Forrás: MTI
A Fidesz budapesti frakciója több mint hetven kérdést tett fel a 2-es és 4-es metró vonalaira szánt Alstom Metropolis metrószerelvények gyártásával kapcsolatban. Wintermantel Zsolt és György István szerint az ügyben több visszás dolog is történt. Az Alstomot képviselő kommunikációs cég szerda este azt közölte az MTI-vel, hogy a technikai problémákat már kijavították.
A képviselők szerdán Budapesten tartott sajtótájékoztatóján azt mondták: a szerződés és a metrókocsik műszaki állapotával kapcsolatban is több probléma merült fel. A Fidesz többek között azt szeretné megtudni, igaz-e, hogy a BKV több alkalommal is olyan változtatásokat kért, amelyek könnyítették a gyártó dolgát, illetve igaz-e az, hogy a kocsik átjáró magasságát 200-ról 180 centiméterre csökkentették. Ha ez így van, akkor ki járult ehhez hozzá? - kérdezte György István. Hozzátette, korábban a Bombardier cég ajánlatát emiatt utasították el.
Wintermantel Zsolt szerint az Alstomnak sem a szerelvényre, sem a részegységekre nincs referenciája, ennek ellenére 15 ezer kilométeres próbafutásokat kértek tőlük az ilyenkor szokásos 50-100 ezer helyett. Ennek legnagyobb részét, 14 ezer kilométert Franciaországban teljesítettek úgy, hogy magyar szakember nem látta, az itthoni ezer kilométert pedig nem tudják lefutni hiba nélkül - mondta a képviselő. Elmondta azt is, az Alstom az eredeti szerződésben vállalta szerelvények önműködő csatolásának lehetőségét is, de ezt az Alstom egyelőre nem oldotta meg.
A fideszes politikus kitért arra is, hogy az előírás szerint két, egymást független fékberendezésnek kellene működnie a szerelvényen, e helyett a két fékrendszert egy szoftver irányítja, amely ha meghibásodik, akkor mindkét fékrendszer működésképtelen lesz. György István az MTI kérdésére válaszolva elmondta, a szerződésbontás kockázatait a jelenlegi városvezetésnek kell felmérnie. Úgy vélte ugyanakkor, hogy a szerződésbontásnak „katasztrofális” következményei lesznek, de az emberek biztonságát nem szabad veszélyeztetni.