A kormány elkezdte a magyar vasút felszámolását

Végóráit éli a magyar vasúti közlekedés, amennyiben a kormány végrehajtja terveit – jelentette ki Molnár Béla, a Kereszténydemokrata Néppárt alelnöke, országgyűlési képviselője sajtótájékoztatóján. A kereszténydemokrata politikus egyebek között a MÁV holding tervezett megszüntetése ellen emelt szót. Az átalakítás után nem lesz kompetens felelőse a vasútüzemi szakmai koordinációnak, a közlekedésbiztonság szabályozásának, ellenőrzésének, a fejlesztések és finanszírozások összehangolásának – fűzte hozzá.

A Magyar Államvasutak – a politikus szerint – biztos széteséséhez vezető átalakításához a kormány felelőtlenül lát hozzá, az intézkedések előkészítetlenek, egyetlen elemük sincs szakmailag megalapozva, hiszen hatástanulmányok nem készültek, ezáltal végrehajtásuk beláthatatlan következményekkel jár – mondta a képviselő.

A KDNP szakpolitikusa hangsúlyozta: a MÁV tervezett átalakításáról a kormány sem a szakmai szervezetekkel, sem a szakszervezetekkel, sem az érintett önkormányzatokkal nem egyeztetett. Mint mondta: a tervezett változtatások végrehajthatatlanok, megvalósításuk káoszba sodorja a magyar vasúti közlekedést, balesetveszélyes helyzetek sorát idézve elő.

Molnár Béla határozottan bírálta azt az elképzelést, hogy megszüntetését követően a MÁV holding szerepét a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vegye át, mivel álláspontja szerint egyik szervezet sem rendelkezik a vasúti közlekedés szervezéséhez és irányításához kellő tapasztalattal és szakmai tudással. Az átalakítás után nem lesz kompetens felelőse a vasútüzemi szakmai koordinációnak, a közlekedésbiztonság szabályozásának, ellenőrzésének, a fejlesztések és finanszírozások összehangolásának – fűzte hozzá.

Hangsúlyozta: amennyiben a magyar vasút jelentős részét Nemzeti Vagyonkezelő olyan feltételekkel veszi át, hogy a vagyonelemek részben eladhatók, működtetésük tőkebevonással más cégeknek átadhatók, előre borítékolható, hogy a vasút ilyetén módon történő szétdarabolása a szakmai zűrzavaron túl azt eredményezi, hogy Magyarországon a magyar vasút kiszorul a saját üzleti területéről.

Ez elsősorban a szaktárca alá kerülő pályavasútnál jelent majd problémákat – hangsúlyozta a politikus. Molnár Béla nem vitatta, hogy az önálló pályavasút megalakítására szükség van, de azt elfogadhatatlan ötletnek nevezte, hogy úgy hozzák létre a MÁV Pályavasút Működtető Zrt.-t, hogy a működéshez szükséges gépeken, vasúti berendezéseken, síneken kívül a vasúti pálya tartozékokat, vasútüzemi létesítményeket, a pályaműködtetéshez szükséges vagyonelemeket nem kapja meg tulajdonba, hanem ezeket a Nemzeti Vagyonkezelőnek átadott MÁV Vagyonhasznosítótól kelljen bérelnie.

Álláspontja szerint ugyanis ezzel az önálló gazdálkodás és fejlesztés lehetőségét vennék el a pályavasúttól, amely vasútállomások és a vasútüzemi létesítmények nélkül egyértelműen nem működtethető nyereségesen. Megjegyezte: számos külföldi példa bizonyítja, hogy a vasútállomások üzemeltetése komoly üzleti lehetőséget – bevételi forrást – jelent a pályavasút számára. Ráadásul, az állomásokon kialakított irodák, üzletek bérbeadásával közösségi centrumokat hoznak létre, ezzel is vonzóbbá téve a vasúti közlekedést Hozzáfűzte: a jelen tervezet ezt nem teszi lehetővé. „Ha a pályavasút mindent csak bérbe vehet, s az sem tudható, hogy pár éven vagy akár pár hónapon belül ki lesz a valódi tulajdonos, akkor milyen szerepe lesz a magyar vasútnak a jövő közlekedésében?” – tette fel a kérdést.

A KDNP szakpolitikusa hangsúlyozta, a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi minisztérium alá kerülő MÁV Személyszállító Zrt. is hasonlóan nehéz helyzetbe kerül. A tervezet szerint ugyanis a Nemzeti Vagyonkezelőhöz kerülő mozdonyok (MÁV Trakció) privatizálhatók.

„Itt állnak ugrásra készen az osztrák és a román vasutak.(..) Amennyiben lehetőséget látnak arra, hogy megvásárolják a MÁV Trakciót, abban a pillanatban eljutunk oda, hogy a magyar vasúti kocsikat nem magyar mozdonyok húzzák, és olyan külföldi cégek kerülnek monopolhelyzetbe, akiknek az árait a magyar kormány, a szakminisztérium, a MÁV nem fogja tudni befolyásolni. Annyiért húzzák el a személyvonatokat, amennyiért akarják” – mondta a képviselő. Az erre módot adó tervezetet a hosszú távú gondolkodástól idegennek nevezte.  

Molnár Béla elmondása szerint a kormány ugyanezt a sorsot szánja annak a MÁV gépészetnek is, amely a teljes magyar vasúti járműállományt javítja. Ha folytatódik a gépészetet már megkezdett privatizációja, akkor könnyen odajutunk, hogy kapacitás híján a magyar vasúti kocsikat a MÁV kénytelen lesz külföldön javíttatni. Példaként említette, hogy mióta a debreceni MÁV Járműjavítót eladták a román vasútnak, az jóformán csak Németországnak dolgozik.

Milyen független magyar vasút az, amelyiknek nincs mozdonya, nincs javítóbázisa? – kérdezte a politikus.

„Teljesen szét akarják szedni a MÁV-ot, csak azzal törődnek, hogy milyen bevételeket lehet nagyon rövid idő – nyolc hónap – alatt elérni.” – mondta a kereszténydemokrata országgyűlési képviselő. Hozzáfűzte: a kormány tervezete kizárólag arról szól, hogy lehet a vagyonelemeket kiemelni a MÁV-ból és értékesíteni. Ez egy nagyon veszélyes szemlélet, az előkészítetlen tervezettel a kormány nyolc hónap alatt olyan károkat okozhat, amit lehet, hogy nyolc év alatt sem lehet majd helyre hozni – jelentette ki végezetül Molnár Béla.

Fogadj örökbeegy keresztet!

Országos akciónk célja az utak mentén, a települések közterületein álló keresztek megmentése, felújítása és állaguk megóvása az utókor számára.

Ha Ön is szeretne részt venni az akcióban, az alábbi gombra kattintva tájékozódhat a Fogadj örökbe egy keresztet! program részleteiről!

Hosszúhetény
Hernádkércs
Bárdudvarnok
Sopron
Sopron
Sopron
Kisirtáspuszta
Magyarszerdahely külterület
Felsőörs
Lőrinci
Újnéppuszta külterület

Kérdése van? Írjon nekünk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!
Küldjön üzenetet munkatársainknak az alábbi lehetőségre kattintva!
Készséggel állunk rendelkezésére!