minél nagyobb egy lánc ereje méretét és szervezetét, eszközei fejlettségét tekintve, annál inkább él az erőfölény eszközeivel (hipermarketek, diszkont-láncolatok, stb.) A törvényjavaslat általános célja volt, hogy az élelmiszer termékpálya szereplői közötti üzleti kapcsolatok átláthatóbbá és etikusabbá tegye. A beszállítók és a kereskedők között alapvetően a termék kialkudott vételárát tekinti relevánsnak, egyéb utólagos visszatérítések alkalmazására csak a beszállító által igényelt és valós szolgáltatás nyújtása esetén lesz lehetőség. A versenytörvény hatálya alá nem tartozó, ugyanakkor a piaci szereplők között aszimmetrikus viszonyokat kialakító és szolgáló jelenségek jogi keretek közé szorításával, illetve tilalmával transzparens és kiegyenlített erőviszonyok alakíthatóak ki az egyes termékpályákon. Külön kiemelendő: a javaslat nem tesz tilalmazottá egyetlen olyan magatartást sem, ami az etikusan együttműködő felek között merülhet fel, kizárólag olyan tényállásokat határoz meg, amely „megmérgezi" a beszállító és a kereskedő viszonyát és amelyek az üzleti tisztesség keretei között nem tűrhetőek meg.

Ellenszavazat nélkül, egyetlen tartózkodással, (Szanyi Tibor, MSZP) fogadta el az Országgyűlés.

+

Az élelmiszer termékpálya működésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló indítványt Font Sándor (Fidesz), Medgyasszay László (KDNP), Herbály Imre (MSZP), Velkey Gábor (SZDSZ), Karsai Péter (Független) terjesztette a Tisztelt Ház elé.

Az Alkotmány 70/A . §-ának (3) bekezdése szerint a Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is segíti. Ezen alkotmányos előírás magában hordozza az állam azon kötelezettségét is, hogy a mezőgazdaság területén megélhetésüket kereső állampolgárok esetében a piaci viszonyok aszimmetriája során kialakuló feltételek miatt kieső bevételeket más forrásból (segélyek, támogatások) pótolja vissza a vidéki életforma és megélhetés, valamint a termelés fenntartásának biztosítása érdekében. A törvényjavaslat bevezeti a kiemelt termékpálya szervezet fogalmát, amely a nem nyereségérdekelt, reprezentatív érdekképviseleti és szakmai szervezetek számára biztosítja, hogy együttműködésükkel kapcsolatban önszabályozó megállapodást köthessenek, továbbá tagjaik számára az adott piacra, illetve az ott alkalmazásra kerülő árakra vonatkozó felmérést végezhessenek, információt adhassanak, valamint a tagok között erre irányuló koordinatív egyeztetést folytathassanak. Ez utóbbi tevékenység korábban gyakran ütközött a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmába. A módosítás szerint a kiemelt termékpálya szervezetek, illetve tagjaik összehangolt piaci magatartása csak abban az esetben minősülhet jogsértőnek, ha a tevékenység révén a termékpálya szereplői számára megvalósuló gazdasági előnyök meghaladják a versenyt korlátozó magatartásból adódó hátrányokat. Felügyelete első körben az agrárpolitikáért felelős miniszter hatáskörébe tartozik, akinek bejelentésére indítható a Gazdasági Versenyhivatal által versenyfelügyeleti eljárás.

A törvénymódosítást az Országgyűlés ellenszavazat és tartózkodás nélkül elfogadta.

+

Nem csak a politika, a természet sem kímélte csapásaitól szép hazánkat. E sanyarú helyzetben, a „nemzeti agrárkár-enyhítési rendszerről és a kárenyhítési hozzájárulásról szóló törvény (2008. évi CI.) módosítását szorgalmazta Medgyasszay László (KDNP), Jakab István (Fidesz), Demendi László, Herbály Imre (MSZP), Velkey Gábor (SZDSZ) és Karsai Péter (Független).

Figyelemmel arra, hogy a klímaváltozás miatt hazánkban is az egyre szélsőségesebb időjárási körülmények (orkánszerű viharok, nagy kiterjedésű és erejű jégesők) sorozatos károkat okoznak a mezőgazdaságban, szükségessé vált e károk kárenyhítési törvényben történő kezelése. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a jégeső miatti károkozásra az üzleti biztosítók csak az érintett termelők szűk körével kötnek biztosítási szerződést. A jégeső által okozott károk állami forrásból történő enyhítése az uniós jogszabályok értelmében állami támogatásnak minősül. Ilyen célú állami támogatás mezőgazdasági támogatásként, vagy agrárkár-enyhítésként nyújtható. A javaslat kibővíti az elemi károk körét, lehetővé teszi a jégeső által okozott károk rendszerbe történő bevonását, - egyúttal a kifizetéssel összefüggő eljárás gyorsítását szolgáló rendelkezést is tartalmaz.

347 igen, 14 nem kíséretében fogadta el a Tisztelt Ház. „Csak" az SZDSZ padsoraiban szavaztak ellene. 

Fidesz- KDNP-MSZP-SZDSZ-MDF

Az Európai Parlament magyarországi képviselőinek jogállásáról szóló törvény módosításáról, Navracsics Tibor (Fidesz), Semjén Zsolt (KDNP), Lendvai Ildikó (MSZP), Kóka János (SZDSZ), Herényi Károly (MDF)

Az európai parlamenti képviselők díjazására és juttatásaira vonatkozó uniós szabályok változása miatt vált szükségessé az Európai Parlament magyarországi képviselőinek jogállásáról szóló 2004.évi LVII. törvény módosítása. A módosítás lényege, hogy az európai parlamenti képviselők tiszteletdíját a 2009-es parlamenti ciklustól kezdődően az Európai Parlament fizeti. Átmeneti szabályként ugyanakkor a 2004-2009. ciklusban mandátumot szerzett képviselők részére lehetőséget biztosított a korábbi nemzeti szabályok alkalmazására is.

Ellenszavazat és tartózkodás nélkül kapott zöld utat.

+

Az Országos Rádió és Televízió Testület tagjai megbízatása megszűnésének egyes kérdéseiről. Cser-Palkovics András (Fidesz), Lukács Tamás (KDNP), Jánosi György (MSZP), Pető Iván (SZDSZ) és Herényi Károly (MDF) nyújtott be indítványt.

Annak érdekében, hogy a megalkotandó új törvény szabadon alakíthassa ki a médiafelügyelet új rendszerét, szükséges gondoskodni arról, hogy a megválasztandó testület mandátuma csak az Rttv. hatályon kívül helyezéséig tartson, amennyiben az négy éven belül bekövetkezik.

Ellenszavazat nélkül fogadta el az Országgyűlés.

+

Szent Miklósnak, a lepárlók védőszentjének ünnepén, a FIDESZ-KDNP kezdeményezésére született az indítvány: Medgyasszay László, Simicskó István, (KDNP), Császár Antal, Font Sándor (Fidesz), Bedő Tamás, Kis Péter László (MSZP), Bőhm András, Velkey Gábor (SZDSZ), Karsai Péter, Pettkó András (MDF) jegyezte. Rajtuk kívül, még sokan állították, állítják: „Ez a törvény, nemzeti értékünket védi, túlmutat a napi politikai csatározásokon! Történjen bármi, a kutya sem fog jótékonyan emlékezni Gyurcsányra, még a Bajnai-kormányára sem. A pálinka azonban marad!"

Az elmúlt tíz-húsz évben majdnem hogy eltűnt az igazi pálinka: pálinkaszerű termékek pálinkaként kellették, kelletik magukat a különböző kereskedelmi helyiségek polcain. Az Európai Unióban a pálinka földrajzi árujelző oltalom alá került. Ez azt jelenti, hogy Ausztria négy tartománya kivételével, (sárgabarack-pálinka esetében) kizárólag Magyarország használhatja a pálinka megnevezést, még akkor is, ha ugyanilyen technológiai eljárással készítenek máshol ugyanilyen szeszes italt.

Pálinkának csak olyan gyümölcspárlat nevezhető, amelyet Magyarországon termett gyümölcsből készítettek, és amelynek cefrézését, párlását, érlelését és palackozását is Magyarországon végezték. Sűrítményből, aszalványból, szárítmányból készült termék nem nevezhető pálinkának. Törkölypálinkának csak olyan törkölypárlat nevezhető, amelyet Magyarországon termett szőlő törkölyéből készítettek, és amelynek cefrézését, párlását, érlelését és palackozását is Magyarországon végezték. A pálinkát és a törkölypálinkát tilos ízesíteni, színezni, édesíteni, készítésük során répa-, nád-, izo- vagy gyümölcscukor nem használható.  

A törvény lehetővé teszi a pálinkák megkülönböztetett színű zárjegyét, éppen azért, hogy garancia legyen: aki majd az adott színű zárjeggyel lezárt terméket kóstolja, az biztos legyen abban, hogy ami benne van az pálinka. Létrehozta a Pálinka Nemzeti Tanácsot, kidolgozza a „Nemzeti pálinkastratégiát" a pálinka, mint nemzeti kincs megóvása érdekében. Segíti a pálinka előállítása, származása, minősége és eredetvédelme egységes szabályozásához és annak végrehajtásához fűződő közös magyar érdek előmozdítását. A Tanács tagjait (az agrárpolitikáért felelős miniszter kettő, az adópolitikáért felellős miniszter egy képviselőjét, valamint a szakmai szervezetek tíz jelöltjét) - az agrárpolitikáért felelős miniszter 3 évre kéri fel.

359 igen, 1 nem (Juhász Gábor, MSZP) és 2 tartózkodással (Podolák György MSZP, Horváth István, Fidesz) kapott zöld utat a törvény. Jelen voltak, de nem szavaztak: Lendvai Ildikó, Lombos István, Mandur László, (MSZP). – Fejtse meg e talányt, ki tudja! Vélhetően, a vodkához szoktak...

+

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény módosításáról szólt Navracsics Tibor (Fidesz), Nagy Andor (KDNP), Tóbiás József (MSZP), Katona Kálmán (MDF), Bőhm András (SZDSZ) javaslata.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosát a törvényjavaslat szerint a jövőben a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa helyettesíti. A jövő nemzedékek országgyűlési biztosának a vizsgálódási köre elsősorban a magánszférára terjedne ki. A törvényjavaslat a nyilvánosság felhasználása mellett csak eljárás-kezdeményezési jogokat biztosít a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa számára. Pontosítja továbbá az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvénynek a biztosi jogállásra vonatkozó szabályait, így többek között az illetményezés és az összeférhetetlenség szabályait is.

Egy ellenszavazat (Rácz Róbert, Fidesz) és egy tartózkodás (Szép Béla, MSZP), kíséretében fogadta el az Országgyűlés.

+

Az Országgyűlés és a kormány európai uniós ügyekben történő együttműködésről szóló 2004. évi LIII. törvény módosításáról. Navracsics Tibor (Fidesz), Semjén Zsolt (KDNP), Lendvai Ildikó (MSZP), Eörsi Mátyás (SZDSZ) és Herényi Károly (MDF) terjesztett elő javaslatot.

„Az Országgyűlés és a Kormány európai uniós ügyekben történ ő együttműködéséről szóló 2004. évi LIII. törvény hozta létre az Európai Tanács üléseit és a stratégiai jelentőségű eseményeket megelőzően összehívott egyeztető testületet. A törvény alkalmazása során szerzett tapasztalok alapján szükségessé vált a testület összetételének módosítása, valamint feladatkörének kiegészítése."

Ellenszavazat és tartózkodás nélkül fogadta el a Tisztelt Ház.

+

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény módosításáról Répássy Róbert (Fidesz), Rubovszky György (KDNP), Avarkeszi Dezső, Göndör István, Tóbiás József (MSZP), Bőhm András, Gusztos Péter (SZDSZ), Karsai Péter (MDF) nyújtott be indítványt.

„Az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény módosítása azt a célt szolgálja, hogy a jövő nemzedékek iránt felelősség alapján lehetőséget teremtsen új intézmény létrehozására és ennek előkészítése az intézményi rendszer megújítása érdekében megszünteti az állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános helyettesének tisztségét. A törvényjavaslat elvégzi továbbá az általános helyettest nevesítő más törvények értelemszerű módosítását a jogrendszer áttekinthetősége érdekében úgy, hogy bevezeti az országgyűlési biztos gyűjtőfogalom egységes használatát."

Egy ellenszavazattal (dr. Veres János, MSZP), hét tartózkodással (Szép Béla, Tóth András, MSZP, Czira Szabolcs, Pálinkás József, Turi-Kovács Béla, Vincze László, (Fidesz), Gyenesei István, Független) fogadta el a Tisztelt Ház.

+

Az életüktől és a szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak kárpótlásáról szóló törvényben meghatározott határidők ismételt megnyitásáról és a kárpótlás lezárásáról szóló 2006. évi XLVII. törvény módosításáról szóló indítványt Répássy Róbert (Fidesz), Rubovszky György (KDNP), Göndör István (MSZP), Pető Iván (SZDSZ), Herényi Károly (MDF) terjesztette az Országgyűlés elé.

A kárpótlásról szóló törvény újbóli megnyitása a jogosultak jogos igényeinek kielégítése céljából történt. A rendelkezésre álló adatok alapján szükséges volt a határidő meghosszabbítása.

Ellenszavazat és tartózkodás nélkül fogadta el a T. Ház. 

Fidesz

A nemzeti vízvagyon privatizációjának megakadályozása érdekében nyújtotta be indítványát Fónagy János és Ékes József.

2007-ben a tartósan állami tulajdonba sorolt vállalatok köréből egy jogalkotási folyamat eredményeként az akkori törvényalkotók, kezdeményezők kihagyták azt az öt víziközmű-társaságot, amely a rendszerváltás során kialakult jelenlegi ivóvíz-ellátási rendszer szerves részét képezi. Több mint 700 településen több millió ember vízellátását biztosítják, és további 400 víztársulat vízbázisát jelentik. A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács 2009. április 3-án kiadott közleményében bejelentette, hogy a Tisza menti regionális vízmű és a Duna menti regionális vízmű állami tulajdonú üzletrészét az észak-magyarországi regionális vízmű vagyonkezelésébe adja. A bejelentés előzményeként már 2008 júniusában ismertették, hogy az új tulajdonosi programba többek között regionális vízműveket is besoroltak azzal, hogy a programban részt vevő cégek tulajdonának 25 százalékát intézményi és magánbefektetőknek értékesítik. 2008. augusztus 13-án nyilvánosságra került, hogy a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. a regionális vízműveket a tőzsdére vitel elősegítése érdekében két szervezetté kívánja összevonni. 2008. szeptember 24-én Veres János volt pénzügyminiszter ismételten megerősítette, hogy a cégméretekből eredő problémákat összevonással, holdingtársaság-szervezéssel, befektetési alap létrehozásával kívánják megoldani, a programba történő besorolás, illetve a tőzsdei bevezetés érdekében. A privatizációs folyamat a szakmai és érdekvédelmi tiltakozás eredményeként 2008 őszén megakadt. A 2009. április 3-ai bejelentésből kitűnően a kormány nem adta fel szándékát a vízművek privatizációjára, ezt a vízgazdálkodásról szóló törvény kikerülésével, a vagyonkezelés intézményének mind a nemzeti, mind a fogyasztói szándékot súlyosan sértő alkalmazásával kívánja végrehajtani. A magyar vízvagyonnal, valamint annak hasznosításával, működtetésével és üzemeltetésével kapcsolatban minden kérdés kiemelt jelentőséggel bír, ezért a tartós állami tulajdonban tartásuk kiemelkedő nemzetgazdasági és nemzetbiztonsági kérdés Fónagy János és Ékes József törvényjavaslata azt a célt szolgálta, szolgálja, hogy az öt magyarországi regionális vízművet visszahelyezze a tartósan állami tulajdonban lévő vállalatok körébe. Megtörtént!

Ellene szavazott (2009.06.29) az SZDSZ és az MSZP – akkor már – néhai pénzügyminisztere (dr. Veres János.)  

+

Egyes, a vállalkozásokat korlátozó törvényi rendelkezések hatályon kívül helyezését szorgalmazta Szatmáry Kristóf és Pelczné dr.Gáll Ildikó. Indoklásuk szerint a gazdasági válság által különösen sújtott vállalkozói szférát a kormánypárt és a vele együtt szavazó törpepártok újabb korlátozásokkal, előírásokkal terhelték egyes adózással kapcsolatos törvénymódosítások révén.

A legsúlyosabb hatást előidéző három adminisztratív korlát, illetve kötelezettség megszüntetésére haladéktalanul szükség van. 1. Az ún. napi standolás bevezetése óriási adminisztrációs terhet ró a vendéglátósokra és pontos betartása szinte lehetetlen. A gyakorlatban végrehajthatatlan törvényi rendelkezés célját nem, csak a vendéglátós szakma ellenállását és bizalmatlanságát érheti el a jogalkotóval szemben. 2. A készpénzes fizetés 250 ezer forintban való maximalizálása kimondottan nehéz helyzetbe hozhatja azokat a kis-és közép vállalkozókat, akik a körbetartozás elburjánzása s az alacsony fizetési fegyelem közepette az azonnali készpénzzel való fizetést az áru átadásával egy időben bonyolítják, elkerülendő az utólagos banki átutalás esetleges elmaradását. 3. Indokolatlan a házipénztárban tartott készpénzállomány további korlátozása is, ez a rendelkezés csak a pénzintézeteknek használ, míg a vállalkozások számára csak fölösleges nehézségeket jelent a készpénzkezelésnél és a készpénzes fizetéseknél.

Az Országgyűlés ellenszavazat és tartózkodás nélkül elfogadta az érvelést.

+

A büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény és más törvények kiigazítását célozta Demeter Ervin és Répássy Róbert  indítványa.

Álláspontjuk szerint erre az Alkotmány bekövetkezett módosítása miatt vált szükségessé a titkosszolgálati eszközök és módszerek alkalmazásáról szóló törvények módosítása, szigorítása.  

Az országgyűlés ellenszavazat és tartózkodás nélkül elfogadta.

+

A nemdohányzók védelmét szolgáló törvényt módisította Ágh Péter, Cser-Palkovics András, Erdős Norbert, Koszorús László, Nyitrai Zsolt, és Szijjártó Péter indítványa.

„A 18. életévét be nem töltött személyt dohányáruval kiszolgáló kereskedelmi egység üzemeltetőjének a dohánytermék forgalmazásától való eltiltása - csökkentheti a fiatalkori dohányzók számát, továbbá a dohányterméket árusítókat is a jogszabályok betartására ösztönözné."  

Megszokásból nemmel szavaztak: Ecsődi László, Orosz Sándor (MSZP), Eörsi Mátyás, Horn Gábor (SZDSZ), Demendi László (MSZP) pedig tartózkodott.

+

Vitányi István, Répássy Róbert. a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvényt módosította, enyhítve a szakértőkre vonatkozó korábbi szankciókat.

A szakértő csak olyan ügyekben köteles az összeférhetetlenséget bejelenteni, ahol a szakértő vagy hozzátartozója az adott ügy elbírálásában bíróként, ügyészként vagy a nyomozó hatóság tagjaként járt vagy jár el.

Egy ellenszavazattal (Molnár Ágnes, Fidesz!) fogadta el a Tisztelt Ház.

Fidesz-MSZP

Egyes energetikai tárgyú törvények módosításáról szólt Fónagy János (Fidesz) és Podolák György (MSZP) indítványa. (Benyújtva: 2009.11.20.) Szorgalmazta volt a külön földgázszállítási és a földgázipari rendszerirányítási engedély helyett az egységes szállítási rendszerüzemeltetési engedély bevezetését.

„A megkülönböztetés indokolatlan, az úgynevezett rendszerirányítási feladatok ugyanis a gyakorlatban nem válnak el a szállítórendszer üzemeltetésétől. Ráadásul a 2009/73/EK irányelv alapján bizonyos olyan feladatok, amelyeket a hatályos GET a rendszerirányítóhoz telepít, kifejezetten is a hálózat fejlesztésével, valamint a rendszeregyensúlyozással kapcsolatos kötelezettségek minden olyan engedélyesre vonatkoznak, amelyek földgáz-szállítórendszert üzemeltetnek. Mindezek miatt indokolt, hogy a villamosenergia-piaci szabályozás analógiájára a GET se írjon elő két külön engedélyt egymástól a gyakorlatban nem elváló feladatokra. Ez a szabályozás megfelel egyébként annak a jelenlegi helyzetnek, hogy az országban egyetlen szállítórendszer működik. A javaslat arra az esetre, ha a jelenlegi szállítórendszer mellé kiépítésre kerülnének új, másik engedélyes által üzemeltett szállítóvezetékek, a földgázrendszer irányításával és koordinálásával kapcsolatos feladatokat az úgynevezett kijelölt szállítási rendszerüzemeltetőhöz telepíti. A kijelölt szállítási rendszerüzemeltető a legnagyobb szállítórendszer üzemeltetője. Ez azonban nem jelent külön engedélyt a javasolt szabályozás értelmében."

Az indítványt 329 igen, tartózkodás nélkül, l7 nem kísérte. Utóbbiakat az SZDSZ és az elfüggetlenedett MDF képviselői alkották.

+

A termőföldről szóló törvény (1994. évi LV.) módosítását szorgalmazta Ángyán József, Font Sándor, Jakab István, (Fidesz), Herbály Imre, (MSZP). Benyújtva: 2009.07.22.

A termőföldről szóló törvény (1994. évi LV.) főszabályként rögzíti: külföldi magán és jogi személy termőföld tulajdonjogát csak akkor szerezhet, ha önálló vállalkozó mezőgazdasági termelőként kíván letelepedni Magyarországon, és legalább három éve folyamatosan, jogszerűen Magyarországon lakik és folytat mezőgazdasági tevékenységet. A nyugat-dunántúli területeken tömegével indultak olyan eljárások, amelyekben a tulajdoni igénnyel fellépők úgy kérték, s kapták meg magyarországi termőföld tulajdonszerzésük megállapítását, hogy valójában nem feleltek meg a tulajdonszerzés törvényi feltételeinek. Utólagos adóbevallást teljesítettek, amelynek alapján az adóhatóság igazolta a tulajdonszerzés előtti három év mezőgazdasági árbevételét, s így megkerülhető vált annak bizonyítása, hogy a vizsgált időszakban tényleges mezőgazdasági tevékenységet folytattak. „Lényegében lehetőséget teremtett a földtulajdonszerzésére vonatkozó szabályok megkerülésére, kijátszására. Az ennek alapján kialakult visszaélésszerű gyakorlat a jogalkotói szándékkal ellentétes, és a termőföldvagyon védelméhez kapcsolódó nemzeti érdekek sérelmével jár. A törvényjavaslat célja ezen probléma orvoslása oly módon, hogy az adóhatósági igazolványt csupán egy, a környezettanulmány elkészítése során figyelembe veendő bizonyítékként rögzíti, amely önmagában nem eredményezi a hatósági igazolás kiállítását. A mezőgazdasági igazgatási szerv mérlegelésére bízza, hogy az adóhatósági igazolás alkalmas e a folyamatos mezőgazdasági tevékenység bizonyítására."

Az Országgyűlés 355 igennel jutalmazta a javaslatot, (2009.10.12.) - az egyetlen ellenszavazatot Kovács Zoltán (Fidesz) produkálta.

+

Az adózás rendjéről szóló törvény (2003. évi XCII.) módosítását kívánta elérni Kósa Lajos, (Fidesz), Botka László (MSZP).

A módosítási javaslat lehetőséget teremtett az elektronikus úton történő ügyintézésre - az állami adóhatóság mellett - az önkormányzati adóhatóságoknál is.

Nem voksolt ellene senki - 365 „igen", tartózkodás címén is csupán egyetlen képviselő (Dragon Pál, MDF/független) jelezte jelenlétét.

+

A Magyar Fejlesztési Bank Részvénytársaságról szóló törvény (2001. évi XX.) módosításáról szóló indítványt Nógrádi Zoltán, (Fidesz) és Tukacs István, (MSZP) jegyezte. (Benyújtva: 2009.03.24.)

A javaslat megteremtette a lehetőséget arra, hogy a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. a piaci elégtelenségek mérséklése érdekében, a gazdálkodó szervezetek és önkormányzatok éven túli forgóeszköz hitel és kölcsön felvételéhez készfizető kezességet vagy bankgaranciát vállaljon. A Magyar Fejlesztési Bank Zrt. készfizető kezesség vagy garancia vállalása következtében a gazdálkodó szervezetek és önkormányzatok könnyebben juthatnak éven túli lejáratú forgóeszköz hitelhez és kölcsönhöz.

Mindössze, 2 ellenszavazat (Horváth Csaba, MSZP, Vas János, Független) kísérte, megakadályozni nem tudták.  

+

A vízgazdálkodásról szóló törvény (1995. évi LVII.) módosítását szorgalmazta Farkas Sándor, (Fidesz), Szirbik Imre, Balogh László, Bedő Tamás, (MSZP).

A hatályos szabályozás értelmében a kizárólag energetikai célra használt termálvizet a meghatározott vízadó rétegekbe vissza kell táplálni. A törvényjavaslat hatósági hatáskörbe utalja a visszatáplálás mellőzésének az engedélyezését. Az engedélyezés alapfeltétele, hogy a termálvizet csak olyan mértékben szabad igénybe venni, hogy a vízkivétel és a vízutánpótlás egyensúlya minőségi károsodás nélkül megmaradjon, és teljesüljenek a vizek jó állapotára vonatkozó célkitűzések elérését biztosító követelmények.

Szoros küzdelemben, 194 igen, 164 nem, 4 tartózkodás (Bodó Imre, Rogán Antal, Fidesz, Szabó Imre, MSZP, Császár Antal, Független.) mellett fogadta el a T. Ház az indítványt.

Fidesz- MSZP-SZDSZ- MDF

A műsorterjesztés és a digitális átállás szabályairól szóló 2007. évi LXXIV. törvény, valamint a rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény módosítását Cser-Palkovics András (Fidesz), Jánosi György (MSZP), Pető Iván (SZDSZ), Herényi Károly (MDF) szorgalmazta.

A törvényjavaslat célja volt, hogy a digitális műsorterjesztésre való átállás jogi kereteinek pontosítása érdekében módosítsa a műsorterjesztésről és digitális átállásról szóló, valamint az audiovizuális média szabályozásának új alaptörvényének hatálybalépéséig szóló időszakra a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvényt az Alkotmánybíróság 46/2007. (VI. 27.) AB határozatának megfelelően módosítsa.

Sürgős kihirdetését egy ellenszavazat (Kuncze Gábor, SZDSZ) kísérte mindössze.

Fidesz-MSZP-SZDSZ-Független

A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény módosítását Czomba Sándor (Fidesz), Varga László (MSZP), Hankó Faragó Miklós (SZDSZ), Herényi Károly (Független) kezdeményezte.

A módosítás célja volt, hogy az iskolaszövetkezetek, a tagok és az iskolaszövetkezettel valamilyen szolgáltatás ellátására polgári jogi jogviszonyt létesítő harmadik személyek közötti kapcsolat jogi kereteit konkretizálja, illetve pontosítsa.

Elfogadva, (190 igen, 128 nem, 2 tartózkodás). Alkotmánybírósági döntésre vár.

Bartha Szabó József
Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!